Jump to content
Annons

Krångel med LP-spelare


zagabar

Recommended Posts

Hej.

Jag har köpt en gammal LP-spelare av min broder. En JVC L-A55. Det fungerar inte riktigt 100. Svängarmen känns lite trög alldeles i början och den brukar haka upp sig i början av LP'arna och jag gissar att det är relaterat. Hakar även upp sig här och där även fast inga repor finns. JVC z-1 s heter svängarmen. Ljudet blir även lite brusigt iblans, speciellt vid högljudda partier. Typ som nån slags dist. Ibland låter det nästan inte alls heller som om nålen inte når ner till skivan.

Det är alltså rätt mycket krångel och jag har själv i princip ingen koll på hur man ställer in såna hära saker. Typ vikt och Auto-skating osv... Vet inte heller om dessa problem går att fixa, eller om det bara är att kasta bort spelaren. Undrar också om sådana saker kan skada skivorna? Borde jag spela upp skivorna även fast det brusar då och då och hakar sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.djbattle.net/forum_mess.php?topicID=8146

där är lite info om nåltryck och sånt. finns en hel del goodies på sidan där för oss som gillar vinyler, leta lite. 😱

ang dist/brus, testa kanske att byta pickup. kan vara fel på den. Jag har dock ingen koll på äldre vinylmodeller så jag vet inte om det är så lätt att få tag på nya sådanna till den där.

tror inte distortionen kan skada skivorna, däremot att den hakar upp sig kan ju repa dem, men testa pilla lite med vikt på tonarmen. man brukar börja med att balansera tonarmen så att den väger lika mycket på båda sidor, sedan lägger man på önskat antal gram, typ vad tillverkaren rekommenderar, annars höftar man lite 🙂 .

hoppas det var till någon hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

du har väll klapp..!

Har du kollat jordsladden så den är jordad bra!

Är nålen ok? eller har den blivit en släpmatta

Har du en ria förstäkare till spelarn oxo?

Krångel med skivspelare? nej tycker jag inte

Redigerat av kettmpa
Link to comment
Dela på andra sajter

du har väll klapp..!

Har du kollat jordsladden så den är jordad bra!

Är nålen ok? eller har den blivit en släpmatta

Har du en ria förstäkare till spelarn oxo?

Krångel med skivspelare? nej tycker jag inte

Jordad är den ja.

Hur vet man om nålen är okej?

Ria förstärkare? Jag har kopplat den till en förstärkare om det är det du menar.

haha, det är bara krångel för mig för att jag är nybörjare.😄

Link to comment
Dela på andra sajter

petar på svängarmen lite? altså, ligger inte nålen emot skivan eller? hör du det extremt svaga "akustiska" ljud nålen ger ifrån sig när det är tyst från förstärkaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...