blackboard Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 (redigerat) Jag ligger i funderingar att inhandla en kontrollenhet för mina monitorer. Har en uppsĂ€ttning ADAM A5 aktiva monitorer samt en uppsĂ€ttning hemmabyggda passiva golvare som drivs med ett Samson Servo-steg. I nulĂ€get Ă€r den egentliga anledningen till att jag vill ha nĂ„gon form av kontrollenhet att jag vill kunna styra volymen pĂ„ ett smidigare sĂ€tt Ă€n att göra detta direkt pĂ„ ljudkortet (ett externt M-Audio Firewire 410) samt kunna switcha mella mina monitorer. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av Mackie Big Knob och/eller Presonus Monitor Station och gĂ€rna vill dela med sig av dessa? Generella Ă„sikter om dessa tvĂ„ produkter eller om ni har nĂ„got annat att rekommendera vore trevligt att höra. Vad tycker forumet att jag skall vĂ€lja helt enkelt? Anders Redigerat 1 oktober 2008 av blackboard
Claes Holmerup Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 Vill du ha det enklaste tÀnkbara och som dessutom ger minst pÄverkan pÄ ljudet, sÄ titta pÄ SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det Àr en passiv attenuator, sÄ finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blÄs ut frÄn ljudkortet sÄ att man slipper gÄ ner i bitdjup om man sÀnker volymen, Àr ju det som ger bÀst förutsÀttningar.
blackboard Postat 30 september 2008 TrÄdstartare Postat 30 september 2008 Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan sÀga efter en kortare utvÀrdering Àr att jag Àn sÄ lÀnge Àr kolosalt nöjd. Det enda jag egentligen gjort Àr att kÀnna lite pÄ kontrollytan och testat hörlurssÀrkarna men. Herregud vilka jÀvla hörlursstÀrkare. De lÄter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats nÄgon bas. De kontrollerar musiken pÄ ett sÀtt jag faktiskt knappt varit med om utam nÀr det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstÀrkare för hifi-bruk. Till och med ljud frÄn youtube lÄter betydligt bÀttre med dessa lursstÀrkare Àn det mesta andra.
Lundin Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Har sjÀlv gÄtt o fingrat lite förstrött pÄ Presonusburken... blir nog ett inköp dÀr för det Àr jobbigt att switcha mellan flera lurar o slita pÄ jacket i mixerbordet. FÀrgar den ljudet nÄgot? eller menade du bara att hörlursförstÀrkarna orkar driva basen ordentligt?
joachime Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjÀlv skaffade jag en lyssningsvÀljare frÄn SPL som jag Àr mycket nöjd med. Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sÄnÀr som pÄ hörlursförstÀrkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivÄ/volymkontrollerna Àr dock passiva och jag upplever inte att den pÄverkar ljudet alls. Enkel och snygg Àr den ocksÄ!
Pesek Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan sĂ€ga efter en kortare utvĂ€rdering Ă€r att jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r kolosalt nöjd.Det enda jag egentligen gjort Ă€r att kĂ€nna lite pĂ„ kontrollytan och testat hörlurssĂ€rkarna men. Herregud vilka jĂ€vla hörlursstĂ€rkare. De lĂ„ter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats nĂ„gon bas. De kontrollerar musiken pĂ„ ett sĂ€tt jag faktiskt knappt varit med om utam nĂ€r det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstĂ€rkare för hifi-bruk. Till och med ljud frĂ„n youtube lĂ„ter betydligt bĂ€ttre med dessa lursstĂ€rkare Ă€n det mesta andra. Grattis! Ăr MS passiv ? Jag gĂ„r sjĂ€lv och letar nĂ„got vettigt för att styra monitorer och lurar.
blackboard Postat 1 oktober 2008 TrÄdstartare Postat 1 oktober 2008 Vad jag förstÄtt sÄ Àr sjÀlva delen för volymkontroll och ingÄngs/utgÄngsvÀljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall pÄverka ljudet nÄgonting. Jag har Àn sÄ lÀnge inte kopplat in den till slutsteg och högtalare men jag Äterkommer med info om hur detta fungerat sÄ fort jag testat den i detta anvÀndningsomrÄde!
