Jump to content
Annons

USB disk åkt i golvet


Twilight_Zound

Recommended Posts

Har en HP Personal Mediadrive Extern HDD på 320GB..

Ingick i en HP Förmånsdator...

I går gick den i golvet pga katt/hund lek vid skrivbordet.

Nu får jag meddelande i VISTA om okänd USB enhet.

Enheten fugerar inte och mycket riktigt, VISTA hittar inte

disken...

Varit i kontakt med HP ang support och de säger att man

ska skicka den till ett serviceställe som i sin tur skickar

ut en ny. Jag skiter fulständigt i själva disken. Jag är enbart

intresserad av att veta om de ens FÖRSÖKER rädda det som

finns i den (informationen alltså)..Supporten kunde inte svara

på detta. Någon här som vet mer i frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Okänd USB-enhet" låter kanske mest som om interfacet har skadats. Det är inte säkert att själva disken har tagit stryk. Prova att sätta in den i en annan extern låda, helt enkelt - och se om den fungerar då. Du känner säkert någon som har en extern låda som de kan låna ut för den goda sakens skull? Annars kostar en sådan låda bara ett par hundringar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är enbart

intresserad av att veta om de ens FÖRSÖKER rädda det som

finns i den (informationen alltså)..Supporten kunde inte svara

på detta. Någon här som vet mer i frågan...

Jag kan garantera att de struntar fullständigt i det du tycker är viktigast - innehållet på disken.

Om du vill rädda det (innehållet) så är det andra (mycket dyra) företag som gör det...

Har du riktig otur så är det en fysisk skada på själva disken - och då är det inte kul. Till och med det kan i och för sig gå att rädda, i alla fall till en del, med litet tur, men det blir fruktansvärt dyrt.

Och till sist ett råd: Om du vill rädda innehållet så ska du inte greja alltför mycket med att rädda innehållet själv om du inte är helt säker på vad du gör. Risken är att du i stället ställer till det värre. Du riskerar t ex att skriva över det du vill rädda och om du kör hårddisken med en fysisk skada kan det förvärra skadan.

Claes råd är dock en bra början. Men går inte det så bör du försöka hitta någon som kan hjälpa dig som verkligen kan detta, därmed sagt: Lyssna inte på alltför många "goda råd" på nätet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Som tidigare sagts är det antagligen inte disken som gett upp utan chassit. All data och hela filalokeringstabellen och sånt ligger säkert kvar och borde gå ganska enkelt att rädda. I en del diskar vet jag att det sitter 3,5-tumsenheter, alltså likadana som de intärna diskarna i datorn. Det första du kan göra är att öppna chassit och se vad det är för typ av disk. Sen får du i värsta fall, som Claes skrev, skaffa ett annat chassi och sätta disken i. Skulle det vara så att filalokeringstabellen blivit skadad finns det program som återskapar den så datat blir läsbart igen. Gratisversionerna av såna program brukar funka men vara hastighetsbegränsade så det tar grymt lång tid att göra jobbet, men det fungerar. I annat fall får man kanske betala lite för sig. I och med den låga dollarkursen brukar det dock inte vara så extremt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

1: Öppna chassit vågar jag inte i nuläget...Ev garanti går till spillo då...

2: Med all största sannolikhet är det 3.5 disk som sitter i.

3: Nej det är inte en Pocket media drive. Utan den större modellen..

Jag hade den ur och i en annan dator bara timmar innan den åkte i golvet och

där funkade den...Det var en XP dator...Ska testa och slänga in den där igen..

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

1: Öppna chassit vågar jag inte i nuläget...Ev garanti går till spillo då...

Ja, då faller ju det du uttryckte i det inledande inlägget:

Jag skiter fulständigt i själva disken. Jag är enbart

intresserad av att veta om de ens FÖRSÖKER rädda det som

finns i den (informationen alltså)..

