Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har sjÀlv insett att detta Àr kanske inte det bÀsta forumet att fÄ svar pÄ denna frÄgan men det skadar inte att försöka.

För cirka en mÄnad sen helt utan förvarning startade datorn helt enkelt inte upp. Absolut inget hÀnder nÀr man trycker pÄ "pÄ" knappen, och dÄ menar jag bokstavligt talat. Jag har haft det problemet innan att den inte vill boota upp eller inte ens kommer sÄ lÄngt, men aldrig att det inte hÀnder nÄgot nÀr man trycker pÄ knappen. stendöd.

Först misstÀnkte jag nÀtaggregatet och bytte ut det med ett helt nytt, fortfarande ingenting.

Jag vet det Àr svÄrt att sÀga nÄgot över nÀtet men jag skulle gÀrna vilja ha reda pÄ nÄgra sannolika möjligheter, och dÄ inte "det Àr fel pÄ datorn".

Jag kan försÀkra att nÀtdelen Àr inkopplad helt rÀtt (har nÀmligen trippelkollat det, efter att jag slagit nÀven i bordet för att det inte funkade)

😄 vore tacksam för de flesta svar

Annons
Postat

Hej

Även om det skulle vara fel pĂ„ minnena sĂ„ skulle det hĂ€nda nĂ„gonting nĂ€r du trycker pĂ„ knappen.

Om du har varit "inne" i datorn sÄ kanske du kommit Ät nÄgon sladd som trillat bort?

Du kan ju kolla om du ser sladden frĂ„n AV/PÅ knappen och att den ser ut att sitta som den ska.

Om du har möjlighet, kontrollera att det nya nÀtagget fungerar i en annan dator.

Och som Gilbert skrev, kolla att allt sitter som det ska. Tryck (pressa) ordentligt pÄ grafikkort och minnen.

Om nÀtagget fungerar och det inte hÀnder nÄgonting alls nÀr du trycker pÄ knappen sÄ gissar jag att det Àr fel pÄ moderkortet.

Om det Àr garanti pÄ datorn sÄ Àr det bara att lÀmna in den dÀr du köpt den sÄ byter dom det.

Om det inte Àr garanti sÄ kanske du kan köpa nytt moderkort och byta sjÀlv. (om inte datorn Àr för gammal ...för dÄ Àr det kanske bÀttre att passa pÄ att byta upp sig)

/Andreas

Postat (redigerat)

Kanske glapp i strömkabeln? Och du har inte Usb-minnen, CD el dylikt i? Det har hÀnt mig, visserligen kom den igÄng men det var var svart och hÀnde inget eftersom den bootade pÄ annat hÄll.

Hoppas det löser sig för dig

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Om strömmen inte ens gÄr pÄ sÄ Àr det 2 saker som avgör orsaken. PSU (Ström aggregatet) eller MB (Moderkortet).

GÄr strömmen pÄ men hÀnder inget, dÄ kan man sÀga grattis, det kan vara mÄnga orsaker, man fÄr dÄ lyssnar pÄ vilka flÀktar snurrar.

GÄr strömmen pÄ och det fastar nÄgonstans vid windows uppstart sÄ kan det vara OS eller drivrutin eller hÄrddisk eller annan hÄrdvara som inte vill spela med riktigt.

Det Ă€r inte vĂ€ldigt lĂ€tt att felsöka en dator sĂ„ hĂ€r i text format. Jag löser mina dator problem sjĂ€lv och har alldrig haft problem att lösa mina problem, eftersom det Ă€r mitt yrke. Är man pĂ„ platts Ă€r det betydligt mycket enklare att fixa eller hitta problem.

Om du har exakt detaljerad beskrivning pÄ hur datorn beter sig eller vad du har provat göra sÄ kanske det kan vara till hjÀlp.

Det kan Àven vara sÄdana fel som att bryten kabel, ja i princip vad som helst.

Postat (redigerat)
Om strömmen inte ens gÄr pÄ sÄ Àr det 2 saker som avgör orsaken. PSU (Ström aggregatet) eller MB (Moderkortet).

GÄr strömmen pÄ men hÀnder inget, dÄ kan man sÀga grattis, det kan vara mÄnga orsaker, man fÄr dÄ lyssnar pÄ vilka flÀktar snurrar.

GÄr strömmen pÄ och det fastar nÄgonstans vid windows uppstart sÄ kan det vara OS eller drivrutin eller hÄrddisk eller annan hÄrdvara som inte vill spela med riktigt.

