Jump to content
Annons

Universal Audio bekräftar UAD-2


KillwithSkill

Recommended Posts

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
"Coming soon"

Och mycket mer än så fick vi inte veta. MEN det nu är bekräftat. Sen får folk fundera ihjäl sig hurvida "soon" ska tolkas!

http://www.uaudio.com/uad-2/ :rolleyes:

Ps. Kolla längst ner på sidan 🙂 !

Infon skulle komma soon...

Åke

Frågan är om det är soon eller soooooon. ☺️ Oftast brukar det vara det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Coming soon"

Och mycket mer än så fick vi inte veta. MEN det nu är bekräftat. Sen får folk fundera ihjäl sig hurvida "soon" ska tolkas!

http://www.uaudio.com/uad-2/ :rolleyes:

Ps. Kolla längst ner på sidan 🙂 !

Infon skulle komma soon...

Åke

Frågan är om det är soon eller soooooon. ☺️ Oftast brukar det vara det senare.

Senare = Later.. så det är nog före det blir Later då.. Sooner just before it went Later kanske de menar egentligen..

..o jädrar va jag blajjar ibland..

but i love it!

EDIT: Är det nån som reflekterat över de trevliga etiketterna som står längst ner?? Kan det vara nya typer av pluggar och Instrument på G oxå???

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Empirical Labs Fatso är väl på gång? Hoppas dom slår till på en emulering av Distressor också!

Harrison gör ju bord. Kanske ytterligare en eq?

Moog skulle ju kunna vara något filter.

Little Labs, är det Phase Tool månne?

Instrument känns mindre sannolikt. Har svårt att tänka mig att de lyckats lösa den inbyggda latencyn till version 2. Men å andra sidan kanske vi får se ett nytt gränssnitt. Firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

Empirical Labs Fatso är väl på gång? Hoppas dom slår till på en emulering av Distressor också!

Harrison gör ju bord. Kanske ytterligare en eq?

Moog skulle ju kunna vara något filter.

Little Labs, är det Phase Tool månne?

Instrument känns mindre sannolikt. Har svårt att tänka mig att de lyckats lösa den inbyggda latencyn till version 2. Men å andra sidan kanske vi får se ett nytt gränssnitt. Firewire?

Phase tool vore grymt

Link to comment
Dela på andra sajter

Phase tool vore grymt

Ja, jag läste en uppsats där man jämfört pluggarna Voxengo PHP och Betabugs Phasebug med Little Labs IBP Phase Tool. Slutsatsen var att pluggarna jobbade på ett lite annat sätt än sin analoga motsvarighet. Därför vore det himla intressant med en korrekt emulering av Phase Tools!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vet någon hur det blir för mig som har 4st Uad-1 kort i burken redan?

Är det bara att slänga dem och köpa nya månne tro?

Ja det där tänkte jag på också hur det blir med det. Har visserligen bara ett men köpte det ganska nyligen. Och i min burk får jag inte plats med ett till. Sitter redan ett audiophilekort där. Mmm nästa gång jag köper ny dator kommer inte köpa nåt färdigt skit på nån elkedja i alla fall. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur det blir för mig som har 4st Uad-1 kort i burken redan?

Är det bara att slänga dem och köpa nya månne tro?

Jag ställer mig samma fråga. Jag har visserligen bara två kort, men ska bli intressant och se vad de tycker man ska göra med dem. Jag hoppas de har någon uppgraderingsplan också, så vi som redan är kunder får lite rabatt. Men vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur det blir för mig som har 4st Uad-1 kort i burken redan?

Är det bara att slänga dem och köpa nya månne tro?

Jag ställer mig samma fråga. Jag har visserligen bara två kort, men ska bli intressant och se vad de tycker man ska göra med dem. Jag hoppas de har någon uppgraderingsplan också, så vi som redan är kunder får lite rabatt. Men vi får väl se.

Jag skulle tro att hårdvaran inte rabatteras alls för gamla kunder, däremot är det ju rimligt att tro att redan köpta pluggar även fungerar med UAD-2.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur det blir för mig som har 4st Uad-1 kort i burken redan?

Är det bara att slänga dem och köpa nya månne tro?

Jag ställer mig samma fråga. Jag har visserligen bara två kort, men ska bli intressant och se vad de tycker man ska göra med dem. Jag hoppas de har någon uppgraderingsplan också, så vi som redan är kunder får lite rabatt. Men vi får väl se.

