Jump to content
Annons

Problem med ny Shure SM7b


Hemluth

Recommended Posts

Jag fick min Sm7b idag. Dessvärre är jag inte jätteförtjust i resultatet.

Vid första anblick låter det bra men så fort man börjar eq:a/komprimera så hör man ett starkt brus.

Bruset sträcker sig ända ifrån 3-4KHz upp mot 10-20KHz så det är ingen enskild frekvens som går att mecka bort. Jag uppmätte även att vid tal som är normaliserat till 0:an ligger bruset på ca -30dB, vilket i samband med dess höga frekvens gör att det är VÄLDIGT märkbart.

Jag har även provat med tre olika preamps, utan några större skillnader.

Det är heller inte så enkelt att det är något faktiskt brus i rummet. Mikrofonen är instängd i garderoben bland tonvis av kläder och definitivt inget högfrekvent brus från fläktar eller dylikt

Klipp kan definitivt ordnas om ni så önskar

Tack på förhand

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
f-n vad trist..

verkligen tråkigt, hoppas att det är ett måndags exemplar

för jag är på väg att skaffa en & har velat ha länge..har du köpt begagnat?

jag skulle gärna höra ett klipp..

/Larsson

Nej, jag har beställt från jam. Klipp kommer straxt

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag fick min Sm7b idag. Dessvärre är jag inte jätteförtjust i resultatet.

Vid första anblick låter det bra men så fort man börjar eq:a/komprimera så hör man ett starkt brus.

Bruset sträcker sig ända ifrån 3-4KHz upp mot 10-20KHz så det är ingen enskild frekvens som går att mecka bort. Jag uppmätte även att vid tal som är normaliserat till 0:an ligger bruset på ca -30dB, vilket i samband med dess höga frekvens gör att det är VÄLDIGT märkbart.

Jag har även provat med tre olika preamps, utan några större skillnader.

Det är heller inte så enkelt att det är något faktiskt brus i rummet. Mikrofonen är instängd i garderoben bland tonvis av kläder och definitivt inget högfrekvent brus från fläktar eller dylikt

Klipp kan definitivt ordnas om ni så önskar

Tack på förhand

Det är nog definitivt preampen. Vilka preamps har du testat?

Nästan alla preamps brusar när man börjar nå max gain, speciellt billigare prylar.

Vilka nivåer spelar du in på?

Du kan ju klara dig bra om du landar på -18 in i omvandlaren, då behöver du inte gaina lika mycket och kan således få ner bruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick min Sm7b idag. Dessvärre är jag inte jätteförtjust i resultatet.

Vid första anblick låter det bra men så fort man börjar eq:a/komprimera så hör man ett starkt brus.

Bruset sträcker sig ända ifrån 3-4KHz upp mot 10-20KHz så det är ingen enskild frekvens som går att mecka bort. Jag uppmätte även att vid tal som är normaliserat till 0:an ligger bruset på ca -30dB, vilket i samband med dess höga frekvens gör att det är VÄLDIGT märkbart.

Jag har även provat med tre olika preamps, utan några större skillnader.

Det är heller inte så enkelt att det är något faktiskt brus i rummet. Mikrofonen är instängd i garderoben bland tonvis av kläder och definitivt inget högfrekvent brus från fläktar eller dylikt

Klipp kan definitivt ordnas om ni så önskar

Tack på förhand

Det är nog definitivt preampen. Vilka preamps har du testat?

Nästan alla preamps brusar när man börjar nå max gain, speciellt billigare prylar.

Vilka nivåer spelar du in på?

Du kan ju klara dig bra om du landar på -18 in i omvandlaren, då behöver du inte gaina lika mycket och kan således få ner bruset.

Jag har testat på inbyggda i Mbox 2 Pro, Line Audio 2MP men även nån billig Behringergrej.

