Pusa Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Varför skall det vara så knepigt att använda midi i pro tools för?! Jag menar om de hade gjort som andra normalt funtade musikprogramsleverantörer gjort, så hade ju alla varit glada och nöjda... Nu kommer det ju en ny uppgradering iofs, men är det någon som vet om dessa MIDI-funktioner är förbättrade?! (Det står ju att midi:n skall vara förbättrad, men inom just det området?) Är ju sjukt svårt att klippa-fixa-och-trixa i pro tools som det är nu... Men det kansek bara är jag som är ovan?! MVH Pusa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Protools är väl inte direkt skapat för MIDI/låtskriveri-arbete. Det är väl mer för ljudläggning av film och "mix"-hantering osv osv....fast jag håller med dig, det kan ju inte vara så avancerat att slänga in en juste MIDI hantering i programmet också........ Nu var det ju nåra år sen jag använde ProTools, så det kanske har utvecklats något sen jag såg det sist.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 4, 2004 Author Share Posted November 4, 2004 Inte är Pro Tools mest för Film.. Nä.. det är allt ett utpräglat musikinspelningsprogram.. Men som sagt, återigen så kvarstår problemet med att få fram en vettig midi-lösning.. Är mkt rimligt att pro tools utvecklats sedan du använde det, men i dagnes läge så använder väldigt många just ProTools i professionella studios (då oftast iofs ej LE versionen utan TDM...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aolsson Posted November 5, 2004 Share Posted November 5, 2004 Varför skall det vara så knepigt att använda midi i pro tools för?! Jag menar om de hade gjort som andra normalt funtade musikprogramsleverantörer gjort, så hade ju alla varit glada och nöjda... MVH Pusa Vad är det som du tycker är knepigt. Jag har själv inte öppnat Cubase sedan det tidiga VST versionerna såg dagens ljus och kan inte göra någon relevant jämförelse. Så vad är det du saknar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 8, 2004 Author Share Posted November 8, 2004 Det som jag anser saknas är ett bra editeringsföster med klara takt-streck.. Man kan inte direkt justera sina misstag i efterhand i pro tools på ett bra sätt.. För lirar man en hel låt (och man inte är en hejjare på pianot) så visst gör man ett och annat fel.. då vill man ju inte lira om hela låten utan kanske bara justera genom att peka-klicka-dra.. Men enligt vad jag hittat än så länge så är detta praktiskt taget omöjligt i pro tools.. (man får göra det lite på känn).. dubbelklickar man på ett inspelat midispår i Cubase får man upp ett lätt överblickbart midifönster så..... HAR jag fel om jag säger att ett sånt inte existerar i pro tools? För som sagt, jag kan programmet väldigt dåligt..... MVH Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HaraldS Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 Jag hade jobbat med Cubase i många år innan jag gick över till PT och jag har aldrig upplevt att det skulle vara mer komplicerat att jobba med midi i PT än i Cubase. Det funktioner du frågar efter finns också i PT. Att ändra sina misstag går till på samma sätt som i de flesta andra program. Visst ser det lite annorlunda ut på skärmen men det vänjer man sig snart vid. Om du inte hittar funktionerna läs manualen. Den är relativt lättfattad. Du kan också kolla på film på Digidesign: http://www.digidesign.com/disk/ mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mingus Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 (edited) Jag har också svårt att förstå vad du menar är så bökigt med protools. 6.7 kommer däremot ha en del mer avancerade MIDI-funktioner. New features in Pro Tools 6.7 software include: -RTAS™ instruments on TDM Aux inputs -Support for multiple plug-in outputs -MIDI Step Input window -New MIDI Detective option (accessible via the Beat Detective window) -Beat Detective LE and MIDI Detective now included in Pro Tools LE -TC/E tool now includes support for MIDI regions (in addition to audio) -Unique Tempo Editor pane -Powerful new Tempo and Time Operations windows -Tick (musical tempo)-based Audio, Aux and Master tracks -Straightforward management of external MIDI devices on Windows XP -Windows support of MIDI Time Stamping and Digidesign MIDI I/O™ -Flexible color-coding of regions and tracks -New Undo History window -Non-administrator support for Macintosh and Windows -Enhanced Windows interoperability with legacy Macintosh sessions -Many more detail enhancements