Jump to content
Annons

Finns det ett lättorienterat program?


SpinningSpiral

Recommended Posts

Hej,

Jag vill sätta igång med att skapa experimentell gotisk/industriell stämningsmusik och undrar om ni har något tips på vilket program som skulle passa bäst? Jag har baskunskaper om noter etc. men aldrig tidigare arbetat med komposition/mixning på datorn. Jag planerar att inte använda några verkliga instrument utan helt enkelt bara virituella instrument från Internet och programmet jag kommer att använda, eventuellt kommer jag använda några egna ljudinstpelningar av ljud från tåg och regn.

Jag vill åt ett program som är tillräckligt omfattande med hänsyn till effekter och instrument men samtidigt är lätt att orientera sig i så att man rätt snabbt kan komma igång med musikskapandet utan att behöva fara vilse i programmet i timtal först. Med andra ord söker jag ett program som är intuitivt och logiskt uppbygt.

Jag har arbetat i ett par dagar nu med cubase men också testat av FL kort, därför dessa var de två program som flest använder. Jag tycker att FL kändes mycket mer intiutivt och logiskt i sin uppbyggnad, men det hade inte alls så mycket effekter och instrument att välja mellam som Cubase. Hur uppfattar ni skillnaden? En annan trist sak med FL var att det började knastra något jävulskt i mina hörlurar när flera spår spelades upp samtidigt.. det problemet hade jag inte med cubase.

Tack på förhand/

Anna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en smaksak. Trivs du bättre i Cubasemiljön, så ska du använda Cubase - och trivs du bättre i FL-miljön, så ska du köra med FL. Pluggar och VSTi kan du köpa fler när det behövs.

Om du får knaster så beror det nästan alltid på att du har ställt in för låg latency, så det är egentligen inget du behöver fundera på i jämförelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en förenklad version av cubase med: Sequel. Det kanske kan kännas mer aktuellt, för den borde vara betydligt mer intuitiv och direkt. Det finns ett 15-tal videosnuttar där, på sajten, under länken "See it/Hear it" där man kan se Sequel lite in action.

Lycka till med musiken 🤪

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som är intuitivt och logiskt hänger ju väldigt mycket på vilken bakgrund man själv har. Sedan finns det ju givetvis dåligt designade gränssnitt, men jag ska inte peka finger åt något håll, iaf inte ikväll 😎

Har man suttit med cubase sedan barnsben så är det ju givetvis där man känner sig tryggast och hittar enklast, detsamma gäller ju andra program. Då kan andra program kännas väldigt jobbiga och svåra att hitta i, trots att de kanske är enklare uppbyggda.

Personligen har jag alltid varit ganska missnöjd med de program som funnits, det gick till och med så långt så jag började göra ett eget program. Men jag hann bara ett år i utvecklingen ungefär tills jag hittade Tracktion. Och även om Tracktion inte överensstämde exakt med mina egna planer, så var det tillräckligt bra för att jag skulle nöja mig med det.

Tracktion är lätt att komma igång med, väldigt logiskt uppbyggt ur en musikers synvinkel, men samtidigt tillräckligt avancerat för att producera en hel platta med.

Utöver tracktion så är jag också väldigt förtjust i Ableton live. Det bygger på likande idéer som Tracktion, men har större fokus på elektronisk, loopbaserad och live-musik. Det har dock lite högre inlärningströskel, tillsammans med ett lite högre pris 🙂

Men både Tracktion och Ableton Live finns att ladda hem som demoversioner. Tycker det är värt att testa alla program man kan innan man bestämmer sig. Det är ju trots allt ett verktyg man kommer spendera mycket tid tillsammans med.

http://www.mackie.com/products/tracktion3/

http://www.ableton.com/live

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihop för era bra tips. Jag är fortfarande lite i tvivel om vilket av programmen som föreslagits som jag ska satsa på, vad är skillnaden mellan dem?

Jag antar att jag får ladda ner och prova dem allihopa kanske.

Ha en bra helg!

take care/

Anna

Skillnaden är främst layouten och vad det är för plugins som följer med från början.

Ljudmässigt är det liten eller rentav obefintlig skillnad, så huvudsakligen beror resultatet på den som sköter maskineriet...

Cubase var först med den sorts layout som i princip alla använder numera och själv har jag alltid trivts i Cubase-miljön. Samplitude har jag testat som hastigast, men lyckades inte komma överens med det riktigt (får försöka mer när tiden räcker till) - och FL Studio har jag bara kännt lite grand på och det verkade inte heller vara riktigt rätt för mig (ska testa det också lite mer när jag har tid).

Orsaken till att jag inte har kommit överens med dessa program, kan förstås vara för att jag är så van vid Cubase - så därför har jag inte gett upp ännu... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen tycker jag att ett program ska vara enkelt men stabilt.Hur många plugins man har osv är inte viktigt utan mer kvaliten på det man har.

Har ju märkt att dom låtar som verkligen är tidlösa är ju dom enkla låtarna som abba´s låtar som man sen använder genuina instrument runt omkring och skapar en naturlig fast mäktig ljudbild runt. 60 talets raka enkla pop med 2000 talets teknik blir finemang låtar 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

tracktion 3 ultimate bundle för 2800 kronor frakt inkluderat om man köper det från thomann är jag helt klart intresserad av men såg att jag bara sparar typ 195 kronor och då kanske man ska köpa den sverige istället så slipper man dom problem jag fick när jag beställde mina ultrasone proline 2500 hörlurar som jag äntligen har i mitt ägo.

Frågan är bara om tracktion3 ultimate bundel är tillräckligt lätt att använda för en person som bara använt sequel 2 som inspelnings program och är tracktion 3 ultimate bundle stabilt och värt pengarna. Hör av er om ni har erfarenhet av tracktion 3 ultimate bundle för jag vill inte köpa grisen i sängen alltså bli missnöjd,för att för mig är detta mycket pengar att investera med min nuvarande ekonomi 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tracktion 3 ultimate bundle för 2800 kronor frakt inkluderat om man köper det från thomann är jag helt klart intresserad av men såg att jag bara sparar typ 195 kronor och då kanske man ska köpa den sverige istället så slipper man dom problem jag fick när jag beställde mina ultrasone proline 2500 hörlurar som jag äntligen har i mitt ägo.

Frågan är bara om tracktion3 ultimate bundel är tillräckligt lätt att använda för en person som bara använt sequel 2 som inspelnings program och är tracktion 3 ultimate bundle stabilt och värt pengarna. Hör av er om ni har erfarenhet av tracktion 3 ultimate bundle för jag vill inte köpa grisen i sängen alltså bli missnöjd,för att för mig är detta mycket pengar att investera med min nuvarande ekonomi 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är bara om tracktion3 ultimate bundel är tillräckligt lätt att använda för en person som bara använt sequel 2 som inspelnings program

Det är det definitivt. Jag kan inte minnas att jag någonsin behövt titta i manualen.

Hurvida ultimate bundle är värt pengarna beror ju på om du behöver de pluggar som följer med eller inte. Programmet i sig är detsamma i alla paketen, och Mackie-pluggarna följer alltid med även i basic bundle.

Det absolut billigaste är ju att köpa Tracktion 2 online för 200kr, sedan köpa uppgraderingen till T3 Basic Bundle. Ett annat alternativ är ju att köpa någon hårdvara där Tracktion följer med (Mackie Onyx Satellite tex).

Men som sagt, har du inte många pluggar sedan innan och du tycker de som följer med i paketet verkar intressanta så är det ju ett vettigt köp det med.

Under Windows är T3 väldigt stabilt, men kör du Mac skulle jag inte rekommendera det än.

Link to comment
Dela på andra sajter

glöm inte ACID 🙂

här finns all info+demoversion.

Jo acid är rätt så lätt, testade på det när jag var omkring tretton och kan en trettonåring göra musik i det så behöver man inte tveka. Bra att börja i.

Vad använder du för Daw program nu då ? och plugins ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...