Jump to content
Annons

Motstånd..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej,

Jag har en förstärkare med tre högtalarutgångar - en på 8ohm och två på 4ohm.

Mitt högtalarkabinett innehåller 4x12 högtalare.

Kan jag utan problem, via 2x4ohm, koppla in ytterligare ett kabinett från min förstärkare?

Spelar det någon roll hur många högtalare det andra kabinetten innehåller?

Hur vet man att ett kabinett går att köra på 8ohm?

Någon som kan förklara hur Ohm funkar?

Kent J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, hej, du måste se på ditt kabinett vad det står för ohm-tal där, inte antalet högtalare. Står det 8 ohm på kabinettet så kopplar du det till 8-ohm-uttaget på förstärkaren och står det 4 ohm på kabinettet så kopplar du det till en av 4 ohms-uttagena på förstärkaren.

Om du ska köra ett till kabinett så ska det ha samma ohm-tal som det kabinettet du redan har och om du ska kunna köra 2 kabinett på din förstärkare så ska du ha 2 kabinett på 8 ohm vardera.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, du måste se på ditt kabinett vad det står för ohm-tal där, inte antalet högtalare. Står det 8 ohm på kabinettet så kopplar du det till 8-ohm-uttaget på förstärkaren och står det 4 ohm på kabinettet så kopplar du det till en av 4 ohms-uttagena på förstärkaren.

Om du ska köra ett till kabinett så ska det ha samma ohm-tal som det kabinettet du redan har och om du ska kunna köra 2 kabinett på din förstärkare så ska du ha 2 kabinett på 8 ohm vardera.

Eller 16 ohm parallellt till 8 ohm, eller 4 ohm i serie till 8 ohm eller... ja, listan kan göras lång.

Varför inte haka på någon av dessa trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=48003

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47720

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara lite försiktig utav flera anledningar. Har man tex begagnade högtalarlådor kan man inte vara säker på att de håller det ohmtal som står på lådan. Högtalarelement kan vara utbytta och omkopplade i kabinettet. Sedan kan ju förstärkaren vara konstruerad på olika sätt vad gäller högtalarutgångarna så att man måste läsa eventuell tilläggstext vid högtalarutgången. Är du osäker skulle jag rekomendera att du går in i en musikaffär och snackar med någon kunnig. Nya transistorförstärkare brukar kunna belastas mellan 2 och 16 ohm. Rör mellan 4 och 16 ohm.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för detta! Intressant artikel!

Jag hade inte tänkt på att man kan göra om till ett stereokabinett.

Nu gäller bara att ta reda på högtalarnas Ohm-tal om det inte redan står på högtalaren.

Kent J.

Det är sällsynt att sådant inte står på elementen - men annars kan du ta en multimeter och mäta resistansen. Impedans är ju som bekant en frekvensberoende resistans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...