Jump to content
Annons

Steinberg sänker priser !


Kjubeis

Recommended Posts

Annons

Vem är förvånad? Det var väl i och för sig ganska väntat efter den senaste "kampanjen" med "uppgraderingar" från LE.

Men OJ så glada de kunder kommer att vara som nyss köpt Cubase 4 för nära 9000 och upptäcker att det går att handla samma produkt för 1900 kronor bara man har nån SL-skiva liggande... :rolleyes:

"We know that this comes unexpectedly for customers who have recently purchased Cubase 4 at the old recommended retail price."

Men de får ju rabatt (!) på nästa uppgradering...

Vilka affärsmetoder... 😉

Nästan i klass med "Ärliga Jonnys källarbilar".

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt var det väntat med tanke på Apples kraftiga prissänkning av Logic förra året.

Och visst sticker det i ögonen på alla de som betalat det gamla priset på Cubase 4. Men jag undrar hur man ska bära sig för vid kraftiga prissänkningar för att det ska kännas rättvist för alla kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid svårt med prissänkningar, men man får i så fall glädja sig åt att man faktiskt tyckte att programmet var värt pengarna när man köpte det. Annars hade man ju inte gjort en så stor investering när man gjorde det - och då spelar det egentligen inte så stor roll om priset sänks senare, så länge det inte bara rör sig om en väldigt kort tid efter - för då kan det vara befogat att känna sig lurad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt var det väntat med tanke på Apples kraftiga prissänkning av Logic förra året.

Och visst sticker det i ögonen på alla de som betalat det gamla priset på Cubase 4. Men jag undrar hur man ska bära sig för vid kraftiga prissänkningar för att det ska kännas rättvist för alla kunder.

En tanke för att göra det rättvist skulle vara att de som redan registrerat sig på det gamla priset, får samma rabatt på kanske en eller ett par utvalda pluggar. Skulle inte det kunna vara en grej iaf för att det skulle bli lite mer rättvist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag undrar hur man ska bära sig för vid kraftiga prissänkningar för att det ska kännas rättvist för alla kunder.

Nej, det är ju ett problem. Men en prissänkning i den här klassen hör ju inte till vanligheterna. Ens på ÖB... 🙂

Det här ska ju vara en professionell produkt. Om t ex fullversionen av Adobe Photoshop sänktes från 10 000:- till 1999:- om man hade nån gammal miniversion liggande skulle nog många höja på ögonbrynen.

Frågorna kommer ju osökt:

1. Har det varit så här mycket "luft" i priset tidigare - tänk skära guld med täljkniv..?

eller

2. Har man nu plockat bort så mycket inkomster att man får problem med resurser att utveckla produkten i det fall man tidigare verkligen jobbat med att få kostnadstäckning?

eller

3. Är det här kanske ett rätt pris på produkten så att man nu kraftigt ökar sina marknadsandelar - läs, har man tidigare gjort en kraftig missbedömning av marknaden?

eller

4. Har man nu betalat utvecklingskostnaderna genom sina nuvarande kunder så man kan luta sig tillbaka och kränga på rea i fortsättningen? Hur blir det då med fortsatt utveckling av programmet - inte minst buggfixar?

eller

5. Har man av marknaden tvingats till en prissänkning som gör att man nu får lönsamhetsproblem och problem med utveckling etc?

Etc etc - frågan är ju egentligen oerhört komplex så man kan vända och vrida på den och spekulera nästan hur mycket som helst. Vad jag själv tror? Jag har ingen aning.

Hur som helst så har ju Steinberg ett kraftigt kommunikationsproblem att jobba med... 😎

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

5700:- för Cubase 4 är fortfarande mer än 4695:- för Logic Pro, Soundtrack Pro 2, Waveburner osv.

Och även fast uppgraderingen bara kostar 1900:- tänker jag inte lägga mer pengar på Cubase. Cubase Studio räcker för mig.

EDIT: Fast det ska bli spännande att se hur Cakewalk m.fl. svarar PC-användarna...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som det stack i ögonen för de som köpte Logic 7 innan 8:an kom…

Gäller uppdateringen från LE till CB4? Trodde det gällde från LE till CB4 Studio.

Det går (gick?) att uppdatera till både Cubase 4 (ca 4.500:-) och Cubase Studio 4 (1.995:-) Fast det senaste jag hörde var att deadline för LE-uppdateringen var 30/6.. Kan ju stämma om prissänkningarna kommer nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Är det här kanske ett rätt pris på produkten så att man nu kraftigt ökar sina marknadsandelar - läs, har man tidigare gjort en kraftig missbedömning av marknaden?

Kanske kan det låga priset locka en Cubase-användarskara som inte har uppgraderat på länge?

En god vän till mig använder fortfarande Cubase VST/32 för funktionaliteten och stabiliteten håller fortfarande för det han gör. Själv skulle jag nog egentligen klarat mig med Cubase Essential 4, men det hade inte kommit än då jag slog till på deras tidigare kampanj.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Fast det ska bli spännande att se hur Cakewalk m.fl. svarar PC-användarna...

Ja, det är egentligen en ännu mera intressant fråga.

Möjligen en kampanj med samma pris + en påminnelse om att Sonar inte behöver dongel, har 64-bitars ljudmotor, AudioSnap, V-Vocal osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar om detta är följande:

Cubase var STORT då det begav sig men många har gått vidare till alternativen i första hand Pro Tools och Logic. Givetvis också till Sonar och kanske tom Reaper.

Cubase har kostat fläsk jämfört med de andra paketen och ändå har det inte mycket att komma med då konkurrenterna har kommit ikapp och även förbi när det gäller att bjuda på fler funktioner.

Cubase version 4 har inte så många intressanta funktioner jämförelsevis med 3an att det känts befogat för användarna att uppgradera.

Ska de hålla sig kvar får de helt klart anpassa sig då de inte är självklara valet längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar om detta är följande:

Cubase var STORT då det begav sig men många har gått vidare till alternativen i första hand Pro Tools och Logic. Givetvis också till Sonar och kanske tom Reaper.

Cubase har kostat fläsk jämfört med de andra paketen och ändå har det inte mycket att komma med då konkurrenterna har kommit ikapp och även förbi när det gäller att bjuda på fler funktioner.

Cubase version 4 har inte så många intressanta funktioner jämförelsevis med 3an att det känts befogat för användarna att uppgradera.

Ska de hålla sig kvar får de helt klart anpassa sig då de inte är självklara valet längre.

Jag har hört raka motsatsen; att CuBase säljer som aldrig förr... Gått vidare till Protools? Om LE så har man enl. mig, nedgraderat, och om HD så har man betalat mycket pengar för att vara med i studiostandardklubben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Protools HD är bra men inte värt pengarna. Protools är överreklamerat. Om Cubase och Nuendo vore studiostandard så skulle priserna skena iväg där och då skulle Digidesign vara tvungen att dumpa priserna. Branchen är som bekant väldigt, väldigt konservativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är förvånad? Det var väl i och för sig ganska väntat efter den senaste "kampanjen" med "uppgraderingar" från LE.

Men OJ så glada de kunder kommer att vara som nyss köpt Cubase 4 för nära 9000 och upptäcker att det går att handla samma produkt för 1900 kronor bara man har nån SL-skiva liggande... 😛

"We know that this comes unexpectedly for customers who have recently purchased Cubase 4 at the old recommended retail price."

Men de får ju rabatt (!) på nästa uppgradering...

Vilka affärsmetoder... 😛

Nästan i klass med "Ärliga Jonnys källarbilar".

Om man har nån SL-skiva liggande så har man ju betalat en hel del för den någon gång, så vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det äntligen bli tider för dubbla licenser. Har länge varit sugen på en till laptopen.

Men hur funkar det med LE-utgåvor egentligen? Är det sånna man får med vid typ ljudkortsköp i 1000-2000kr-klassen ibland? För som jag har förstått det så sitter nyckeln då i ljudkortet. Är man då tvungen att använda det ljudkortet i all evighet eller får man med en ny dongle i uppgraderingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tankar om detta är följande:

Cubase var STORT då det begav sig men många har gått vidare till alternativen i första hand Pro Tools och Logic. Givetvis också till Sonar och kanske tom Reaper.

