Jump to content
Annons

Vinyl till mp3 - Vad är ett lämpligt arbetsflöde?


k.man

Recommended Posts

Hallå ja kära vänner,

Försöker skapa mig en bild av hur mycket jobb det kan bli med att konvertera mina tolvor (ca 8 backar) till mp3:or.

Mottager gärna era tips och funderingar kring detta. Här är lite av mina grubblerier:

Hur ska man arbeta? Vilket är det bästa sättet att spela in? Hur ska man bearbeta ljudfilerna efter inspelning?

Setup: Technics 1210 med Ortofon Concorde Pro nål via min Numark mixer till mitt Phase X24 ljudkort. Tänkte använda Cool Edit Pro för inspelning.

Hur få så lite knaster som möjligt? Ska man skaffa en sån där jordgrej med spretande koppartråd som suger upp all statisk elekricitet på skivan?

Rengöra skivan innan inspelning (utöver dammborste menar jag då)?

Ska man spela in precis på 0 dB eller lite under?

Jag vill ju ha så hög volym på mp3:orna som möjligt utan att det klipper...

Ska man köra "master out" från mixern eller den balanserade utgången?

Finns det nåt smart program som kan städa bort knäpp?

Kan man göra det manuellt eller riskerar man att fucka upp waven om man raderar knäppen?

Ska man normalisera ljudspåret efteråt? Det är väl lägre "volym" längst in på skivan än längst ut?

Krävs någon annan efterbearbetning?

Är det rätt att använda Lame för att koda om till mp3? Är 256 kB i bitrate overkill, räcker 192?

Vet om att Terratec m. fl har grejer för konvertering men jag känner att det är onödigt att investera i något sådant

eftersom jag redan har allt jag behöver...

/K

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mottager gärna era tips och funderingar kring detta. Här är lite av mina grubblerier:

Hur ska man arbeta? Vilket är det bästa sättet att spela in? Hur ska man bearbeta ljudfilerna efter inspelning?

Setup: Technics 1210 med Ortofon Concorde Pro nål via min Numark mixer till mitt Phase X24 ljudkort. Tänkte använda Cool Edit Pro för inspelning.

Hur få så lite knaster som möjligt? Ska man skaffa en sån där jordgrej med spretande koppartråd som suger upp all statisk elekricitet på skivan?

Rengöra skivan innan inspelning (utöver dammborste menar jag då)?

Ska man spela in precis på 0 dB eller lite under?

Jag vill ju ha så hög volym på mp3:orna som möjligt utan att det klipper...

Ska man köra "master out" från mixern eller den balanserade utgången?

Finns det nåt smart program som kan städa bort knäpp?

Kan man göra det manuellt eller riskerar man att fucka upp waven om man raderar knäppen?

Ska man normalisera ljudspåret efteråt? Det är väl lägre "volym" längst in på skivan än längst ut?

Krävs någon annan efterbearbetning?

Är det rätt att använda Lame för att koda om till mp3? Är 256 kB i bitrate overkill, räcker 192?

Vet om att Terratec m. fl har grejer för konvertering men jag känner att det är onödigt att investera i något sådant

eftersom jag redan har allt jag behöver...

/K

Nu använder jag Terratex's Phono PreAmp, men kan skriva lite vad jag gör. (Vänta dig att det kommer ta lååååång tid att föra över skivorna.)

Jag spelar in allt via Soundforge. Eftersom man vill spela in så nära 0 som möjligt letar du efter ett part i låten/på skivan där du vet det är hög volym. När låten är klar fixar jag till början och slutet samt lyssnar igenom den. Ibland kam man märka att nålen har hoppat eller liknande. När det gäller att ta bort knaster så brukar jag inte göra något, mer än att manuellt försöka ta bort de värsta. Jag märkte ganska fort att det tar alldeles för lång tid att sitta med varje låt att försöka få till bästa kvaliten. (Lite knaster få man stå ut med när det gäller vinyl.) Det finns flera program för att ta bort sånt, men jag kunde aldrig få det så bra utan att förstöra ljudkvaliten.

