Jump to content
Annons

floyd rose problem!


perchi

Recommended Posts

Alltså jag blir fullkomligt galen!!

Jag hade nyss inne gitarren för att mitt stall stod rakt upp efter jag bytte strängar och nu när jag ska stämma den vad händer?

ni kanske kan gissa.. exakt likadant igen! vad gör jag för fel egentligen!?

Kan någon verkligen hjälpa mig så jag slipper detta!

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är/kan vara ett jämrans pillgöra det där. Rätt känsligt. Öppna baksidan och justera skruvarna till fjädrarnas fästplatta. Jämka, finlira, stäm upp / stäm om... De flesta jag känner (inklusive jag själv) kör fö med tre fjädrar.

Det kan bli STOR skillnad om du byter till annan strängtjocklek.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är/kan vara ett jämrans pillgöra det där. Rätt känsligt. Öppna baksidan och justera skruvarna till fjädrarnas fästplatta. Jämka, finlira, stäm upp / stäm om... De flesta jag känner (inklusive jag själv) kör fö med tre fjädrar.

Det kan bli STOR skillnad om du byter till annan strängtjocklek.

tjing

1. mina skruvar är redan inskruvade så långt in det går

2. Jag har haft 0.10 hela tiden och jag har tre fjädrar.

kan du hjälpa mig mer? Har blivit fruktansvärt less på skiten

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är/kan vara ett jämrans pillgöra det där. Rätt känsligt. Öppna baksidan och justera skruvarna till fjädrarnas fästplatta. Jämka, finlira, stäm upp / stäm om... De flesta jag känner (inklusive jag själv) kör fö med tre fjädrar.

Det kan bli STOR skillnad om du byter till annan strängtjocklek.

tjing

1. mina skruvar är redan inskruvade så långt in det går

2. Jag har haft 0.10 hela tiden och jag har tre fjädrar.

kan du hjälpa mig mer? Har blivit fruktansvärt less på skiten

0.10 och upp till? Om det är väldigt tjocka strängar får du slänga på en till fjäder och se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att lossa alla strängar (inte pilla av dem utan bara slacka dem tills stallet ligger nere igen) och börja från början att spänna/stämma dem. Ta inte en sträng i taget utan ta lite på varje hela tiden tills det börjar bli dags för finliret. Alltså ett par varv på varje spännare (vad heter det egentligen?) åt gången tills du närmar dej nåttsånär rätt ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch precis det där pillet som gjorde att jag skaffade guror med fast stall.. and I haven't looked back...

Det är säkert inget fel på dig eller din gura, det är helt enkelt så att man måste lära sig tekniken när man strängar om. Så fort du spänner en sträng så åker stallet upp vilket gör att de andra strängarna sänks i ton, det du gör då är att du försöker kompensera genom att stämma upp även de strängarna vilket gör att stallet reser sig ytterligare...

Du måste försöka kompensera på rätt vis, dvs att du släpper lite på alla strängar innan du spänner upp en osv... Som freddie här ovan skrev så får du spänna varje sträng lite hela tiden för att se hur stallet reagerar.

Hela stallet är ju totalt flytande och hänger på strängarnas motstånd. Nä usch för Floyd Rose 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä usch för Floyd Rose 😠

Nädå, nu ska du inte vara sån!

Har man väl fått ordning på det så räcker det med ett litet pill på strängens stall skruv för att skrället ska vara stämd igen. Man kan hänga guran på väggen, slänga den i sängen, damma den ordentligt och fortfarande så är den nästan perfekt stämd alltid. Tillåmed när man tar upp den ur gigbagen så är man nästan hemma direkt.

Floyd Rose is da shit 🙂

Edit: Stavar som en kråka

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej säger detsamma aldrig mer en gura med floyd rose på. 😆 Eller ännu värre, Ibanez eget skit. Har kvar en gammal Iba med deras eget skit och den är värdelös. Den guran åker fram ibland. den håller aldrig sig stämd. Och då använder jag aldrig stallet heller ens. 😛 Sen har jag haft guror med floyd på och de har heller aldrig hållit sig stämda riktigt bra heller. Nä fy för floyd 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK, ska ni ha allihopa:) nu är den så som jag vill ha det efter 1.5 timme av stämma upp och ner och upp och ner. Men. nu känns det som om strängarna liksom är för slappa typ som om dom är stämda en oktav för långt ner? någon som har haft det så? Kan ju knappast stämma upp en oktav till för det blir det ju åt pipan, punkt slut.

någon som har en idé om hur man ska göra där?

