Jump to content
Annons

Gå över till Pro Tools


Jagärsnabb

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
HD interfacen är ju betydligt fetare

Ja det där uttrycket tyder ju på otroligt mycket kunskap och jag får respekt för din oerhörda kompetens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag gjorde ett mixtest en gång med Pro Tools LE, Cubase 4 och Sonar 6. Det var 16 kanaler sammanlagt och med samma volym på reglarna i alla program.

När man sedan fasvände mixningarna mot varandra blev det inte helt tyst, men nästan. Så nån teoretisk skillnad i ljudet är det ju helt klart. Men hörbar skillnad, nej! Det finns de som hör skillnad på 44.1khz och 48khz inspelningar, så kanske de kunde höra skillnad. Men inte jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är ju fakta att olika program låter olika så det är väl inte så mycket att diskutera. Men HUR mycket man hör är en helt annan femma, om du hör skillnad mellan PTLE och HD skulle jag bli imponerad! 🙂

Vilket som, när man väljer DAW ska man bara bry sig om två saker (typ):

1. vilken DAW känns bäst för mig att jobba med

2. uppfyller den alla krav jag har på ett DAW

BAM! 😆

Ja det är skillnad när du börjar använda pluggar.

Summeringen är i princip bara matematik. Finns inte mycket att göra här.

Det är teoretiska skillnader i summering, 32 vs 48 vs 64 bitar.

Men annars är det bara matematik.

Men när man börjar använda pluggar så blir det skillnad eftersom pluggarna skiljer sig mellan DAWs.

Att tro att man hör skillnad på digitalsummering då är man i fel ände av sitt sökande av det perfekta ljudet.

Sedan håller jag med om dina två punkter, det skall kännas gott att jobba i sin DAW.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag gjorde ett mixtest en gång med Pro Tools LE, Cubase 4 och Sonar 6. Det var 16 kanaler sammanlagt och med samma volym på reglarna i alla program.

När man sedan fasvände mixningarna mot varandra blev det inte helt tyst, men nästan. Så nån teoretisk skillnad i ljudet är det ju helt klart. Men hörbar skillnad, nej! Det finns de som hör skillnad på 44.1khz och 48khz inspelningar, så kanske de kunde höra skillnad. Men inte jag i alla fall.

Att det inte blev fullständig utsläckning kan bero på olika amplitud på slutsummeringen...

"0" på masterregeln i Tracktion skiljer sig lite från "0" i Cubase...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju fakta att olika program låter olika så det är väl inte så mycket att diskutera. Men HUR mycket man hör är en helt annan femma, om du hör skillnad mellan PTLE och HD skulle jag bli imponerad! 😆

Vilket som, när man väljer DAW ska man bara bry sig om två saker (typ):

1. vilken DAW känns bäst för mig att jobba med

2. uppfyller den alla krav jag har på ett DAW

BAM! 😄

Ja det är skillnad när du börjar använda pluggar.

Summeringen är i princip bara matematik. Finns inte mycket att göra här.

Det är teoretiska skillnader i summering, 32 vs 48 vs 64 bitar.

Men annars är det bara matematik.

Men när man börjar använda pluggar så blir det skillnad eftersom pluggarna skiljer sig mellan DAWs.

Att tro att man hör skillnad på digitalsummering då är man i fel ände av sitt sökande av det perfekta ljudet.

Sedan håller jag med om dina två punkter, det skall kännas gott att jobba i sin DAW.

Jo men ta exemplet Logic 7 -> Logic 8, där hör man ju "stor" skillnad på projekt skapade i 7an när man sen spelar upp dem i 8an, och då är det ju samma pluggar, även utan pluggar hörs skillnad.

Jag håller med att det bara är matematik i summeringen, men det kan ju handla om lite olika formler i de olika programmen vilket kan leda till vissa skillnader ju 🙂

Men jag har aldrig påstått att jag hör skillnad mellan olika program med undantag för logic 7 & 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte ofta man stöter på tydliga egenskaper som mjukvaror och musikapparatur själv är upphovet till, som skulle ha blivit annorlunda än annars. Men ibland är det rätt slående faktiskt. Och jo, mjukvaran påverkar ljudet - väldigt lite, men dock. Det kan de flesta som jobbat i Reason intyga, för Reason tillför ett speciellt sound, även om man använder samma hårdvara som annars.