Skickar du in disken och de byter ut den så är dina filer, som sagt, med all säkerhet, borta. Garanti eller filer är det nog tyvärr som gäller alltså, om du skickar in den på garantin och disken är skraltig... 🙂

Det här är ett problem med folk som skickar in sina burkar och får tillbaka dem med en ny fin hårddisk, men med all information borta för evigt - och som naturligtvis ofta blir skitförbannade. Detta trots att leverantörer brukar poängtera detta i garanti- och serviceavtal mm, att garantin bara gäller de fysiska delarna och att de inte tar ansvar för datafiler. Men alla läser ju inte allt det finstilta.

Tyvärr händer det att de som är medvetna om problematiken, och därför uttryckligen förbjuder utbyte av själva hårddisken när de lämnar in burken, ändå råkar ut för att det sitter en ny och fin men helt ren hårddisk i burken när den kommer tillbaka från servicen. Men försöka duger ju...

Om disken inte var inkopplad och igång när den åkte i golvet ökar chanserna att du inte har en fysisk skada på själva hårddisken. Så det är ju i alla fall positivt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varken disken i sig eller ett externt kabinett kostar någon förmögenhet nu för tiden, så jag hade skitit fullständigt i eventuell garanti om jag vore i ditt läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varken disken i sig eller ett externt kabinett kostar någon förmögenhet nu för tiden, så jag hade skitit fullständigt i eventuell garanti om jag vore i ditt läge.

Mmmm...Det börjar nog luta åt detta nu....

Men nog tycker man de borde försöka rädda infon på disken...

Man köper inte en sak bara för att den ska stå och se fin ut..

Det är ju inte disken i sig som är intressant utan det man kan

stoppa i den... Eller hur...Det skulle nog jag som ev försäljare

försöka återskapa för kundens räkning. Som ni själva säger,

Det kostar nog inte mycket för ett företag att hålla sig med

relativt avancerade verktyg för sådana reparationer..

Alltså jag fattar inte hur folk/företag/myndigheter tänker i dag..

Fick höra att en kompis vars man gick bort fick en räkning från

ett teleföretag.. Makan ringer upp och säger att maken gått bort

och vill avsluta abonnemanget...Den dumma telefonisten säger då

att dom vill ha en skriftlig uppsägning undertecknad av maken....

🙂 ....Han är ju dö för fasen...Nu har räkningen gått till KF 😉

Hur korkat kan samhället bli igentligen...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Mmmm...Det börjar nog luta åt detta nu....

Men nog tycker man de borde försöka rädda infon på disken...

Man köper inte en sak bara för att den ska stå och se fin ut..

Det är ju inte disken i sig som är intressant utan det man kan

stoppa i den... Eller hur...Det skulle nog jag som ev försäljare

försöka återskapa för kundens räkning. Som ni själva säger,

Det kostar nog inte mycket för ett företag att hålla sig med

relativt avancerade verktyg för sådana reparationer..

visst kan man se det så, och det gör nog de flesta konsumenter. Hårddisktillverkarna gör inte det, och jag tror tyvärr du kan glömma att en reparationsfirma skulle rädda datat åt dig såvida du inte lämnar in den till någon überspecialist på området och åker på att betala jättemycket pengar för det. Prova hellre att göra det själv, du har ju faktiskt inget att förlora.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men varken disken i sig eller ett externt kabinett kostar någon förmögenhet nu för tiden, så jag hade skitit fullständigt i eventuell garanti om jag vore i ditt läge.

Mmmm...Det börjar nog luta åt detta nu....

Men nog tycker man de borde försöka rädda infon på disken...

Man köper inte en sak bara för att den ska stå och se fin ut..

Det är ju inte disken i sig som är intressant utan det man kan

stoppa i den... Eller hur...Det skulle nog jag som ev försäljare

försöka återskapa för kundens räkning. Som ni själva säger,

Det kostar nog inte mycket för ett företag att hålla sig med

relativt avancerade verktyg för sådana reparationer..

