Jump to content
Annons

Köpa Gitarr.


Carle

Recommended Posts

Hej

Har hittat en som jag tycker är snygg och så har den faktiskt lipstick-mick. Sen är ju priset överkommligt. Jag är absolut ingen gitarrist, men jag försöker lära mig lite grejer hemma för att kunna spela in från hemma helt ensam. Så jag själv har inte standardkrav, men gitarristen i mitt band säger att med det priset lär gitarren vara kass som gammal filmjölk från Domus. I vilket fall, vad tror gitarrgiganterna på forumet. Kommer lipstick-micken låta lipstick. (tänker på sologitarrsoundet på en del Elvis-låtar, typ Devil in Disguiese) Annars vill jag bara ha ett klassiskt indiepopsound (Nu tänker jag Broder Daniel, Håkans Hellströms första skiva, Gamla Bad Cash Quartet-skivor typ) ur den. Jag inser att det kommer krävas en rörstärkare till det också, men nu pratar vi om gitarren.

http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=206127

Vad säger ni!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade jag varit du hade jag satsat på en Squier Vintage Modified Tele med SH eller SSH mickar. De ligger visserligen runt 3 papp, men det är det värt. Dock finns bara SSH som vit.

0301230505_md.jpg

Vill du leka riktig indiepoppare för en billig peng kan du ju köpa en Squier Tele Custom som är inspirerad av Fender Tele 72 Deluxe, sådana som allt för många popbandsgitarrister har hängandes runt halsen. Men det är faktiskt en helt ok gitarr för sina 1800kr.

0327502506_md.jpg

Finns även en billig tele-kopia av märket TEXAS som är schysst. Ligger runt 1500kr.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att guran blir hur bra som helst. Skulle du sen inte vara nöjd med det ljud som micken levererar så kan du ju alltid byta den hos din lokale musikhandlare.

Men du måste provaspela en gitarr först och ha några att jämföra med! Hur den är att spela på är faktiskt viktigare än hur den låter i långa loppet.

En annan sak jag upptäckt med billigare gitarrer är att även elektroniken är billig (såklart) så man måste ha elektronik rengörings spray (clas olsson el kjell&CO) och spruta in i mickväljare/ton-volym kontroll ett par ggr per år. Men det kan såklart variera från märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bortser från hypen kring vissa märken så ligger det fortfarande mycket i "man får vad man betalar för". För 1500:- eller där omkring får man inte mycket till elgitarr.

Om du inte vill lägga mer pengar och är nöjd med lite enklare grejer så visst då kanske den funkar. Skulle definitivt rekommendera dig att provspela och provlyssna, jämför gärna också med någon lite dyrare variant för att känna och höra skillnader. Ibland hittar man ett riktigt ess bland de enklaste gitarrer och ibland blir man avskräckt från ett märke för gott.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Köper man en gura i mellanprisklassen ca3-5 lax kan man alltid sen byta upp till bättre mickar, stämskruvar och vips så låter det och känns som en ny gura. Sen kan man som var alltid testa en gura först och sen skicka efter från thomann och spara en del. Är man sen inte nöjd kan man ju alltid sälja den vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lipstickmicken. 😱

Jag tycker det ser ut som en vanlig singlecoil med chromeöverdrag och inte en lipstick. Jag kan ha fel dock.

Men mina rekommendationer kvarstår. Tycker iaf du kan överväga att lägga till en tusenlapp och köpa en Squier Tele Standard. De har ju chromeöverdrag på halsmicken iaf.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Första gitarren behöver du inte fundera så mycket över. Köp en billig som du tycker ser bra ut. Du kommer liksom ändå inte känna eller höra någon speciell skillnad mellan dyra och billiga gitarrer i början. Det blir nog prima med den du har tittat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa en gitarr utan att först känna eller höra hur den låter - sen kan man alltid köpa samma modell någon annanstans - exempelvis via webben. Jag föreslår att du går in till din lokala musikhandlare och provar de billiga gitarrpaketen för nybörjare som de som regel har – det finns faktiskt helt OK paket för en sådär 2,000 kronor (Peavey, Cort m.fl.). Vill du sen göra ett ännu bättre deal så letar du efter din favoritmodell bland begagnatmarknaden (blocket, vendolin, etc) och pressar priset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa en gitarr utan att först känna eller höra hur den låter

Det skulle inte jag heller göra, men trådskaparen i fråga är inte en gitarrist, i ordets fulla bemärkelse, som han själv säger. I och med det uttalandet så är det ganska intetsägande för honom att prova på massvis med olika gitarrer om han ändå inte märker särskilld skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du provspela i affären tycker jag du ska köpa den där också. Fult gjort att gå in och provspela och sen beställa på webben. Sen när du behöver nå smågrejer som inte är lönt att skicka efter eller du behöver det snabbt så har musikaffären lagt ner pågrund av att alla handlade på nätet.