Historien om Trummisen Per Lindvall som "är tajtare än en trummaskin" är ju klassiker i det facket. Han satt i polarstudion och skulle spela till en slinga från en trummaskin. Men när refrängen kom, så ... nä, det är inte rätt, kände han. Det stressas här, det sticker iväg i tempo. Men att säga det till teknikerskaran i kontrollrummet, att trummaskinen ökar .... han blev rätt utskrattad först. Men han sa att det är jävlarimig så .. han förstod inte heller hur det var möjligt, men han kände det, det blir stressigare på refrängen. Det var en Linn-trummaskin, i början av 80, och dom råkade ha en precis likadan Linn-maskin liggandes intill, så dom synkade ihop dom två och körde dom parallellt. Och när refrängen kom, så drog den ena trummaskinen ifrån den andra. Så känns det rätt, så är det nästan alltid rätt med. Att säga "tekniken ljuger inte" .. det håller inte. Människans feeling är ofta en bättre kvalitetsbedömare på det sättet.

Jag kan relatera till det själv med. För jag spelade in en del till Yamahas QX3 sequencer. Det är alltså en analog sequencer, som ser ut som en trummaskin och funkar som dom enklare sequencer-grejorna som finns i dyra synt-workstations idag - som typ Rolands. Det gick alltid bra, och svängde rätt nästan på en gång. Dom bytte upp sig till QX7, men efter det så skaffade dom killarna Digital Performer, på mac, och använde den sequencern istället. Det har gått dåligt och bra, fram och tillbaka ... det har varit som det har vart. Men efter en 10 år på Digital Performer så testade dom att sätta mig på att spela efter QX3an igen - istället för Digital Performer. Och tro mig, fyyy farao vad mycket lättare det var att svänga och spela rätt efter QX-svänget, jämfört med de flesta sequencers som cubase, protools, logic etc. Det är verkligen en skillnad. AKAIs MPC workstations är lite sådär dom med. Dom har en feeling som inte är så steril och pang-tajt, utan det känns mer "rätt". Det är förstås väldigt små nyanser vi talar om nu, men ... det känns, det gör verkligen det.

Det är lite samma med idén att överföring av ljuddata genom digitala kablar, där spelar kabelns kvalitet ingen roll för ljudkvaliten; för om man får problem med kabeln i en digital miljö så får man jitter, felsynk och ljudbortfall - men inte sämre ljud. Ändå så får man hörbart bättre ljud med vissa s-p/dif kablar än med andra - har inte ens med pris att göra. Och inget vet riktigt vad det beror på. Men "maskiner gör inte fel" .. det ska man ta med en nypa salt. Det är lite som att säga att är Windows hänger sig så är det alltid den mänskliga faktorn som felar 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För mig är detta ämne lite som att diskutera huruvida jorden är platt eller rund.

Men om det nu skulle vara skillnad på summering, kan vi i så fall enas om att den är försumbar?

Och ja Reason låter Reason, det är ju en syntrig.

Men spelar jag upp samma sampling oprocessad i Reasons NN-XT eller i min DAW så låter det precis likadant.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är detta ämne lite som att diskutera huruvida jorden är platt eller rund.

Men om det nu skulle vara skillnad på summering, kan vi i så fall enas om att den är försumbar?

Och ja Reason låter Reason, det är ju en syntrig.

Men spelar jag upp samma sampling oprocessad i Reasons NN-XT eller i min DAW så låter det precis likadant.

Mm det spelar inget som man ska hänga upp sig på. Det är nog mer saker för tabell-skrivande människor i vita rockar, trocadero-glasögon och ett sexliv likt en enuck 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

HD interfacen är ju betydligt fetare

Ja det där uttrycket tyder ju på otroligt mycket kunskap och jag får respekt för din oerhörda kompetens.

Öhhh vad är ditt problem 😉 ? AD/DA omvandlarna är "bättre" i HD interfacen än vad dom är i tex en 002:a.... språkfascist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske kan haka på trådskaparen och undrar hur lång tid ni tror det tar att lära sig pro tools om man kan cubase?