Efter det konverterar jag det till 192 kbps i LAME. Personligen hör jag inga större skillnader över det. Jag började för över tre år sedan och håller fortfarande på. Det är så jävla tråkigt att sitta och vänta på att det blir klart.

Jag har samma pick-up som du, förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara lite säkrare och göra det enklare för sig, så kan man spela in i 24-bit och skapa ett "headroom" genom att sikta runt -10dB, i stället för att spela in i 16-bit och slicka 0dB hela tiden, med risken för överstyrning som kommer på köpet.

Sedan kan man normalisera och köra Dither ner till 16-bit och sist omvandla till MP3 - eller om man kan köra direkt till MP3 i samma process (det beror på programvaran om det går eller inte).

Jag skulle egentligen hellre köra vinylskivorna in i ljudkortet genom en fristående RIAA-förstärkare, än att köra genom en mixer, eftersom de extra förstärkarstegen i mixern kommer att tillföra mer brus... Kanske är jag överdrivet kinkig, men ett sådant projekt är ju något man bara gör en enda gång - och då är det ju bättre att göra det på bästa möjliga sätt från början... 😉

Jag har inte provat det, men det finns ett program som heter Soundsoap från BIAS, som ska kunna göra ett bra jobb med sprak och knäpp från vinyl enligt vad jag har fått berättat - men eftersom jag inte har testat själv, så vet jag inte hur bra/dåligt det verkligen blir... Kan vara värt att undersöka i alla fall. Om man kör sådan redigering så ska man förstås göra det på WAV-filerna och inte på MP3.

Jag kommer också att göra sådana inspelningar, men kommer att hålla mig kvar i WAV-format (för att ha full kvalitet) och lägga alla mina CD och vinylskivor på en NAS, för att kunna komma åt all musik både från datorn och från receivern som jag har i surroundanläggningen. Har börjat med en del av CD-samlingen, men inte kommit särskilt långt ännu. Vinylskivorna får vänta till sist, eftersom de kommer att ta längst tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Jag vet inte vad andra anser, men jag tycker det är gött med den varma, knastriga känslan det blir på ljudet när man spelar in från vinyl istället för att ladda ner mp3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Jag vet inte vad andra anser, men jag tycker det är gött med den varma, knastriga känslan det blir på ljudet när man spelar in från vinyl istället för att ladda ner mp3.

Knaster är ju en av de saker som det har diskuterats om hur man enklast och bäst redigerar bort, en av frågorna var "Hur få så lite knaster som möjligt?". Sedan vad det gäller den varma känslan så tycker jag att mycket av den försvinner bara genom att musiken kopieras in i datorn, komprimeringen till mp3 gör inte heller saken bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Jag vet inte vad andra anser, men jag tycker det är gött med den varma, knastriga känslan det blir på ljudet när man spelar in från vinyl istället för att ladda ner mp3.

Knaster är ju en av de saker som det har diskuterats om hur man enklast och bäst redigerar bort, en av frågorna var "Hur få så lite knaster som möjligt?". Sedan vad det gäller den varma känslan så tycker jag att mycket av den försvinner bara genom att musiken kopieras in i datorn, komprimeringen till mp3 gör inte heller saken bättre.

Jaja, tycker man så är det självklart bäst att ladda hem som mp3. Men jag tycker inte att det är någon hörbar skillnad på hög mp3-kvalitet och okomprimerat ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Vänta dig att det kommer ta lååååång tid att föra över skivorna.)

Hehe, ja. Räknar med det... Undrar hur många jag orkar rippa innan jag ger upp =)

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Har inga problem att ladda ner sånt jag har på vinyl som mp3... En nackdel med att tanka hem är att man har oftast inte koll på hur det är rippat och vad det är för källa. Sen måste man ju hitta det till att börja med. Har ganska många titlar som bara är utgivna i några enstaka tusen ex (dom kan jag ju rippa själv iofs).