Jag har inget emot näthandel, men tycker det är fult att utnyttja affärerna som en del uppmanar till i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska du provspela i affären tycker jag du ska köpa den där också. Fult gjort att gå in och provspela och sen beställa på webben. Sen när du behöver nå smågrejer som inte är lönt att skicka efter eller du behöver det snabbt så har musikaffären lagt ner pågrund av att alla handlade på nätet.

Jag har inget emot näthandel, men tycker det är fult att utnyttja affärerna som en del uppmanar till i denna tråd.

Varför skulle det vara fult? Ska jag känna dåligt samvete att jag går in i butik och testar för att sedan skicka efter från t ex thomann och få en gura som är t ex 1500:- billigare? Det är som det är och det bara acceptera. Finns inget som kan motivera mig köpa dyrt i butik här när man kan få det billigare nån annanstans. Så rik är jag inte. Om jag går in i en butik och testar en gura och sen går till en annan butik och finner samma billigare, har jag då utnyttjat första butiken? Vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard: Att köpa den ur en affär alternativt beställa från Thoman (vilket jag gjort ett par gånger själv), har en lite viss skillnad: Miljöskillnaden.

Nog för att gitarren i affären fraktast till just den butiken så antar jag att den fraktades i betydligt fler ex en vad den lastbil som ska köra ditt paket från Tyskland till Sverige kommer innehålla. Jag lägger gärna några kronor extra för att göra ett miljövänligare köp. Dels för att det känns bra, dels för att jag hoppas att mina framtida barn också får åka pulka i samma backe som jag gjorde som barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att gitarren i affären fraktast till just den butiken så antar jag att den fraktades i betydligt fler ex en vad den lastbil som ska köra ditt paket från Tyskland till Sverige kommer innehålla. Jag lägger gärna några kronor extra för att göra ett miljövänligare köp. Dels för att det känns bra, dels för att jag hoppas att mina framtida barn också får åka pulka i samma backe som jag gjorde som barn.

Du skämtar va?

Lastbilen som kör ifrån tyskland till sverige fraktar knappast bara din gitarr. De plockar med den om det finns plats och kommer knappast ställa in körningen om du bestämmer dig för att skippa din beställning.

Lastbilstrafiken genom europa är konstant, vare sig du eller jag vill. De fraktar allt ifrån bananer (eu-anpassade såklart) till barnvagnar och gitarrer. Allt i samma körning.

Det är Luthman och dess ockerpriser som är skurken i det här sammanhanget. Hade de tagit ut samma marginal som de tyska musikvaruhusen hade vi sluppit beställa ifrån tyskland. Och våra pulkabackar hade fortsatt sin storhetstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lastbilen som kör ifrån tyskland till sverige fraktar knappast bara din gitarr. De plockar med den om det finns plats och kommer knappast ställa in körningen om du bestämmer dig för att skippa din beställning.

Mycket riktigt. Det enda argumentet där är väl möjligtvis transporten hem till din dörr. Förutsatt att man hade färdats miljövänligt till/från affären.

Det miljövänligaste torde väl vara en gitarr byggd av svenskt trä, antingen hembyggd eller från en lokal gitarrmakare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog förstår jag att det blir en del körning i vilket fall. Men nog sjutton blir det aningen mer körning vid en privat beställning. Och nog fattar jag att de inte BARA kör min gitarr, därav mitt ställningstagande att inte beställa. Så kanske någon annan som beställt något med samma lastbil också tar sig i kragen och så vidare, tills lastbilen helt måste utebli.

Kanske kunde de skicka gitarren med Godståg!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du provspela i affären tycker jag du ska köpa den där också. Fult gjort att gå in och provspela och sen beställa på webben. Sen när du behöver nå smågrejer som inte är lönt att skicka efter eller du behöver det snabbt så har musikaffären lagt ner pågrund av att alla handlade på nätet.