Skiljer det sig mycket?

Kommer man in i det på vecka eller?

MVH

Tycker övergången till pt gick rätt snabbt för mig efter några år i cubase. Allt ligger på logiska ställen tycker jag. Lite analog tänk bakom det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske kan haka på trådskaparen och undrar hur lång tid ni tror det tar att lära sig pro tools om man kan cubase?

Skiljer det sig mycket?

Kommer man in i det på vecka eller?

MVH

japp, nu återgår vi till trådens ämne att byta från Cubase till Pro Tools 😄

Ljudmotor och summering kan gärna fortsätta diskuteras, men gärna i tråden som jag länkade till där det redan har tagits upp.

Till frågan. När du köper Pro Tools så får du med en DVD. Denna gör att du kommer igång väldigt snabbt i programmet med de vanligaste funktionerna, samt så finns det massa gratis tutorials på digidesigns hemsida som vägleder dig på ett enkelt sätt. När jag hakade på Pro Tools så tog det mig några timmar innan jag kunde göra enkla redigeringar, spela in audio och midi osv.

Sedan lär man sig ofta nya saker fast man har suttit med det länge, och det är ju det som är så kul. Lätt att komma igång med, men finns massor under skalet att fördjupa sig i.

Det är min erfarenhet och åsikt iaf 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte protools så fullt så bra, men har strulat lite med det då och då. Jag är cubase-människa.

Det första jag har märkt är att protools inte använder sig av dedikerade editorer - midieditor, audioeditor, noteditor - som cubase använder sig av. I protools gör man nästan allt i "main" fönstret och i mixern. När man väl kommer förbi den skillnaden så tycker jag att det svåraste är var kommandon sitter i menyerna, undermenyer, vad funktioner heter, och vilka funktioner som är de bästa valen för att få fram en avsedd effekt. Det är ju inte alltid som standard-lösningen i ett program är det bästa verktyget för att få fram en avsedd effekt.

Så jag skulle rekommendera att ska man ge sig på protools ifrån cubase så kan man lägga vikten vid dom senare egenskaperna direkt. Det torde ge bäst utdelning i effektivitet.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hellu!

Jag hade bara jobbat i Reason innan jag började jobba med PT. En grej som jag tyckte underlättade min inlärningsprocedur var att skaffa mig "keyboardstickers" från www.editorskeys.com. Många snabbkommandon kom snabbare in i fingrarna med hjälp av de små klisterlapparna. Sen tycker jag att det finns en rackarns massa tutorials som är grymt lättfattade. Bl. a från Digidesign själva.

Lycka till!

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Här har tråden rullat på obarmhärtigt utan att jag sett det.. 😄 Mycke jidder i mitten iofs som man kunde varit utan.. haha..

Det är lite det som andra varit inne på med i grunden 2 fönster som fallit mig i smaken lite också. Att inte behöva krångla sig in överallt osv...

Dessutom känns det enklare som helthet och vissa funktioner känns som dom ligger mer öppna och lättåtkomliga. Editering och sådant känns även smidigare och smartare.

Sen så känns kompatibiliteten bättre och det verkar funka stabilare... Om man t.ex har med sig sin externa hårddisk nånstans så känns det lättare än att öppna cubase-projekt å de kan va nått helt annat ljudkort osv å de krånglar.. jag kanske har lite dåligt tålamod, men jag stör mig som fan på när inte grejer funkar som dom ska 🙂

Låter härligt det!

Men är det nån som har en aning om en Mbox 3 skulle va på intågande? Skulle ju inte va omöjligt eftersom 003orna kom för ett tag sen nu...

Låter långsökt. M-Box funkar väl bra som det är.

lånsökt att uppdatera? njaaa det tror jag inte...

Tänkte mest om nån hört nått nånstans eller så om att de skulle va på väg eller så =) om man skulle vänta lite eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Här har tråden rullat på obarmhärtigt utan att jag sett det.. 😆 Mycke jidder i mitten iofs som man kunde varit utan.. haha..