För övrigt tycker jag att floyd rose är sådär medans sjävla prestige (då jag har en ibanez rg prestige 1820 modell) är nåt så sjukt skönt och det är definitivt min grej!

någon som vet om de finns nån prestige som inte är floyd rose alltså flytande stall? säg till mig så har jag köpt den imon!

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK, ska ni ha allihopa:) nu är den så som jag vill ha det efter 1.5 timme av stämma upp och ner och upp och ner. Men. nu känns det som om strängarna liksom är för slappa typ som om dom är stämda en oktav för långt ner? någon som har haft det så? Kan ju knappast stämma upp en oktav till för det blir det ju åt pipan, punkt slut.

någon som har en idé om hur man ska göra där?

För övrigt tycker jag att floyd rose är sådär medans sjävla prestige (då jag har en ibanez rg prestige 1820 modell) är nåt så sjukt skönt och det är definitivt min grej!

någon som vet om de finns nån prestige som inte är floyd rose alltså flytande stall? säg till mig så har jag köpt den imon!

Jag äger en prestige utan floyd rose, RG121 den har ett fast stall som heter Gibraltar. Helt underbar gura

http://www.ibanez.com/images/finalzoom/RGA121NTF.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en RG570 från i mitten på 90-talet. Kostade runt 10000 SEK då om jag minns rätt. Den har ett äkta FR stall, inget licens tillverkat. Mickarna är utbytta eftersom de som satt på stank. EMG x 3 st. 81, SA, 89. Världens underbaraste gitarr. Jag är inget Ibanez-freak så om jag hittade nåt bättre skulle jag byta, men inget har dykt upp än så länge.

En gitarr är precis som allt annat. Det handlar om prioritering. Inget är perfekt. Jag kan tycka att en Fender Strata är oehört charmig (men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?), en LesPaul har det härligaste humbucker soundet man kan tänka sej (men varför spela på en baktung gammal golvklocka?). Resten av modellerna är bara modifieringar/kopior på dessa.

RG'n är varken den hetaste eller sexigaste guran på marknaden men näst efter de två ovan nämnda så måste den väl ändå vara den mest använda gitarren? Modellen bygger på Stratan såklart så det är åxå en slags efter apning....fast 30 år modernare än Fender Stratan...

Ett äkta FR stall ÄR bra prylar så är det bara annars hade det förmodligen inte tillverkats/sålts drygt 30 år senare...

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?

Som jag säger: Varför lira på något som var tänkt för 80-talets gitarronani? 😱

Nej verkligen inte. När jag köpte gura på 80-talet var det för gitarronani och rycka och dra i svajet. Idag vägrar jag använda något sånt. Vill jag få roliga och stimulernade ljud så rycker jag i det andra svajet istället. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge det tid, bli vän med det, sen är det bara att toktrivas:)

Hur långt tid då? Jag hade en gitarr med floydrose i 8 år innan jag sålde eländet. Gitarren var suverän, men aldrig mer floydrose, inte värt besväret i mitt tycke.

Men fan, när man inte gjort nåt med högerhanden på ett tag, så kan man ju alltid dra lite i den där svajspaken... Blir lite enahanda att bara pilla på volymkontrollen efter varje ackord...

Jo, jag tycker nog 8 år är lite väl länge för nåt man inte trivs med 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tycker nog 8 år är lite väl länge för nåt man inte trivs med 😱

Jo det tycker jag också fast det var ju inte min enda gitarr under den tiden heller. Och som sagt, så länge jag slapp mecka med stallet så gillade jag den.

Jag hade en Ovation i 10 år som jag inte gillade. Lite av en självplågare är jag nog allt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?

