Jump to content
Annons

Hur man får fram "Det Franska Ljudet"?


CMYK

Recommended Posts

Hej!

Här kommer en fråga som jag inte lyckats hitta något svar på. Det handlar om ett ljud som en vän till mig kallar Det Franska Ljudet

Jag vet inte om där finns något specifiskt namn för det men jag kallar det så.

Hur får man fram detta ljud?

Jag hade chansen att säga ett par ord till Xavier Gaspard från Justice efter deras emmaboda spelning i år och fick bara svaret att "It is a all-in-house solution, We only use Ableton Live for everything".

Ljudet som jag letar efter används av i princip alla artister i skivbolaget "Ed Banger Records". Låtexempel: "& Down" - Boys Noize, "Phantom pt. 2" - Justice, "Waters of Nazareth" - Boys Noize.

Alla känner nog till ljudet, det är det som "gäller" just nu. Här finns en länk till låten "& Down"

http://www.youtube.com/watch?v=SXqWdTi1msg...feature=related

Annat exempel är 2 minuter in i "Phantom" - Justice

http://www.youtube.com/watch?v=xbaoCT9QY6o...feature=related

All hjälp och alla tips uppskattas extremt.

Hälsningar,

Andre

Redigerat av CMYK
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har också undrat. fransmännen med daft punk i spetsen började ju med att köra sina syntar (bl. a 303:an) genom gitarrpedaler, filter etc

vilket jag tror sedemera gav upphovet till uttrycket "filterhouse"

menar du orgeln eller det distade ljudet som stundvis påminner om en elgitarr?

med en dist och ett filter borde man kunna komma långt? vad säger experterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

i mina öron är grunden ganska enkelt.

ta justice tex.

många av deras låtar baseras på samplad elbas, synthbas, trumloopar, leadsynthar och några effektkanaler.. sen gäller det att ratta filter, dist och efterklangs- samt modulationseffekter. inte bara ratta heller, u tan automatisera till förbannelse..

sen slänger man på ett par sångsamplingar från gamla 45varvare och så har man en hit. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt själv för nåt år sen och försökte rippa justice och grabbarnas wall of sound.

Limitera och komprimera skiten ur varenda ljud var för sig för att sedan maximera med limiters och compressor på hela mixen tills det inte finns en gnutta dynamik kvar förutom sidechain kompressorernas pump.

Tycker det är ett härligt sound och inte så enkelt att åstadkomma bara att få plats med allt i ljudbilden är en bedrift.

Det är fuc*ing loud.

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du orgeln eller det distade ljudet som stundvis påminner om en elgitarr?

Svårt för mig att beskriva ljudet, men på boys noize låten som jag länkar så menar jag främst det soundet som kommer igång 01:07. Och om jag inte hör fel så är det samma ljud som tidigare bara ett par oktaver lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain, dist på det mesta och kompressa som en galning. Jag kör grejer genom Amplitube för att simulera gitarrstärkardist. Jag har en låt uppe i elektronisk musik-forumet (har nog halkat bak till sid 2) där jag kör med en distad bas. Soundet är ju inte samma men det påminner om Boys Noize och Justice. Gjorde den faktiskt efter att jag kommit hem från Emmaboda. ;P Du kan ju lyssna. Albino 3 för alla synthar..

Jag har egentligen inte experimenterat så jättemycket med det här soundet men det är väl bara att ratta med sågtandsleads och liknande och sen köra genom tusen effeter så har du iaf ett coolt ljud.. 😲 Amplitube rekommenderas iaf varmt för sån här house!

Edit: Vafan.. sitter jag i Reason-forumet och skriver om VST-pluggar.. Jag är lite för trött för sånt här.. Kör scream på allt då! ;D

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan! Så det är ableton de kör med? Coolt! Själv använder jag det bara för att köra live. Men all musik gör jag i reason och det hamnar just under kategorin av house som du snackar om. Elelr jag tror det iaf... Mina remixar har iaf hamnat uppe på bloggarna som postar just sån musik...

Kolla in: www.myspace.com/dancekillmove

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här kommer en fråga som jag inte lyckats hitta något svar på. Det handlar om ett ljud som en vän till mig kallar Det Franska Ljudet

Jag vet inte om där finns något specifiskt namn för det men jag kallar det så.

Hur får man fram detta ljud?

Jag hade chansen att säga ett par ord till Xavier Gaspard från Justice efter deras emmaboda spelning i år och fick bara svaret att "It is a all-in-house solution, We only use Ableton Live for everything".

Ljudet som jag letar efter används av i princip alla artister i skivbolaget "Ed Banger Records". Låtexempel: "& Down" - Boys Noize, "Phantom pt. 2" - Justice, "Waters of Nazareth" - Boys Noize.

Alla känner nog till ljudet, det är det som "gäller" just nu. Här finns en länk till låten "& Down"

http://www.youtube.com/watch?v=SXqWdTi1msg...feature=related

Annat exempel är 2 minuter in i "Phantom" - Justice

http://www.youtube.com/watch?v=xbaoCT9QY6o...feature=related

All hjälp och alla tips uppskattas extremt.

Hälsningar,

Andre

Kul att du också var på Emmabodafestivalen, vilket jag också var!😲

Och jag fick också chansen att snacka lite med killarna, det var trevlans!

Jag vill också få reda på samma sak, har ju slängt upp en electro låt hit och dit. Men jag har aldrig fått det där tunga, djupa, grova bass-leaden.

När jag gjorde min senaste använde jag mig av 2-3 st screams, massa eq's och limiters och 2-3 Malströms.

Varav en av dom osc'arna använde jag voicepresetten "Elektronik" då jag skruvade upp den osc'en kanske 2-3 oktaver.

Och andra osc'en "PWM" eller Sawtooth, jag minns inte riktigt! Men det lät OK, dock inte det där super basiga och tunga som Justice eller Boys Noize. Men coolt blev det iaf 🙂

Nu måste jag bli lite Besserwisser också. Men han heter väl ändå inte Xavier Gaspard? Utan Xavier de Rosnay och Gaspard Augé 🙂

mvh

Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt har du med namnet (: ,,,

Men som sagt, jag har suttit och pillat i ett par veckor nu. Har en elektronisk grupp på gång, kommer såklart att posta lite material snart (: ,, men först är det väl bäst om man har hittat det riktiga soundet.

Detta är exakt vad vi söker efter, men det är inte särkilt tillgängligt för vanligt folk att googla fram hur man återskapar dessa sköna ljud.

Man kommer närma, men man saknar vissa detaljer. Jag sitter nu också och letar "refills", men jag tror nog inte att man hittar så mycket åt det hållet.

Posta gärna exempel på vad ni kommit fram till så kan alla kommentera lite vad man tycker saknas osv (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, kul att höra vad du har åstakommit i den genren.. Den är inte lätt.. men j*vligt kul att pilla på 😄

Mjo håller med. Refills till denna sorts electro? njae kan nog bli riktigt svårt att hitta eftersom den är så klurig, det verkar som ingen vill säga hur det går till! 😆

Vi får se om jag lägger upp något exempel. Det som vore kul var om någon lade upp något av dem förslagen som kom upp tidigare, det med en distad 303a sample?

"eller hur var det?"

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain, dist på det mesta och kompressa som en galning. Jag kör grejer genom Amplitube för att simulera gitarrstärkardist. Jag har en låt uppe i elektronisk musik-forumet (har nog halkat bak till sid 2) där jag kör med en distad bas. Soundet är ju inte samma men det påminner om Boys Noize och Justice. Gjorde den faktiskt efter att jag kommit hem från Emmaboda. ;P Du kan ju lyssna. Albino 3 för alla synthar..

Jag har egentligen inte experimenterat så jättemycket med det här soundet men det är väl bara att ratta med sågtandsleads och liknande och sen köra genom tusen effeter så har du iaf ett coolt ljud.. 😆 Amplitube rekommenderas iaf varmt för sån här house!

Edit: Vafan.. sitter jag i Reason-forumet och skriver om VST-pluggar.. Jag är lite för trött för sånt här.. Kör scream på allt då! ;D

Fan riktigt tung låt!

EDIT *20sek senare*

Ahh nej fan riktigt het låt alltså, props till dig! Inte sådär mega bra mixat heller, men vafan det är ju electro, det ska ju vara smutsigt 😄

Bra gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, kul att höra vad du har åstakommit i den genren.. Den är inte lätt.. men j*vligt kul att pilla på 😄

Mjo håller med. Refills till denna sorts electro? njae kan nog bli riktigt svårt att hitta eftersom den är så klurig, det verkar som ingen vill säga hur det går till! 😆

Vi får se om jag lägger upp något exempel. Det som vore kul var om någon lade upp något av dem förslagen som kom upp tidigare, det med en distad 303a sample?

"eller hur var det?"

alla klassiska ljud som x0x osv. går utmärkt att ratta fram i reason...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ljudet är kraftigt distat, vilket vi konstaterat redan. Och vad som redan har nämnts så är Screamer ett ypperligt förslag för att dista grejer.

Jag har en liten truddelut där jag hårddistat basen med Screamer och automatiserat.

Kan det här smaka?

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....%20beehives.mp3

Kanske skall säga att just låten som jag gjort inte är så "fransk" utan mer att jag ville ge exempel på hur man kan dista grejer...

Genre... tja syntpop eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)

Stjäl obesvärat lämpliga alster från allehanda håll. I bästa fall clearar du dem, i värsta fall åker du på pumpen.

Apropå pumpen så inbillar jag mig att de har ganska intrikata setups med allehanda sidechains. Huruvida de verkligen gillar den där ultrabilliga Alesis-kompressorn (DP skall tydligen ha en moddad sådan som ett välanvänt attackvapen) vet jag inte, men det torde inte vara något problem att hitta en lämplig VST-kompressor som emulerar den hjälpligt. Pumpar (inom ramen för 0dB dynamik) gör det ju minsann.

Sen finns det några väldigt passande VSTi som kirrar grundsoundet.

Piis

🙂

SingSing

Redigerat av SingSing
Link to comment
Dela på andra sajter

Det förmodligen viktigaste av allt för att få fram dessa ljud är ju att bryta ner ljudens upplösning. Detta kan man tex göra med cubase medföljande plug-in bitcrusher eller gratis plug-in:et decimator (Väldigt förvånad att ingen nämnt detta!?). Vad som då uppstår är ju just den där skitigheten som ju i princip definierar Ed Banger. Ofta används detta på basen men även på andra instrument som tex hihat och virveltrumman.

Redigerat av powerblade
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall inte vara taskig nu, men distande Neve prylar simulerar ni aldrig på era pcs med crackade pluggar.

Däremot kan ju en billigare variant vara att lägga ut era saker på ett mackie bord etc och dista skiten ur kanalerna, funkade ju rätt bra för Prodigy en gång i tiden.

Sen är det listigare att sampla 70:tal som oftast gör, just för att i de sampligarna finns ofta både dynamik och frekvensspektrum som inte är fullt utnyttjande så att säja.

Lycka till, men kopior blir aldrig stora hits.../Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Skall inte vara taskig nu, men distande Neve prylar simulerar ni aldrig på era pcs med crackade pluggar.

Däremot kan ju en billigare variant vara att lägga ut era saker på ett mackie bord etc och dista skiten ur kanalerna, funkade ju rätt bra för Prodigy en gång i tiden.

Sen är det listigare att sampla 70:tal som oftast gör, just för att i de sampligarna finns ofta både dynamik och frekvensspektrum som inte är fullt utnyttjande så att säja.

Lycka till, men kopior blir aldrig stora hits.../Tobias

Jag vill inte vara taskig men jag tror inte det är distade Neve grejer som gör soundet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall inte vara taskig nu, men distande Neve prylar simulerar ni aldrig på era pcs med crackade pluggar.

Hoppla, vem pinkade i dina frukostflingor?

Lycka till, men kopior blir aldrig stora hits.../Tobias

Vad grundar du det på?

Så fort någon artist lyckas skapa någonting som är lite "nytt" och som säljer så gör skivbolgagen allt för att kräma ut så mycket pengar det bara går ur konceptet. Det kopieras hejvilt och det blir flera stora hits. När folket sedan tröttnat på konceptet prånglas nästa koncept ut, med otaliga kopior som också säljer hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopior blir bara "små" hits Det är nog större risk att någon kommer ihåg dig om du gör något som i varje fall låtar banbrytande.

Om någon gör "en kopia"" på någon annan stil, gärna lite försent, blir det inte mycket väsen.

Det blir svallvågor i subkultur, som att folk fortfarande gör italo disco, eller Commondore 64 musik.

Alla inlägg jag gör är givetvis vad jag tycker om saker och ting, behöver ju inte vara rätt för det 😉

Om man nu endå håller på och pinkar i frukostflingorna tycker jag det är rätt tarvligt i de fall någon "faller" för någon ny hipp stil bara för att något glassigt magasin hypar järnet eller den här koplingen mellan mode och musik som jag inte tycker finns.

Vad det inte Zappa som sa " Att skriva om musik, är som att dansa om arkitektur" 😛

/Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kopior blir bara "små" hits Det är nog större risk att någon kommer ihåg dig om du gör något som i varje fall låtar banbrytande.

Om någon gör "en kopia"" på någon annan stil, gärna lite försent, blir det inte mycket väsen.

Det blir svallvågor i subkultur, som att folk fortfarande gör italo disco, eller Commondore 64 musik.

Alla inlägg jag gör är givetvis vad jag tycker om saker och ting, behöver ju inte vara rätt för det 😉

Om man nu endå håller på och pinkar i frukostflingorna tycker jag det är rätt tarvligt i de fall någon "faller" för någon ny hipp stil bara för att något glassigt magasin hypar järnet eller den här koplingen mellan mode och musik som jag inte tycker finns.

Vad det inte Zappa som sa " Att skriva om musik, är som att dansa om arkitektur" 😛

/Tobias

Håller med dig. Efter Stones så har det inte varit ett enda band som varit nåt i rock genre, bara bleka kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall inte vara taskig nu, men distande Neve prylar simulerar ni aldrig på era pcs med crackade pluggar.

Däremot kan ju en billigare variant vara att lägga ut era saker på ett mackie bord etc och dista skiten ur kanalerna, funkade ju rätt bra för Prodigy en gång i tiden.

Sen är det listigare att sampla 70:tal som oftast gör, just för att i de sampligarna finns ofta både dynamik och frekvensspektrum som inte är fullt utnyttjande så att säja.

Lycka till, men kopior blir aldrig stora hits.../Tobias

Priceless 😉

och clueless.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokrent svar tycker jag!

"Limitera och komprimera skiten ur varenda ljud var för sig för att sedan maximera med limiters och compressor på hela mixen tills det inte finns en gnutta dynamik kvar förutom sidechain kompressorernas pump.

Tycker det är ett härligt sound och inte så enkelt att åstadkomma bara att få plats med allt i ljudbilden är en bedrift.

Det är fuc*ing loud. "

Seriellt, paralellt, bussat och med en 2254 någonstans mitt i:) /T

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...