blackboard Postat 1 oktober 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 oktober 2008 Idag vart det lite kopplande, fixande och donande. Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smĂ€ltlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka. Först tvĂ„ kablar frĂ„n ljudkortet till MS:en, sen tvĂ„ kablar till slutsteget till mina golvare, tvĂ„ kablar till mina kommande aktiva nĂ€rfĂ€ltsmonitorer (ADAM A5) och tvĂ„ kablar till en extra hörlursförstĂ€rkare (som i nulĂ€get minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke pĂ„ kvalitĂ©n och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt đł Och dĂ„ stĂ„r racket precis brevid mitt bord. Hur som helst sĂ„ har jag inte lyckats upptĂ€cka nĂ„got som helst brus kommande frĂ„n MS:en. Det vore vĂ€l kanske till och med konstigt om denna skapade nĂ„got brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus frĂ„n den. För övrigt sĂ„ gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom? Alla knappar och reglage som jag frĂ„n början tyckte kĂ€ndes lite plastiga (lĂ€s rattar) har jag helt Ă€ndrat uppfattning om. GummibeklĂ€dnaden pĂ„ alla reglade kĂ€nns riktigt mysig. Just nu Ă€r jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istĂ€llet för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestĂ€mt mig för.
Pesek Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjÀlv skaffade jag en lyssningsvÀljare frÄn SPL som jag Àr mycket nöjd med. Enkel och snygg Àr den ocksÄ! OCH SKITDYR!
Pesek Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Idag vart det lite kopplande, fixande och donande.Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smĂ€ltlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka. Först tvĂ„ kablar frĂ„n ljudkortet till MS:en, sen tvĂ„ kablar till slutsteget till mina golvare, tvĂ„ kablar till mina kommande aktiva nĂ€rfĂ€ltsmonitorer (ADAM A5) och tvĂ„ kablar till en extra hörlursförstĂ€rkare (som i nulĂ€get minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke pĂ„ kvalitĂ©n och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt đł Och dĂ„ stĂ„r racket precis brevid mitt bord. Hur som helst sĂ„ har jag inte lyckats upptĂ€cka nĂ„got som helst brus kommande frĂ„n MS:en. Det vore vĂ€l kanske till och med konstigt om denna skapade nĂ„got brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus frĂ„n den. För övrigt sĂ„ gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom? Alla knappar och reglage som jag frĂ„n början tyckte kĂ€ndes lite plastiga (lĂ€s rattar) har jag helt Ă€ndrat uppfattning om. GummibeklĂ€dnaden pĂ„ alla reglade kĂ€nns riktigt mysig. Just nu Ă€r jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istĂ€llet för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestĂ€mt mig för. HĂ€rligt! Tack för din recension. Kanske blir en sĂ„dan för mig ocksĂ„ dĂ„. TyvĂ€rr har man inte massor av saker att koppla in men pĂ„ sikt kanske! đ
joachime Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Jag har anvĂ€nt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BĂ„da ger mĂ„nga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjĂ€lv skaffade jag en lyssningsvĂ€ljare frĂ„n SPL som jag Ă€r mycket nöjd med. Enkel och snygg Ă€r den ocksĂ„! OCH SKITDYR! Ja. och skitdyr. Fast jag fick den för ett bra pris. đł
Lundin Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjÀlv skaffade jag en lyssningsvÀljare frÄn SPL som jag Àr mycket nöjd med. Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sÄnÀr som pÄ hörlursförstÀrkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivÄ/volymkontrollerna Àr dock passiva och jag upplever inte att den pÄverkar ljudet alls. Enkel och snygg Àr den ocksÄ! Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den Àr snygg... var köpte du den och vad heter pengen?
Lundin Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 HĂ€rligt! Tack för din recension. Kanske blir en sĂ„dan för mig ocksĂ„ dĂ„. TyvĂ€rr har man inte massor av saker att koppla in men pĂ„ sikt kanske! đ Se till att du inte dör innan du skaffat alldeles för mycket prylar, för dĂ„ förlorar du... đ
joachime Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Jag har anvÀnt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BÄda ger mÄnga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjÀlv skaffade jag en lyssningsvÀljare frÄn SPL som jag Àr mycket nöjd med. Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sÄnÀr som pÄ hörlursförstÀrkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivÄ/volymkontrollerna Àr dock passiva och jag upplever inte att den pÄverkar ljudet alls. Enkel och snygg Àr den ocksÄ! Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den Àr snygg... var köpte du den och vad heter pengen? Ja det Àr fedt man! Beggat pÄ Vendolin. Tror jag ungefÀr la vad en Big Knob kostar ny.
