Jump to content
Annons

Tips på utökningar/uppbyten av hemmastudion


Hemluth

Recommended Posts

Hej!

Det är så att jag har fått problem med för mycket pengar nu i sommar, och jag lägger gärna några tusenlappar på att uppgradera/utöka/uppbyta min nuvarande utrustning. Jag skulle vilja ha lite tips kring vad ni tror kan vara bra att ha och eventuellt byta bort eller komplettera med.

Min nuvarande utrustning;

Dator: MacBook (2.16GHz C2D 2GBram OSX10.4.9)

Ljudkort: Mbox 2 PRO Factory

DAW: ProTools LE

Minoterer: Event TRT8

Mikrofoner; 2x Sm57 och SPB1.

SM57:orna fungerar utmärkt till gitarr och orgelleslie. Däremot är jag inte helt hundra på B1:an i mina sammanhang. Jag har inte något helt dämpat och isolerat rum så jag får mycket läckage i form av fläktbrus och resonans, och då kanske egentligen någon lite mer riktad skulle vara att föredra till sång/tal. Med SPB1 krävs det inte mycket kompression för att det ska låta som el ninio i en kyrka. Tips på mikrofoner som passar ändamålet mottages gärna.

Preamp: Använder för närvarande Behringer UB802-mixer (tror jag den heter, den är jätteliten och kostar en femhundring). Här finns det nog utrymme för uppbyte. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men med största sannolikhet är det en ren preamp jag är ute efter. Tips mottages gärna.

Hårdvarukompressor: ReallyNiceCompressor 1773; Fungerar klockrent. Man kan rent av använda den som limiter vid inspelning utan att det låter dåligt. Det är skönt att garantera sig mot peakar vid inspelning.

Gitarr: Random ackustisk

Keyboard; Ett Yamaha DGX som jag haft sedan jag började musicera. Numera fungerar den mest som midi source. Jag funderar lite smått på att byta upp den mot något med vägda tangenter, typ CME eller nåt.

Jag har även ett M-Audio O2 som är så litet att det får plats i datorväskan. Perfekt vid resor.

Jag har även tillgång till en analog orgel av billigt och gammalt slag som dock fyller sitt syfte i många produktioner med ett tufft Leslie.

Samplers;

Kontakt 3

Play

Xpand

SampleTank

Mjukvaruljudbibliotek;

EWQL Ra

EWQL Bösendorfer 290, inte världens bästa pianoplugg, jag sneglar lite på att byta upp till något lite större.

EWQL Symphonic Choirs

EWQL Symphony Orchestra Gold XP Pro

EWQL Ministry of Rock

Kompakt 3 - bibliotek, dvs lite skit och 15 GB Vienna Symphony

Xpand-ljuden

SampleTank-ljuden

BFD Light

Mjukvarueffekter;

D-verb

Digidesign multibands EQ, T-Rack EQ, Joemeeck EQ (använder dock typ enbart digidesigns)

Digidesigns kompressor, BF76, Joemeeck kompressor

Digidesigns De-Esser

Digidesigns Expander/Gate

Massey L2007 Limiter - Fungerar kanon, har dock bara demon så inget sparas och upplösningar över 48 fungerar ej

Digidesigns delays och Moonfooger Analog Delay

Cosmonaut Voice och Funk Logic Masterizer

Amplitube 1.x LE (demogrej, använder främst till orgel)

IZotope Vinyl

Tape-Head

Digidesigns dither

Digidesigns Phase Scoop

Melodyne Plug-IN

Inspector

Noise Meter

Något jag inte har är alltså multibandskompressor och noise reduction, något jag känner att jag kan behöva. Däremot kostar de enda rtas:erna jag lyckats hitta 500 dollar styck, vilket känns lite dyrt. Jag kan väl tänka mig 500-1000SEK vardera. Finns det några sådana?

Jag bör även skaffa en fullversion av Masseylimitern. Eventuellt skaffa en annan. Finns det någon annan som är bättre men inte skenar i väg i pris alltför många tusenlappar?

