Jump to content
Annons

Pianot-hopplöst ute

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Postat

www.aftonbladet.se/nyheter/article3118525.ab

Annons
Postat

Det e väll inget nytt att pianot är ute, sjunker i pris och har tappat sin status från förr, MEN, klaviaturspel bör vara större än tidigare med tanke på alla som sitter hemma och spelar in midi som gärna vill lära sig lite tekniker för att lättare kunna göra sin musik, eller vad tror ni?

MVH

Anders

Postat

Alltså, det finns ju sjukt mycket pianon i sverige, så mycket försäljning sker ju på begagnat-marknaden, tex blocket etc.

Men jo, det är väll klart att nu-gen trenden är en stor FullHD-TV och PS3/360 liksom.

Rent musikaliskt kommer nog dock aldrig pianot att falla i status.

Postat

Det är ju dessutom ganska otympliga instrument som blir svåra att få plats med nu när folk har köpt på sig en massa annan bråte.

Lättare med ett litet nätt midi-keyboard.

Men i populärmusiken tycker jag pianot är allt annat än ute.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det e väll inget nytt att pianot är ute, sjunker i pris och har tappat sin status från förr, MEN, klaviaturspel bör vara större än tidigare med tanke på alla som sitter hemma och spelar in midi som gärna vill lära sig lite tekniker för att lättare kunna göra sin musik, eller vad tror ni?

MVH

Anders

Jovisst är det så också. Sen är det väl också frågan om få plats hemma med ett piano. Inte skulle jag få plats med ett piano i min etta. Visserligen är den stor för vara en etta men då skulle antingen få ta bort sängen eller soffan 🙂 Sen är det väl också det där med lyhördhet. Här hör man när grannen pissar. Skulle väl bli vräkt om man spelade piano här och med tanke på jag är nattmänniska och som mest kreativ då. Tyvärr är ju många gamla lägenheter väldigt lyhörda och de flesta bor ju i nåt miljonprogramhus. En till anledning jag kör en ux2 för guran.

Postat

Ganska "skickligt" av reportern att skriva en sån här artikel utan att en enda gång nämna digitalpianots ställning på marknaden. Ungefär som att skriva att tv-försäljningen rasar utan att nämna platt-tv-trenden... dessa journalister. 😉

/Mats

drloop (oregistrerad)
Postat
Ganska "skickligt" av reportern att skriva en sån här artikel utan att en enda gång nämna digitalpianots ställning på marknaden. Ungefär som att skriva att tv-försäljningen rasar utan att nämna platt-tv-trenden... dessa journalister. 😉

/Mats

Aaah, du menar Tjockpiano Vs Digitalpiano eller?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det kanske är så men fasen åxå.....tänk om man hade en gigantisk kåk så skulle man kunna förvara ett ☺️

Tror det har med utrymmesbrist att göra och att tekniken låter oss "fejka" bra pianosounds.

Ja om man kan använda en midikeyboard och ett riktigt bra emulerat piano som låter bra mycket bättre än ett stort åbäke som tar stor plats så är inte valet så värst svårt. 😄

Postat
Ja om man kan använda en midikeyboard och ett riktigt bra emulerat piano som låter bra mycket bättre än ett stort åbäke som tar stor plats så är inte valet så värst svårt. 😛

Det är bra mycket trevligare att sitta och spela framför ett riktigt piano även om det inte är så bra som de som finns i samplingsbiblioteken. Att de sen kanske inte låter lika bra inspelade är ju en annan femma.

• 4 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Nackdelen med piano här uppe i Norrbotten är att vi har väldigt torra vintrar. Naglar som släpper pga att träet torkar är ett problem.

Ska jag skaffa ett piano så ska jag lära mig att stämma det och hålla det i trim.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.