Jump to content
Annons

Datorn startar inte


Noswas

Recommended Posts

Jag har själv insett att detta är kanske inte det bästa forumet att få svar på denna frågan men det skadar inte att försöka.

För cirka en månad sen helt utan förvarning startade datorn helt enkelt inte upp. Absolut inget händer när man trycker på "på" knappen, och då menar jag bokstavligt talat. Jag har haft det problemet innan att den inte vill boota upp eller inte ens kommer så långt, men aldrig att det inte händer något när man trycker på knappen. stendöd.

Först misstänkte jag nätaggregatet och bytte ut det med ett helt nytt, fortfarande ingenting.

Jag vet det är svårt att säga något över nätet men jag skulle gärna vilja ha reda på några sannolika möjligheter, och då inte "det är fel på datorn".

Jag kan försäkra att nätdelen är inkopplad helt rätt (har nämligen trippelkollat det, efter att jag slagit näven i bordet för att det inte funkade)

😄 vore tacksam för de flesta svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Även om det skulle vara fel på minnena så skulle det hända någonting när du trycker på knappen.

Om du har varit "inne" i datorn så kanske du kommit åt någon sladd som trillat bort?

Du kan ju kolla om du ser sladden från AV/PÅ knappen och att den ser ut att sitta som den ska.

Om du har möjlighet, kontrollera att det nya nätagget fungerar i en annan dator.

Och som Gilbert skrev, kolla att allt sitter som det ska. Tryck (pressa) ordentligt på grafikkort och minnen.

Om nätagget fungerar och det inte händer någonting alls när du trycker på knappen så gissar jag att det är fel på moderkortet.

Om det är garanti på datorn så är det bara att lämna in den där du köpt den så byter dom det.

Om det inte är garanti så kanske du kan köpa nytt moderkort och byta själv. (om inte datorn är för gammal ...för då är det kanske bättre att passa på att byta upp sig)

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske glapp i strömkabeln? Och du har inte Usb-minnen, CD el dylikt i? Det har hänt mig, visserligen kom den igång men det var var svart och hände inget eftersom den bootade på annat håll.

Hoppas det löser sig för dig

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om strömmen inte ens går på så är det 2 saker som avgör orsaken. PSU (Ström aggregatet) eller MB (Moderkortet).

Går strömmen på men händer inget, då kan man säga grattis, det kan vara många orsaker, man får då lyssnar på vilka fläktar snurrar.

Går strömmen på och det fastar någonstans vid windows uppstart så kan det vara OS eller drivrutin eller hårddisk eller annan hårdvara som inte vill spela med riktigt.

Det är inte väldigt lätt att felsöka en dator så här i text format. Jag löser mina dator problem själv och har alldrig haft problem att lösa mina problem, eftersom det är mitt yrke. Är man på platts är det betydligt mycket enklare att fixa eller hitta problem.

Om du har exakt detaljerad beskrivning på hur datorn beter sig eller vad du har provat göra så kanske det kan vara till hjälp.

Det kan även vara sådana fel som att bryten kabel, ja i princip vad som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om strömmen inte ens går på så är det 2 saker som avgör orsaken. PSU (Ström aggregatet) eller MB (Moderkortet).

Går strömmen på men händer inget, då kan man säga grattis, det kan vara många orsaker, man får då lyssnar på vilka fläktar snurrar.

Går strömmen på och det fastar någonstans vid windows uppstart så kan det vara OS eller drivrutin eller hårddisk eller annan hårdvara som inte vill spela med riktigt.

Det är inte väldigt lätt att felsöka en dator så här i text format. Jag löser mina dator problem själv och har alldrig haft problem att lösa mina problem, eftersom det är mitt yrke. Är man på platts är det betydligt mycket enklare att fixa eller hitta problem.

Om du har exakt detaljerad beskrivning på hur datorn beter sig eller vad du har provat göra så kanske det kan vara till hjälp.

Det kan även vara sådana fel som att bryten kabel, ja i princip vad som helst.

Shit!!! 10 inlägg och medlem sen -95... det tyder på att detta är viktigt :rolleyes:

EDIT;

Om inte annat, så är du en trogen passiv medlem 😲 Håll kaffepannan varm

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om strömmen inte ens går på så är det 2 saker som avgör orsaken. PSU (Ström aggregatet) eller MB (Moderkortet).

Går strömmen på men händer inget, då kan man säga grattis, det kan vara många orsaker, man får då lyssnar på vilka fläktar snurrar.

Går strömmen på och det fastar någonstans vid windows uppstart så kan det vara OS eller drivrutin eller hårddisk eller annan hårdvara som inte vill spela med riktigt.

Det är inte väldigt lätt att felsöka en dator så här i text format. Jag löser mina dator problem själv och har alldrig haft problem att lösa mina problem, eftersom det är mitt yrke. Är man på platts är det betydligt mycket enklare att fixa eller hitta problem.

Om du har exakt detaljerad beskrivning på hur datorn beter sig eller vad du har provat göra så kanske det kan vara till hjälp.

Det kan även vara sådana fel som att bryten kabel, ja i princip vad som helst.

Shit!!! 10 inlägg och medlem sen -95... det tyder på att detta är viktigt :rolleyes:

EDIT;

Om inte annat, så är du en trogen passiv medlem 😲 Håll kaffepannan varm

Fast det står ju -05 =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag tacka alla som gett mig kompetenta svar så snabbt 🙂

Jag har nu provat nätaggregatet i en annan dator och det funkar (nej jag hade inte missat av/på knappen...)

och om det då inte är glapp från själva start knappen till moderkortet så verkar det ju inte bättre än att jag får byta den.

detta är faktiskt första gången jag har haft ett hårdvaru fel med denna datorn, den har några år på nacken men det har mest varit windows som har krånglat.

Jag har totalt tappat räkningen på antal gånger jag ominstallerat windows, fruktansvärt irriterande.

Men jag hör av mig när jag fått tag på ett nytt moderkort 🙂 eller sparat ihop. alla jobbar inte än

tack tack

Slå hårdare med näven i bordet och skrik "fan nu jävlar ska det funka"!

"Det är fan värt ett försök!"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag har exakt samma problem just nu, iofs är de senaste inlägget skriver för typ 2 år sedan... men , jag har lite svårt att dra en slutsats på att de kan vara moderkortet. de ligger ström på, en grön lampa på moderkortet lyser grönt, men de går inte att starta datorn... "start" knappen ska de inte va nå fel på, den klickar som den ska.. och nätaggregatet borde ju fungera eftersom när man slår på switchen så lyser dioden på moderkortet... kan inte förstå vart felet kan ligga någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem just nu, iofs är de senaste inlägget skriver för typ 2 år sedan... men , jag har lite svårt att dra en slutsats på att de kan vara moderkortet. de ligger ström på, en grön lampa på moderkortet lyser grönt, men de går inte att starta datorn... "start" knappen ska de inte va nå fel på, den klickar som den ska.. och nätaggregatet borde ju fungera eftersom när man slår på switchen så lyser dioden på moderkortet... kan inte förstå vart felet kan ligga någonstans.

Nybygge som aldrig körts eller befintlig dator som plötsligt gett upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nybygge som aldrig körts eller befintlig dator som plötsligt gett upp?

en befintlig dator som plötsligt gav upp..

Jag tänkte formatera om den en morgon för att använda den till hemstudion men det sket sig för den gick inte att starta..

visserligen så hade den dagen innan tagit lång tid på sig att få igång, alltså det hände inget när man tröck på "start" knappen första gången , men efter några tryck så gick den igång, men som sagt så gick den inte igång nästa gång och har inte gjort det sen dess..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...