Jump to content
Annons

Vilken processor / datorspecfråga


ActiveGen

Recommended Posts

(uppdatering - la till information om datordelar)

Hej,

Håller på att sätta ihop en ny dator för musikbruk och är ite fundersam ang. vilken CPU jag ska välja.

Valet står mellan Intel E8400 (dual-core) eller q6600 (quad-core).

Jag använder främst cubase sx 3 och har inte hittat nån tydlig information om man skulle vinna något på en quad-core cpu. De flesta svar pekar på att cubase 4 ger fullt stöd för quad - däremot verkar det lite otydligt med 3'an.

Vad har ni där ute för rekommendationer? Någon som kör quad mot sx3? Blir prestandavinsten stor gentemot en dual-core?

Tacksam för alla svar 😉

Här kommer en lista över de komponenter jag funderar på, verkar de vettiga?

Chassi: Antec Sonata Plus 550

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3R (rev. 2.1)

CPU: Intel C2D E8400 alt. Intel C2Q 6600

RAM: 4gb (kingston, 2x2GB)

HD: 2 x 500GB (seagate barracuda - 7200rpm)

Grafik: ASUS EN7300GT

Tackar på förhand.

Redigerat av ActiveGen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lagt min djupdykning av kunnande inom datorer på hyllan för länge sen. Anledningen till detta är att utvecklingen av datorer har nått så pass långt att man idag inte behöver oroa sig för prestandan från datorer längre, utan det är plånboken som bestämmer inköpet.

Det jag rekommenderar dig att göra är först och främst att leta lite info själv gällande just Cubase SX 3 och dessa processorer. Googla eller kolla Steinbergs hemsida så lär du få ett bra svar. Prestanda vinsten lär bli godtycklig om du kör mestadels mjukvara och plugins. Det är ju denna kategori som pressar datorn till max.

Självklart är det en skillnad mellan 4 proppar och 8 men frågan är hur mycket du kommer att vinna på detta = PRIS KONTRA PRESTANDA. Prisskillnaden kanske inte motiverar ett köp.

Kolla även hur vissa paket ser ut från t.ex Frost och räkna på vad deras setup kostar i lösvikt. Att bygga själv är ju en självklarhet inom PC.

Utan att bara skriva och inte ge något direkt svar kan jag iaf hjälpa dig med denna tråd: http://www.gearslutz.com/board/music-compu...compatible.html

Där verkar det som att både SX 3 och Nuendo 3 fungerar bra ihop med alla 8 kärnor. Jag hade inte tvekat i detta fall om det nu inte skiljer enorm mycket pengamässigt.

http://www.steinberg.net/fileadmin/redakti...g_Tech_Info.pdf

ett utdrag från filen: "Quad (or more) processor systems: Cubase and Nuendo version 3.1 or higher include support for more than two physical processors. Such systems benefit from all processor and dynamic multiprocessor support in the same way as dual processor systems. Theoretically, Cubase and Nuendo users could use supercomputers with even more physical processors running in parallel. However, these six-digit $$$ systems probably exceed the budget of most people and are usually found in research labs and big corporations. Also, they have never been tested with Cubase Nuendo."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...