Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har kikat lite pÄ Cubase 4 (Essential, 1367,50Kr frÄn Thomann.de). Det jag vill göra med programet Àr att i framtiden kunna spela in el-gitarr, digitala trummor och köra rewire med Reason.

Är detta möjligt med essential versionen? kan tĂ€nka mig att dom har tagit bor en del grejor. Vilka saker Ă€r det dom har tagit bort om man jĂ€mför med Hela Cubase 4?

Och nĂ€r jag snackar om att spela in el-gitarr sĂ„ menar jag via NI's Guitar rig software edition! 😄 Och inte via mick osv osv.

Tack!

Annons
Postat (redigerat)
En jĂ€mförelse mellan de olika Cubase-versionerna hittar du HÄR. 🙂

Tack Claes!

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltsĂ„ jag fattar att det Ă€r nĂ„got som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😼

Finns det nĂ„gon demo version av Cubase 4? 🙂

Redigerat av Lost
drloop (oregistrerad)
Postat

Tack Claes!

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltsĂ„ jag fattar att det Ă€r nĂ„got som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😼

Du kan köra midklaviatur och spela in syntar i essential. Tror det syftar pÄ det dÀr nÀr man via ethernet kan koppla ihop Cubase med syntar som har ethernet, kallas det "Studio Connection" mÄnne?

Postat

Tack Claes!

Du kan köra midklaviatur och spela in syntar i essential. Tror det syftar pÄ det dÀr nÀr man via ethernet kan koppla ihop Cubase med syntar som har ethernet, kallas det "Studio Connection" mÄnne?

Okej tack sÄ mycket drloop!

Nah nĂ„gonting med ethernet har jag dĂ„ inte! men bra att man kunde anvĂ€nda MIDI klaviaturen ocksĂ„! 😄 sĂ„lĂ€nge man kan anvĂ€nda lite VST'er ocksĂ„ sĂ„ Ă€r ju det guld vĂ€rt! effekter etc.

Postat (redigerat)

SjÀlvklart funkar MIDI-klaviaturer, syntar, keyboards och andra externa MIDI-instrument.

Det som menas med External Instruments i Steinbergs lista Àr en funktion med detta namn. Med External Instruments konfigurerar du midiportar/ljudingÄngar/patchlistor m.m och sparar det i programmet.

IstÀllet för att skapa 1 midispÄr och 1 audiospÄr skapar du 1 "Instrument Track" dÀr allt sitter ihopsytt. Kopplingar/routing Àr klart!

Och du fÄr kompensationen för delay sÄ allt Àr i synk, sÄvÀl mjukvara som hÄrdvara.

Detsamma gÀller External FX. Har du t ex en bra hÄrdvarukompressor kan du konfigurera denna som extern effektenhet. Sedan kan du lÀtt lÀgga till din kompressor i mixern (patchad och klar). Du behöver inte rota med Aux send som ska leda till en bussutgÄng i ditt ljudkort och returen som kommer tillbaka pÄ t ex ingÄng 7.

Har du satt upp External FX och External Instruments blir det snabbare att jobba med Cubase helt enkelt.

Men jag tror att du klarar av att anvĂ€nda C4 Essential och konfigurera tvĂ„ spĂ„r. Ett för MIDI och ett för audio. 🙂

EDIT: Du kan köra Instrument Track i C4 Essential ocksÄ, men du fÄr göra routing osv. och köra VST-instrument.

Redigerat av Linus
Postat

Jag var ner pĂ„ stan innan och köpte Cubase special 😼 Vill lĂ€sa lite om hur sjĂ€lva Cubase fungerar och se om detta Ă€r nĂ„gonting för mig. Det var dĂ€rför jag tĂ€nkte mig Essential versionen, för den Ă€r inte sĂ„dĂ€r överdrivet dyr som hela Cubase 4. Sen behöver jag inte all den teknik som ingĂ„r i hela versionen Ă€ndĂ„.

Postat
Sen behöver jag inte all den teknik som ingÄr i hela versionen ÀndÄ.

Ja, det Àr mÄnga stackare som kör med större DAW Àn de egentligen behöver och sedan gÄr de vilse bland alla extra funktioner de inte behöver och tröttnar pÄ hela musicerandet istÀllet.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Sen behöver jag inte all den teknik som ingÄr i hela versionen ÀndÄ.

Ja, det Àr mÄnga stackare som kör med större DAW Àn de egentligen behöver och sedan gÄr de vilse bland alla extra funktioner de inte behöver och tröttnar pÄ hela musicerandet istÀllet.

+1

Och man kan alltid uppgradera senare nÀr man fÄtt klÀm pÄ grejerna.

Redigerat av drloop
Postat

Precis det jag menar! 🙂 Skulle det nu visa sig framöver att jag verkligen behöver den extra tekniken sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l uppdatera mig till Cubase 4 Studio eller bĂ€ttre. Men detta tycker jag lĂ„ter bra! ska undersöka lite mera sen blir det nog en bestĂ€llning pĂ„ Essential 😼

Tack för er hjĂ€lp! Ă„terkommer till trĂ„den om det skulle dyka upp nĂ„got annat! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.