Jag har provat att spela in på lite olika nivåer, men förhållandet mellan bruset och signalen tycks vara ganska konstant. Det blir någonstans kring -30 vid normalisering oavsett hur "lite" jag gainar. Men visst, gainen ligger ju inte långt ifrån max. Kan även tilläggas att jag har en relativt att Line Audio-preampen är relativt ny och till just detta ändamål.

Edit: Här kommer klipp: http://media.putfile.com/Sm7b-Test

EDIT 2: Bruset tycks komma i en konstant nivå från mikrofonen och det är exakt samma frekvenser av brus obereoende av preamp. Mitt intellekt vill få det till att tre olika preampar i så fall borde skapa tre olika sorters brus.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite sent nu, men jag kan ju prova att seriekoppla ett par stärkare imorgon och se vad som händer. Har bruset fortfarande samma karaktär kommer jag blänga rött på mikrofonen.

Det kan även tilläggas att sladdar är bytta etc så det är inget sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio 2MP är ju ganska lågbrusig men man ska veta att gainen är på gränsen att vara låg om man spelar in ljudsvaga saker. Shure rekommenderar gain över 60 db för att Sm7b ska fungera riktigt bra.

Men detta säger ju sig självt att maxa för att få tillräckligt hög signal är aldrig optimalt även om preampen är av det exklusivare slaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat igen nu med Line Audio-preampen. Har jag den gainen ställd på klockan 3 (antagligen kring 80%) så ligger bruset fortfarande kring -30 db vid normaliserat tal.

Är det någn annan som har erfarenheter kring detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat igen nu med Line Audio-preampen. Har jag den gainen ställd på klockan 3 (antagligen kring 80%) så ligger bruset fortfarande kring -30 db vid normaliserat tal.

Är det någn annan som har erfarenheter kring detta?

Jag har gjort ett till test nu med en seriekoppling där Line Audio 2MP är gainat till ca 50% och preampen i Mboxen gainar på ca 33%. Den här gången är det jag som pratar (ca 35 cm från mikrofon) och ropar till ett annat rum, men jag upplever att bruset är ungefär lika starkt i alla fall. Bruset är ju svagare i förhållande till talet jämfört med mitt andra klipp, men jag tror framförallt att det har att göra med att jag i stort sätt ropar till andra sidan huset.

Materialet är sedan enbart normaliserat.

Så fårt man eq:at i de högre frekvenserna lite eller komprimerar lite så bryter dock helvetet löst.

Jag har svårt att tänka mig att man kan skylla på preampsen när de båda gainar så lite. Men jag vet inte, vad säger ni?

http://media.putfile.com/Sm7b-Test2

Lyssna gärna med lite högre volym eller sweepa lite med en eq för att få en uppfattning om bruset.

För övrigt är jag dock facinerad över hur bra riktad mikrofonen faktiskt är. Den ger ett väldigt öppet ljud och släpper samtidigt inte alls in mycket rumsljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta med den till affären och be att få jämföra med ett annat exemplar?

Den är köpt via internet, så det kan vara lite problematiskt.

Men vad tror ni, är det preamps eller är det mikrofonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kunde inte lyssna på klippet, men försöker igen senare

undrar om inte sm7b är lite som sm-57:an, förr använde jag mitt ljudkorts preamp (m_audio 1814)

och då vart det väldigt brusigt, men för inte så länge sedan skaffade jag en bättre preamp & nu låter sm-57:an bara krispigt

vet inget om din preamp, men det spelar roll iaf!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kunnat lyssna på din tråd. Men det låter som om det är fel på någonting annat än din preamp. Jordfel, sladdfel och i värsta fall din mick.

Har försökt PM dig men det gick inte, då jag äger en SM7b och hade tänkt ge dig en fil som visar hur den låter som sämst. Handhållen utan skyddet som sitter på i ett väldigt dåligt rum. Under tom dessa förhållanden känner jag inte igen din brusbeskrivning. Jag kan skicka dig filen om du vill jämföra. Skicka PM i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kunnat lyssna på din tråd. Men det låter som om det är fel på någonting annat än din preamp. Jordfel, sladdfel och i värsta fall din mick.