För att vara lite säkrare och göra det enklare för sig, så kan man spela in i 24-bit och skapa ett "headroom" genom att sikta runt -10dB, i stället för att spela in i 16-bit och slicka 0dB hela tiden, med risken för överstyrning som kommer på köpet.

Sedan kan man normalisera och köra Dither ner till 16-bit och sist omvandla till MP3 - eller om man kan köra direkt till MP3 i samma process (det beror på programvaran om det går eller inte).

Jag skulle egentligen hellre köra vinylskivorna in i ljudkortet genom en fristående RIAA-förstärkare, än att köra genom en mixer, eftersom de extra förstärkarstegen i mixern kommer att tillföra mer brus... Kanske är jag överdrivet kinkig, men ett sådant projekt är ju något man bara gör en enda gång - och då är det ju bättre att göra det på bästa möjliga sätt från början... 🙂

Jag har inte provat det, men det finns ett program som heter Soundsoap från BIAS, som ska kunna göra ett bra jobb med sprak och knäpp från vinyl enligt vad jag har fått berättat - men eftersom jag inte har testat själv, så vet jag inte hur bra/dåligt det verkligen blir... Kan vara värt att undersöka i alla fall. Om man kör sådan redigering så ska man förstås göra det på WAV-filerna och inte på MP3.

Tror jag slickar 0 dB med risk för klipp.

Jo det kan nog vara värt att routa genom en RIIA-förstärkare för att slippa bruset från mixern, speciellt min sunkiga... Kanske bidrar min lågnivåkabel på 10 m inhandlad på SIBA med lite brus också =)

Soundsoap låter spännande. Kollar kanske in det! Tack för tipset

Jag vet att det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering här, men jag har samtidigt svårt att se det här tipset som piratkopiering. Jag var på väg att sätta mig och kopiera alla mina vinylplattor till mp3 för nåt år sedan tills jag kom att tänka på att nästan allt finns bara några musklick bort, på fildelningsprogrammen.

Om den här metoden går snabbare och om du verkligen hittar allt beror på hur snabbt bredband du har och hur vanliga eller ovanliga dina skivor är. Mina var inte det så jag lyckades ladda hem i princip allt på några månader, det jag inte hittade satte jag mig och kopierade från vinyl på några timmar.

Jag vet inte vad andra anser, men jag tycker det är gött med den varma, knastriga känslan det blir på ljudet när man spelar in från vinyl istället för att ladda ner mp3.

Ja knasterfritt blir det ju inte men om man kan minimera det så varför inte.

Hmmm kan man inte lämna in sina vinyler hos nåt proffs som gör allt åt en i stället? Typ på samma sätt som man kan lämna in sina gamla fotonegativ och få dom digitaliserade, färgkorrigerade och fixade på en massa sätt... Kommer kräva en del tålamod att konvertera allt. I-landsproblem!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara lite säkrare och göra det enklare för sig, så kan man spela in i 24-bit och skapa ett "headroom" genom att sikta runt -10dB, i stället för att spela in i 16-bit och slicka 0dB hela tiden, med risken för överstyrning som kommer på köpet.

Sedan kan man normalisera och köra Dither ner till 16-bit och sist omvandla till MP3 - eller om man kan köra direkt till MP3 i samma process (det beror på programvaran om det går eller inte).

Jag skulle egentligen hellre köra vinylskivorna in i ljudkortet genom en fristående RIAA-förstärkare, än att köra genom en mixer, eftersom de extra förstärkarstegen i mixern kommer att tillföra mer brus... Kanske är jag överdrivet kinkig, men ett sådant projekt är ju något man bara gör en enda gång - och då är det ju bättre att göra det på bästa möjliga sätt från början... 🙂

Jag har inte provat det, men det finns ett program som heter Soundsoap från BIAS, som ska kunna göra ett bra jobb med sprak och knäpp från vinyl enligt vad jag har fått berättat - men eftersom jag inte har testat själv, så vet jag inte hur bra/dåligt det verkligen blir... Kan vara värt att undersöka i alla fall. Om man kör sådan redigering så ska man förstås göra det på WAV-filerna och inte på MP3.

