Jump to content
Annons

Låtlikheter,


vizay (oregistrerad)

Recommended Posts

You're poision, you're poison running through my veins.

Det är över nu, men jag kommer ihåg alla dagar med dig.

What more can I say? 😱

Det var nog banne mig den mest självklara låtstölden jag hört på väldigt länge 🙂

Stärker ju bara min tes om att Per Gessle är en ganska kass låtskrivare 🙁

Kass och kass. Mozart är kanske en större musikalisk talang om du frågar eliten. Men I sverige så väljder nog 6/10 åtminstone att lyssna på Gessle. Så kass låtskrivare skulle jag inte vilja säga.

PS Detta är mina högst personliga och "uppskattade" siffror som ej skall tas för mycket på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

En grej jag tänkt på. Är att utöver den rent uppenbara "stölden/covern" i kid rocks All summer long. (sweet home alabama)

Så finns det en mindre uppenbar "stöld" fast det kan ju också vara en tillfällighet..men likheten är slående. lyssna på trumsamplingen.

Redigerat av supreme
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Jag avskyr Sweet home alabama, pga. sitt rasistiska inslag, men Kid Rock använder den som en del av låten som en slags "flagga" och det är inte menat som rip off.

I övrigt håller jag med trådskaparen och hör U2, men också en hel del andra låtar. Lady G's låt är uppenbarligen ett collage av andras alster.

Folk hör ofta "spår" av eller antydan till andras musik i min musik, men sällan får jag ref. till specifika låtar eller delar av låtar.

Det gläder mig. Precis så är det bra när det ter sig, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

(Bara en melodislinga, men en ganska central sådan i alla tre låtar.)

KD Lang - "Constant Craving" (0.46 in) - 1992

http://www.youtube.com/watch?v=Kwx7tjoWv7Q

Rolling Stones - "Anybody Seen My Baby" (1.20) - 1997

http://www.youtube.com/watch?v=GyTzn3YrwmA

Dream Theater - "Losing Time/Grand Finale" (1.16) - 2002

http://www.youtube.com/watch?v=wUTjx8CvNfw

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med MTV på och dom rullade precis ut U2 - Sunday bloody sunday. Till min förvåning tyckte jag den lät väldigt bekant, inte bara just för att det är en klassisk U2-låt utan även av någon annan anledning.

Till min förvåning så började jag inse likheterna mellan denna låten och Lady Gagas nya hit Just Dance.

Är det bara jag som hör i syne eller verkar Just Dance i närmaste stulen från Sunday Bloody Sunday? 😄

Vad gäller den lätta underhållnings musiken så är de helt skamlöst plankare, det är studio produktion med samplingar de spelar ju inte ens på instrument.

Men jag tror också att själva bredden för vad vi kan acceptera som att "låta bra" är ganska snäv, så hur man än gör så tenderar man att komma in på något som redan gjorts.

Musikens utveckling det är väl i sanningen mycket bara en variation på det som redan har prövats men då och då dyker något omvälvande upp, en del är för geniala för sin tid men blir ändock stilbildande för band som slår stort tio år efter.

Jag upptäckte The Hollies för några år sedan, de var spektakulära och långt före sin tid i tidigt sextiotal, gissa om deras låtar och trix har plankats i efter hand. Jag ger mig tusan på att även Bono har lyssnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina två bidrag är:

Silence Kit (pavement)

vs

Everyday (buddy holly)

och

Du kommer aldrig mer vara ensam (lasse lindh)

vs

This is such a pity (weezer)

För dem som har spotify, finns de i en playlista här

(om jag nu lyckades få till listan och länken)

Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan gjorde en låt som hette Barrytown i mitten av 70-talet. I början av 90-talet kom

XTC med Standing in for George. Kändes nästan som om cirkeln var sluten när två av mina

favoritband skrev nästan samma melodi med 25-30 års mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag avskyr Sweet home alabama, pga. sitt rasistiska inslag, men Kid Rock använder den som en del av låten som en slags "flagga" och det är inte menat som rip off.

Rasistiskt inslag? Har jag missat helt! Kan du precisera?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja där finns det likheter så det skrek ända ut i grisrymden. 😛

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...