ThomasJ Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 Var o besökte 4sound för ett tag sedan, provlyssnade ett par Beyerdynamic - DT770 PRO. Gillade dem skarpt. Hur funkar dessa till mixning? Han sade att det Àr en allaroundlur, och att att "brossan" var snÀppet vassare. Vad sÀger ni om dem? De sitter skönt som fasiken o priset Àr passande ossÄ. TÀnkt som mixningslur och till sÄng eftersom dem Àr slutna.
Magpie Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 HÀr Àr en lÀnk till Headroom dÀr man kan jÀmföra eq grafer, isolering mm med de flesta kÀnda lurarna. http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/ Kolla annars pÄ Head-fi forumet dÀr det finns spaltmeter om allt som har med lurar att göra. Dessa lurar Àr slutna vilket Àr bra för sÄnginspelning dÄ lÀckaget mÄste undvikas. Sennheiser 280 pro Àr bland de vassaste pÄ isolering med ca 30 dB, dessutom billigare (tror jag). NÀr det gÀller mixning sÄ föredrar de flesta öppna lurar eftersom slutna i stort sett alltid fÄr eq problem pga den slutna konstruktionen. Bra öppna lurar ger oftast ett mer neutralt ljud. Har lÀst gott om 770, med viss överdriven bas om man kollar kurvorna. Köp om du gillar dom. Tror den finns i olika utföranden.
cborg Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 Jag har ett par DT770. Bra detaljerade lurar med bra ljudtryck och det Ă€r skönt att man fĂ„r med basen sĂ„ pass mycket. I klena lurar Ă€r det lĂ€ttare att gröta ihop det. Diskanten Ă€r oförlĂ„tande vilket pĂ„ den positiva sidan betyder att du hör tydligt vad som hĂ€nder eller om det blir "fel". PĂ„ den negativa sidan Ă€r att det kan bli lite vasst speciellt om du sitter lĂ„nga pass eller med över-excitade grejor trots att de Ă€r bekvĂ€ma (kan bli lite varmt om öronen ocksĂ„ ... đ . Jag anvĂ€nder alltid mina DT nĂ€r jag ska göra nĂ„got noggrant men jag byter dĂ„ och dĂ„ om jag sitter lĂ€nge. Ăven om jag tycker att mina andra lurar lĂ„ter mycket sĂ€mre efterĂ„t.
Ekstasis Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 (redigerat) Jag avrÄder dig skarpt att köpa DT770, DT880 kostar bara nÄgra nÄgra hundra extra, cirkus 2200 frÄn tyskland. Om man lÀser pÄ t.e.x head-fi.org platsar inte ens DT770 i diskutionerna, utan det Àr frÀmst DT880 VS K701 som debatteras..som de bÀsta prisvÀrda lurarna nu.. Om jag minns rÀtt...om man föredrar stark överdriven bas sÄ ska man nog vÀlja DT770 om det Àr DJ lur du söker, medans DT880 Àr mer Neutral.. Jag kan blanda ihop DT770 med DT990, sÄ rÀtta mig om jag har fel. Jag sjÀlv Àger den senaste PRO versionen av DT880, Àr mycket nöjd med dom lurarna. Redigerat 22 augusti 2008 av Ekstasis
Ekstasis Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 Jag har ett par DT770. Bra detaljerade lurar med bra ljudtryck och det Ă€r skönt att man fĂ„r med basen sĂ„ pass mycket. I klena lurar Ă€r det lĂ€ttare att gröta ihop det. Diskanten Ă€r oförlĂ„tande vilket pĂ„ den positiva sidan betyder att du hör tydligt vad som hĂ€nder eller om det blir "fel". PĂ„ den negativa sidan Ă€r att det kan bli lite vasst speciellt om du sitter lĂ„nga pass eller med över-excitade grejor trots att de Ă€r bekvĂ€ma (kan bli lite varmt om öronen ocksĂ„ ... đ . Jag anvĂ€nder alltid mina DT nĂ€r jag ska göra nĂ„got noggrant men jag byter dĂ„ och dĂ„ om jag sitter lĂ€nge. Ăven om jag tycker att mina andra lurar lĂ„ter mycket sĂ€mre efterĂ„t. Kan uppleva samma sak med mina DT880, speciellt om man sitter över 10 timmar per dag och lyssnar pĂ„ musik. Ăronen blir ganska sĂ„ trötta..dĂ„ det lurarna har ett extremt fylligt ljud med bra ljudtryck... PĂ„ den Punkten vinner nog AKG skulle jag tĂ€nka mig...som i allmĂ€nhet har en tunnare ljudbild...vilket Ă€r mera behagligt för öronen i lĂ€ngden...dock fĂ„r man kanske inte samma sköna ljudupplevelse som med DT lurarna.