drloop (oregistrerad) Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 (redigerat) Jag har anvĂ€nt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. BĂ„da ger mĂ„nga funktioner för pengarna och funkar att arbeta med. SjĂ€lv skaffade jag en lyssningsvĂ€ljare frĂ„n SPL som jag Ă€r mycket nöjd med. Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sĂ„nĂ€r som pĂ„ hörlursförstĂ€rkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. NivĂ„/volymkontrollerna Ă€r dock passiva och jag upplever inte att den pĂ„verkar ljudet alls. Enkel och snygg Ă€r den ocksĂ„! Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den Ă€r snygg... var köpte du den och vad heter pengen? Ja det Ă€r fedt man! Beggat pĂ„ Vendolin. Tror jag ungefĂ€r la vad en Big Knob kostar ny. Den kĂ€nns bara sĂ„ tysk! đ En SPL passar fint hemma hos mig. Jag fĂ„r nog surfa pĂ„ beggat. Redigerat 2 oktober 2008 av drloop
Thomas A Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Jag funderar ocksÄ pÄ en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik sÄ att signalen inte pÄverkas. Varför har de inte gjort det sÄ undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfrÄga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station.
Pesek Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 (redigerat) Jag funderar ocksĂ„ pĂ„ en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik sĂ„ att signalen inte pĂ„verkas. Varför har de inte gjort det sĂ„ undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfrĂ„ga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station. Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob Ă€r ju iaf helt passiv. DĂ€r betalar man ju mkt för mĂ€rket ocksĂ„. Presonus Central Station Ă€r ju storebror till Monitor Station och tanken Ă€r vĂ€l att fĂ„ folk att vĂ€lja den framför M Station(bĂ€ttre lönsamhet?) just för att den Ă€r passiv. Inte helt billig bara tyvĂ€rr. KĂ€nns som att den passar bĂ€ttre i en större studio Ă€n vad man sjĂ€lv har behov av. Varför inte M Station Ă€r passiv vet nog bara Presonus sjĂ€lva. Samson har en variant som heter C-Control som ocksĂ„ ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm För min del blir det nog en Big Knob. Ălskar det stora Volym hjulet och att enheten Ă€r vinklad med knappar uppĂ„t. Redigerat 26 oktober 2008 av Pesek
Thomas A Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 JassĂ„ Ă€r Big Knob helt passiv? Och C-Control ocksĂ„? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nĂ€stan hade bestĂ€mt mig för Monitor Station. đ Att den har 4 hörlursutgĂ„ngar gör den extra intressant, eftersom jag dĂ„ kan klara mig utan en extra hörlursförstĂ€rkare. Blackboard: Vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r sjĂ€lva delen för volymkontroll och ingĂ„ngs/utgĂ„ngsvĂ€ljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall pĂ„verka ljudet nĂ„gonting. Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var sĂ„.
Mr Keys Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 sjÀlv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....sÄ nu har jag ingen big knob pÄ min bigknob....har bara sjÀlva "putten" (pinnen) dÀr stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hÄlla pÄ att skruva Ät den hela tiden........! Vet inte om jag fÄtt ett mindre lyckat exemplar i den bemÀrkelsen, eller om det Àr ett allmÀnt problem med bigknobs....!?!?
Mojje Cruncher Andersson Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 sjÀlv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....sÄ nu har jag ingen big knob pÄ min bigknob....har bara sjÀlva "putten" (pinnen) dÀr stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hÄlla pÄ att skruva Ät den hela tiden........! Vet inte om jag fÄtt ett mindre lyckat exemplar i den bemÀrkelsen, eller om det Àr ett allmÀnt problem med bigknobs....!?!? Aha!!!! Konspirationsteori nummer ett! Kan det vara detta som gör att det inte finns nÄgra nya att fÄ tag i? Dom kommer först den 30/10!!! I HELA EUROPA!!! Vore intressant att fÄ veta om fler har trubbel med glappandet!? Take care! /Cruncharn'
Apep Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Vill du ha det enklaste tÀnkbara och som dessutom ger minst pÄverkan pÄ ljudet, sÄ titta pÄ SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det Àr en passiv attenuator, sÄ finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blÄs ut frÄn ljudkortet sÄ att man slipper gÄ ner i bitdjup om man sÀnker volymen, Àr ju det som ger bÀst förutsÀttningar. +1 pÄ den, klockren liten sak
joachime Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob Àr ju iaf helt passiv. DÀr betalar man ju mkt för mÀrket ocksÄ. Presonus Central Station Àr ju storebror till Monitor Station och tanken Àr vÀl att fÄ folk att vÀlja den framför M Station(bÀttre lönsamhet?) just för att den Àr passiv. Inte helt billig bara tyvÀrr. KÀnns som att den passar bÀttre i en större studio Àn vad man sjÀlv har behov av. Varför inte M Station Àr passiv vet nog bara Presonus sjÀlva. Samson har en variant som heter C-Control som ocksÄ ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm Varken Big Knob eller C-control Àr passiva. Möjligt att den stora ratten pÄ Mackien Àr passiv, men det sitter förstÀrkare pÄ varje utgÄng.
