Jump to content
Annons

Monitorer för 5000 spänn!


Skatedie

Recommended Posts

Shoo!!

Jag vet att jag startar en ny topic som handlar om monitorer...igen, men nu i prisklassen 5000:-,,, Sorry 😑 (men ja måste)

Så här är det att jag har läst många många inlägg om just inköp av monitorer här på sidan.

Det finns ju som sagt en hel del att välja på och frågan är ju alltid vilken?

Dom flesta som inköpt monitorer genom att först ha provlyssnat på ett gäng och sedan gett besked ger helt klart den bästa informationen än dom som bara slänger ur sig nåt.

Men jag menar att alla har vi väl också olika bra hörsel, olika storlek på rum, olika dynamik där, resurser (dollares), behov, musikstilar etc.

Önskar bara att det fanns något riktigt bra test som ärligt kan säga vilka som klart är vinnare. (NOTERA PRIS KLASSEN)

Alltså det här tyska testet som jag sett här i nåt topic kan man förlita sig på det liksom??

Varför jag skriver som ovan är för att ni ska förstå att jag är insatt i diskussionen. Men nu till frågan.

Jag letar efter ett par monitorer (AKTIVA) som ligger på 5000:- (Par) kan sträcka mig till 6000:- (par) men högre går jag inte. Alltså mellan 2500:- - 3000:- styck.

Som jag har förstått det så är monitorerna i den här klassen riktigt bra för det priset och duger fin fint i olika sammanhang 🙂

Vill inhandla så snart som möjligt men man ska aldrig stressa ett viktigt köp, så därför skriver jag här.

Har tittat på följande modeller eftersom dessa verkar vara mest omtalade av alla. Någon utav dessa lär det bli:

Notera att jag även har lagt in några som ligger på under 5000:- paret (men detta för att ibland har ju priset ingen betydelse ,,, eller?? 😉 )

Jag har rankat dom från 1 (tror jag mest på) och sedan fortsätter det så.

1. FOSTEX PM-2 MKII - (2700:-/st)(Thomann) - http://www.thomann.de/se/fostex_pm2_mkii.htm

2. ALESIS M1 AKTIV MK2 - (2800:-/st)(Thomann) - http://www.thomann.de/se/alesis_m1_aktiv_monitor_mk_ii.htm

3. YAMAHA HS80M - (2300:-/st)(Thomann) - http://www.thomann.de/se/yamaha_hs80m.htm

5. GENELEC 8020AWM WHITE - (2800:-/st)(Thomann) - http://www.thomann.de/se/genelec_8020awm_white.htm

6. ADAM A5 Pro - (5995:-/Paret)(Jam) - http://www.jam.se

7. MACKIE MR8 - (1900:-/st)(Thomann) - http://www.thomann.de/se/mackie_mr8.htm

8. Phonic - P8A - (3995:-/Paret)(4 sound) - http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=416923

9. Mackie Designs - S8, Tapco - (3995:-/Paret)(4 Sound) - http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483351

Först några frågeställningar: hur kommer det sig egentligen att t ex Tapco S5 är mer omtyckt än Tapco S8 som är bättre i faktan.

Samma gäller Fostex PM 0.5 och PM 2 MK??

Skillnaden mellan exempelvis ESI NEar 05 och ESI NEar 05 Experience??

Innan nån nu börjar skriva en massa långa inlägg om ditten och datten måste jag skriva att jag lyssnar på absolut all musik och då menar jag allt, från 50-talet tills nu.

Jag är DJ och ska dels använda monitorerna för att pumpa musik så jag vill att dom ska ge ett tydligt men inte ett "jobbigt att lyssna i längden på ljud".

Dom ska kunna återge ett rent ljud på alla frekvenserna.

Helst vill jag ju också kunna vrida på lite rattar där bak och på så vis reglera ljudet en aning på så vis också, (filter funktion må tro 🙂)

Jag producerar musik också och då vill man ju att dom ska ge ett så ärligt ljud som möjligt så att man kan spela cd:n på klubben sen 😉

Musiken jag producerar är mest breakbeats, hiphop, reggae men en del trance, techno också, lite gott och blandat vill säga.

