Jump to content
Annons

cubase, export


careyprice33

Recommended Posts

Annons

Du måste ange vart det du ska exportera ska börja och sluta. Själv tyckte jag att manualen var ganska luddig angående hur man gör detta. Det enklaste e att högerklicka på ett spår som spelar under hela låten och välja "transport" och "locators to selection" (kan möjligtsvis fungera olika i olika versioner av cubase)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ange vart det du ska exportera ska börja och sluta. Själv tyckte jag att manualen var ganska luddig angående hur man gör detta. Det enklaste e att högerklicka på ett spår som spelar under hela låten och välja "transport" och "locators to selection" (kan möjligtsvis fungera olika i olika versioner av cubase)

Själv brukar jag skrivia i siffrorna manuellt i "transport" fönstret. Annars kan man ju klicka på "taktraden" (transport lane?) överst ocskå. Vänter klick resp högerklick har jag för mig, eller bara dra runt dom markörer som finns där.

Ibland vill man ju exportera bara en lite del, t.ex. en loop.

Link to comment
Dela på andra sajter

CTR+A för att markera allt och sen P för att sätta markers runt det du har visat funkar bra.

Eller klicka bara på ett spår och P.

Link to comment
Dela på andra sajter

CTR+A för att markera allt och sen P för att sätta markers runt det du har visat funkar bra.

Eller klicka bara på ett spår och P.

En jobbig grej bara... ibland kan cubase sabba första millisekunden av en export och därför börjar jag alltid med en tom takt numer. Det kan vara någon plugg som är buggig, men det är en bugg som kommit och gått för mig genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
CTR+A för att markera allt och sen P för att sätta markers runt det du har visat funkar bra.

Eller klicka bara på ett spår och P.

En jobbig grej bara... ibland kan cubase sabba första millisekunden av en export och därför börjar jag alltid med en tom takt numer. Det kan vara någon plugg som är buggig, men det är en bugg som kommit och gått för mig genom åren.

brukar inte vara något problem så länge man börjar allt komponerande 1 takt efter själva 1:an. Det brukar bara bli problem om du har första tonen på den absolut första takten.

Link to comment
Dela på andra sajter

CTR+A för att markera allt och sen P för att sätta markers runt det du har visat funkar bra.

Eller klicka bara på ett spår och P.

En jobbig grej bara... ibland kan cubase sabba första millisekunden av en export och därför börjar jag alltid med en tom takt numer. Det kan vara någon plugg som är buggig, men det är en bugg som kommit och gått för mig genom åren.

brukar inte vara något problem så länge man börjar allt komponerande 1 takt efter själva 1:an. Det brukar bara bli problem om du har första tonen på den absolut första takten.

Man (eller åtminstone jag... :rolleyes: ) har ju ändå en inräkning på första takten, som inte ska vara med på när man exporterar - så det är inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Left / Right locators är den blå markeringen ovanför spåren, den skall markera allting man skall exportera.

Precis, då håller du in vänsterklick o drar i dess pilar så den markerar hela låten från början till slut, om det nu är det som skall exporteras. :rolleyes: Om den är röd så är den bakvänd och det kommer inte fungera, dra den då rätt.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

CTR+A för att markera allt och sen P för att sätta markers runt det du har visat funkar bra.

Eller klicka bara på ett spår och P.

En jobbig grej bara... ibland kan cubase sabba första millisekunden av en export och därför börjar jag alltid med en tom takt numer. Det kan vara någon plugg som är buggig, men det är en bugg som kommit och gått för mig genom åren.

brukar inte vara något problem så länge man börjar allt komponerande 1 takt efter själva 1:an. Det brukar bara bli problem om du har första tonen på den absolut första takten.

Man (eller åtminstone jag... ☺️ ) har ju ändå en inräkning på första takten, som inte ska vara med på när man exporterar - så det är inget problem.

... men å andra sidan har ju cubase en egen inräknignsfunktion som jag brukar använda. Ibland vill man ju räkna in mitt i låten osv. De flesta låtar har nog en not på allra första 1:an trots allt.....

Skumt att det blir så där ibland, tror det ofta är samplers som har problem eftersom dom stremar ifrån disk och då hinner de inte med när cubse börjar exportera. Det verkar vara ett välkänt problem på t.ex. cubase.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...