Music Production ToolKit är något jag sneglar på, finns det något användbart som medföljer där? Det känns lite dyrt bara för att få använda 48 spår.

Det kan tilläggas att jag både spelar in och kör ljud via systemhårddisken. Införskaffandet av en extern disk står också på min lista. Hur prioriterat är det? Jag har klarat mig ganska bra hittils. Några förslag?

Jag tänkte på kort sikt lägga kanske 5000SEK. Har någon idéér på vad jag ska prioritera i vilken ordning? Vad är värsta flaskhalsen? Hur spenderar jag med mina förutsättningar pengarna effektivast för att uppgradera min utrustning?

Tack på förhand

Hemluth

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag inget direkt tips åt dg sådär på rak arm. Men det jag skulle vilja säga är att kanske ha lite is i magen med production tool kit. Jag har egentligen inga belägg för mina tankat här utan säger bara vad jag misstänker. Senaste enkäten digidesign skickade ut så var mycket fokus på om man som kund vill ha mer kanaler i Pro Tools LE. Jag misstänker att många kommer svara Ja, och att vi nog kan få det i en framtida uppdatering, kanske PT v.8, vem vet. Så om det inte är panik med fler kanaler så kanske jag skulle ha väntat lite iaf för att se vad som händer med de svar de fick på denna enkät. Men detta är ju bara spekulationer från mig utifrån deras frågor till sina kunder.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inget direkt tips åt dg sådär på rak arm. Men det jag skulle vilja säga är att kanske ha lite is i magen med production tool kit. Jag har egentligen inga belägg för mina tankat här utan säger bara vad jag misstänker. Senaste enkäten digidesign skickade ut så var mycket fokus på om man som kund vill ha mer kanaler i Pro Tools LE. Jag misstänker att många kommer svara Ja, och att vi nog kan få det i en framtida uppdatering, kanske PT v.8, vem vet. Så om det inte är panik med fler kanaler så kanske jag skulle ha väntat lite iaf för att se vad som händer med de svar de fick på denna enkät. Men detta är ju bara spekulationer från mig utifrån deras frågor till sina kunder.

MVH

Anders

Pluggarna som ingick kändes ju inte direkt jättelovande. Någon billig synt och lite annat random som antagligen är i samma nivå som de som följde med PT. Men jag vet inte.

I Sonar använde jag alltid nåt femtiotal kanaler, men nu har jag förlikat mig med tanken på att bara kunnda köra 48 mono (som egentligen inte tar slut jättesnabbt om man inte gör musik som varar i timmar.

Frågan är väl när Digidesign börjar känna konkurrensen från lågpriskonkurrenterna där man får samma sak som när man köper PT + 100 uppgraderingar till en bråkdel av priset. Övriga DAWs klarar av att ha unlimited tracks, och då bör det inte finnas något tekniskt hinder för ProTools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga monitorer? Om du behöver pluggar så kan jag rekommendera LiquidMix.

Sorry, glömde det fysiskt tyngsta jag har. 😆 Jag har Event TR8:or

Det skulle uppskattas om du kunde förklara vad LiquidMix är, vad det gör och varför det är bra. 😮 Den spontana googlingen resulterade i bilder på en hårdvaruklump (?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag inte har är alltså multibandskompressor och noise reduction, något jag känner att jag kan behöva.

Jag tänker spontant på Wave Arts pluggar, MultiDynamics och Master Restoration-paketet. Bra kvalitet och RTAS. Men visst var det dyrare än du tänkt dig...

En bättre mikrofon är alltid trevligt och då tänker jag på att byta in B1 i affären.

Å andra sidan kan man göra god musik med mindre prylar än du har. 😲

Hur ser akustiken ut hos dig? Lägg lite pengar där. Kanske bättre dämpning ger dig mindre brus på inspelningarna och du löser problemet den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga monitorer? Om du behöver pluggar så kan jag rekommendera LiquidMix.