Monitorerna ska typ vara anpassade för alla smaker.

Just nu är jag i amatör stadiet, jag har mixat typ 1 år och det gjorde jag på ett par logitech för 1500:- spänn med woofer som sög fet p--g. eller det gick ju liksom men,, ni fattar..

Jag vill ha ett bra ljud och jag har så satans svårt att bestämma mig eftersom alla säger olika.

Men please alla forum.studio users: help me you're my only hope 😄

Ge nu helst enkla snabba korta svar och inget "jag vet inte har inte lyssnat på dom" utan svara bara om du absolut säkert kan säga att det är så

och börja inte babbla med varandra, blir så lång tråd.

Dessa måste inhandlas SNART! står inte ut.. Ge bra tips i enklaste mening.

Pejs och stort tack på förhand/ DJ Blunt

Redigerat av Skatedie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill ha ett bra ljud och jag har så satans svårt att bestämma mig eftersom alla säger olika.

..Men jag menar att alla har vi väl också olika bra hörsel, olika storlek på rum, olika dynamik där, resurser (dollares), behov, musikstilar etc.

Det där betyder vanligtvis att man helt enkelt får skapa sig en egen uppfattning. Antingen genom provlyssning, eller råd från någon du litar på. Ett konkret råd kan jag ge dock: Köper du något med 5'-bas så kommer du sannolikt behöva komplettera med sub. Det blir alltså mer pengar och ibland även krångligare att få bra bas om man inte lägger ner tid på intrimmning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där betyder vanligtvis att man helt enkelt får skapa sig en egen uppfattning.

Ja så är det tyvärr. Allas öron är olika och alla har sina egna favoriter. Det enda man kan gå efter är väl isåfall om andra har några varningar angående eventuella fel och brister i en viss monitor.

Sen angående att ett par 5or kan vara populärare än ett par 8or beror ju som sagt mycket på plats, ekonomi och behov. Pysslar man med elektronisk musik så behöver man ofta djup bas, men för rock/pop/jazz/akustisk etc. så klarar man sig betydligt längre med en 5a. Sedan kan det ju faktiskt vara så att vissa mindre monitorer är mer välbalanserade än vissa större.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Jag halvkidnappar denna tråden lite då det känns ovärt med 200 olika trådar om samma grej.

Jag har bara en snabb simpel och relativt lätt fråga förhoppningsvis;

Jag sitter idag på ett Logitech Z5300 system (Länk) i dagens läge,

men funderar på att uppgradera till ett par monitorer i stället och undrar nu kort och gott ungefär vilken prisklass som jag kommer uppleva en förbättring vid.

Kommer jag vinna något alls på en uppgradering?

Mvh #6

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter idag på ett Logitech Z5300 system (Länk) i dagens läge,

men funderar på att uppgradera till ett par monitorer i stället och undrar nu kort och gott ungefär vilken prisklass som jag kommer uppleva en förbättring vid.

Kommer jag vinna något alls på en uppgradering?

Ur monitorsynpunkt så tjänar du definitivt på en uppgradering. Logitechsystemet är ju inte alls tänkt för det bruket. Men du får ju iaf gå upp i trådskaparens prisklass om det ska vara någon mening med det. Ett alternativ är ju ett par bra hörlurar om man är lagd åt det hållet :rolleyes:

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis räcker det att ta sig upp i 3000:-/par-segmentet för att få en klar förbättring men som du kanske redan läst i alla andra trådar så brukar rekommendationen vara att köpa ett par riktigt bra lurar (ca 1500:- uppåt) och vänta tills man kan lägga ungefär det dubbla (på monitorer) då det verkligen händer mycket mellan de prissegmenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag är "jävig" i frågan, så understryker jag att ADAM A5 är en mycket bra monitor. 😑 Den är lite klenare i basen, än sin storebror A7 (som bl a har vunnit MIPA award som 2007 års bästa närfältare), men fortfarande med lika fin upplösning i ljudet. För att köra med basintensiv musik, så skulle jag däremot rekommendera att du skaffar en sub till dem.