Det är lite det som andra varit inne på med i grunden 2 fönster som fallit mig i smaken lite också. Att inte behöva krångla sig in överallt osv...

Dessutom känns det enklare som helthet och vissa funktioner känns som dom ligger mer öppna och lättåtkomliga. Editering och sådant känns även smidigare och smartare.

Sen så känns kompatibiliteten bättre och det verkar funka stabilare... Om man t.ex har med sig sin externa hårddisk nånstans så känns det lättare än att öppna cubase-projekt å de kan va nått helt annat ljudkort osv å de krånglar.. jag kanske har lite dåligt tålamod, men jag stör mig som fan på när inte grejer funkar som dom ska 😛

Låter härligt det!

Men är det nån som har en aning om en Mbox 3 skulle va på intågande? Skulle ju inte va omöjligt eftersom 003orna kom för ett tag sen nu...

Låter långsökt. M-Box funkar väl bra som det är.

lånsökt att uppdatera? njaaa det tror jag inte...

Tänkte mest om nån hört nått nånstans eller så om att de skulle va på väg eller så =) om man skulle vänta lite eller så...

Man vet aldrig, PT8 sägs ju vara på intåg mot slutet av året, inte omöjligt att de släpper lite hårdvara i samband med det.

Från mixonline.com (texten är borttagen från sidan nu, varför vet man inte)

"DIGIDESIGN PRO TOOLS 8: Pro Tools 8 (which includes Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered) has been completely updated with a new user interface, dozens of new bundled plug-ins (including five new virtual instruments and 20 effects), fully integrated MIDI and score editors, and expanded editing features. The user interface is enhanced with a more modern color palette and higher-contrast text and graphics, yet the key functions users rely on are still right where they should be, while enhancements—such as dockable Editor windows and a configurable Edit Window toolbar—make it easier to navigate than ever. Pro Tools 8 software will be available in late 2008 for Windows Vista (32-bit Business or Ultimate), Windows XP and Mac OS X 10.5 (Leopard)-based Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered systems. AES Booth: #702."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet aldrig, PT8 sägs ju vara på intåg mot slutet av året, inte omöjligt att de släpper lite hårdvara i samband med det.

Från mixonline.com (texten är borttagen från sidan nu, varför vet man inte)

"DIGIDESIGN PRO TOOLS 8: Pro Tools 8 (which includes Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered) has been completely updated with a new user interface, dozens of new bundled plug-ins (including five new virtual instruments and 20 effects), fully integrated MIDI and score editors, and expanded editing features. The user interface is enhanced with a more modern color palette and higher-contrast text and graphics, yet the key functions users rely on are still right where they should be, while enhancements—such as dockable Editor windows and a configurable Edit Window toolbar—make it easier to navigate than ever. Pro Tools 8 software will be available in late 2008 for Windows Vista (32-bit Business or Ultimate), Windows XP and Mac OS X 10.5 (Leopard)-based Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered systems. AES Booth: #702."

Det låter väldigt intressant! Det borde ju inte va en omöjlighet tycker man? Och att ny hårdvara kommer samtidigt eller i närheten är ju ganska troligt ändå... Mbox 2 är ju inte så ny längre.

Ett par grejer borde dom kunna lägga till för å matcha konkuransen i prisklassen tycker jag. Iaf till en motsvarande Mbox 2 pro. T.ex en adat in/ut iaf. Skulle va perfekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Oj! Här har tråden rullat på obarmhärtigt utan att jag sett det.. 😳 Mycke jidder i mitten iofs som man kunde varit utan.. haha..

Det är lite det som andra varit inne på med i grunden 2 fönster som fallit mig i smaken lite också. Att inte behöva krångla sig in överallt osv...

Dessutom känns det enklare som helthet och vissa funktioner känns som dom ligger mer öppna och lättåtkomliga. Editering och sådant känns även smidigare och smartare.

Sen så känns kompatibiliteten bättre och det verkar funka stabilare... Om man t.ex har med sig sin externa hårddisk nånstans så känns det lättare än att öppna cubase-projekt å de kan va nått helt annat ljudkort osv å de krånglar.. jag kanske har lite dåligt tålamod, men jag stör mig som fan på när inte grejer funkar som dom ska 😆

Låter härligt det!

