Jump to content
Annons

Gäller kontoutdrag som kvitto?


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, jag köpte en mp3-spelare på Webhallen i Stockholm i december och nu har jag tappat bort kvittot (det är första gången gången i mitt liv som jag har tappat bort ett kvitto). Det är garantin jag är ute efter och här i Norge gäller kontoutdrag som kvitto, är det så i Sverige också? På kontoutskriften står det att jag har köpt "något" för 3495:- på Webhallen, men det står inte vad jag har köpt. Jag har skickat e-mail till Webhallen, men de har inte svarat. Har jag någon rätt till att få ett nytt kvitto av Webhallen? Är det någon smart person som vet vad som gäller i Sverige så skulle jag vara väldigt tacksam 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är Skatteverket du pratar om så vill dom att alla kvitton ska sparas, men min erfarenhet är att dom kan ta enstaka fel. Jag råkade ut för en kontroll vid en deklaration en gång och ett kvitto hade försvunnit. Dom godkände avdraget trots att kvittot var borta.

När jag handlade från Webbhallen så mailade dom kvittot, du har det inte kvar nånstans i din mail?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på garantin så måste du ha ett kvitto eller någon annan handling som styrker att du har köpt just den varan med det serienumret. Kvittot är inget absolut krav utan om du har någon annan handling, typ garantisedel eller liknande så fungerar det också. Ett kontoutdrag kan däremot aldrig gälla som garantihandling, eftersom det inte står vad du har köpt och varan inte identifieras där genom ett serienummer.

Du borde däremot kunna få en kopia på kvittot, tycker jag. De bör ju ha det i sitt system så att de kan skriva ut en kopia - men det är kanske inte så enkelt i alla kassasystem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är Skatteverket du pratar om så vill dom att alla kvitton ska sparas, men min erfarenhet är att dom kan ta enstaka fel. Jag råkade ut för en kontroll vid en deklaration en gång och ett kvitto hade försvunnit. Dom godkände avdraget trots att kvittot var borta.

När jag handlade från Webbhallen så mailade dom kvittot, du har det inte kvar nånstans i din mail?

Hej, nej, det är inte Skatteverket jag tänker på, men jag har sålt mp3-spelaren till en anan kille och det är ju schysst om han kan få garanti på mp3-spelaren om någonting händer med den 🙂 Bra förslag angående mailing av kvittot, men jag köpte den i affären så tyvärr.

Med tanke på garantin så måste du ha ett kvitto eller någon annan handling som styrker att du har köpt just den varan med det serienumret. Kvittot är inget absolut krav utan om du har någon annan handling, typ garantisedel eller liknande så fungerar det också. Ett kontoutdrag kan däremot aldrig gälla som garantihandling, eftersom det inte står vad du har köpt och varan inte identifieras där genom ett serienummer.

Du borde däremot kunna få en kopia på kvittot, tycker jag. De bör ju ha det i sitt system så att de kan skriva ut en kopia - men det är kanske inte så enkelt i alla kassasystem...

Tusen tack för svaret. Det var det jag tänkte, eftersom det inte står vad jag köpte så kan jag inte bevisa att jag har köpt den mp3-spelaren. Jag hade hoppats på att kunna få en kopia på kvittot, är det något jag har rätt till eller är det bara om de har lust att vara snälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade du med kort via internet?

För i sådant fall bör du via e-post fått en bekräftelse på vad du handlat och vad det kostat. Och Webhallen använder sig också av ordernummer om jag inte minns fel och det kan du ange för att få ett nytt kvitto. Detta måste de kunna ordna då alla uppgifter gällande ditt köp finns i e-posten.

Ett tips är att hålla koll på dina kvitton! Speciellt om det är sådana saker som används flitigt och är av elektronik typ 🙂

Sen måste du också kolla upp om garantin följer med köparen, för en del företag ger bara ut garanti på en produkt till original köparen(alltså du). Har för mig att bland annat Apple har en sådan policy, men jag är inte säker.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade du med kort via internet?

För i sådant fall bör du via e-post fått en bekräftelse på vad du handlat och vad det kostat. Och Webhallen använder sig också av ordernummer om jag inte minns fel och det kan du ange för att få ett nytt kvitto. Detta måste de kunna ordna då alla uppgifter gällande ditt köp finns i e-posten.

Ett tips är att hålla koll på dina kvitton! Speciellt om det är sådana saker som används flitigt och är av elektronik typ 🙂

Sen måste du också kolla upp om garantin följer med köparen, för en del företag ger bara ut garanti på en produkt till original köparen(alltså du). Har för mig att bland annat Apple har en sådan policy, men jag är inte säker.

LOL! Missade att du köpt den över disk.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

He, he, man inte få med sig allt 🙂 Jodå, jag håller koll på alla mina kvitton utom just det här kvittot, typiskt. Intressant det du sa om att garantin följer med originalköparen, men om det skulle vara någonting så kan ju han som köpte mp3-spelaren skicka in den "i mitt namn".

Jag bokade dock mp3-spelaren över internet så jag hittade ett ordernummer i ett gammalt e-mail, får hoppas att de är snälla på Webhallen 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...