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och provlyssna på dem hos mig - och i Stockholm har Jam dem säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra med basintensiv musik, så skulle jag däremot rekommendera att du skaffar en sub till dem.

Det är inte alltid så lätt att skaffa en sub till sin hemstudio och få en bra lyssning. Det kräver betydligt mer av rummet då.

Många gånger bättre/lättare att köpa större monitorer istället.

Men annars håller jag med om att ADAM A7 (har inte hört A5) låter suveränt bra. Det är synd att jag är så estetikkänslig (eller ytlig om du vill) så att jag mår direkt illa av att se på dem, annars hade de nog stått här nu 😑

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra med basintensiv musik, så skulle jag däremot rekommendera att du skaffar en sub till dem.

Det är inte alltid så lätt att skaffa en sub till sin hemstudio och få en bra lyssning. Det kräver betydligt mer av rummet då.

Många gånger bättre/lättare att köpa större monitorer istället.

Men annars håller jag med om att ADAM A7 (har inte hört A5) låter suveränt bra. Det är synd att jag är så estetikkänslig (eller ytlig om du vill) så att jag mår direkt illa av att se på dem, annars hade de nog stått här nu 😉

Du kan väl blunda...? 😉

Jag tycker att de är snygga - men jag är kanske konstig? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra med basintensiv musik, så skulle jag däremot rekommendera att du skaffar en sub till dem.

Det är inte alltid så lätt att skaffa en sub till sin hemstudio och få en bra lyssning. Det kräver betydligt mer av rummet då.

Många gånger bättre/lättare att köpa större monitorer istället.

Men annars håller jag med om att ADAM A7 (har inte hört A5) låter suveränt bra. Det är synd att jag är så estetikkänslig (eller ytlig om du vill) så att jag mår direkt illa av att se på dem, annars hade de nog stått här nu 😄

Du kan väl blunda...? 🙂

Jag tycker att de är snygga - men jag är kanske konstig? 🙂

Du gillar framtiden, NASA och sånt. Han gillar det äldre, 60-talet etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

8. Phonic - P8A - (3995:-/Paret)(4 sound) - http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=416923

Mysko, jag skrev ett svar för någon dag sedan som dock aldrig kom med.

Hur som har jag Phonic P8A. Inköpte dem i vintras, utan att ha jämfört särskilt mycket. Det första som hände när jag packade upp kartongerna var att ena högtalaren var stendöd. Jag returnerade dem och fick två nya högtalare efter några veckor. De fungerar fortfarande! (Däremot är ytfinishen lite halvkass. De ser smått begagnade ut redan då man packar upp dem!)

Högtalarna har lite rattar och knappar på baksidan, så att man kan ställa in nivåer och rumskompensation. Rejält med ljudresurser, väldigt mycket ljud för pengarna skulle jag vilja säga. Jag är dock inte helt övertygad då det gäller ljudkvaliten. Men å andra sidan tror jag det blir svårt att hitta så mycket bättre i prisklassen, framför allt ifall man ska ha några som kan spela högt! (Jag använder ofta mina tillsammans med en Pod som gittarstärkare.)

Men som alla andra säger, provlyssna själv och välj något som du gillar. (Det är otroligt hur olika det kan låta!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som har jag Phonic P8A. Inköpte dem i vintras, utan att ha jämfört särskilt mycket. Det första som hände när jag packade upp kartongerna var att ena högtalaren var stendöd. Jag returnerade dem och fick två nya högtalare efter några veckor. De fungerar fortfarande! (Däremot är ytfinishen lite halvkass. De ser smått begagnade ut redan då man packar upp dem!)

Ja phonic precis som behringer har dålig kvalitétskontroll. Men något måste de ju dra ner på för att kunna hålla de priserna.