Jag har inget emot näthandel, men tycker det är fult att utnyttja affärerna som en del uppmanar till i denna tråd.

Håller med fullständigt!

Jag handlar själv gärna på nätet, men utnyttjar då inte den service som "riktiga" affärer ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ska du provspela i affären tycker jag du ska köpa den där också. Fult gjort att gå in och provspela och sen beställa på webben. Sen när du behöver nå smågrejer som inte är lönt att skicka efter eller du behöver det snabbt så har musikaffären lagt ner pågrund av att alla handlade på nätet.

Jag har inget emot näthandel, men tycker det är fult att utnyttja affärerna som en del uppmanar till i denna tråd.

Håller med fullständigt!

Jag handlar själv gärna på nätet, men utnyttjar då inte den service som "riktiga" affärer ger.

Och vad är riktig affär då? 😄 Beställer man en gura på nätet, får man en virtuell gura bara då eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nog förstår jag att det blir en del körning i vilket fall. Men nog sjutton blir det aningen mer körning vid en privat beställning. Och nog fattar jag att de inte BARA kör min gitarr, därav mitt ställningstagande att inte beställa. Så kanske någon annan som beställt något med samma lastbil också tar sig i kragen och så vidare, tills lastbilen helt måste utebli.

Kanske kunde de skicka gitarren med Godståg!? 😄

Snacka om att vara naiv. Om den lastbilen skickas med gods så skickas en annan. Tror du om folk bara sluta beställa instrument från nätet, kommer en lastbil ställas in? Men visst, om du har gott om stålar och tycker det är värt betala ockerpriser här i Svealand så fortsätt du med det. Vi andra kan ju lägga de stålarna vi får över till något annat såsom en bra uad-plugg t ex 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog förstår jag att det blir en del körning i vilket fall. Men nog sjutton blir det aningen mer körning vid en privat beställning. Och nog fattar jag att de inte BARA kör min gitarr, därav mitt ställningstagande att inte beställa. Så kanske någon annan som beställt något med samma lastbil också tar sig i kragen och så vidare, tills lastbilen helt måste utebli.

Kanske kunde de skicka gitarren med Godståg!? :rolleyes:

Gitarren måste ju ändå fraktas till Sverige. Inte många gitarrer som tillverkas i Sverige idag. Spelar det då någon roll om den ligger på en hylla på ett lager i Tyskland ett tag eller ligger på en hylla i en Svensk musikaffär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kostar mer att köpa i butik i Sverige är väl ganska naturligt. Jag gissar att det inte är helt billiga kvadratmetrar någon större stad i Sverige. Personligen köper jag i butik om jag har ett val. Oftast får jag rabatt eftersom jag är stammis, och med rabatt skiljer det sällan mycket mellan priset i butik och Thomann's priser. Det lilla extra det kostar ser jag som en investering som gör att jag även nästa år kan gå in i butik och klämma och känna på prylar innan jag köper dem. Om du köper i svensk butik så gynnar du också svensk ekonomi och hjälper till att skapa arbetstillfällen i din närhet. Visst sparar man på att köpa via nätet, men kortsiktiga vinster resulterar ofta i förluster på längre sikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att det kostar mer att köpa i butik i Sverige är väl ganska naturligt. Jag gissar att det inte är helt billiga kvadratmetrar någon större stad i Sverige. Personligen köper jag i butik om jag har ett val. Oftast får jag rabatt eftersom jag är stammis, och med rabatt skiljer det sällan mycket mellan priset i butik och Thomann's priser. Det lilla extra det kostar ser jag som en investering som gör att jag även nästa år kan gå in i butik och klämma och känna på prylar innan jag köper dem. Om du köper i svensk butik så gynnar du också svensk ekonomi och hjälper till att skapa arbetstillfällen i din närhet. Visst sparar man på att köpa via nätet, men kortsiktiga vinster resulterar ofta i förluster på längre sikt...

