Jump to content
Annons

Studiomonitorer, vilka ska man ha? och varför?


Pingpong

Recommended Posts

Annons

grejen med en monitor (högtalare) är att de har helt rak frekvensband och återger ljudet precis som det är. HIFI-högtalare förändrar ("förbättrar") ljudet och döljer skavanker. När man lyssnar i sina monitorer vill man höra alla skvanker.

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Jag är ute efter ett par monitorer för närfältslyssning. Har inte riktigt fattat varför man ska ha speciella högtalare för detta, någon som kan förklara och ge tips på bra lådor?

Ett syfte med närfältsmonitorer är att lyssningspositionen är anpassad att vara så nära att störning från reflekterat ljud minimeras. Ju längre du sitter från högtalarna, desto större andel rumsreverb&eko ==> svårare att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekomenderar Phonic P8A...dem låter väldigt bra...det e jättebra ljud för 4000kr...viissa recessenter påstår att dem kan mätas med monitorer i 8000kr klassen....dem säger att dem e billiga pga själva märkes namnet men för övrig så e dem otroligt värda för 4000kr....

mina mixningar har aldrig låtit så kasst som när man lyssnar på dem här monitorerna 😛

cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

grejen med en monitor (högtalare) är att de har helt rak frekvensband och återger ljudet precis som det är. HIFI-högtalare förändrar ("förbättrar") ljudet och döljer skavanker. När man lyssnar i sina monitorer vill man höra alla skvanker.

Tyvärr är detta inte ett problem enbart i Hifi-högtalare.

Det förekommer väldigt ofta på billigare monitorer att de har lite hängmatta eller boostad bas för att de ska låta häftigare och därigenom få folk att köpa dem. Det är ett fenomen som även finns hos vissa stora märken (eller åtminstone ett som jag känner till...), där folk tycker att allt låter bra i monitorerna. Det är inte ett gott tecken enligt min mening...

För övrigt kan man säga att Hi-End Hifi högtalare kan fungera utmärkt som studiomonitorer, eftersom man där också eftersträvar ett naturligt ljud. Standard-Hifi är däremot ingen höjdare, eftersom de normalt döljer mycket detaljer.

Det ska inte låta "bra" i en monitor. Det ska låta naturtroget. När det inte låter naturtroget, så är det ingen bra monitor helt enkelt. Det ska vara en balanserad ljudbild som inte är överdriven eller dämpad i något register.

Det ska inte heller låta illa, som somliga har missuppfattat det. Låter monitorn illa (som exempelvis den gamla "studiostandarden" NS10), så hör den inte hemma i studion om du frågar mig. Naturtroget och detaljrikt är de viktiga orden.

Ju fler ljudmässiga skavanker en monitor har, desto längre tid tar det att lära sig göra hyggliga mixar med dem.

När man provlyssnar på ett par monitorer, är det viktigt att man har egna CD som man känner väl och vet hur de låter i detalj. Man bör lyssna både på gles och tät musik - och gärna helt akustisk musik också. Klassisk musik är också bra att provlyssna på, eftersom det där finns så mycket detaljer som lätt kan försvinna i ett par halvdåliga monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är detta inte ett problem enbart i Hifi-högtalare.

Det förekommer väldigt ofta på billigare monitorer att de har lite hängmatta eller boostad bas för att de ska låta häftigare och därigenom få folk att köpa dem. Det är ett fenomen som även finns hos vissa stora märken (eller åtminstone ett som jag känner till...), där folk tycker att allt låter bra i monitorerna. Det är inte ett gott tecken enligt min mening...

Vilket märke då?

Jag har haft mina misstankar att ett märke har gjort så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är detta inte ett problem enbart i Hifi-högtalare.

Det förekommer väldigt ofta på billigare monitorer att de har lite hängmatta eller boostad bas för att de ska låta häftigare och därigenom få folk att köpa dem. Det är ett fenomen som även finns hos vissa stora märken (eller åtminstone ett som jag känner till...), där folk tycker att allt låter bra i monitorerna. Det är inte ett gott tecken enligt min mening...

Vilket märke då?

Jag har haft mina misstankar att ett märke har gjort så..

Ett finskt märke som är väldigt känt... 🙂

Det är min personliga åsikt - som jag delar med flera andra, men visst kan de fungera bra i studion om man gillar att få ett förskönande ljud i stället för ett naturtroget... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...