Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ligger i funderingar att inhandla en kontrollenhet för mina monitorer. Har en uppsÀttning ADAM A5 aktiva monitorer samt en uppsÀttning hemmabyggda passiva golvare som drivs med ett Samson Servo-steg.

I nulÀget Àr den egentliga anledningen till att jag vill ha nÄgon form av kontrollenhet att jag vill kunna styra volymen pÄ ett smidigare sÀtt Àn att göra detta direkt pÄ ljudkortet (ett externt M-Audio Firewire 410) samt kunna switcha mella mina monitorer.

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av Mackie Big Knob och/eller Presonus Monitor Station och gĂ€rna vill dela med sig av dessa?

Generella Äsikter om dessa tvÄ produkter eller om ni har nÄgot annat att rekommendera vore trevligt att höra.

Vad tycker forumet att jag skall vÀlja helt enkelt?

Anders

Redigerat av blackboard
Annons
Postat

Vill du ha det enklaste tÀnkbara och som dessutom ger minst pÄverkan pÄ ljudet, sÄ titta pÄ SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det Àr en passiv attenuator, sÄ finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blÄs ut frÄn ljudkortet sÄ att man slipper gÄ ner i bitdjup om man sÀnker volymen, Àr ju det som ger bÀst förutsÀttningar.

• 2 veckor senare...
Postat

Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan sÀga efter en kortare utvÀrdering Àr att jag Àn sÄ lÀnge Àr kolosalt nöjd.

Det enda jag egentligen gjort Àr att kÀnna lite pÄ kontrollytan och testat hörlurssÀrkarna men. Herregud vilka jÀvla hörlursstÀrkare.

De lÄter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats nÄgon bas. De kontrollerar musiken pÄ ett sÀtt jag faktiskt knappt varit med om utam nÀr det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstÀrkare för hifi-bruk. Till och med ljud frÄn youtube lÄter betydligt bÀttre med dessa lursstÀrkare Àn det mesta andra.

Postat

Har sjÀlv gÄtt o fingrat lite förstrött pÄ Presonusburken... blir nog ett inköp dÀr för det Àr jobbigt att switcha mellan flera lurar o slita pÄ jacket i mixerbordet.

FÀrgar den ljudet nÄgot? eller menade du bara att hörlursförstÀrkarna orkar driva basen ordentligt?

Postat

Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

SjÀlv skaffade jag en lyssningsvÀljare frÄn SPL som jag Àr mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sÄnÀr som pÄ hörlursförstÀrkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivÄ/volymkontrollerna Àr dock passiva och jag upplever inte att den pÄverkar ljudet alls.

Enkel och snygg Àr den ocksÄ!

Postat
Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan sÀga efter en kortare utvÀrdering Àr att jag Àn sÄ lÀnge Àr kolosalt nöjd.

Det enda jag egentligen gjort Àr att kÀnna lite pÄ kontrollytan och testat hörlurssÀrkarna men. Herregud vilka jÀvla hörlursstÀrkare.

De lÄter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats nÄgon bas. De kontrollerar musiken pÄ ett sÀtt jag faktiskt knappt varit med om utam nÀr det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstÀrkare för hifi-bruk. Till och med ljud frÄn youtube lÄter betydligt bÀttre med dessa lursstÀrkare Àn det mesta andra.

Grattis! Är MS passiv ? Jag gĂ„r sjĂ€lv och letar nĂ„got vettigt för att styra monitorer och lurar.

Postat

Vad jag förstÄtt sÄ Àr sjÀlva delen för volymkontroll och ingÄngs/utgÄngsvÀljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall pÄverka ljudet nÄgonting.

Jag har Àn sÄ lÀnge inte kopplat in den till slutsteg och högtalare men jag Äterkommer med info om hur detta fungerat sÄ fort jag testat den i detta anvÀndningsomrÄde!

Postat

Idag vart det lite kopplande, fixande och donande.

Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smÀltlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka.

Först tvĂ„ kablar frĂ„n ljudkortet till MS:en, sen tvĂ„ kablar till slutsteget till mina golvare, tvĂ„ kablar till mina kommande aktiva nĂ€rfĂ€ltsmonitorer (ADAM A5) och tvĂ„ kablar till en extra hörlursförstĂ€rkare (som i nulĂ€get minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke pĂ„ kvalitĂ©n och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt 😳 Och dĂ„ stĂ„r racket precis brevid mitt bord.

Hur som helst sÄ har jag inte lyckats upptÀcka nÄgot som helst brus kommande frÄn MS:en. Det vore vÀl kanske till och med konstigt om denna skapade nÄgot brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus frÄn den.

För övrigt sÄ gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom?