Sorry, glömde det fysiskt tyngsta jag har. 😲 Jag har Event TR8:or

Det skulle uppskattas om du kunde förklara vad LiquidMix är, vad det gör och varför det är bra. 🙂 Den spontana googlingen resulterade i bilder på en hårdvaruklump (?).

Det har varit (minst) en tråd om deras Liquid Mix challenge, där du kan lyssna själv och avgöra om du gillar det: https://www.studio.se/index.php?showtopic=51105

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kolla in följande efter att ha läst din tråd:

Music Produktion Toolkit

Ny sångmikrofon, kanske en SM7b som fungerar väldigt bra i miljöer som inte har perfekt akustik.

En ny preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preampen kan ju definitivt förbättras. En Line Audio Design 2MP kan vara ett bra alternativ eftersom du vill ha en ren preamp.

Vill du gå upp på en ännu "värre" ren preamp, så kolla på True Systems P-Solo.

Om du vill ha en mild rörfärgning, så kan Aphex 207D vara väl värd en fundering också.

I övrigt håller jag med om att akustikbehandling kan vara något att ägna en tanke. Om du spelar in i samma rum som datorn står i, så bör du skärma av på något sätt för att minimera fläktljud o dyl. Kanske kan Vicoustic Flexiwall vara något? Man kan också få bra hjälp av sE Electronics Reflexion Filter, SM Pro Audio Mic Thing eller Vicoustic FlexiScreen, men det är inte säkert att det räcker med dem eftersom de ju bara täcker i huvudhöjd (misstänker att datorn står på golvet och utgår från att ljudet då kommer in underifrån...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Wave Arts var lite dyrare ja, men skall absolut invägas som ett alternativ. Det är svårt att hitta budgetvarianter till rtas.

Den här Liquid Mix är alltså en sådan här alltså? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=247580

Angående Music Prodcution ToolKit, är det någon som har någon egentligen uppfattning om grejorna som följer med? Är det bara lite skräp och 48 stereokanaler eller är pluggarna något att ha?

SM7b:an är alltså riktad dynamisk? Jag misstänker att den skulle kunna fungera bra ja.

Jag bor i en etta, så jag har inte så mycket utrymme att ackustikbehandla så mycket. Jag brukar dock i regel dra upp lite filtar och grejor för att dämpa det värsta. Sådana där dämpsaker att sätta på stativ är något tänkbart. Datorn är dock som sagt en MacBook, så den är inte i golvhöjd. Den låter inte så mycket och det är inte jättesvårt att skärma av.

Visst är Line Audio Design 2MP två-kanalers? Den känns klart prisvärd. Kan nog vara snygg att ha bredvid RNC-kompressorn. 😲

Rörfärgningar är jag lite skeptisk till. Är det någon som har något exempel på hur det kan låta? Är det något man i efterhand kan göra i alla fall? vad innebär rörfärgning? Jag är egentligen en sådan som helst spelar in så rent som möjligt och tar effekter och färgningar i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är så att jag har fått problem med för mycket pengar nu i sommar, och jag lägger gärna några tusenlappar på att uppgradera/utöka/uppbyta min nuvarande utrustning. Jag skulle vilja ha lite tips kring vad ni tror kan vara bra att ha och eventuellt byta bort eller komplettera med.

Min nuvarande utrustning;

Dator: MacBook (2.16GHz C2D 2GBram OSX10.4.9)

Ljudkort: Mbox 2 PRO Factory

DAW: ProTools LE

Minoterer: Event TRT8

Mikrofoner; 2x Sm57 och SPB1.

SM57:orna fungerar utmärkt till gitarr och orgelleslie. Däremot är jag inte helt hundra på B1:an i mina sammanhang. Jag har inte något helt dämpat och isolerat rum så jag får mycket läckage i form av fläktbrus och resonans, och då kanske egentligen någon lite mer riktad skulle vara att föredra till sång/tal. Med SPB1 krävs det inte mycket kompression för att det ska låta som el ninio i en kyrka. Tips på mikrofoner som passar ändamålet mottages gärna.

