Jump to content
Annons

Snygg sångmik?


Jomo

Recommended Posts

För mig står det nu mellan en Sennheiser MD-441 eller en Neumann KMS 105.

Neumann! Har du pengarna, så har du både ett lyxigt ljud och snygg mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
6.jpg

Beyer M88 med korg i krom.

Dynamisk mikrofon som låter bra på det mesta. Den var inte helt ovanlig till sång i slutet av 70- och början av 80-talet.

Eller varför inte en gammal Lomo-mick? Finns en del grymt snygga!

Phil Collins favorit när det begav sig 🙂

Angående Neumann vs Sennheiser så är svaret utan att tveka Neumann.

Vart helt överrumplad över hur bra den låter, det enda man behöver göra med den i ett bra PA är att skära lite bas sen låter det oftast fantastiskt men det beror självklart på sångaren/sångerskans röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittat billiga MD 441:or genom en tysk site. De går för 3500 inkl. frakt...

Samtidigt har jag hittat en kille som säljer en Neumann, säkert för ungefär samma pris.

Jag tycker MD 441 är överlägsen utseendemässigt, och läser sjukt bra omdömen om den. Det gör jag däremot om Neumann också, men den ser lite tråkigare ut i mina ögon...

Är det någon som använt sig av båda och som kan säga vad skillnaden är?

Tack för all hjälp! Vilket grymt forum detta är!

(Borde jag starta en ny tråd om att jämföra dessa två mikrofoner?)

Link to comment
Dela på andra sajter

MD-441 är inte helt olik MD-421 men är mer riktad (supernjure) och ett mer uttalat mellanregister. Då den är en dynamisk mic så är den nog lite "tråkigare" än KMS-105 i toppen.

Jag skulle valt Neumann om jag inte hade chans att prova bägge först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vendolin har ett gäng, de går runt 4000.

Vart jag köper ifrån säger jag inte ☺️ Inte förrän jag köpt mitt ex!

De är begagnade alltså, men ser ut att vara i riktigt bra skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en Sennheiser MD 441-U! Jag kanske är fåfäng, men det kommer kännas sjukt rätt att sjunga in i en sådan skönhet på scen i framtiden!

Priset? 4000 inklusive moms och frakt.

Köpte den via en grym tysk e-bay shop, vid namn madooma:

http://cgi.ebay.com/SENNHEISER-MD-441-U-GE...1742.m153.l1262

Här är mitt ex, har en känsla av att jag inte kommer att bli besviken? ☺️

ps. får förresten ett clip och ett case i mycket bättre skick än de på bilderna i annonsen! sjukt tillmötesgående personal! ds

Tack allesammans för er hjälp! Dök ju upp ett helt gäng riktigt snygga mickar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd det här. Det är en gåta för mig att de flesta sångare (enligt min uppfattning i alla fall) är så ointresserade av teknik. Alla i ett band lägger ner en förmögenhet på sina prylar, men sångaren accepterar en sunkig sm58:a när det finns så oerhört mycket bättre sångmickar för i sammanhanget små pengar - framför allt Neumann KMS-105 och Milab LSR-3000 är ju sjukt mycket bättre men kostar ändå "bara" 5-6 tusen, och då får man europeiska handgjorda kapslar. Men det lever ju kvar en hel del missuppfattningar om kondensatormickar i live-sammanhang. De här mickarna (och liknande från AKG, AT, Shure etc) är ju gjorda för scenbruk. Det är inte som att sätta en studio-konding på scenen som vissa verkar tro...

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd det här. Det är en gåta för mig att de flesta sångare (enligt min uppfattning i alla fall) är så ointresserade av teknik. Alla i ett band lägger ner en förmögenhet på sina prylar, men sångaren accepterar en sunkig sm58:a när det finns så oerhört mycket bättre sångmickar för i sammanhanget små pengar - framför allt Neumann KMS-105 och Milab LSR-3000 är ju sjukt mycket bättre men kostar ändå "bara" 5-6 tusen, och då får man europeiska handgjorda kapslar. Men det lever ju kvar en hel del missuppfattningar om kondensatormickar i live-sammanhang. De här mickarna (och liknande från AKG, AT, Shure etc) är ju gjorda för scenbruk. Det är inte som att sätta en studio-konding på scenen som vissa verkar tro...