Men är det nån som har en aning om en Mbox 3 skulle va på intågande? Skulle ju inte va omöjligt eftersom 003orna kom för ett tag sen nu...

Låter långsökt. M-Box funkar väl bra som det är.

lånsökt att uppdatera? njaaa det tror jag inte...

Tänkte mest om nån hört nått nånstans eller så om att de skulle va på väg eller så =) om man skulle vänta lite eller så...

Man vet aldrig, PT8 sägs ju vara på intåg mot slutet av året, inte omöjligt att de släpper lite hårdvara i samband med det.

Från mixonline.com (texten är borttagen från sidan nu, varför vet man inte)

"DIGIDESIGN PRO TOOLS 8: Pro Tools 8 (which includes Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered) has been completely updated with a new user interface, dozens of new bundled plug-ins (including five new virtual instruments and 20 effects), fully integrated MIDI and score editors, and expanded editing features. The user interface is enhanced with a more modern color palette and higher-contrast text and graphics, yet the key functions users rely on are still right where they should be, while enhancements—such as dockable Editor windows and a configurable Edit Window toolbar—make it easier to navigate than ever. Pro Tools 8 software will be available in late 2008 for Windows Vista (32-bit Business or Ultimate), Windows XP and Mac OS X 10.5 (Leopard)-based Pro Tools HD, Pro Tools LE and Pro Tools M-Powered systems. AES Booth: #702."

ojojoj, det verkar ju jättespännande! jag längtar redan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

HD systemet går löst på ca 100 000 kr och uppåt.

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

HD systemet går löst på ca 100 000 kr och uppåt.

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Ok, det finns väl billigare M-Audio-kort än 3000 kr?

Om man köper ett utan "bundle", utan PT och extra tillbehör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

HD systemet går löst på ca 100 000 kr och uppåt.

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Ok, det finns väl billigare M-Audio-kort än 3000 kr?

Om man köper ett utan "bundle", utan PT och extra tillbehör?

Jo det är klart.

Det jag menade var en grovt räknad prisintervall med både pt le systemen och m-powered alternativen inräknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite frågor som jag tänkte passa på att ta i denna tråd:

Måste man ha ett sånt där M-ljudkort för att kunna köra PT?

Jag har PC med Windows XP, måste man då ha ett specialljudkort för att överhuvudtaget kunna köra nån version av PT?

Var får man tag på demo?

Är LE = Light Edition? Alltså en enklare/billigare version?

Pro tools funkar enbart med digidesign eller m-audio hårdvara.

PT följer med "gratis" med varje ljud-interface ifrån digidesign. PT HD följer med HD systemen och LE med "LE" systemen.

Om man har ett kort ifrån M-audio kan man köpa till PT M-powered för ca 2500-3000 kr. Demo versionen, så vitt jag vet, funkar enbart med m-audio kort.

Yes, LE är ett nerbantat HD system.

Aha, ok. Tack så mycket för svar!

Om jag INTE vill köra den nerbantade versionen, vilket är då "bäst"/prisvärdast av HD-ljudkort och "M"-ljudkort?

Låter HD bättre än M-powered?

HD systemet går löst på ca 100 000 kr och uppåt.

LE och M-powered är väl det som de flesta har råd med. Priset hamnar där runt 3000 till 25 000 beroende på vilken hårdvara man väljer.

Ok, det finns väl billigare M-Audio-kort än 3000 kr?

Om man köper ett utan "bundle", utan PT och extra tillbehör?

Ja, men lägger man till kostnaden för PT M-powered så är du uppe på lika mycket som med en Mbox 2 tex, och har du inga jättekrav på inspelningen (antal preamps osv.) så har du Mbox mini för ca 3000 och då ingår PTLE, rätt prisvärt ändå.

Vad gäller PTLE vs. PTHD så är det ju ett enkelt val för de flesta med tanke på priset. Vill du så kan du köpa till Music Production Toolkit till LE så får du en hel del av de funktionerna som är limiterade att försvinna/"gå högre" tex multispårs beat detective och fler spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...