Har försökt PM dig men det gick inte, då jag äger en SM7b och hade tänkt ge dig en fil som visar hur den låter som sämst. Handhållen utan skyddet som sitter på i ett väldigt dåligt rum. Under tom dessa förhållanden känner jag inte igen din brusbeskrivning. Jag kan skicka dig filen om du vill jämföra. Skicka PM i så fall.

Jag har nu testat och jämfört med mina övriga mikrofoner. Det högfrekventa bruset känns inte igen vid något annat test. Däremot dök en del andra konstigheter upp.

Mina SM57:or jordbrummar (typ) när man drar på för fullt med gain. Inget högfrekvent utan bara som ett jordbrumm som låter lite halvlågt i cykler. Jag har testat bägge mina Sm57:or med olika sladdar, olika preamps och samma resultat. Jag använder vanligtvis Sm57:or till orgel och dylikt och jag har aldrig testat att dra gainen i botten.

Problemet är inte detsamma som med Sm7b, där det alltså var ett jämnt högfrekvent brus.

Min SPB1 fungerar däremot kanon med Line Audio 2MP. Man kan dra gainen i boten utan att höra något brus. Däremot kan man höra typ grannar flera hus bort och liknande. Så lite brusar den.

Men det är iofs fel att jämföra då SPb1 är mindre riktad och dynamisk.

En kul kuriosa kan dock vara att man verkligen hör hur hes SPb1 låter jämfört med Sm7b. SPb1 går ju inte att prata i, det låter ju som väsningar. Däremot passar hesheten lite mer till rocksång.

Kan det alltså vara så att det rör sig om något sorts jordfel? Att något är fel med Sm57:orna verkar ganska tydligt, men kan verkligen jordfel ge upphov till högfrekvent brus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen så vitt jag vet är jordfel förknippat med lägre frekvenser men innan jag bytte ut allt mot jordade kontakter så hade jag dom mest märkliga fel man kunde tänka sig. Kom också på att jag hade en CRT skärm tidigare och allt blev oerhört mycket trevligare när jag bytte till en Samsung SyncMaster.

Vet inte om det är ditt problem men jag skickar gärna en fil hur en SM7a låter om det är till någon hjälp. Skicka ett PM bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen så vitt jag vet är jordfel förknippat med lägre frekvenser men innan jag bytte ut allt mot jordade kontakter så hade jag dom mest märkliga fel man kunde tänka sig. Kom också på att jag hade en CRT skärm tidigare och allt blev oerhört mycket trevligare när jag bytte till en Samsung SyncMaster.

Vet inte om det är ditt problem men jag skickar gärna en fil hur en SM7a låter om det är till någon hjälp. Skicka ett PM bara.

Hmm, pm verkar inte fungera idag. Ladda upp filen på putfile? Det brukar gå smidigt till.

Jag har haft lite andra mysko fel som jag nu vid eftertanke kanske kan koppla ihop med jordfel. Men hur det kan bli högfrekvent förstår jag inte. Men när man hör mina SM57:or så är jag nog ganska säker på att det handlar om jordfel. Då borde ju i så fall jordfelet spela in lite när det gäller SM7b:an också.

Om det nu hypotetiskt är jordfel som är problemet, borde det då fungera om jag springer iväg och handlar förlängningssladd imorgon och drar ström från de jordade uttagen i köket?

Hur jordar man förresten ett uttag? Jag har elektriker i släkten, men jag har lite noll koll. Bor i hyreslägenhet, och jag hoppas inte man måste såga upp väggarna för att jorda uttag eller något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak till. Om man försöker EQa upp väldigt höga frekvenser väldigt mycket så kan man antagligen få vissa problem. Frekvenserna i micken finns inte där och då hämtas dom någon annan stans. Det är trots allt en dynamisk mick och den tar inte up till 20kHz men för tex sång och gitarrstärkar räcker den mer än väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak till. Om man försöker EQa upp väldigt höga frekvenser väldigt mycket så kan man antagligen få vissa problem. Frekvenserna i micken finns inte där och då hämtas dom någon annan stans. Det är trots allt en dynamisk mick och den tar inte up till 20kHz men för tex sång och gitarrstärkar räcker den mer än väl.

Fast nu är det ju bland annat 4-5kHz det rör sig om, och då borde man väl då ändå kunna toppa lite?

Det är ju alltså inte så att jag "eq:ar fram bruset". Bruset finns redan där, det blir bara tydligare om man eq:ar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan för tusen jag hade hoppats på annat. Då är det fel på micken. Har en Neumann TLM-49 och en Brauner Phanthom och ett helt gäng med Oktavamickar plus en Violethistoria. SM7 och SM57. Det är inte fel på mickarna.

Min uppfattning är att man kan få bra mickar under 20tusen. SM7 är en av dem. Annars är det Neumann TLM 49 eller Brauner Phantom. Pantera är mycket sämre enligt mig.

Men Brauner Phantome är bättre än alla Panthera.

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå där! mycket intressant, jag lyckades idag, trots att jag mer eller mindre jobbat med inspelning i 4 år, att koppla

in min första dynamiska mik. en 421:a (sennheiser) jag köpte från thomann för ett år sen. tänkte testa att kräma upp

med mina M87D vintage design och blev jäkligt häpen när det brusade så snart jag eq:ade.

hjärnan lade sig i djupa veck och en viss maktlöshet spred sig i min kropp.

insåg sen att man kanske helt enkelt får inse att bristen på 48V gör att man helt enkelt får komma lite närmre membranet än

på en typ U87 (som är min andra). då började det funka.

är också intresserad av detta ämne, som alltså precis hände mig med.

E

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå där! mycket intressant, jag lyckades idag, trots att jag mer eller mindre jobbat med inspelning i 4 år, att koppla

in min första dynamiska mik. en 421:a (sennheiser) jag köpte från thomann för ett år sen. tänkte testa att kräma upp

med mina M87D vintage design och blev jäkligt häpen när det brusade så snart jag eq:ade.

hjärnan lade sig i djupa veck och en viss maktlöshet spred sig i min kropp.

insåg sen att man kanske helt enkelt får inse att bristen på 48V gör att man helt enkelt får komma lite närmre membranet än

på en typ U87 (som är min andra). då började det funka.

är också intresserad av detta ämne, som alltså precis hände mig med.

E

Jag ska prova att köpa förlängningssladd idag och koppla in allt i ett jordat uttag. Det borde göra problemet med SM57:orna bättre (det problemet har jag inte haft någon annanstans).

Blir inte SM7:an bättre så börjar det bli övertydligt att det är fel på micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippt från ett annat frum där man drog andra slutsatser;

Hemluth, it's time for some math. Your SM7B has sensitivity of -59dBV with a source of 94dBSPL at the capsule. Be aware that the capsule of the SM7B is several cm from the front of the windscreen.

If you are talking, that's probably around 84dBSPL. Talk 40cm from the capsule, probably more like 64dBSPL at the capsule.

So we know that the mic's output will be -59 - (94-64), or -89dBV.

Your Line Audio preamp has self-noise of -129dBV. Therefore, the noise will be 40dB below the signal, and that is close to what you have observed. Note that peak and average (RMS) levels are different, that probably accounts for the rest of the difference.

The SM7B was designed as a broadcast mic, and broadcasters put their mouth very close to the microphone, and at such a distance, their voiceover will easily exceed 100dBSPL, giving them better than 80dB signal-to-noise, which is plenty for radio. If you are using this mic for quieter sources, you are likely to be disappointed.

Now, your SP B1. It has sensitivity of -34dBV, and self-noise of 12dBA. Subtract 12 from 94, you get 82dB--its stated dynamic range. Subtract that from -34dBV, and you get its absolute noise rating of -116dBA. This is 13dB higher than your preamp, so the mic's noise will dominate. But its output is also much higher, so irrespective of your preamp's noise, it will achieve its stated 82dB dynamic range.

So the B1 has a functionally lower noise level, with 82dB of dynamic range, compared with 70dB for the SM7B with your Line Audio preamp. Your other preamps probably have inferior performance, which will adversely affect the SM7B, but not the B1.

And the noise from the B1 microphone also has a different character than the noise from your preamp--simply stated, the mic noise is "pink", and the preamp noise is "white". So if you normalize the SM7B and B1 noise levels, the SM7B would probably still sound more objectionable, because of the higher frequency content of the noise.

Den här killen försöker matematiskt bevisa uppkomsten av brus. Kan det stämma? Om det stämde skulle det u ändå var näst intill omöjlig att limitera ljud från en SM7b, då bruset matematiskt måste finnas (om man inte har en mördarpreamp).

Även om man pratar 2cm från membranet så finns det ju frtfarande ett brus som kommer att bli synligt så fort man eq:ar eller limiterar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att förlänga från ett jordat uttag. Nu beter sig sakerna betydligt mer regelbundet och rimligt. Brusnivåerna är nu vad jag skulle betrakta som okej och normala och SM57;orna låter ej längre skit.

Till nästa fråga;

Hur jordar man ett uttag? Givetvis lär man behöva en elektriker, men hur går det till för övrigt? Måste man såga upp hela väggar eller gör man bara något pill när man byter uttag? Då jag bor i hyreslägenhet misstänker jag att hyresvärdarna skulle bli tjuriga ifall man började riva väggar (i 1:an).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att förlänga från ett jordat uttag. Nu beter sig sakerna betydligt mer regelbundet och rimligt. Brusnivåerna är nu vad jag skulle betrakta som okej och normala och SM57;orna låter ej längre skit.

Till nästa fråga;

Hur jordar man ett uttag? Givetvis lär man behöva en elektriker, men hur går det till för övrigt? Måste man såga upp hela väggar eller gör man bara något pill när man byter uttag? Då jag bor i hyreslägenhet misstänker jag att hyresvärdarna skulle bli tjuriga ifall man började riva väggar (i 1:an).

Man måste dra nya ledningar från elcentralen. Detta görs antingen i kanalisation inne i väggen eller genom att fästa utanpåliggande kabel vid väggen.

I vilket fall så är det, som sagt, inget du får göra själv (lagstadgat) utan det måste göras av en elinstallatör med formell behörighet. Du får absolut inte heller ha ojordade och jordade uttag i samma rum, du måste alltså bygga om hela installationen i din etta...

Vill du veta mera så kan du läsa på elsäkerhetesverkets websida, http://www.elsak.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att förlänga från ett jordat uttag. Nu beter sig sakerna betydligt mer regelbundet och rimligt. Brusnivåerna är nu vad jag skulle betrakta som okej och normala och SM57;orna låter ej längre skit.

Till nästa fråga;

Hur jordar man ett uttag? Givetvis lär man behöva en elektriker, men hur går det till för övrigt? Måste man såga upp hela väggar eller gör man bara något pill när man byter uttag? Då jag bor i hyreslägenhet misstänker jag att hyresvärdarna skulle bli tjuriga ifall man började riva väggar (i 1:an).

Man måste dra nya ledningar från elcentralen. Detta görs antingen i kanalisation inne i väggen eller genom att fästa utanpåliggande kabel vid väggen.

I vilket fall så är det, som sagt, inget du får göra själv (lagstadgat) utan det måste göras av en elinstallatör med formell behörighet. Du får absolut inte heller ha ojordade och jordade uttag i samma rum, du måste alltså bygga om hela installationen i din etta...