Tror jag slickar 0 dB med risk för klipp.

Det finns ingen anledning att göra så, eftersom du vid normaliseringen kommer upp på 0dB i slutänden. De eventuella artefakter som kan uppkomma genom fler digitala processer blir ändå helt försumbara jämfört med brus, knaster etc som finns från början.

Jo det kan nog vara värt att routa genom en RIIA-förstärkare för att slippa bruset från mixern, speciellt min sunkiga... Kanske bidrar min lågnivåkabel på 10 m inhandlad på SIBA med lite brus också =)

10m obalanserad kabel är inte någon höjdare... Se till att ha en så kort kabel som möjligt - med tät skärmning, så reducerar du eventuella störningar som annars kommer in i kabeln på vägen.

Hmmm kan man inte lämna in sina vinyler hos nåt proffs som gör allt åt en i stället? Typ på samma sätt som man kan lämna in sina gamla fotonegativ och få dom digitaliserade, färgkorrigerade och fixade på en massa sätt... Kommer kräva en del tålamod att konvertera allt. I-landsproblem!

Min svärfar tänkte lämna in omkring 1300 gamla DIA för inscanning. Det skulle han ha fått betala omkring 10000:- för utan någon som helst bearbetning, utan bara inlagt på DVD, så det var tur att jag hann stoppa honom... Jag misstänker att om man lämnar in ett gäng vinylplattor för inspelning, så handlar det nog om minst lika hutlösa priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool Edit Pro som väl heter Adobe Audition idag har jag använt för att ta bort skrap och t o m lite rumble som min skivspelare gav. En metod här är att spela in den störsignal som finns och med hjälp av den då skapade ljudfilen raderas detta från det inspelade vinylspåret. Antar programmet fasvänder bort störsignalen. Fungerade alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag brukar göra så här.

1. Rena skivor

2. Kort signalväg, bra Riia, senast blev det min gamla Rodec mixer.

3. Vettig Ad/Da, viktigaste länken i kedjan, numera kör jag med ett Fireface.

4. Mata en ordentlig signal

5. Kanske en limiter för att fånga in "jack i skivan"

6. Klipp lite i filen, mest into - outro, kanske nån fade.

7. För att få lite mer Cd ljud, så brukar jag skära lite i lågbasen och höja lite i diskanten, antingen på väg in i datorn eller med nån bra plug.

8. Bounca ner med nån limiter till eller bara mata en stark signal, lite röda lampor skadar inte så ofta som man tror, lyssna.

9. Man kan ju greja med de-noisers och de-cracklers och en massa pluggar och prylar men tycker oftast det är lätt att sabba mer än man räddar.

Sen är det ju skillnad om man skall dra över några gamla vax till cd för att ha i bilen eller rensa upp nån gamal stenkaka:)

10. Själv stannar jag i .wav, försöker unvika .mp3 så mycket jag kan, varför sabba en fil och ta bort 70% av innehållet nu när hårddiskar inte kostar mycket?? Om jag skulle vilja ha någon äldre låt i just .mp3 skulle jag hellre lägga 9:- på att köpa den från Itunes, det tar tid att föra över vinyl.. /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag brukar göra så här.

1. Rena skivor

2. Kort signalväg, bra Riia, senast blev det min gamla Rodec mixer.

3. Vettig Ad/Da, viktigaste länken i kedjan, numera kör jag med ett Fireface.

4. Mata en ordentlig signal

5. Kanske en limiter för att fånga in "jack i skivan"

6. Klipp lite i filen, mest into - outro, kanske nån fade.

7. För att få lite mer Cd ljud, så brukar jag skära lite i lågbasen och höja lite i diskanten, antingen på väg in i datorn eller med nån bra plug.