Det faller ju på kundens ansvar att ta backup på sin viktiga data. Det täcks aldrig av några garantier. Det är därför jag har flera externa diskar själv... 😉

Jag har för mig att om man ska lämna en disk till de riktiga experterna, som kan ta fram data upp till 5-6 överskrivningar bakåt och som räddar data från flygplanens "svarta" lådor etc, så är det en startavgift på ca 8000:- för att de ens ska ta emot disken...

Programvara för räddning av data kan göra mer skada än nytta i ovana händer, så man ska nog vara tacksam för att inte butikerna håller på med sådant... Säkraste sättet att göra sådana försök på, är att först göra en image-backup sektor för sektor till en annan disk - och sedan försöka köra räddningsprogram på kopian.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle bli helt orimligt kostnadsmässigt för vilket företag som helst att ta ansvar för alla kunders datafiler bara för att de köpt en billig hårddisk...

Som Claes säger, bara startkostnaden för verklig rekonstruktion när man ska ner på hårdvarunivå är många tusen. Och det beror inte minst på att kostnaderna är enormt höga. Renrum, dyr specialutrustning, avancerad teknik och kunskaper etc etc.

Även för en butik som eventuellt skulle "hjälpa till" skulle kostnaderna bli höga. Och då pratar jag inte om mjukvaran för att ev rädda filer i de fall själva den fysiska hårddisken är oskadad, den kostar inte så många tusen (jag har bra mjukvara för ändamålet själv - det är en bra investering förutsatt också att man har eller skaffar sig kunskaper att använda den). Däremot skall den som jobbar med återskapandet ha lön, och du sätter inte "vem som helst" att jobba med den här typen av uppgifter på yrkesmässig nivå - och timmarna rullar snabbt när man skall rädda filer...

Och nu har vi ännu inte ens berört ansvarsfrågan - vem betalar om "räddandet" går åt skogen..?

Så jag måste nog ansluta mig till Claes igen - det enda rimliga är att det är vars och ens ansvar att se till att ta backuper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle bli helt orimligt kostnadsmässigt för vilket företag som helst att ta ansvar för alla kunders datafiler bara för att de köpt en billig hårddisk...

Som Claes säger, bara startkostnaden för verklig rekonstruktion när man ska ner på hårdvarunivå är många tusen. Och det beror inte minst på att kostnaderna är enormt höga. Renrum, dyr specialutrustning, avancerad teknik och kunskaper etc etc.

Även för en butik som eventuellt skulle "hjälpa till" skulle kostnaderna bli höga. Och då pratar jag inte om mjukvaran för att ev rädda filer i de fall själva den fysiska hårddisken är oskadad, den kostar inte så många tusen (jag har bra mjukvara för ändamålet själv - det är en bra investering förutsatt också att man har eller skaffar sig kunskaper att använda den). Däremot skall den som jobbar med återskapandet ha lön, och du sätter inte "vem som helst" att jobba med den här typen av uppgifter på yrkesmässig nivå - och timmarna rullar snabbt när man skall rädda filer...

Och nu har vi ännu inte ens berört ansvarsfrågan - vem betalar om "räddandet" går åt skogen..?

Så jag måste nog ansluta mig till Claes igen - det enda rimliga är att det är vars och ens ansvar att se till att ta backuper...

Men hallå...Hur många backups ska man behöva göra...Detta VAR en backup disk...

Ska man göra backup på backupen får man hålla på i evighet. Det är ett HELT

orimligt tänk...Alltså, ser ni inte det orimliga i detta?!?

Sen att det skulle rulla timmar fattar man väl...Men det är inte för Den anstälda som timmarna

rullar utan för programvaran...Ska den anställda sitta och titta på när datorerna jobbar eller ska

han ha betalt för att dricka kaffe medans programvaran jobbar.?!?

Jag vet nog hur det funkar...