Förlust för vem? Ja inte för mig i alla fall. Man sätter sig själv i första rummet och inte en butikskedja. Och med tanke på den skandalöst urusla servicen, kunskapen och bemötandet man får allt som oftast i svenska butiker föredrar jag fortsätta beställa utomlands. :rolleyes: Alltså går man in i två butiker och de inte ens vet vad ett uadkort är kan man undra hur fan de fick anställning överhuvudtaget. Och en av de jobbade på plugavd på 4sound. Och gick in på tredje butikskedjan Jam. Jodå de skulle fixa hem ett kort till mig. Fick ringa och tjata på killen några gånger och jodå det är beställt. Tror du han hörde av sig igen? Kommer aldrig handla där igen. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det kostar mer att köpa i butik i Sverige är väl ganska naturligt. Jag gissar att det inte är helt billiga kvadratmetrar någon större stad i Sverige. Personligen köper jag i butik om jag har ett val. Oftast får jag rabatt eftersom jag är stammis, och med rabatt skiljer det sällan mycket mellan priset i butik och Thomann's priser. Det lilla extra det kostar ser jag som en investering som gör att jag även nästa år kan gå in i butik och klämma och känna på prylar innan jag köper dem. Om du köper i svensk butik så gynnar du också svensk ekonomi och hjälper till att skapa arbetstillfällen i din närhet. Visst sparar man på att köpa via nätet, men kortsiktiga vinster resulterar ofta i förluster på längre sikt...

Förlust för vem? Ja inte för mig i alla fall. Man sätter sig själv i första rummet och inte en butikskedja. Och med tanke på den skandalöst urusla servicen, kunskapen och bemötandet man får allt som oftast i svenska butiker föredrar jag fortsätta beställa utomlands. :rolleyes: Alltså går man in i två butiker och de inte ens vet vad ett uadkort är kan man undra hur fan de fick anställning överhuvudtaget. Och en av de jobbade på plugavd på 4sound. Och gick in på tredje butikskedjan Jam. Jodå de skulle fixa hem ett kort till mig. Fick ringa och tjata på killen några gånger och jodå det är beställt. Tror du han hörde av sig igen? Kommer aldrig handla där igen. 😏

På längre sikt är det en förlust även för dig. Den dagen då det inte längre finns ekonomi i att driva musikaffär, eftersom alla bara kommer in och provspelar för att sedan köpa via nätet, har inte du längre möjlighet att testa sakerna innan du köper. Du har inte heller möjlighet att snabbt få fram en bra mikrofon en fredagseftermiddag inför inspelningen på lördagen om så skulle behövas t.ex. Dessutom har några människor från butiken inget jobb längre, vilket sannolikt innebär att de, iaf tillfälligt, kommer att belasta dina skattemedel och a-kassepengar. Dessa personer förlorar då också köpkraft, vilket i sin tur påverkar andra lokala företag. Kanske kostar det även dig jobbet på sikt? Om det händer i lite större skala finns det risk för att hela ekonomin drabbas negativt. Därför kan de hundralappar du sparar på att handla på nätet innebära en väsentligt mycket större kostnad för dig och alla andra framöver. Ja, det är ett extremt exempel, men det illustrerar min poäng.

Även om det "bara" skulle innebära att musikaffärerna får lägga ned tycker jag det är illa nog.

Vad gäller kompetens hos personalen så låter det som att du lyckats träffa fel personer. Jag har iaf bara bra erfarenheter, oavsett om jag pratat med Jam, Musikbörsen eller 4sound.

Och nej, jag jobbar inte i musikaffär 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På längre sikt är det en förlust även för dig. Den dagen då det inte längre finns ekonomi i att driva musikaffär, eftersom alla bara kommer in och provspelar för att sedan köpa via nätet, har inte du längre möjlighet att testa sakerna innan du köper. Du har inte heller möjlighet att snabbt få fram en bra mikrofon en fredagseftermiddag inför inspelningen på lördagen om så skulle behövas t.ex. Dessutom har några människor från butiken inget jobb längre, vilket sannolikt innebär att de, iaf tillfälligt, kommer att belasta dina skattemedel och a-kassepengar. Dessa personer förlorar då också köpkraft, vilket i sin tur påverkar andra lokala företag. Kanske kostar det även dig jobbet på sikt? Om det händer i lite större skala finns det risk för att hela ekonomin drabbas negativt. Därför kan de hundralappar du sparar på att handla på nätet innebära en väsentligt mycket större kostnad för dig och alla andra framöver. Ja, det är ett extremt exempel, men det illustrerar min poäng.

Även om det "bara" skulle innebära att musikaffärerna får lägga ned tycker jag det är illa nog.

