Jump to content
Annons

FÖR LÅG VOLYM PÅ HÖRLURARNA PÅ LJUDKORTET,hur höjer jag?


Recommended Posts

hej !

jag har ett tascam us 144 och är rätt nöjd, d e bara det att ja vill ha mer kräm ut i hörlurarna när jag mixar/lyssnar i cubase. allt är på max men det är lite klent. visst kan ja höja i cubase sx 3 men då höjs ju även musiken där och blir "distig" och går lite på "rött" om ni nu vet vad ja snackar om? jag har inte så värst koll så alla tips är välkomna.

jag vet att det finns "hörlursförstärkare" typ för rack att köpa.. men det får knappt plats nu,vill helst inte ha fler lådor och sladdar nu.

vad kan ja göra?

ljudkortet har ingen egen "mjukvarumixer" där man kan vrida upp nån gain eller så utan bara inställningar för latency och sample rate.

finns det nåt i cubase man kan göra?

lurarna är slutna beyer dynamic dt-250 med 80 ohm och kortet har 32 ohm ut i uttaget.om det nu spelar roll.

jätte tack på förhand.sorry om ja inte e så haj på detta.

Niklas 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En utgång har ingen generell impedans men effekten den kan lämna måste anges med en impedans annars säger inte siffran någonting (och förstärkaren har även en nominell impedans vilket innebär att den inte ”mår bra” av att driva laster under denna impedans). Presonus FireBox hörlursförstärkare ger t ex ”150 mW/CH @ 60 Ohm Load” medan Tascam US 144 bara kan lämna 14 mW vid 32 ohm (d v s cirka 7 mW vid 60 ohm) vilket är ganska lite. En hörlursförstärkare vore nog en bra investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Har du för låg signal på hörlursutgången, så är tyvärr enda lösningen att köpa en extra burk.

Om ljudkvaliteten inte är det primära, så har Behringer en liten hörlursförstärkare som bara går på ca 250:-, men om du vill ha bra ljudkvalitet så kostar det förstås lite mer... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du hölursförstärkare så säljer jag min Go Vibe V6M för 350, adapter ingår dock ej (mascot 2083). Bättre ljud får du knappast för pengarna.

Ska inte köpa den men blev nyfiken på vad det är (ja, jag är en nörd...) men jag hittar ingen info på det internationella datanätverket... kan du slänga upp en länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du hölursförstärkare så säljer jag min Go Vibe V6M för 350, adapter ingår dock ej (mascot 2083). Bättre ljud får du knappast för pengarna.

ok :rolleyes: jag ska kolla runt lite bara vad det är för nåt så hör jag av mig. jätte tack för alla tips. och för så snabb respons.

om jag nu mot förmodan... skulle investera i ett nytt ljudkort..vad föreslår just ni? firewire eller usb? jag har en typ lite bättre laptop med nåt år på nacken. och tänkte sälja det gamla tascam interfacet.krav prisklass max 4000 kr ,2 "mic" in och 2 "gitarr" in"eller sån dära kombineradkontakt"/ min 2ut.och litet och smidigt. jag är en hobbymusiker vilket säkert framgår.:-)

niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...