Pesek Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 JassĂ„ Ă€r Big Knob helt passiv? Och C-Control ocksĂ„? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nĂ€stan hade bestĂ€mt mig för Monitor Station. đ Att den har 4 hörlursutgĂ„ngar gör den extra intressant, eftersom jag dĂ„ kan klara mig utan en extra hörlursförstĂ€rkare. Blackboard: Vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r sjĂ€lva delen för volymkontroll och ingĂ„ngs/utgĂ„ngsvĂ€ljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall pĂ„verka ljudet nĂ„gonting. Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var sĂ„. Jag fick uppfattningen om att Big Knoben va helt passiv. Tydligen hade jag fel vilket ocksĂ„ gör mig lite frustrerad dĂ„ jag verkligen gillade den đ GĂ€llande C-Controlen fanns det ingen info via deras hemsida utan jag lĂ€ste folks erfarenheter av den. Och de flesta ansĂ„g att den inte fĂ€rgade ljudet nĂ„got nĂ€mnvĂ€rt. Vill du ha nĂ„gon som Ă€r 100% passiv sĂ„ finns det en enhet som heter Coleman M3PH MKII men den kostar ocksĂ„ dĂ€refter. Tror den ligger pĂ„ cirka 7k. http://www.colemanaudio.com/
Pesek Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob Àr ju iaf helt passiv. DÀr betalar man ju mkt för mÀrket ocksÄ. Presonus Central Station Àr ju storebror till Monitor Station och tanken Àr vÀl att fÄ folk att vÀlja den framför M Station(bÀttre lönsamhet?) just för att den Àr passiv. Inte helt billig bara tyvÀrr. KÀnns som att den passar bÀttre i en större studio Àn vad man sjÀlv har behov av. Varför inte M Station Àr passiv vet nog bara Presonus sjÀlva. Samson har en variant som heter C-Control som ocksÄ ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm Varken Big Knob eller C-control Àr passiva. Möjligt att den stora ratten pÄ Mackien Àr passiv, men det sitter förstÀrkare pÄ varje utgÄng. Jaha! DÄ sket sig det dÄ....fÄr spana efter annat. Jag som verkligen var sÀker, frÄga mig inte varför gÀllande Big Knoben. Har iofs lÀst en hel del pÄ recensioner, kanske nÀmndes dÀr. Aja no biggie =P
lavrell Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 Har anvĂ€nt C-Control ett Ă„r Ă„r ungefĂ€r men anvĂ€nder den inte lĂ€ngre eftersom jag inte hemmapular lĂ€ngre. PM:a mig om nĂ„n Ă€r intresserad av att köpa đ
joachime Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 Har anvÀnt C-Control ett Är Är ungefÀr men anvÀnder den inte lÀngre eftersom jag inte hemmapular lÀngre. Har du lagt lÄtskrivandet pÄ hyllan?
ONSatan Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv LÄs den med svag Loctite?
Mr Keys Postat 27 oktober 2008 Postat 27 oktober 2008 "bigga knoben" har glappat fett mkt pÄ min.....ÄssÄ skruvar man Ät den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv LÄs den med svag Loctite? loctite?? nÄn form av lim eller?
Pesek Postat 28 oktober 2008 Postat 28 oktober 2008 sjĂ€lv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt pĂ„ min.....Ă„ssĂ„ skruvar man Ă„t den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....sĂ„ nu har jag ingen big knob pĂ„ min bigknob....har bara sjĂ€lva "putten" (pinnen) dĂ€r stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hĂ„lla pĂ„ att skruva Ă„t den hela tiden........! Vet inte om jag fĂ„tt ett mindre lyckat exemplar i den bemĂ€rkelsen, eller om det Ă€r ett allmĂ€nt problem med bigknobs....!?!? HAHAHAHHA ursĂ€kta att jag skrattar inte roligt alls egentligen. Men sĂ€ttet du skrev pĂ„ var faktiskt roligt!. Ser framför mig nĂ€r du blir tjurig över den bigga knobben pĂ„ din big knob dĂ€r det inte lĂ€ngre finns en knob utan bara en putt đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.