Preamp: Använder för närvarande Behringer UB802-mixer (tror jag den heter, den är jätteliten och kostar en femhundring). Här finns det nog utrymme för uppbyte. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men med största sannolikhet är det en ren preamp jag är ute efter. Tips mottages gärna.

Hårdvarukompressor: ReallyNiceCompressor 1773; Fungerar klockrent. Man kan rent av använda den som limiter vid inspelning utan att det låter dåligt. Det är skönt att garantera sig mot peakar vid inspelning.

Gitarr: Random ackustisk

Keyboard; Ett Yamaha DGX som jag haft sedan jag började musicera. Numera fungerar den mest som midi source. Jag funderar lite smått på att byta upp den mot något med vägda tangenter, typ CME eller nåt.

Jag har även ett M-Audio O2 som är så litet att det får plats i datorväskan. Perfekt vid resor.

Jag har även tillgång till en analog orgel av billigt och gammalt slag som dock fyller sitt syfte i många produktioner med ett tufft Leslie.

Samplers;

Kontakt 3

Play

Xpand

SampleTank

Mjukvaruljudbibliotek;

EWQL Ra

EWQL Bösendorfer 290, inte världens bästa pianoplugg, jag sneglar lite på att byta upp till något lite större.

EWQL Symphonic Choirs

EWQL Symphony Orchestra Gold XP Pro

EWQL Ministry of Rock

Kompakt 3 - bibliotek, dvs lite skit och 15 GB Vienna Symphony

Xpand-ljuden

SampleTank-ljuden

BFD Light

Mjukvarueffekter;

D-verb

Digidesign multibands EQ, T-Rack EQ, Joemeeck EQ (använder dock typ enbart digidesigns)

Digidesigns kompressor, BF76, Joemeeck kompressor

Digidesigns De-Esser

Digidesigns Expander/Gate

Massey L2007 Limiter - Fungerar kanon, har dock bara demon så inget sparas och upplösningar över 48 fungerar ej

Digidesigns delays och Moonfooger Analog Delay

Cosmonaut Voice och Funk Logic Masterizer

Amplitube 1.x LE (demogrej, använder främst till orgel)

IZotope Vinyl

Tape-Head

Digidesigns dither

Digidesigns Phase Scoop

Melodyne Plug-IN

Inspector

Noise Meter

Något jag inte har är alltså multibandskompressor och noise reduction, något jag känner att jag kan behöva. Däremot kostar de enda rtas:erna jag lyckats hitta 500 dollar styck, vilket känns lite dyrt. Jag kan väl tänka mig 500-1000SEK vardera. Finns det några sådana?

Jag bör även skaffa en fullversion av Masseylimitern. Eventuellt skaffa en annan. Finns det någon annan som är bättre men inte skenar i väg i pris alltför många tusenlappar?

Music Production ToolKit är något jag sneglar på, finns det något användbart som medföljer där? Det känns lite dyrt bara för att få använda 48 spår.

Det kan tilläggas att jag både spelar in och kör ljud via systemhårddisken. Införskaffandet av en extern disk står också på min lista. Hur prioriterat är det? Jag har klarat mig ganska bra hittils. Några förslag?

Jag tänkte på kort sikt lägga kanske 5000SEK. Har någon idéér på vad jag ska prioritera i vilken ordning? Vad är värsta flaskhalsen? Hur spenderar jag med mina förutsättningar pengarna effektivast för att uppgradera min utrustning?

Tack på förhand

Hemluth

Det lutar åt att det som kortisktigt och billigast med maximalt använda pengar kan förbättra min studio är att köpa en SM7B och Line Audio DMP för typ 7000. Visst borde väl preampen klara mikrofonen, eller behöver man något starkare? Jag har aldrig haft problem att gaina mina SM57:or genom min mbox, och jag tippar på att det är +60db där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte utläsa vad du har för hörlurar..