Edited November 8, 2004 by Mingus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 8, 2004 Author Share Posted November 8, 2004 Störande att jag bara har protools i studion och inte här hemma.. (har digi002 där, men kan inte sitta och pula med det här hemma eftersom jag inte äger någon M-box oxå.. ) Vi tänker väl inverstera i 6.7 sen när studion är helt igång.. får studio-delen i dagarna.. än har vi bara ett kontrollrum.. Är svårt att veta vad digidesigns korta notes innebär för ändringar/utvecklingar.. Alltså ni som jobbat med både cubase och pro tools.... Hur gick övergången för er? För jag står fast vid att det ÄR mkt bökigare, på det sättet att det just inte går att ge ett dubbelklick och sen få upp ett MIDI-spårs-fönster.. istället måste man göra spåret superstort för att ha överblick över keyboard-tangenterna på spåret.. (är ju inte ofta man behöver se dem.. men när man väl behöver det, så blir det genast jobbigt.. ) Hur gör ni.. ge mig ett par tips.. Manualen är såå lång.. har inte ens börjat titta i den än.. Men det kommer väl en tid då jag kommer ha tid för det oxå.. Skall gå in och se på lite digidesigns filmer.. visste inte att det fanns sådana.. Tack för det rådet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 8, 2004 Author Share Posted November 8, 2004 -MIDI Step Input window -New MIDI Detective option (accessible via the Beat Detective window) -Beat Detective LE and MIDI Detective now included in Pro Tools LE Någon aksnek kan förklara för mig vad dessa innebär? Midi step input window låter iofs som om det skulle kunna vara just det jag söker efter... *håller tummarna*... Link to comment Share on other sites More sharing options...
aolsson Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 (edited) Det som jag anser saknas är ett bra editeringsföster med klara takt-streck.. MVH Björn Hmm, några tips då... Jag utgår från att du kör 6.x Först några ”preference” inställningar: Setup->preference->display: se till att ”draw grids in edit window” är på samt att “Zoom Toogle Track Height” är satt till typ "extreme". Det finns fyra ”modes”, jobbar du med MIDI, välj då ”Grid” mode (uppe till vänster). Det finns ett flertal sk ”ruler” val (linjalen ovanför spåren). Se till att ”Bar:Beats” är den valda (blå markerad). Nu borde MIDI spåren ha de sk ”takt streck” du frågar efter. Vill du ha fler ”takt streck” (tätare), välj då ett högre grid värde, ex 1/8 eller 1/16 från den svarta listen ovanför spåren. Istället för en separat editor: Se till att A-Z knappen uppe till vänster är vald (blå). Markera de noter du vill redigera och tryck på tangenten "E". I och med att du har ställt in ”Zoom Toggle...” till Extreme så zoomar du upp det du vill editera, tryck på"E" igen och du är tillbaks igen. Precis som att gå in och ur en editor..nästan.. 😉 Edited November 8, 2004 by aolsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 8, 2004 Author Share Posted November 8, 2004 Grymt bra .. precis smo att gå in och ur en editor..nästan.. ja faktiskt.. hehe.. såg någon instruktionsfilm på digidesigns sida.. de använde e-tangenten mycket.. (eller iaf någon gång.. ) Skall testa det.. Tack så mkt.. fler såna tips är välkommet.. Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
aolsson Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 Fördelen att man zoomar man sig in och ut och inte kliver in i ett separat fönster (editor) är att man fortfarande kan se audio spåren parallelt med Midit.. höjdare om man ska redigera midi mot audio.. Inte som andra program, bara annorlunda 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
aolsson Posted November 8, 2004 Share Posted November 8, 2004 (edited) -New MIDI Detective option (accessible via the Beat Detective window) -Beat Detective LE and MIDI Detective now included in Pro Tools LE Någon som kan förklara för mig vad dessa innebär? Lite längre ner på denna tråd hittar du lite kort info om BD i LE... Edited November 8, 2004 by aolsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted November 8, 2004 Author Share Posted November 8, 2004 Har svårt att greppa vad det egentligen är.. men jag förmodar attd et iaf är något liknande det jag söker?! Verkar ju iaf lovande.. Det finns ju ett stående klagomål på Pro Tools MIDI som verkar relativt utspritt.. Många använder ju fortfarande Cubase paralellt just av den anledningen.. kanske blir ändribng på det nu då.. kan man ju hoppas.. Tack igen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts