Jump to content
Annons

Hårdvara plugin


4Trax

Recommended Posts

Har kollat lite på nätet men inte hittat speciellt roliga prylar.

Söker en hårdvara för live bruk där man själv kan ladda in de pluggar man vill ha. Har för mig att det fanns en sån grunka för länge sen som tog VST pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bärbar PC vs Muse Receptor. 😉

Datorn är billigare (inkl. program som t ex V-Stack), lättare att kontrollera/manövrera, fungerar lika pålitligt på en livescen och går att kombinera med DSP-maskiner ala Powercore Firewire eller UAD Xpander.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärbar PC vs Muse Receptor. 😉

Datorn är billigare (inkl. program som t ex V-Stack), lättare att kontrollera/manövrera, fungerar lika pålitligt på en livescen och går att kombinera med DSP-maskiner ala Powercore Firewire eller UAD Xpander.

Visst kan det fungera bra med en dator också - men liveframträdanden är inte snälla tillställningar när det gäler störningar, så det är mycket som kan hända... Med en hårdvaruburk behöver man dessutom bara ha en racklåda med sig, i stället för en laptop, externt ljudkort, externt DSP-kort etc...

Inte för att jag har några planer på att köpa någon sådan makalös manick, men det finns ändå vissa fördelar (om det verkligen fungerar perfekt...). SM Pro Audios variant kommer säkert att bli betydligt billigare än Muse-modellerna, men man får väl se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en hårdvaruburk behöver man dessutom bara ha en racklåda med sig, i stället för en laptop, externt ljudkort, externt DSP-kort etc...
Mjo, jag menade bara att man har möjligheten. DSP är inte nödvändigt, och tar man en MacBook som exempel har den 2 ms latency med dess inbyggda ljudkretsar så man kan klara sig på en enda maskin, och som är mindre än en 1U när locket är nerfällt. 😉😉
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har dem häringa Muse någon inbyggd UPS?

Annars måste man ju ha med det när man giggar.

I laptopen finns batteri...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en hårdvaruburk behöver man dessutom bara ha en racklåda med sig, i stället för en laptop, externt ljudkort, externt DSP-kort etc...
Mjo, jag menade bara att man har möjligheten. DSP är inte nödvändigt, och tar man en MacBook som exempel har den 2 ms latency med dess inbyggda ljudkretsar så man kan klara sig på en enda maskin, och som är mindre än en 1U när locket är nerfällt. 😉😉

...men är lite svårare att skruva in i racket... 😉

Nåja, skämt åsido - med tanke på batterdrift, så är förstås en laptop säkrare att ha med sig, än en stationär dator - så det kan säkert funka bra, men har fortfarande nackdelen att man måste starta sitt värdprogram, ladda in pluggar och lägga dem till sina spår (som i och för sig kan vara färdigt i ett projekt som man bara laddar in) - medan man bara kopplar in och kör direkt med hårdvaruburkarna.

De är dock så dyra, att jag inte tror att det inte kommer att bli någon fantastisk efterfrågan - men det beror förstås också på hur SM Pro Audios burk prissätts - och om det kanske kommer en billig receptor-kopia från Behringer... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

En bärbar dator har jag redan tänkt på men jag kör mac och det blir dyrt med en till för lite effekter.

Och latencyn är också väldigt viktigt med t.ex en plugg inkopplad blir fördröjningen tyvärr oacceptabelt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju få ner latecyn på i princip vilken dator som helst till under 10 ms, ofta betydligt lägre. Och det lär ju vara latency i alla andra digitala burkar också, processorn måste ju hinna arbeta. 0 ms är ju liksom en omöjlighet.

10 ms är annars den tid det tar för ljud att färdas ca 3,3 m. D v s, fixar man att stå och spela t ex gitarr 3 meter från sin förstärkare så är 10 ms inget man lär märka annars heller.

En dator behöver ju inte vara så dyr. Ska man bara köra några syntar så räcker ju vilken budgetlaptop som helst, finns ju från ca 3000 kronor och uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör på en gammal bärbar dator (1.4gHz ca 5 år gammal) och med den så funkar det alldeles utmärkt att få ned latencyn.

Kör Reason och det funkar kanon!

Absolut användbart för livebruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 ms är annars den tid det tar för ljud att färdas ca 3,3 m. D v s, fixar man att stå och spela t ex gitarr 3 meter från sin förstärkare så är 10 ms inget man lär märka annars heller.

nepps.. 3,4 är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 ms är annars den tid det tar för ljud att färdas ca 3,3 m. D v s, fixar man att stå och spela t ex gitarr 3 meter från sin förstärkare så är 10 ms inget man lär märka annars heller.

nepps.. 3,4 är det.

Nähä nänä fan. 3.31m.

Men det beror ju på... temperatur, lufttryck, föroreningar... luftens egentliga gasblandning, partikeltäthet... Siffran gäller för den "vanliga definitionen" av normalt lufttryck vid havsnivå. Så vid vissa tillfällen på vissa geografiska platser har du rätt.

Själv brukar jag låsa i position 3.46m från förstärkaren. Det gäller oxå att stå i rät vinkel med ryggen rakt mot högtalaren, så att inte vänster öra får ljudet före höger. Risk för fasfel. Man får headbanga med mellankroppen så att huvudet står stilla!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad du läst, men vid ca. 20 grader rör sig ljudet ca. 340m / s...

jag har ändå läst akustik på universitetsnivå där de djupaste kurser jag läst varit fördjupning i fysik b. så... 3,4 m / s är den hastighet jag lärt mig, och det flesta jag känner... question my teachers you!!! tyvärr vallhagen.. det du skrev stämmer inte..

http://susning.nu/Ljudets_hastighet

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad du läst, men vid ca. 20 grader rör sig ljudet ca. 340m / s...

jag har ändå läst akustik på universitetsnivå där de djupaste kurser jag läst varit fördjupning i fysik b. så... 3,4 m / s är den hastighet jag lärt mig, och det flesta jag känner... question my teachers you!!! tyvärr vallhagen.. det du skrev stämmer inte..

http://susning.nu/Ljudets_hastighet

Hehe... Visst har du en poäng. Din siffra gäller vid 20 grader Celsius, min vid 0. Och föralldel, man musicerar oftare i 20 än vid fryspunkten... jobbigt att lira i lovikavantar.

Min källa? Jag hittade inte Physics Handbook (Nordling/Österman) så jag tog mig friheten att bläddra fram uppgiften i en gammal gymnasieformelsamling (Ekbom) som jag hittade i hyllan. Nu har jag hittat Physics Handbook, så jag ändrar mig till 3.32m 😉 ...

question my teachers you!!!

...fan, nu rycker det till i den där "jagvillberättavadjagjobbarochharjobbatmed"-tarmen, men det blir för fånigt 😄

***

Jag ville inte alls skriva dig på näsan, bara jävlas lite 😉 . Du är skyldig mig 200 spänn! 😄

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

En bärbar dator har jag redan tänkt på men jag kör mac och det blir dyrt med en till för lite effekter.

Och latencyn är också väldigt viktigt med t.ex en plugg inkopplad blir fördröjningen tyvärr oacceptabelt .

Fast fördröjningen har ju med pluggen att göra inte datorn. Alla pluggar har en viss fördröjning, vissa mer andra mindre. Det gäller bara att välja rätt pluggar när du ska köra live. PSP Vintage Warmer har t ex en fast fördröjning på 2048 samples, huruvida du kör den i en dedikerad hårdvaruburk eller en dator spelar ingen roll. Fördröjningen blir den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...