Alla knappar och reglage som jag frÄn början tyckte kÀndes lite plastiga (lÀs rattar) har jag helt Àndrat uppfattning om.

GummibeklÀdnaden pÄ alla reglade kÀnns riktigt mysig.

Just nu Àr jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istÀllet för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestÀmt mig för.

Postat
Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

OCH SKITDYR!

Postat
Idag vart det lite kopplande, fixande och donande.

Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smÀltlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka.

Först tvĂ„ kablar frĂ„n ljudkortet till MS:en, sen tvĂ„ kablar till slutsteget till mina golvare, tvĂ„ kablar till mina kommande aktiva nĂ€rfĂ€ltsmonitorer (ADAM A5) och tvĂ„ kablar till en extra hörlursförstĂ€rkare (som i nulĂ€get minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke pĂ„ kvalitĂ©n och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt 😳 Och dĂ„ stĂ„r racket precis brevid mitt bord.

Hur som helst sÄ har jag inte lyckats upptÀcka nÄgot som helst brus kommande frÄn MS:en. Det vore vÀl kanske till och med konstigt om denna skapade nÄgot brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus frÄn den.

För övrigt sÄ gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom?

Alla knappar och reglage som jag frÄn början tyckte kÀndes lite plastiga (lÀs rattar) har jag helt Àndrat uppfattning om.

GummibeklÀdnaden pÄ alla reglade kÀnns riktigt mysig.

Just nu Àr jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istÀllet för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestÀmt mig för.

HĂ€rligt! Tack för din recension. Kanske blir en sĂ„dan för mig ocksĂ„ dĂ„. TyvĂ€rr har man inte massor av saker att koppla in men pĂ„ sikt kanske! 😆

Postat

OCH SKITDYR!

Ja. och skitdyr. Fast jag fick den för ett bra pris. 😳

Postat

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sÄnÀr som pÄ hörlursförstÀrkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivÄ/volymkontrollerna Àr dock passiva och jag upplever inte att den pÄverkar ljudet alls.

Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den Àr snygg... var köpte du den och vad heter pengen?

Postat
HĂ€rligt! Tack för din recension. Kanske blir en sĂ„dan för mig ocksĂ„ dĂ„. TyvĂ€rr har man inte massor av saker att koppla in men pĂ„ sikt kanske! 😉

Se till att du inte dör innan du skaffat alldeles för mycket prylar, för dĂ„ förlorar du... 😉

Postat

Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den Àr snygg... var köpte du den och vad heter pengen?

Ja det Àr fedt man!

Beggat pÄ Vendolin. Tror jag ungefÀr la vad en Big Knob kostar ny.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja det Àr fedt man!

Beggat pÄ Vendolin. Tror jag ungefÀr la vad en Big Knob kostar ny.

Den kĂ€nns bara sĂ„ tysk! 😉

En SPL passar fint hemma hos mig. Jag fÄr nog surfa pÄ beggat.

Redigerat av drloop
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag funderar ocksÄ pÄ en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik sÄ att signalen inte pÄverkas. Varför har de inte gjort det sÄ undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfrÄga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station.

Postat (redigerat)
Jag funderar ocksÄ pÄ en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik sÄ att signalen inte pÄverkas. Varför har de inte gjort det sÄ undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfrÄga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station.

Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob Àr ju iaf helt passiv. DÀr betalar man ju mkt för mÀrket ocksÄ.

Presonus Central Station Àr ju storebror till Monitor Station och tanken Àr vÀl att fÄ folk att vÀlja den framför M Station(bÀttre lönsamhet?) just för att den Àr passiv. Inte helt billig bara tyvÀrr. KÀnns som att den passar bÀttre i en större studio Àn vad man sjÀlv har behov av.

Varför inte M Station Àr passiv vet nog bara Presonus sjÀlva.

Samson har en variant som heter C-Control som ocksÄ ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

För min del blir det nog en Big Knob. Älskar det stora Volym hjulet och att enheten Ă€r vinklad med knappar uppĂ„t.

Redigerat av Pesek
Postat

JassĂ„ Ă€r Big Knob helt passiv? Och C-Control ocksĂ„? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nĂ€stan hade bestĂ€mt mig för Monitor Station. 🙂 Att den har 4 hörlursutgĂ„ngar gör den extra intressant, eftersom jag dĂ„ kan klara mig utan en extra hörlursförstĂ€rkare.

Blackboard:

Vad jag förstÄtt sÄ Àr sjÀlva delen för volymkontroll och ingÄngs/utgÄngsvÀljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall pÄverka ljudet nÄgonting.

Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var sÄ.