Jag skulle tro att hårdvaran inte rabatteras alls för gamla kunder, däremot är det ju rimligt att tro att redan köpta pluggar även fungerar med UAD-2.

Det bästa vore om man kunde köra sina gamla och typ kompletera med ett firewire uad-2 eller nått.

Synd att behöva göra sig av med gamla kort.

De funkar ju finfint och eftersom jag har fyra räcker kraften till väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så stod det nåt om quad duo och single. Då undrar man ju om det kommer tre kort med olika antal chip? Fast det verkar ju oekonomiskt. Kollar man på nevana 32, och gissar på att det är 32 stycken Neve88RS och jämför med UAD-1 så är UAD-2 ca 2,5 gånger kraftigare kort än UAD-1.

Bra gissat! 😉

Den utökade kraften är inte så illa ändå. Ett Duo ger kraften hos fem stycken UAD-1.

Hoppas nu bara att de löst kompabilitetsproblemet med flerkärniga processorer hos till exempel Mac Pro.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det går att blanda korten hur som helst efter eget behov. Upp till fyra stycken kort per licens.

Ett quad är 10 ggr kraftigare än uad-1. Snyggt jobbat av Universal Audio.

Lek med tanken, fyra stycken quad är 512 stycken Neve 88RS 😉

Finns en bra video som förklarar en hel del här:

Frågan är ju vad kalaset kommer att kosta? Man börjar väl med ett quad och bygger på allt eftersom. 😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Då tar vi allt från början, inkl svenska listpriser. Eftersom releasen skulle vara någorlunda samordnad, så fick man inte säga något förrän efter kl 17 i dag...

Nu är det officiellt!

Den efterlängtade och högt efterfrågade UAD-2 finns nu tillgängligt hos din lokala UAD dealer! Japp, du läste rätt! UAD-2 är inte längre en myt eller ett internetforumsrykte. Den ultimata uppgraderingen för ditt DAW är här IDAG! Vi vet att enbart en produkt inte kommer tillfredställa dig – så vi ger dig 9 olika att välja mellan, och JA, alla finns redan tillgängliga!

Det helt färska UAD-2 är allt du önskat dig och är resultatet av en flerårig hård- och mjukvaru utveckling. Den levererar det absolut senaste inom state-of-the-art DSP teknologi och plattformsöverskridande drivrutiner för de senaste Mac, PC och framtida operativsystem.

Det revolutionerande UAD-2 ger dig olika DSP-mängder på 3 olika typer av PCIe (PCI Express) kort (Solo, Duo eller Quad), vilka kan blandas och matchas i vilken kombination som helst. För våra mest krävande professionella använda kan du använda upp till 4st UAD-1/UAD-1e/Xpander och 4st UAD-2 i samma system!

Så vad skiljer då dessa 9 olika paket?

Vi tittar först på de olika produktgrupperna.

Core - Grundpaketet med enbart DSP-kortet och grunduppsättningen plug-ins för dig som behöver mer DSP-kraft. Här medföljer även ett 50 UAD-dollars presentkort.

Flexi - Är för dig som vet vilka specifika plug-ins som du vill köpa. Här medföljer samtliga grund plug-ins samt ett presentkort på 500 UAD-dollar att handla plug-ins för.

Nevana - För dig som vill bygga din egen Neve-mixer. I Nevana 32 med följer 88RS och ger dig ett 32 kanaligt Neve mixerbord. I Nevana 64 och 128 medföljer alla Neve plug-ins. I alla Nevanapaket får du med ettt presentkort på 100 UAD-dollar.

I varje produktgrupp finns det 3 olika uppsättningar DSP-kraft.

Solo - Ger dig 2.5 gånger kraften från UAD-1 kortet

Duo - Ger dig 5 gånger kraften från UAD-1 och slutligen

Quad - Ger dig 10 gånger kraften från UAD-1

UAD-2 Core Solo Inkl. MixEssentials II + 50UAD$ 4 795:-

UAD-2 Core Duo Inkl. MixEssentials II + 50UAD$ 8 495:-

UAD-2 Core Quad Inkl. MixEssentials II + 50UAD$ 13 995:-

UAD-2 Flexi Solo Inkl. MixEssentials II + 500UAD$ 7 495:-

UAD-2 Flexi Duo Inkl. MixEssentials II + 500UAD$ 11 495:-

UAD-2 Flexi Quad Inkl. MixEssentials II + 500UAD$ 16 495:-

UAD-2 Nevana 32 Inkl. MixEssentials II + Neve88RS 6 595:-

UAD-2 Nevana 64 Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins 13 995:-

UAD-2 Nevana 128 Inkl. MixEssentials II + Alla Neve plug-ins 18 495:-

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Och jag som köpte mitt första uadkort i somras. tänk om jag bara hade väntat lite till. 😛 Nåja får köpa ett nytt senare i år och när ekonomin tillåter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar lite överallt ... men jag kan f-n inte hitta nåt som beskriver vad UAD är för nåt!?!