Vill du veta mera så kan du läsa på elsäkerhetesverkets websida, http://www.elsak.se/

Då ska vi se hur det var med de terminologiska kunskaperna :rolleyes: ;

"Fästa utanpåliggande" begriper jag vad det innebär.

Vad innebär "kanalisation"?

"Elcentral" = Proppskåp? Eller typ nåt kolkraftverk i Ryssland?

Det låter som något avancerat i alla fall. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att förlänga från ett jordat uttag. Nu beter sig sakerna betydligt mer regelbundet och rimligt. Brusnivåerna är nu vad jag skulle betrakta som okej och normala och SM57;orna låter ej längre skit.

Till nästa fråga;

Hur jordar man ett uttag? Givetvis lär man behöva en elektriker, men hur går det till för övrigt? Måste man såga upp hela väggar eller gör man bara något pill när man byter uttag? Då jag bor i hyreslägenhet misstänker jag att hyresvärdarna skulle bli tjuriga ifall man började riva väggar (i 1:an).

Man måste dra nya ledningar från elcentralen. Detta görs antingen i kanalisation inne i väggen eller genom att fästa utanpåliggande kabel vid väggen.

I vilket fall så är det, som sagt, inget du får göra själv (lagstadgat) utan det måste göras av en elinstallatör med formell behörighet. Du får absolut inte heller ha ojordade och jordade uttag i samma rum, du måste alltså bygga om hela installationen i din etta...

Vill du veta mera så kan du läsa på elsäkerhetesverkets websida, http://www.elsak.se/

Då ska vi se hur det var med de terminologiska kunskaperna :rolleyes: ;

"Fästa utanpåliggande" begriper jag vad det innebär.

Vad innebär "kanalisation"?

"Elcentral" = Proppskåp? Eller typ nåt kolkraftverk i Ryssland?

Det låter som något avancerat i alla fall. :S

Kanalisation = i det här fallet plaströr som ligger inne i väggen.

Elcentral = du får välja det av de två alternativ du anger som du tror är mest realistiskt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att förlänga från ett jordat uttag. Nu beter sig sakerna betydligt mer regelbundet och rimligt. Brusnivåerna är nu vad jag skulle betrakta som okej och normala och SM57;orna låter ej längre skit.

Till nästa fråga;

Hur jordar man ett uttag? Givetvis lär man behöva en elektriker, men hur går det till för övrigt? Måste man såga upp hela väggar eller gör man bara något pill när man byter uttag? Då jag bor i hyreslägenhet misstänker jag att hyresvärdarna skulle bli tjuriga ifall man började riva väggar (i 1:an).

Man måste dra nya ledningar från elcentralen. Detta görs antingen i kanalisation inne i väggen eller genom att fästa utanpåliggande kabel vid väggen.

I vilket fall så är det, som sagt, inget du får göra själv (lagstadgat) utan det måste göras av en elinstallatör med formell behörighet. Du får absolut inte heller ha ojordade och jordade uttag i samma rum, du måste alltså bygga om hela installationen i din etta...

Vill du veta mera så kan du läsa på elsäkerhetesverkets websida, http://www.elsak.se/

Då ska vi se hur det var med de terminologiska kunskaperna :rolleyes: ;

"Fästa utanpåliggande" begriper jag vad det innebär.

Vad innebär "kanalisation"?

"Elcentral" = Proppskåp? Eller typ nåt kolkraftverk i Ryssland?

Det låter som något avancerat i alla fall. :S

Kanalisation = i det här fallet plaströr som ligger inne i väggen.

Elcentral = du får välja det av de två alternativ du anger som du tror är mest realistiskt... 😛

Hur går det där kanalisationssaken till i praktiken? Sågar man upp väggen eller drar man helt enkelt ut de gamla sladdarna genom ett hål för att sedan pressa in en ny och hoppas att den kommer fram i andra änden av byggnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...