Det Ă€r inte vĂ€ldigt lĂ€tt att felsöka en dator sĂ„ hĂ€r i text format. Jag löser mina dator problem sjĂ€lv och har alldrig haft problem att lösa mina problem, eftersom det Ă€r mitt yrke. Är man pĂ„ platts Ă€r det betydligt mycket enklare att fixa eller hitta problem.

Om du har exakt detaljerad beskrivning pÄ hur datorn beter sig eller vad du har provat göra sÄ kanske det kan vara till hjÀlp.

Shit!!! 10 inlÀgg och medlem sen -95... det tyder pÄ att detta Àr viktigt :rolleyes:

EDIT;

Om inte annat, sĂ„ Ă€r du en trogen passiv medlem đŸ˜Č HĂ„ll kaffepannan varm

Redigerat av Umemagnus
Postat

Shit!!! 10 inlÀgg och medlem sen -95... det tyder pÄ att detta Àr viktigt :rolleyes:

EDIT;

Om inte annat, sĂ„ Ă€r du en trogen passiv medlem đŸ˜Č HĂ„ll kaffepannan varm

Fast det stÄr ju -05 =)

Postat

Först vill jag tacka alla som gett mig kompetenta svar sĂ„ snabbt 🙂

Jag har nu provat nÀtaggregatet i en annan dator och det funkar (nej jag hade inte missat av/pÄ knappen...)

och om det dÄ inte Àr glapp frÄn sjÀlva start knappen till moderkortet sÄ verkar det ju inte bÀttre Àn att jag fÄr byta den.

detta Àr faktiskt första gÄngen jag har haft ett hÄrdvaru fel med denna datorn, den har nÄgra Är pÄ nacken men det har mest varit windows som har krÄnglat.

Jag har totalt tappat rÀkningen pÄ antal gÄnger jag ominstallerat windows, fruktansvÀrt irriterande.

Men jag hör av mig nĂ€r jag fĂ„tt tag pĂ„ ett nytt moderkort 🙂 eller sparat ihop. alla jobbar inte Ă€n

tack tack

SlÄ hÄrdare med nÀven i bordet och skrik "fan nu jÀvlar ska det funka"!

"Det Àr fan vÀrt ett försök!"

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har rÄkat ut för precis samma sak och det var moderkortet.

Postat
grafikkortet

hur kÀnns det att vara den enda som över huvudtaget snackar om grafikkortet?

lite nyfiken..

ja juste, om grafikkortet Àr sönder ska vÀl iallafall flÀkten gÄ igÄng eller?

• 2 Ă„r senare...
Postat

Jag har exakt samma problem just nu, iofs Àr de senaste inlÀgget skriver för typ 2 Är sedan... men , jag har lite svÄrt att dra en slutsats pÄ att de kan vara moderkortet. de ligger ström pÄ, en grön lampa pÄ moderkortet lyser grönt, men de gÄr inte att starta datorn... "start" knappen ska de inte va nÄ fel pÄ, den klickar som den ska.. och nÀtaggregatet borde ju fungera eftersom nÀr man slÄr pÄ switchen sÄ lyser dioden pÄ moderkortet... kan inte förstÄ vart felet kan ligga nÄgonstans.

Postat

Jag har exakt samma problem just nu, iofs Àr de senaste inlÀgget skriver för typ 2 Är sedan... men , jag har lite svÄrt att dra en slutsats pÄ att de kan vara moderkortet. de ligger ström pÄ, en grön lampa pÄ moderkortet lyser grönt, men de gÄr inte att starta datorn... "start" knappen ska de inte va nÄ fel pÄ, den klickar som den ska.. och nÀtaggregatet borde ju fungera eftersom nÀr man slÄr pÄ switchen sÄ lyser dioden pÄ moderkortet... kan inte förstÄ vart felet kan ligga nÄgonstans.

Nybygge som aldrig körts eller befintlig dator som plötsligt gett upp?

Postat

Nybygge som aldrig körts eller befintlig dator som plötsligt gett upp?

en befintlig dator som plötsligt gav upp..

Jag tÀnkte formatera om den en morgon för att anvÀnda den till hemstudion men det sket sig för den gick inte att starta..

visserligen sÄ hade den dagen innan tagit lÄng tid pÄ sig att fÄ igÄng, alltsÄ det hÀnde inget nÀr man tröck pÄ "start" knappen första gÄngen , men efter nÄgra tryck sÄ gick den igÄng, men som sagt sÄ gick den inte igÄng nÀsta gÄng och har inte gjort det sen dess..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.