Vad gäller kompetens hos personalen så låter det som att du lyckats träffa fel personer. Jag har iaf bara bra erfarenheter, oavsett om jag pratat med Jam, Musikbörsen eller 4sound.

Och nej, jag jobbar inte i musikaffär :rolleyes:

Intressant diskussion - NOT - och det är uppenbart att det finns medlemmar som har för lite att göra... men det är fredag och känner för att hälla lite extra bensin på elden... Jag köper minst 90% av mina prylar i musikaffärerna för jag tycker om att känna, klämma och lyssna på leksakerna innan jag öppnar plånboken. Men diskussionen blir surrealistisk och argumenten om att alla förlorar sina jobb och att ekonomin går åt pipan för man köper via nätet är som det så vackert heter på svenska - ren dynga och vittnar om okunnighet samt en naiv inställning till hur marknadsekonomin fungerar. Musikaffärerna har vissa fördelar - framförallt att de kan tillhandahålla service och kompetens - nätbutikerna kan (kanske) hålla kostnaderna nere men har definitiva nackdelar som de flesta är mycket medvetna om - mao så finns det något för alla och varken nät- eller gatubutiker överlever om man inte utnyttjar det man är bäst på - svårare än så är det inte. Och om vi nu pratar om ekonomi, arbete och vad som är rätt eller fel ... jag slår vad om att du tankat ner, lyssnat eller sett på upphovsskyddad musik eller film utan att betala ... och hur passar detta in med din filosofi om världslig ekonomi och rättvisa åt alla ... doooh... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
På längre sikt är det en förlust även för dig. Den dagen då det inte längre finns ekonomi i att driva musikaffär, eftersom alla bara kommer in och provspelar för att sedan köpa via nätet, har inte du längre möjlighet att testa sakerna innan du köper. Du har inte heller möjlighet att snabbt få fram en bra mikrofon en fredagseftermiddag inför inspelningen på lördagen om så skulle behövas t.ex. Dessutom har några människor från butiken inget jobb längre, vilket sannolikt innebär att de, iaf tillfälligt, kommer att belasta dina skattemedel och a-kassepengar. Dessa personer förlorar då också köpkraft, vilket i sin tur påverkar andra lokala företag. Kanske kostar det även dig jobbet på sikt? Om det händer i lite större skala finns det risk för att hela ekonomin drabbas negativt. Därför kan de hundralappar du sparar på att handla på nätet innebära en väsentligt mycket större kostnad för dig och alla andra framöver. Ja, det är ett extremt exempel, men det illustrerar min poäng.

Även om det "bara" skulle innebära att musikaffärerna får lägga ned tycker jag det är illa nog.

Vad gäller kompetens hos personalen så låter det som att du lyckats träffa fel personer. Jag har iaf bara bra erfarenheter, oavsett om jag pratat med Jam, Musikbörsen eller 4sound.

Och nej, jag jobbar inte i musikaffär 😛

Intressant diskussion - NOT - och det är uppenbart att det finns medlemmar som har för lite att göra... men det är fredag och känner för att hälla lite extra bensin på elden... Jag köper minst 90% av mina prylar i musikaffärerna för jag tycker om att känna, klämma och lyssna på leksakerna innan jag öppnar plånboken. Men diskussionen blir surrealistisk och argumenten om att alla förlorar sina jobb och att ekonomin går åt pipan för man köper via nätet är som det så vackert heter på svenska - ren dynga och vittnar om okunnighet samt en naiv inställning till hur marknadsekonomin fungerar. Musikaffärerna har vissa fördelar - framförallt att de kan tillhandahålla service och kompetens - nätbutikerna kan (kanske) hålla kostnaderna nere men har definitiva nackdelar som de flesta är mycket medvetna om - mao så finns det något för alla och varken nät- eller gatubutiker överlever om man inte utnyttjar det man är bäst på - svårare än så är det inte. Och om vi nu pratar om ekonomi, arbete och vad som är rätt eller fel ... jag slår vad om att du tankat ner, lyssnat eller sett på upphovsskyddad musik eller film utan att betala ... och hur passar detta in med din filosofi om världslig ekonomi och rättvisa åt alla ... doooh... 😄

Men tillräcklig intressant diskussion för att du skulle lägga in ett inlägg? Om inte skulle du aldrig ha gjort det så nu sa du emot dig själv. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...