Jump to content
Annons

Läser ni artiklarna om Reason?


Fridh

Recommended Posts

Annons

Heh, jag läser dem och använder inte ens reason... 😆

Iofs har jag kört reason en del (men inte längre) och jag tyckte att tipsen som jag läst dittils hade öppnat dörrar för mig.

EDIT: Lite

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Reason är så pass simpelt så att man egentligen inte behöver guider till programmet. Om man nu vill göra någon särskild sak så är det inte så svårt att själv klura ut hur man skall gå till väga för att nå resultatet.

Det hade varit mer intressant om ni skrev guider om olika syntesmetoder (t ex FM vilket jag tror att många inte har så stor koll på). En annan guide som skulle vara intressant är hur man programmerar dansmusikbeats som svänger riktigt ordentligt (och då syftar jag inte på att man bara lägger på lite swing-quantize 😆).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser dom och dom har faktiskt gett mig väldigt mycket. Heder och tack. En sak jag skulle vilja se är en en artikel med fokus på Malström. Lite tips och trix med den skulle sitta. I alla fall för mig. Sitter mest med subtractorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv läser jag inte Reason-tutorials så ofta,

och ärligt talat kan jag inte riktigt säga heller vad jag söker i en bra tutorial.

Inte för att jag vill påstå att jag är "fullärd" 😄 eller nåt annat dumt,

utan för att jag faktiskt inte vet vad jag söker.

Dom Reason-tips jag läst av dig är välskrivna tycker jag - knepet att låta lfo:n i nån av syntarna modulera panningen var fiffigt och det har jag använt mig av.

Kör vidare bara! 🙂

Som cm0s påpekade tror jag också att folk skulle uppskatta en liten specialare om dansmusik - trance, till exempel. Kolla bara in trådarna här på forumet. 😆

Hur göra typiska pads/leads/trummor?

Och kanske lite fiffiga houseknep också!

Tror att dom flesta Reason-användarna sysslar med någon form av techno, house eller trance. Faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Feedback på svenska är nog bättre: Återkoppling 😆

Nä, det är nog inte bättre. Då förstår man verkligen inte.

Jag brukar skumma igenom Reason-guiden lite ibland. Titta på dem fina bilderna och sådär. Men oftast avskräcks jag redan efter några rader för att komma till insikt med att det där var något som jag redan visste eller något jag inte var intresserad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser alltid alla tipsartiklar. Inte för att jag har någon direkt nytta av tipsen då jag inte har något av programmen det tipsas om. Men artiklarna är kul/intressanta/tänkvärda ändå ex. Chris Bs åsikter om användning av effektpluggar och om eq-inställningar osv.så suger iaf jag åt mig och försöker dra nytta av de nya kunskaperna.

Keep up the good work!

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Givetvis läser man Reasonsidorna. Fast jag inte har programet verkar det så intressant att det kommer att testas, förr eller senare. Alla tips kan man ju försöka och överföra på den utrustnining som man faktiskt har. Att inte låta som "alla andra" är också en ganska viktig variabel i det hela. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoho!

Jag har ju plitat ner en och annan reasonartikel vid det här laget, har det varit något bra, något mindre bra? Vore jättebra med feedback / återkoppling för att gå vidare åt rätt håll.

Ha en fin lördag!

Skojar du??? Jag lusläser Reason-tipsen. Problemet för mig att ge feedback om tips är att jag använder Reason rewirad till Cubase vilket är mitt huvudinspelningsprogram, för att använda olika refiller etc. Eftersom det finns så mycket att brottas med och jag inte är till fullo bekant med Reason (eller med Cubase för den delen) är jag sällan kapabel att ens formulera ett problem som behöver besvaras. På detta följer att jag ju är rädd att göra bort mig, att fråga om något som jag glömt redan presenterats eller missat innan jag upptäckte Studio, eller sån't som "alla självklart känner till". Tills vidare väljer jag att helt enkelt följa tipsen och assimilera det jag kan använda. Det är inte ens lönt att skippa ProTOol-tipsen trots att jag inte använder det eftersom man alltid hittar användbara saker, särskilda sätt att tänka, som är applicerbara på "mina" programvaror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey: Helt riktigt! 😆 Målet är ju att öka skruva-å-experimentera-lusten.

Fredrikmo: Ja det där är ju en annan aspekt, det är förstås trösklar att ta sig över när man jobbar med mjukvara, i synnerhet om man kör ReWire, det är nästan upplagt för förvirring innan man kommer in i det "tänket". Som det är tänkt.

Pluffo: Det där var en kommentar till det inlägg du skrivit ovanför.

Tack alla... 😕

Redigerat av Fridh
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Pluffo: Det där var en kommentar till det inlägg du skrivit ovanför.

Men det är ok att smöra utan att ha några argument att backa upp det med?

Om man är nöjd så är väl allt bra? Vilka "argument" behövs då? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med feedback är inte så lätt.. Många gånger kan jag det som du skriver om, eller så är det irrelevant för mig; jag har kanske andra metoder för att göra samma sak osv.. dock är tipsen intressanta och det är ju alltid kul att se hur andra gör 🙂

Men eftersom jag egentligen inte behöver de tips som du ger så borde jag ju komma med något som jag behöver istället.. men icke! 😆 Jag vet inte vad jag skulle vilja läsa om, för det jag inte vet att jag inte kan det vet jag ju inte att jag behöver kunna.. :rolleyes:

Men tack iaf för trevlig och finurlig läsning!

Keep it up//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag tycker att Reason är så pass simpelt så att man egentligen inte behöver guider till programmet.

Kanon! Sök jobb på Propelleheads, dom skulle nog ha användning för någon som kan allt om Reason.

Tutorials handlar väl inte bara om att lära sig grundläggande funktioner?

Tips och tricks man inte tänkt på är alltid kul och jag tycker Studio lyckas ganska bra med det.

Vore tufft med "härmar-skola", som jag efterlyst tidigare.

Inte för att man vill sitta och planka andra, utan för att det är lärorikt.

En annan guide som skulle vara intressant är hur man programmerar dansmusikbeats som svänger riktigt ordentligt

Varför då? Det är väl bara att sampla nåt gammalt funkbeat som alla andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag har gillat bäst hitils var fridhs artickel om hur man fick till något 80-tals-sound med subtractorn. (minns inte vilket)

Precis som Smulan kunde jag "tricksen" i artikeln men det va ändå intressant.

jag, personligen gillar den typen av program-tips.

Hur man får till det där ljudet med den där känslan,

(och för att backa upp cm0s inlägg) t ex hur man får till bra Fm-basar och andra synt-ljud jag inte kan komma på nu 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...