cborg Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 (redigerat) Ekstasis: Jag har faktiskt bl.a. ett par akg 240M jag switchar med. đ TomasJ: TĂ€nk pĂ„ att DT880 Ă€r ĂPPNA/semiöppna (det Ă€r de vĂ€l?) ifall du vill ha till sĂ„ng. Skiljer det inte mycket i pris ska du definitivt testa dem annars. edit: TĂ€nk pĂ„ att det finns 3 versioner av DT770 ifall du inte vet vilken du har testat. DT770M och DT770 Pro med 80 resp 250 Ohm. Mina Ă€r Pro, M isolerar bĂ€ttre och har volymkontroll. Redigerat 22 augusti 2008 av cborg
Elof (oregistrerad) Postat 23 augusti 2008 Postat 23 augusti 2008 Jag har gjort mÄnga mixar till större delen i DT770 PRO (slutna), om man kan dem sÄ funkar de bra. UtmÀrkta inspelningslurar dessutom. BasÄtergivningen tycker jag Àr fenomenal, man hör precis vart saker ligger. Djupet Àr vÀl det som kanske saknas en aning, men det Àr inget problem för mig eftersom jag vet "hur det ska lÄta nÀr det lÄter rÀtt" i just de lurarna. Om du ska ha kombinerad mix- och inspelningslur sÄ Àr detta Àr mycket bra val. TillÀggas bör att jag inte har testat Ultrasonelurarna som det alltid blir ett himla surr om nÀr hörlurar ska rekommenderas.
maart (oregistrerad) Postat 23 augusti 2008 Postat 23 augusti 2008 jag har ocksÄ ett par DT 770 PRO (250 ohm) och Àr helt fantastiskt nöjd med dem. har egentligen ingenting att tillÀgga (utom att Àven jag Àr nöjd med dem) utan kan bara hÄlla med om det som cborg och Elof skrivit.
ThomasJ Postat 23 augusti 2008 TrÄdstartare Postat 23 augusti 2008 Jag avrÄder dig skarpt att köpa DT770, DT880 kostar bara nÄgra nÄgra hundra extra, cirkus 2200 frÄn tyskland. Om man lÀser pÄ t.e.x head-fi.org platsar inte ens DT770 i diskutionerna, utan det Àr frÀmst DT880 VS K701 som debatteras..som de bÀsta prisvÀrda lurarna nu.. Om jag minns rÀtt...om man föredrar stark överdriven bas sÄ ska man nog vÀlja DT770 om det Àr DJ lur du söker, medans DT880 Àr mer Neutral.. Jag kan blanda ihop DT770 med DT990, sÄ rÀtta mig om jag har fel. Jag sjÀlv Àger den senaste PRO versionen av DT880, Àr mycket nöjd med dom lurarna. Skall ta en lysning pÄ mÄndag inan jag bestÀmmer mig
Memphis Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 (redigerat) NĂ„, vad blev det dĂ„? đ Ăr nĂ€mligen sjĂ€lv intresserad av dessa lurar. Redigerat 19 oktober 2008 av Memphis
Pesek Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 NĂ„, vad blev det dĂ„? đ Ăr nĂ€mligen sjĂ€lv intresserad av dessa lurar. Finns bĂ€ttre lurar billigare đł
Memphis Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 (redigerat) NĂ„, vad blev det dĂ„? đ Ăr nĂ€mligen sjĂ€lv intresserad av dessa lurar. Finns bĂ€ttre lurar billigare đ JassĂ„? đł Redigerat 19 oktober 2008 av Memphis
maart (oregistrerad) Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 Finns bĂ€ttre lurar billigare đł Smaksak?
