Jump to content
Annons

Hjälp mig hitta rätt i denna mikrofonsdjungel...


Ekstasis

Recommended Posts

Behöver lite hjälp att hitta rätt i denna mikrofondjungel..

Jag har aldrig köpt en mikrofon förut, min kunskap är ganska så begränsad...

Jag tror dock det är en kondensator mikrofon som verkar passa mest till mina behov ?

Förmodligen kommer jag inte hitta en mikrofon som funkar bra till allting, men det vore ju iofs det bästa...

Jag behöver först och främst en bra mikrofon till min akustiska gitarr till ett RIMLIGT pris, så ett original för 45 000 är inget för mig.

Vill fortfarande ha så bra ljud som möjligt, och att det inte låter som pappkartong...som vissa billiga mickar kan göra...utan jag vil ha ett stort och maffigt ljud..

Även då jag inte är någon sångare, vill jag lägga på lite prat/bakgrundsharmonier/viskningar i min musik, behöver jag en separat mikrofon till detta, eller måste jag köpa 2 mickar ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Köp en mick och köp tex Studio Projects B1 så blir alla nöjda och glada. Strax över tusingen. Den behöver fantommatning så har du det inte på ditt ljudkort/mixer så får du skaffa en sådan manick också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en mick och köp tex Studio Projects B1 så blir alla nöjda och glada. Strax över tusingen. Den behöver fantommatning så har du det inte på ditt ljudkort/mixer så får du skaffa en sådan manick också.

Tack för tipset, så du menar alltså att man verkligen kan få en bra mikfrofon för dom priserna ?

Trodde man fick ge betydligt mer...

Den ser ju dock någorlunda professionell ut...

b1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma sits länge nu, läst runt och funderat men beställde min mik idag faktiskt. 🙂 Blev en Röde NT2-A. Denna mikrofon har fått gott omdöme överallt vad jag sätt och hört. Kan ju återkomma när jag testat den. 🙂 (Inte riktigt beställde utan köpte beggat på annons, i nyskick och sparar en tusenlapp)

Men annars är nog Doktorns tips bra, det är också en omtalad och prisvärd mik har jag hört. 🙂 Men jag tror nog man inte får riktigt lika bra ljud med den.

Annars kan säkert Claes komma med något fint tips. 😄 Lycka till iaf!

Edit, lade till lite.

Edit2. Missuppfattade Drloops inlägg först.

Edit3. Förresten, hur går det med hårdrocken med de 8-strängade gurorna som du pillade me? Klart snart eller? 🙂

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Memphis, hur gick det med USB micken då? ;-)

Haha 😄 Jorrå, till sång funkar den skapligt men inte till gitarr, ganska högt brus också. Men nu e det dags för ljudkort o bra mik minsann, brus no more. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju rekommendera att du letar dig fram till min testsite och hämtar ett gäng smakprov, som du kan lyssna på lite då också då, tills du har orkat gå igenom alla... 😉

Studio Projects B1 är min solklara favorit i den prisklassen, men det finns ju många andra som är bra i olika prislägen.

En som jag verkligen tycker är prisvärd om man kan lägga lite mer, är Violet Design Black Knight. Vill man har en väldigt ofärgad mic, så kan Line Audio Designs sångmicar vara intressanta. Om man vill ha en rörmic, så gillar jag t ex sE z5600a - och som en läcker bandmic, kan jag nämna Crowley and Tripp Naked Eye. Småmembranare som är bra och ligger rimligt i pris, är t ex Oktava MK012. Det finns som sagt en hel del, så det beror på vad du är ute efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes testsite är guld värd Ekstasis!

Där hittar du den karaktär på ljud som du gillar.

Helt fantastiskt jobb som jag ofta återkommer till.

Mitt enda tips i val av studiomikrofon då du säger dig ha en budget under 10.000 kr.

Neumann TLM 103!

Den enda mikrofon du någonsin kommer att behöva.

Den tar allt.

Sång, gitarr, till och med baskagge om så önskas!

Fantastisk på blås.

Skrämmer liv i en gammal basrigg. Kan få ett Leslie att göra självaste John Lord avundsjuk.

TLM 103 på Thomann!

Du behöver naturligtvis en vettig preamp till detta!

Skaffa en Studio Projects VTB-1 så är du hemma med grejjerna.

Du kommer aldrig ångra detta köp om du är seriös med din inspelning.

Smakar det, så kostar det!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag tänkte bara tipsa om att ifall du handlar dina saker via musikaffären så brukar de inte ha något emot att du lånar hem några mikrofoner för att testa vilken du gillar. Det är bara att fråga, du kan ju bara få ett nej som värsta svar. Bra att ha i åtanke tycker jag 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1... Testvinnare och pro sound imo. billigt och bra.. läs om den

alla här på studio hyllar den så det är inte bullshit från försäljaren.

Testvinnare bland micar i samma prisklass - inte att förglömma... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Studio Projects B1 är en mycket prisvärd mik, däremot har den, i min mening, lite väl dåliga off axis egenskaper vilket kan vara irriterande. Men har sångaren bara lite koll på sina rörelser så är ju inte det nåt större problem. 😆

Men som sagt, i sin prisklass är den svårslagen.

Andra mickar jag kan tipsa om är Audio Technicas grejer som jag verkligen gillar, mycket mik för pengarna!

EDIT: +1 på Studio Projects VTB1, helt underbar liten preamp, billig som stryk också!

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...