Jump to content
Annons

VST EQ-plugins/Mastring


Revo

Recommended Posts

Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Googla Izotope Ozone 3... tror jag den heter. Kanske "isotope", det är en trevlig plugg för att köra lite egen mastering med.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😆

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihåg nuvarande namnet. I alla fall så kan du ladda den med en favoritlåt och den läser av dess eq. Hmm det där lät inte helt bra förklarat men är nyvaken så 😛 Men tror du förstår vad jag menar. Det kommer inte helt låta som den kommersiella låten som är vald men riktigt bra. Använder den själv eftersom man inte har tillgång till några riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och därför inte är möjligt få till det proffesionellt. Men den är bra att ha att lära sig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonalksis och PSP har väldigt användbara pluggar.

Jag mastrar i Wavelab eftersom jag tycker det är bättre att köra det helt separerat från sin DAW, så att man inte lockas att mixa i det oändliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😉

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihåg nuvarande namnet. I alla fall så kan du ladda den med en favoritlåt och den läser av dess eq. Hmm det där lät inte helt bra förklarat men är nyvaken så :rolleyes: Men tror du förstår vad jag menar. Det kommer inte helt låta som den kommersiella låten som är vald men riktigt bra. Använder den själv eftersom man inte har tillgång till några riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och därför inte är möjligt få till det proffesionellt. Men den är bra att ha att lära sig med.

Det lät riktigt intressant, du kan inte alls komma på vad det heter nu? Och är det bara ett program som analyserar eller kan man själv importera sin låt i en annans låt equalizer med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för alla svar!
Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😉

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihåg nuvarande namnet. I alla fall så kan du ladda den med en favoritlåt och den läser av dess eq. Hmm det där lät inte helt bra förklarat men är nyvaken så :rolleyes: Men tror du förstår vad jag menar. Det kommer inte helt låta som den kommersiella låten som är vald men riktigt bra. Använder den själv eftersom man inte har tillgång till några riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och därför inte är möjligt få till det proffesionellt. Men den är bra att ha att lära sig med.

Det lät riktigt intressant, du kan inte alls komma på vad det heter nu? Och är det bara ett program som analyserar eller kan man själv importera sin låt i en annans låt equalizer med det?

www.rndigital.org/frequal-izer.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!
Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😲

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihåg nuvarande namnet. I alla fall så kan du ladda den med en favoritlåt och den läser av dess eq. Hmm det där lät inte helt bra förklarat men är nyvaken så 🙂 Men tror du förstår vad jag menar. Det kommer inte helt låta som den kommersiella låten som är vald men riktigt bra. Använder den själv eftersom man inte har tillgång till några riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och därför inte är möjligt få till det proffesionellt. Men den är bra att ha att lära sig med.

Det lät riktigt intressant, du kan inte alls komma på vad det heter nu? Och är det bara ett program som analyserar eller kan man själv importera sin låt i en annans låt equalizer med det?

www.rndigital.org/frequal-izer.html

Jag testade frequal-izer igår men måste säga att den inte riktigt fungerar bra i "source" till "target" mode. EQn blir helt olik när man kör den EQ som är läst från source och vill ha samma till target. Jag kanske gör fel någonstans dock, kanske något du känner igen eller kan berätta lite om?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för alla svar!
Jag har kommit till det stadiet där jag är riktigt nöjd med mitt ljud generellt i fl studio, fast jag nu saknar det lilla extra för att få den där "tunga" basen osv.. jag har hittils använt mig utav fl studios egna EQ/compressor men tycker inte att det blir riktigt bra. Tänkte höra om någon kan ge förslag på bra vst plugins man kan använda sig utav samt någon programvara där man kan mastra det sista på låten.

Sen tar jag mer än gärna emot tips på hur man kan ställa in EQn bra för leads/bass/kick osv också 😉

Kan rekommendera Firium, vilket den inte heter nu men kommer inte ihåg nuvarande namnet. I alla fall så kan du ladda den med en favoritlåt och den läser av dess eq. Hmm det där lät inte helt bra förklarat men är nyvaken så 😛 Men tror du förstår vad jag menar. Det kommer inte helt låta som den kommersiella låten som är vald men riktigt bra. Använder den själv eftersom man inte har tillgång till några riktigt bra monitorer eller riktigt bra akustiskt rum och därför inte är möjligt få till det proffesionellt. Men den är bra att ha att lära sig med.

Det lät riktigt intressant, du kan inte alls komma på vad det heter nu? Och är det bara ett program som analyserar eller kan man själv importera sin låt i en annans låt equalizer med det?

www.rndigital.org/frequal-izer.html

Jag testade frequal-izer igår men måste säga att den inte riktigt fungerar bra i "source" till "target" mode. EQn blir helt olik när man kör den EQ som är läst från source och vill ha samma till target. Jag kanske gör fel någonstans dock, kanske något du känner igen eller kan berätta lite om?

Ja du det är bara att läsa igenom manualen igen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Innan du går och köper på dig en massa dyra pluggar mm, köp ett par ordentliga monitorhögtalare, inte datorhögtalare. Sen skaffar du mattor och reflexdämpare. Utan att du har en bra lyssningsmiljö kommer du inte att få till ditt ljud, oavsett hur dyra högtalare du har. Faktum är att om du ett par Adams för en halv mille kommer du inte att höra bättre om du inte reflexdämpar ditt rum. Det är billigare att göra det än att köpa på sig dyra högtalare... För ett par tusen har du fått en förbättring motsvarande minst 20000 i monitorhögtalare :-) SEN kan du börja leta efter den där härliga basen , briljansen i diskanten, det välklingade mellanregistret. Bara det faktum att du kan höra vad du sysslar med gör att du kommer att hitta det du är ute efter. Bara de inbyggda eq-filtren är nog för att få en hjälplig mix. Men du måste kunna höra först!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...