Pesek Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 Finns bĂ€ttre lurar billigare đł Smaksak? SjĂ€lvklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak Ă€r det ganska korkat att ens fundera pĂ„ lurar i 2-3k klassen. DĂ„ funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu Ă€r smaksak vi ska diskutera.
Memphis Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 Finns bĂ€ttre lurar billigare đ Smaksak? SjĂ€lvklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak Ă€r det ganska korkat att ens fundera pĂ„ lurar i 2-3k klassen. DĂ„ funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu Ă€r smaksak vi ska diskutera. Korkad eller ej,. jag Ă€r bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de Ă€ndĂ„ kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. đł Men eftersom du inte hade nĂ„tt annat förslag dĂ„ sĂ„ kör jag pĂ„ dessa. De har fĂ„tt goda omdömen och rĂ€cker för mig. Mvh Memphis
Pesek Postat 19 oktober 2008 Postat 19 oktober 2008 Finns bĂ€ttre lurar billigare đ Smaksak? SjĂ€lvklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak Ă€r det ganska korkat att ens fundera pĂ„ lurar i 2-3k klassen. DĂ„ funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu Ă€r smaksak vi ska diskutera. Korkad eller ej,. jag Ă€r bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de Ă€ndĂ„ kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. đł Men eftersom du inte hade nĂ„tt annat förslag dĂ„ sĂ„ kör jag pĂ„ dessa. De har fĂ„tt goda omdömen och rĂ€cker för mig. Mvh Memphis Syftade inte pĂ„ dig. Jag menade just 'smaksak' argumentet. lĂ€s ditt PM đ
maart (oregistrerad) Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Finns bĂ€ttre lurar billigare đ Smaksak? SjĂ€lvklart men dom ska ju göra sitt jobb. Ska vi snacka smaksak Ă€r det ganska korkat att ens fundera pĂ„ lurar i 2-3k klassen. DĂ„ funkar kanske ett par billiga iStuff lurar för 150:- om det nu Ă€r smaksak vi ska diskutera. Korkad eller ej,. jag Ă€r bara ute efter lurar i denna prisklassen eftersom de Ă€ndĂ„ kommer sparka skiten ur de sletna 70-tals lurar jag har nu.. Men eftersom du inte hade nĂ„tt annat förslag dĂ„ sĂ„ kör jag pĂ„ dessa. De har fĂ„tt goda omdömen och rĂ€cker för mig. Mvh Memphis Syftade inte pĂ„ dig. Jag menade just 'smaksak' argumentet. lĂ€s ditt PM đ Ăr du sĂ€ker pĂ„ att du inte menar "prisvĂ€rt"? jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att ett par iStuff (eller liknande i samma prisklass) gör samma jobb lika bra eller bĂ€ttre Ă€n ett par studiolurar i DT770-klassen. Smaksak betyder ju vad man gillar personligen, eller hur?
Gardinen Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 DT770 Pro lurarna upplever jag som rejÀlt "hÀngmattiga" Mycket lÄgbas och mycket övre diskant. De Àr i mitt tycke alldeles för extremt hypade i bÄde bas och diskant registret, vilket för min egen del, gör de omöjliga att anvÀnda i mix. Bra kontrollurar kanske om man vill kolla sÄ att man inte har mycket lÄgbas eller diskant.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.