8. Bounca ner med nån limiter till eller bara mata en stark signal, lite röda lampor skadar inte så ofta som man tror, lyssna.

9. Man kan ju greja med de-noisers och de-cracklers och en massa pluggar och prylar men tycker oftast det är lätt att sabba mer än man räddar.

Sen är det ju skillnad om man skall dra över några gamla vax till cd för att ha i bilen eller rensa upp nån gamal stenkaka:)

10. Själv stannar jag i .wav, försöker unvika .mp3 så mycket jag kan, varför sabba en fil och ta bort 70% av innehållet nu när hårddiskar inte kostar mycket?? Om jag skulle vilja ha någon äldre låt i just .mp3 skulle jag hellre lägga 9:- på att köpa den från Itunes, det tar tid att föra över vinyl.. /Tobias

hehe, hyffsat seriöst!

tack för alla svar hörrni. många bra tips för vinyl-rippning...

jag tror jag har kommit till insikt att ambitionsnivån för detta projekt är för hög än vad jag har tid med.

skivspelarna och vinylbackarna får stå kvar helt enkelt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra så här.

1. Rena skivor

2. Kort signalväg, bra Riia, senast blev det min gamla Rodec mixer.

3. Vettig Ad/Da, viktigaste länken i kedjan, numera kör jag med ett Fireface.

4. Mata en ordentlig signal

5. Kanske en limiter för att fånga in "jack i skivan"

6. Klipp lite i filen, mest into - outro, kanske nån fade.

7. För att få lite mer Cd ljud, så brukar jag skära lite i lågbasen och höja lite i diskanten, antingen på väg in i datorn eller med nån bra plug.

8. Bounca ner med nån limiter till eller bara mata en stark signal, lite röda lampor skadar inte så ofta som man tror, lyssna.

9. Man kan ju greja med de-noisers och de-cracklers och en massa pluggar och prylar men tycker oftast det är lätt att sabba mer än man räddar.

Sen är det ju skillnad om man skall dra över några gamla vax till cd för att ha i bilen eller rensa upp nån gamal stenkaka:)

10. Själv stannar jag i .wav, försöker unvika .mp3 så mycket jag kan, varför sabba en fil och ta bort 70% av innehållet nu när hårddiskar inte kostar mycket?? Om jag skulle vilja ha någon äldre låt i just .mp3 skulle jag hellre lägga 9:- på att köpa den från Itunes, det tar tid att föra över vinyl.. /Tobias

Vad finns det i mp3-väg på iTunes som är värt att köpa? Trodde det var nåt värdelöst apple only-format dom sysslar med där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

1. Flera vinylspelare rekommenderas varmt om man ska läsa in hela backar med skivor i industriell skala. (Har bara en skivspelare för närvarande)

2. Rutiner för hur man lagar trasiga skivor (har en skiva om är böjd som inte går att spela och ett par som är repiga)

3. Låttitlar skrivs in manuellt

4. Ingen repkorrigering (i ljudprogrammet) om det inte är större repor.

5. Normalisera av ett helt album åt gången (Det ska låta ungefär som det gjorde på skivan)

6. Klipp låtarna till varsin fil (är det en liveskiva kan man hoppa över den biten för att slippa hack mellan låtarna)

7. Spara låtarna i oförstört format (ej MP3)

8. Koda filerna till MP3

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det i mp3-väg på iTunes som är värt att köpa? Trodde det var nåt värdelöst apple only-format dom sysslar med där.
Inget Apple only-format, AAC spelas i de flesta mediaspelare på PC:n och i närmaste telefon. DRM-fritt. 256kbps. Har du missat tåget?
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget Apple only-format, AAC spelas i de flesta mediaspelare på PC:n och i närmaste telefon. DRM-fritt. 256kbps. Har du missat tåget?

Eller så har han någon gång under de två åren som passerat sedan hans inlägg hoppat på en senare avgång... ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...