Jump to content
Annons

Studsande bollar skapar musik


Pluffo

Recommended Posts

Nu vet jag inte om detta kommer att vara någonting som ni använder i eran nästa radiohit men jag är ganska farsinerad av denna typen av program. Bollar släpps från en uthgångspunkt och studsar sendan på linjer som du har ritat ut. Resultatet blir olika toner varje gång en boll studsar på en linje.

"BallDroppings is an addicting and noisy play-toy. It can also be seen as an emergence game. My brother Marc takes this software seriously as an audio-visual performance instrument. Balls fall from the top of the screen and bounce off the lines you are drawing with the mouse. The balls make a percussive and melodic sound, whose pitch depends on how fast the ball is moving when it hits the line."

http://jtnimoy.net/itp/balldroppings/

Någon som har nått tips på liknande program/spel/tidsfördriv?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Redan på 80-talet anklagades Boney-M för att använda dator-genererad musik. Vad de i själva verket gjorde, var att använda en slumpgenerator för att inspirera till nya låtar. Utan att titta på "balldroppings" så antar jag att principen är densamma, dvs att slumpmässigt generera en melodi utifrån givna ramar. Samma sak som att skriva ackord på papperslappar och sedan kasta upp dem i luften...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, skoj!

nån som kan komma på nåt bra sätt att omvandla detta till midisignaler?

programmet kan skicka tcp/ip, vilket innebär en asciiström som ett annat program sen skulle kunna tolka och göra om till midisignaler eller egentligen precis vad som helst. ska ta ett snack med min programmeringslärare om detta... vore riktigt tufft att koppla ihop detta med en trummaskin eller synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, skoj!

nån som kan komma på nåt bra sätt att omvandla detta till midisignaler?

programmet kan skicka tcp/ip, vilket innebär en asciiström som ett annat program sen skulle kunna tolka och göra om till midisignaler eller egentligen precis vad som helst. ska ta ett snack med min programmeringslärare om detta... vore riktigt tufft att koppla ihop detta med en trummaskin eller synth.

Ja...det vore riktigt tufft att fixa. Konstigt bara att skaparen av programmet inte har valt att sända ut midisignaler redan från början istället för TCP/IP...Vad mer skulle man kunna använda dessa världen ( TCP/IP ) till förutom att konvertera det till midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar sitta o spela musik med en joystick när jag är hos far min, på mitt "avancerade" ljudkort har jag ingen gameport 😳 ska kolla upp va programet heter...!

Man kan alltså styra tonen/volymen/balancen med joysticken!

Riktigt kul faktiskt 😄

Redigerat av Baltazar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...