Är det ett ljudkort?

Är det mjukvarupluggar för mixning och mastring?

Är det nån teknisk pryl som hottar upp kapaciteten på din dator?

Är det alltihop?

Kan inte nån intelligent typ förklara för oss ofrälsta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar lite överallt ... men jag kan f-n inte hitta nåt som beskriver vad UAD är för nåt!?!

Är det ett ljudkort?

Är det mjukvarupluggar för mixning och mastring?

Är det nån teknisk pryl som hottar upp kapaciteten på din dator?

Är det alltihop?

Kan inte nån intelligent typ förklara för oss ofrälsta?

UAD-1 och UAD-2 är ett så kallat DSP-kort(digital signal processing)!

Det sitter en eller flera processorer på kortet som kan då simulera en effekt. Detta kom för flera årsen då när datorerna inte var så kraftiga. Och då för att avlasta din dators cpu (processor)

Idag så behövs det egentligen inte. Datorerna är idag så pass kraftiga.

MEN. Som med UAD och liknande (TC, Waves APA, Duende, Focusrite) här så är det här ett sätt att binda pluggarna till hårdvaran. En slags dongle. MEN naturligtvis så används den processor på kortet och för att avlasta din dators cpu.

Men det skulle inte förvåna mig att många av pluggarna skulle kunna köras som native.

Fördelarna är att det finns många bra välljudande pluggar. Det är stadigt. Och det är bundet till ditt dsp-kort.

Nackdelarna är Latency, går inte, eller rättare sagt svårt som fan att spela in med en plug insertat. Det sker en busstrafik in och ut från kortet som gör att man får latency. Men i mixningsläge så är det oslagbart bra!

Det blir svårt att "ta med sig pluggarna" till en annan dator.

Finns naturligtvis mer för och nackdelar. Men för mig så är det kanon. Pluggar som låter sjukt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja bättre pluggar går inte hitta tycker jag. 😛 Och då har jag testat allt!! Gillar du vintagepluggar så skaffa dem. Finns gott om uadvideos på youtbube att kolla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite info om transfer av pluggar.

Fritt for "limited time" sen $25/plugg

Pluggarjagredanhar

Åke

Det känns ändå dumt om dom inte har fixat så att ett UAD-1 och ett UAD-2 använder samma licenser och fungerar tillsammans, på samma sätt som 2 eller flera UAD-1 fungerar tillsammans.

Edit: Jag ställde en fråga och när jag läste länken bättre så hittade jag svaret!

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite info om transfer av pluggar.

Fritt for "limited time" sen $25/plugg

Pluggarjagredanhar

Åke

Det här förstår jag inte riktigt... Jag har ett UAD-1 idag, med LA-2A, 1176LN och Plate 140.

Menar dom att om jag köper ett UAD-2 så måste jag betala 25 dollar extra per plugg för att jag ska kunna köra de tre pluggarna som jag har licens på för mit UAD-1-kort och om jag inte gör det så kan jag inte använda UAD-2-kortet till några andra pluggar än de som följer med vid köpet? Räkna in i frågan att jag inte planerar att plocka ur mitt UAD-1, jag vill utnyttja kraften i båda korten till alla pluggar.

I och för sig så är det inte nån jättesumma, men det känns ändå dumt om dom inte har fixat så att ett UAD-1 och ett UAD-2 använder samma licenser och fungerar tillsammans, på samma sätt som 2 eller flera UAD-1 fungerar tillsammans.

Om du klickar på länken får du mer information.

Under en begränsad tid får du utan kostnad föra över dina licenser, när den tiden är över måste du betala 25 dollar per plugg. Med andra ord; köper du ett UAD-2 om ett år får du betala för att överföra pluggarna men köper du ett nu så slipper du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...