Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr


YellowStudio

Recommended Posts

Annons

Jag kör också den där kombinationen när jag "tar" acke. En sak jag märkt är att njuren inte är på den sida jag förväntade mig (loggan) utan på andra sidan. Man kan ju montera som man vill om man tar isär den men har du kollat det?

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är du blåsare ursprungligen?

Du behöver inte ta ny luft i varje paus. Tvärtom kan det vara en fördel om du håller andan just där.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag bandar gitarr när jag lirar så brukar jag ha samma problem.. brukar göra så att jag öppnar munnen ordentligt vidöppet.

det gör att min näsa inte låter hejdlöst, utan jag kan andas försiktigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar och tips!

Jag har inte tänkt på det tidigare med andningen då jag mest använder min stålsträngade som har mick eller elgitarr.

Jag får försöka och tänka på andningen, får prova lite olika sätt att andas på. Samtidigt känns det lite konstigt att behöva tänka på andningen så det kanske får bli en mick i eller på gitarren. Den gitarren är ganska trögspelad med och det gör det inte enklare.

Jag har spelat lite blås för många år sen så på nåt sätt kanske det påverkar omedvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar och tips!

Jag har inte tänkt på det tidigare med andningen då jag mest använder min stålsträngade som har mick eller elgitarr.

Jag får försöka och tänka på andningen, får prova lite olika sätt att andas på. Samtidigt känns det lite konstigt att behöva tänka på andningen så det kanske får bli en mick i eller på gitarren. Den gitarren är ganska trögspelad med och det gör det inte enklare.

Jag har spelat lite blås för många år sen så på nåt sätt kanske det påverkar omedvetet.

Det är väl inget konstigt med att tänka på andningen, ungefär på samma sätt som att man får vänja sig av med att stampa takten när man spelar in sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för era svar och tips!

Jag har inte tänkt på det tidigare med andningen då jag mest använder min stålsträngade som har mick eller elgitarr.

Jag får försöka och tänka på andningen, får prova lite olika sätt att andas på. Samtidigt känns det lite konstigt att behöva tänka på andningen så det kanske får bli en mick i eller på gitarren. Den gitarren är ganska trögspelad med och det gör det inte enklare.

Jag har spelat lite blås för många år sen så på nåt sätt kanske det påverkar omedvetet.

Det är väl inget konstigt med att tänka på andningen, ungefär på samma sätt som att man får vänja sig av med att stampa takten när man spelar in sång?

Eller klappa händerna på låret...

En av dom roligaste upptäckterna jag gjort var när vi hade lagt trummor.

Vi fick något konstigt biljud i överhänget.

Efter en stunds funderingar kom vi på att det var trummisen som omedvetet satt och hummade med när han spelade.

När vi berättade det för honom gick det upp ett ljus för trummisen:

"Nu förstår jag varför jag är hes efter en spelning"

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat lite blås för många år sen så på nåt sätt kanske det påverkar omedvetet.

Andningstekniker verkar sitta rätt djupt. Men det borde gå att träna bort.

Spela ett stycke med pauser i som du kan väl. Istället för att koncentrera dig på spelet, fokusera på att få andningen så jämn och naturlig som möjligt. Målet är att du andas likadant som när du inte spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Andas är inte tillåtet vid studioinspelning. När man har lärt sig det så ska man lära sig spela utan att röra fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...