Med risk att upprepa mej i oändlighet så skulle jag byta monitorerna mot nått bättre,

och inköpa ett par riktigt bra hörlurar, för vad kan vara viktigare än lyssningen när man jobbar med ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar åt att det som kortisktigt och billigast med maximalt använda pengar kan förbättra min studio är att köpa en SM7B och Line Audio DMP för typ 7000. Visst borde väl preampen klara mikrofonen, eller behöver man något starkare? Jag har aldrig haft problem att gaina mina SM57:or genom min mbox, och jag tippar på att det är +60db där med.

2MP (som den nya versionen av DMP heter), klarar dynamsika micar utan problem - och den är aldrig ett dåligt val. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan vara viktigare än lyssningen när man jobbar med ljud 🙂

Kaffe och närhet till toalett 🙂

Har jag klarat mej från den illaluktande kaffestanken i hela mitt vuxna liv,

är priot väldigt lågt på kaffe 😄

Hellre ett kylskåp i studion, alltid välfyllt med pilsner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kan vara viktigare än lyssningen när man jobbar med ljud 🙂

Kaffe och närhet till toalett 🙂

Har jag klarat mej från den illaluktande kaffestanken i hela mitt vuxna liv,

är priot väldigt lågt på kaffe 😄

Hellre ett kylskåp i studion, alltid välfyllt med pilsner 🙂

mmm. mums! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte utläsa vad du har för hörlurar..

Med risk att upprepa mej i oändlighet så skulle jag byta monitorerna mot nått bättre,

och inköpa ett par riktigt bra hörlurar, för vad kan vara viktigare än lyssningen när man jobbar med ljud 🙂

Jag har lite olika hifi-lurar jag använder. Monitorerna köpte jag för bara några månader och är hittils nöjd med dem. Jag köpte dem alltså nyligen och något av det dyraste jag äger för tillfället, så jag hoppas att jag slipper byta dessa på en stund. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar åt att det som kortisktigt och billigast med maximalt använda pengar kan förbättra min studio är att köpa en SM7B och Line Audio DMP för typ 7000. Visst borde väl preampen klara mikrofonen, eller behöver man något starkare? Jag har aldrig haft problem att gaina mina SM57:or genom min mbox, och jag tippar på att det är +60db där med.

2MP (som den nya versionen av DMP heter), klarar dynamsika micar utan problem - och den är aldrig ett dåligt val. 😮

Jag trodde det var tvärt om, att den hette 2MP tidigare fast numera DMP.

Hur som helst har jag nog bestämt mig; mina nästa uppdateringar blir nog en SM7B och Line Audio 2MP.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det lutar åt att det som kortisktigt och billigast med maximalt använda pengar kan förbättra min studio är att köpa en SM7B och Line Audio DMP för typ 7000. Visst borde väl preampen klara mikrofonen, eller behöver man något starkare? Jag har aldrig haft problem att gaina mina SM57:or genom min mbox, och jag tippar på att det är +60db där med.

2MP (som den nya versionen av DMP heter), klarar dynamsika micar utan problem - och den är aldrig ett dåligt val. 😮

Jag trodde det var tvärt om, att den hette 2MP tidigare fast numera DMP.

Hur som helst har jag nog bestämt mig; mina nästa uppdateringar blir nog en SM7B och Line Audio 2MP.

Bra val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Vi har en Mindprint En-Voice (gammal modell) i studion - suverän på både sång, ren gitarr och bas. Inte så dyr heller.

Låter bra på både Neumann- och Shuremickar. Köpte en Demeter baspreamp via Guitar Pro i Tyskland - också suvve.

Demeter har väl lite andra preamps oxå. Kolla även Vintage Design.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du den enda återförsäljaren av Line Audio i hela världen Claes? Googlar man på "line audio 2mp" så får man upp Line Audios sida, några testartiklar, några Studio Forum-trådar samt din sida Claes. Finns produkten internationellt under annat namn eller vad är grejen? Googlar jag helt enkelt dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...