Cubase har kostat fläsk jämfört med de andra paketen och ändå har det inte mycket att komma med då konkurrenterna har kommit ikapp och även förbi när det gäller att bjuda på fler funktioner.

Cubase version 4 har inte så många intressanta funktioner jämförelsevis med 3an att det känts befogat för användarna att uppgradera.

Ska de hålla sig kvar får de helt klart anpassa sig då de inte är självklara valet längre.

Jag har hört raka motsatsen; att CuBase säljer som aldrig förr... Gått vidare till Protools? Om LE så har man enl. mig, nedgraderat, och om HD så har man betalat mycket pengar för att vara med i studiostandardklubben.

Må vara sant. Men känslan är att Cubase inte längre är så att säga inne. Och musikaffären samt intryck här ifrån forumet är att Pro Tools är det som tagit över där Cubase slutade för några år sedan.

Nu börjar det äntligen bli tider för dubbla licenser. Har länge varit sugen på en till laptopen.

Men hur funkar det med LE-utgåvor egentligen? Är det sånna man får med vid typ ljudkortsköp i 1000-2000kr-klassen ibland? För som jag har förstått det så sitter nyckeln då i ljudkortet. Är man då tvungen att använda det ljudkortet i all evighet eller får man med en ny dongle i uppgraderingen?

Ja hur ligger det till med priserna vid uppgradering från LE-utgåvan måtro?

När det gäller nyckel så är inte programmet budet till ljudkortet på samma sätt som Pro Tools M-Powered utan det är bara bundlat. När man uppgraderar så får du helt nytt paket, om det följer med nycklar i dessa original paket vet jag inte själv men visst borde det göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det äntligen bli tider för dubbla licenser. Har länge varit sugen på en till laptopen.

Men hur funkar det med LE-utgåvor egentligen? Är det sånna man får med vid typ ljudkortsköp i 1000-2000kr-klassen ibland? För som jag har förstått det så sitter nyckeln då i ljudkortet. Är man då tvungen att använda det ljudkortet i all evighet eller får man med en ny dongle i uppgraderingen?

Om du pratar Cubase LE nu, så är det inte bundet till något ljudkort. Du har däremot ett serienummer som du matar in vid installation.

Vid uppgradering får du med dongle, om din tidigare version varit dongle-fri. Uppgraderar du från Cubase Studio 4 eller SX3 till Cubase 4 har du redan dongle och det följer inte med en ny.

Dubbla licenser (två donglar) är bara motiverat om du tänker köra två datorer samtidigt. En licens går nömligen att installera på hur många datorer som helst, men kan bara köras med donglen ansluten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Må vara sant. Men känslan är att Cubase inte längre är så att säga inne. Och musikaffären samt intryck här ifrån forumet är att Pro Tools är det som tagit över där Cubase slutade för några år sedan.

Musikaffären... dom brukar vara pålitliga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det äntligen bli tider för dubbla licenser. Har länge varit sugen på en till laptopen.

Men hur funkar det med LE-utgåvor egentligen? Är det sånna man får med vid typ ljudkortsköp i 1000-2000kr-klassen ibland? För som jag har förstått det så sitter nyckeln då i ljudkortet. Är man då tvungen att använda det ljudkortet i all evighet eller får man med en ny dongle i uppgraderingen?

Om du pratar Cubase LE nu, så är det inte bundet till något ljudkort. Du har däremot ett serienummer som du matar in vid installation.

Vid uppgradering får du med dongle, om din tidigare version varit dongle-fri. Uppgraderar du från Cubase Studio 4 eller SX3 till Cubase 4 har du redan dongle och det följer inte med en ny.

Dubbla licenser (två donglar) är bara motiverat om du tänker köra två datorer samtidigt. En licens går nömligen att installera på hur många datorer som helst, men kan bara köras med donglen ansluten.

Aha, så pass. Det var ju positiva nyheter. Trodde den var låst till en dator. Men då är det ju bara att köra på! Två datorer samtidigt har jag inget utbyte av. Iofs vore det coolt att testa om det där X-ether eller vad det heter är något att ha... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...