Men det jag hört av P8A har jag gillat. Definitivt mycket för pengarna.

Personligen hade jag nog köpt begagnat i den prisklassen iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenheten jag har av Phonic P8A är att det är svårt att uppleva närhet i dem. Nu är jag verkligen inte rätt person till att dela med mig av erfarenheter av dessa då jag sitter i ett betongrum som knappt alls är akustikbehandlat... Så ta det med en nypa salt, i vilket fall så hade jag nog rekommenderat Genelec, de används på många ställen och är säkra kort, vad jag vet. Kanske lite dyra i vissa fall, beroende på vad man har för pengar och vilken modell man skall ha.

En annan sak med mina Phonic är att ena dioden som indikerar att strömmen är på verkar vara sönder, eftersom den inte lyser.

Jag har bara hört bra saker om P8A, så troligvis har jag fel, men jag hade köpt ett par genelec vid ett köp idag.

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara hört bra saker om P8A, så troligvis har jag fel, men jag hade köpt ett par genelec vid ett köp idag.

Genelec kostar ju som sagt också en bra slant mer. Jag tycker Phonic och Behringer gör bra monitorer för sitt pris, men i jämförelse med de som kostar det dubbla eller mer så står de sig inte särskilt bra. Man får vad man betalar för.

Men som sagt, det är oftast bättre att köpa begagnat i den prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag är "jävig" i frågan, så understryker jag att ADAM A5 är en mycket bra monitor. 🙂 Den är lite klenare i basen, än sin storebror A7 (som bl a har vunnit MIPA award som 2007 års bästa närfältare), men fortfarande med lika fin upplösning i ljudet. För att köra med basintensiv musik, så skulle jag däremot rekommendera att du skaffar en sub till dem.

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna komma och provlyssna på dem hos mig - och i Stockholm har Jam dem säkert.

*thread-steal*

Nu blev jag lite intersserad av dehär ADAM A7 monitorerna.

http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm

Kan någon dock upplysa mig om priset är parvis eller styck?

Och, är det någon som direkt skulle rekommendera något helt annat än ADAM monitrerna?

Har kikat mycket på monitorer online nu på senaste tiden, men inte orkat ta mig in till stan och faktiskt lyssna på några, som igentligen är det viktigaste

Det är dumt att köpa en monitor och sedan ångra sig för att man inte lyssnade på den innan.

Jag använder själv ett par KEFF Corelli högtalare från 70'talet, sjukt bra ljud igentligen, men det är för färgat för mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du inte har med någon krk-modell i din lista.

Jag själv har ett par KRK RP6 som funkar perfekt för en hemmastudio tycker jag. KRK har också precis uppdaterat den modellen. Så antingen kan du hitta ett par RP6 billigt begagnade, eller så kan du köpa nya modeller KRK RP6 Rockit G2 Du kommer också under 5 000 om du köper samma modell fast med 8" bas länk. Men personligen tycker jag 8" ofta kan bli för mycket om man har ett litet rum.

Men som många har sagt tidigare så hänger det verkligen på att lyssna själv och få en uppfattning. Satsa på de du tycker passar dig bäst, och köp de på öppet köp och ta hem dem och lyssna i ditt rum. Om du inte är nöjd, gå tillbaka och testa någon annan modell.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer också under 5 000 om du köper samma modell fast med 8" bas.

Och som av en händelse har jag ett par KRK RP8 till salu. 🙂

Det är inte akutellt för mig att köpa monitorer riktigt än, men får jag fråga varför du säljer dina? Och vilka du valt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte akutellt för mig att köpa monitorer riktigt än, men får jag fråga varför du säljer dina? Och vilka du valt istället.

Den främsta anledningen är egentligen att jag inte har så gott om plats sedan jag flyttade så jag behöver byta till ett par jag kan ha på skrivbordet utan problem. Men jag tänkte samtidigt passa på att hoppa upp en prisklass. Har inte bestämt om det blir ett par KRK VXT4 eller VXT6 än. Troligtvis VXT6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...