Som jag säger: Varför lira på något som var tänkt för 80-talets gitarronani? :rolleyes:

För att det är fett? För att man vill mer är bara mata slammriga britpop ackor eller skräniga plektrum ackordrullningar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?

Som jag säger: Varför lira på något som var tänkt för 80-talets gitarronani? :rolleyes:

För att det är fett? För att man vill mer är bara mata slammriga britpop ackor eller skräniga plektrum ackordrullningar? 🙂

ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?

Som jag säger: Varför lira på något som var tänkt för 80-talets gitarronani? 😆

För att det är fett? För att man vill mer är bara mata slammriga britpop ackor eller skräniga plektrum ackordrullningar? 🙂

Min poäng var att du ser på strata och les paul som något gammalt och förlegat, vilket är precis vad RG är idag. Tyckte det var lite ironiskt.

Sen förstår väl jag att man inte vill stå och spela metal med en Fender Bronco.

Link to comment
Dela på andra sajter

men som Schekter säger: Varför lira på något som var tänkt för bluesig rock på 50-talet?

Som jag säger: Varför lira på något som var tänkt för 80-talets gitarronani? 🙁

För att det är fett? För att man vill mer är bara mata slammriga britpop ackor eller skräniga plektrum ackordrullningar? 😛

Min poäng var att du ser på strata och les paul som något gammalt och förlegat, vilket är precis vad RG är idag. Tyckte det var lite ironiskt.

Sen förstår väl jag att man inte vill stå och spela metal med en Fender Bronco.

Nja, sågade dem gjorde jag inte. Bara en idiot skulle göra det. Båda modellerna toppar ju försäljning och användning. Det är var nog mer att jag försökte övertala trådens läsare att FR stall är bra prylar. (Tillägger att jag hällt i mej ett par glas vin när jag skrev det så det kom nog fram lite väl "kaxigt" 🙁 )Det finns ju både Gibson & Fenders med sådana stall. Tyvärr vill ingen ha dem idag eftersom det anses "fult" på dessa två klassiker. Däremot så vill jag såga folk som köper dem just bara för vad dem är. Det är lite "one-size-fits-all" över det. Men är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej:) tack allihopa! jag är nu säker på att jag ska byta ut gitarren ( trots den sjukt sköna halsen!!) mot en annan med fast stall, vet dock inte vad!

Som sagt jag vill ha prestige hals om det går utan fr stall, gärna 24 band, sen att den liksom inte bryter av disten? vet itne om det gör det på gitarrerna i dom högre prisklasserna men gjorde iaf det på min gamla, och fy för det.

Så Bomba gärna med förslag!!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
okej:) tack allihopa! jag är nu säker på att jag ska byta ut gitarren ( trots den sjukt sköna halsen!!) mot en annan med fast stall, vet dock inte vad!

Som sagt jag vill ha prestige hals om det går utan fr stall, gärna 24 band, sen att den liksom inte bryter av disten? vet itne om det gör det på gitarrerna i dom högre prisklasserna men gjorde iaf det på min gamla, och fy för det.

Så Bomba gärna med förslag!!

Tack!

Tja! jag har läst om ditt lilla elände med floyd rose stallet. jag har själv en gitarr med fr stall och de tog ett tag innan jag fattade hur man fick rätt på de. Jag komm på en ganska smart grej. Om man tar ett platt föremål(jag använde en nyckel 😄 ) så kan man lägga den mellan kroppen och skruvarna längst ner/bak i stallet. det är nämligen det läget som stallet ska stå i när du stämt gitarren rätt. sen är det bara att stämma upp en sträng i taget. skulle nyckeln(eller vad du finner lämpligt) falla av innan du fått rätt ton på strängarna så vet du att du antingen har för tjocka strängar eller fel inställda fjädrar (innanför luckan på gitarrens undersida).

Tänk på att du måste spänna ner strängarna så mycket det går innan du placerar nyckeln mellan skruvarna och kroppen.

När du väl stämt gitarren med denna metoden till rätt läge så ska nyckeln kunna tas bort utan att lyfta stallet med svajen

hoppas detta hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...