Postat

sjÀlv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....sÄ nu har jag ingen big knob pÄ min bigknob....har bara sjÀlva "putten" (pinnen) dÀr stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hÄlla pÄ att skruva Ät den hela tiden........! Vet inte om jag fÄtt ett mindre lyckat exemplar i den bemÀrkelsen, eller om det Àr ett allmÀnt problem med bigknobs....!?!?

Postat
sjÀlv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....sÄ nu har jag ingen big knob pÄ min bigknob....har bara sjÀlva "putten" (pinnen) dÀr stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hÄlla pÄ att skruva Ät den hela tiden........! Vet inte om jag fÄtt ett mindre lyckat exemplar i den bemÀrkelsen, eller om det Àr ett allmÀnt problem med bigknobs....!?!?

Aha!!!!

Konspirationsteori nummer ett!

Kan det vara detta som gör att det inte finns nÄgra nya att fÄ tag i?

Dom kommer först den 30/10!!!

I HELA EUROPA!!!

Vore intressant att fÄ veta om fler har trubbel med glappandet!?

Take care!

/Cruncharn'

Postat
Vill du ha det enklaste tÀnkbara och som dessutom ger minst pÄverkan pÄ ljudet, sÄ titta pÄ SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det Àr en passiv attenuator, sÄ finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blÄs ut frÄn ljudkortet sÄ att man slipper gÄ ner i bitdjup om man sÀnker volymen, Àr ju det som ger bÀst förutsÀttningar.

+1 pÄ den, klockren liten sak

Postat
Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob Àr ju iaf helt passiv. DÀr betalar man ju mkt för mÀrket ocksÄ.

Presonus Central Station Àr ju storebror till Monitor Station och tanken Àr vÀl att fÄ folk att vÀlja den framför M Station(bÀttre lönsamhet?) just för att den Àr passiv. Inte helt billig bara tyvÀrr. KÀnns som att den passar bÀttre i en större studio Àn vad man sjÀlv har behov av.

Samson har en variant som heter C-Control som ocksÄ ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

Varken Big Knob eller C-control Àr passiva.

Möjligt att den stora ratten pÄ Mackien Àr passiv, men det sitter förstÀrkare pÄ varje utgÄng.

Postat
JassĂ„ Ă€r Big Knob helt passiv? Och C-Control ocksĂ„? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nĂ€stan hade bestĂ€mt mig för Monitor Station. 😆 Att den har 4 hörlursutgĂ„ngar gör den extra intressant, eftersom jag dĂ„ kan klara mig utan en extra hörlursförstĂ€rkare.

Blackboard:

Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var sÄ.

Jag fick uppfattningen om att Big Knoben va helt passiv. Tydligen hade jag fel vilket ocksĂ„ gör mig lite frustrerad dĂ„ jag verkligen gillade den 🙂 GĂ€llande C-Controlen fanns det ingen info via deras hemsida utan jag lĂ€ste folks erfarenheter av den. Och de flesta ansĂ„g att den inte fĂ€rgade ljudet nĂ„got nĂ€mnvĂ€rt.

Vill du ha nÄgon som Àr 100% passiv sÄ finns det en enhet som heter Coleman M3PH MKII men den kostar ocksÄ dÀrefter. Tror den ligger pÄ cirka 7k. http://www.colemanaudio.com/

Postat

Varken Big Knob eller C-control Àr passiva.

Möjligt att den stora ratten pÄ Mackien Àr passiv, men det sitter förstÀrkare pÄ varje utgÄng.

Jaha! DÄ sket sig det dÄ....fÄr spana efter annat. Jag som verkligen var sÀker, frÄga mig inte varför gÀllande Big Knoben. Har iofs lÀst en hel del pÄ recensioner, kanske nÀmndes dÀr. Aja no biggie =P

Postat

Har anvÀnt C-Control ett Är Är ungefÀr men anvÀnder den inte lÀngre eftersom jag inte hemmapular lÀngre.

PM:a mig om nĂ„n Ă€r intresserad av att köpa 🙂

Postat
Har anvÀnt C-Control ett Är Är ungefÀr men anvÀnder den inte lÀngre eftersom jag inte hemmapular lÀngre.

Har du lagt lÄtskrivandet pÄ hyllan?

Postat
"bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv

LÄs den med svag Loctite?

Postat
"bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv

LÄs den med svag Loctite?

loctite?? nÄn form av lim eller?

Postat

HAHAHAHHA ursĂ€kta att jag skrattar inte roligt alls egentligen. Men sĂ€ttet du skrev pĂ„ var faktiskt roligt!. Ser framför mig nĂ€r du blir tjurig över den bigga knobben pĂ„ din big knob dĂ€r det inte lĂ€ngre finns en knob utan bara en putt 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.