Jump to content
Annons

Ikea Benno blir bordsstativ för små monitorer


cborg

Recommended Posts

Efter lite läsning på en tråd där en kille hade sågat itu en ikea-hylla och gjort högtalarstativ tänkte jag "Coolt, varför inte".

Så här kommer det första av mina bidrag till hemmabyggen. Man vill ju gärna komma in i gänget. ☺️

Snabbt beskrivet: Stativ till mina Genelec så att de kom upp i öronhöjd och som jag valt att ställa på bordet.

Först inhandla ett styck Benno cd-hylla, silvrig.

Jag mäter hur långt det är från övre hyllans stora fästhål till toppen och tar det måttet från mittersta hyllans stora fästhål och markerar för sågning.

hstativ1.jpg

De små hålen är INTE på samma nivå så ibland behöver man sin lilla vinkel när man ska såga för at det inte ska bli snett.

hstativ2.jpg

Tvinga ihop bräderna så blir det lättare att såga och någorlunda lika. Jag gjorde det här inne så då tog jag de små hyllplanen till "sågbock". Vad gillar ni mattan!! 🙂

hstativ3.jpg

Så då har jag fäst de båda topphyllorna enligt Ikeas anvisningar och faktiskt klippt bakstycket så att det passar. Den ena hyllan får ju olackad topp på sidbrädorna så antingen lägger man på en platta/duk eller så struntar man i det. Jag valde det senare.

hstativ4.jpg

Jag satte en lös hylla i botten och drog sedan träskruv igenom på båda sidor för stabilitet.

hstativ5.jpg

Nedersta hyllan fastskruvad och en lös hylla ditsatt.

hstativ6.jpg

Ja det så klart ... 😉

hstativ7.jpg

Jag klippte till ytterligare bakstycken, fyllde tomrummet uppe och nere på framsidan med isolering och passade in bakstyckena lite böjt. Såg bra ut tyckte jag och dämpade lite.

hstativ8.jpg

Första testen. Funkade bra och passade väl tyckte jag. Fick slipa lite på botten så att de stod stabilt bara.

hstativ9.jpg

Hoppas ni gillade det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cool idé! Det gäller att komma på något som fungerar till sina monitorer. Det är ju svindyrt att köpa riktiga stativ, speciellt om man har högtalare som tar lite mer plats.

Jag ska bygga ett helt nytt studiobord om ett tag, då kommer jag också att posta upp allt från min skiss till bilder och det färdiga resultatet samt pris uppgift på kalaset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Ser trevlig ut - men du skulle nog gärna ha någon form av absorbent mellan monitorerna och stativet för att reducera vibrationerna som går ner i underlaget annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att ni gillar det. 😉

Claes:

Genelecsen står på sina Iso-Pods så jag tänkte det var tillräckligt bra som isolering/decoupler.

Tror du det behövs ytterligare (eller menade du mer generellt)? Har du några tips på material eller produkter? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...