Samtidigt är de snarare gjorda för större scener med bra tekniker en en liten rockklubb på 30 m2 i en bergskällare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kul tråd det här. Det är en gåta för mig att de flesta sångare (enligt min uppfattning i alla fall) är så ointresserade av teknik. Alla i ett band lägger ner en förmögenhet på sina prylar, men sångaren accepterar en sunkig sm58:a när det finns så oerhört mycket bättre sångmickar för i sammanhanget små pengar - framför allt Neumann KMS-105 och Milab LSR-3000 är ju sjukt mycket bättre men kostar ändå "bara" 5-6 tusen, och då får man europeiska handgjorda kapslar. Men det lever ju kvar en hel del missuppfattningar om kondensatormickar i live-sammanhang. De här mickarna (och liknande från AKG, AT, Shure etc) är ju gjorda för scenbruk. Det är inte som att sätta en studio-konding på scenen som vissa verkar tro...

Om man skulle ta sin Röde K2 på scen nån gång så räcker det nog med att lyfta regeln till -30 så rundar det som fan i det låga registret. haha

Dom kan ju fetglömma att dom får den i monitor... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jaja jag vet, gammal tråd men jag vet inte hur man skapar en ny tråd 😉 Säg det inte till nån bara..

Letar mikrofon till sångerska för livebruk med endast gitarr som komp. Hon har en Crown 310A men den känns mer avsedd för livebruk med full syra på bandet bakom, alltså den måste i princip ligga mot läpparna hela tiden annars tar den inget ljud. Hon vill ha en mik som inte är lika "känslig" för avstånd. Tror ni fattar. Har sneglat på Shure BETA58. Prislappen bör ligga kring 2000-2500, tänkte byta in Crownmiken.

Andra tips eller funkar Beta58:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar mikrofon till sångerska för livebruk med endast gitarr som komp. Hon har en Crown 310A men den känns mer avsedd för livebruk med full syra på bandet bakom, alltså den måste i princip ligga mot läpparna hela tiden annars tar den inget ljud. Hon vill ha en mik som inte är lika "känslig" för avstånd. Tror ni fattar. Har sneglat på Shure BETA58. Prislappen bör ligga kring 2000-2500, tänkte byta in Crownmiken.

Beror lite på vad ni/hon menar med att den inte ska vara lika känslig för avstånd. En kondensat6rmikrofon brukar upplevas som att man sjunga på lite längre avstånd med bibehållen frekvensrespons. En supernjure/hypercardioid har snävare upptagningsområde än en njure och man kan därför sjunga på ett större avstånd från mikrofonen innan läckaget från resten av bandet tar över. Dessutom är en supernjure mindre rundgånskänslig (förutom precis rakt bakåt där den ofta är mer rundgångskänslig än njure).

Nackdelen med supernjure jämfört med njure är att proximityeffekten är tydligare. Har man ställt in ett ljud som funkar på ett visst avstånd kan det bli för mycket botten om man ibland kommer närmare mikrofonen.

Här har ni lite tips på mickar att kolla upp i affärer. Pröva innan köp! Även om de alla är bra är det mycket en fråga om smak och hur väl mikrofonen passar just hennes röst.

Neumann KMS 104/105

Shure KSM 9

Beyerdynamic Opus 81 och TG-X 930

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad ni/hon menar med att den inte ska vara lika känslig för avstånd. [/url]

När hon flyttar Crownmicken från munnen typ 2 cm så dör ljudet helt, hon vill kunna justera "volymen" lite mer på så sätt att flytta miken åtminstone 10-15 cm. Men som jag förstår det är Beta 58:an av samma typ som Crown alltså? Supernjure? Opus 81:an har lite "större spelrum", inte lika känslig för avståndsflytt?

Har i och för sig sett många tjejer på TV som kör Neumann men den är lite för dyr tyvärr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...