Har jobbat på Banverket själv...Ett jobb som max tar 1 timme vid full kapacitet beräknas av arbetsledaren

till 3 timmar. Bilverkstäder som tar betalt för 4 timmars arbete för ett jobb som normalt tar 1.5H...

Vi ska alla ha betalt för jobbet vi gör...Jag är Underskötare och tar hand om väldigt gamla, sjuka

människor...Vad får jag betalt för. Jo att städa, fylla på förråd, skriva journaler osv...Att verkligen

ta hand om den sjuka får max ta 1/3 av arbetstiden...

Det ÄR en sjuk värld vi lever i...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Men hallå...Hur många backups ska man behöva göra...Detta VAR en backup disk...

Ska man göra backup på backupen får man hålla på i evighet. Det är ett HELT

orimligt tänk...Alltså, ser ni inte det orimliga i detta?!?

Poängen med backups är ju att ha allt på två eller flera ställen, har du inte fortfarande kvar datan på orginalstället då? I så fall kan jag inte riktigt se varför backup-datan skulle vara så viktig såvida du inte "planerar" en diskkrasch till innan du hunnit backa det någon annanstans

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå...Hur många backups ska man behöva göra...Detta VAR en backup disk...

Ska man göra backup på backupen får man hålla på i evighet. Det är ett HELT

orimligt tänk...Alltså, ser ni inte det orimliga i detta?!?

Poängen med backups är ju att ha allt på två eller flera ställen, har du inte fortfarande kvar datan på orginalstället då? I så fall kan jag inte riktigt se varför backup-datan skulle vara så viktig såvida du inte "planerar" en diskkrasch till innan du hunnit backa det någon annanstans

Om detta var backup-disken, så är det som sagt inget problem, eftersom det du har gjort backup på, finns kvar på den ordinarie disken - och i så fall är det bara att lämna in den externa för att få den fixad på garanti.

Varför skulle det vara någon annans än ditt eget ansvar att ta backup på filer som är viktiga för dig? Det är ju varken hårddisktillverkaren eller butiken som har lagt in dina egna filer på datorn...

Backup på backupen? Ja, kanske - om du behöver vara riktigt säker.

Själv kör jag en image-backup på systemdisken och audiodisken där pågående projekt ligger, en gång i månaden till en stor eSATA-disk. Varje dag när jag har gjort något vettigt, så startar jag en inkrementell filbackup på väl valda mappar, till en LAN-disk, som i sin tur har "backup" genom spegling med Raid1. När jag har blivit klar med överföring av alla Audio-CD till en NAS (med Raid5), så kommer jag att använda den också för backup av vissa saker. Hängslen och livrem? Ja, kanske - men det händer i alla fall inte mycket om någon av mina diskar skulle rasa...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill man ta backup automatiskt så har jag funnit IBM Tivoli CDP vara en cool grej.

Hyggligt avancerad sak som kan skicka dina backuper över http till och med.

Tar antingen en backup direkt när du sparat eller väntar tills du har en schemalagd backup.

Detta kan göras beroende av filtyp... mycket trevligt.

http://www-306.ibm.com/software/tivoli/pro...ata-protection/

Kostar ca 475SEK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle bli helt orimligt kostnadsmässigt för vilket företag som helst att ta ansvar för alla kunders datafiler bara för att de köpt en billig hårddisk...

Som Claes säger, bara startkostnaden för verklig rekonstruktion när man ska ner på hårdvarunivå är många tusen. Och det beror inte minst på att kostnaderna är enormt höga. Renrum, dyr specialutrustning, avancerad teknik och kunskaper etc etc.

Även för en butik som eventuellt skulle "hjälpa till" skulle kostnaderna bli höga. Och då pratar jag inte om mjukvaran för att ev rädda filer i de fall själva den fysiska hårddisken är oskadad, den kostar inte så många tusen (jag har bra mjukvara för ändamålet själv - det är en bra investering förutsatt också att man har eller skaffar sig kunskaper att använda den). Däremot skall den som jobbar med återskapandet ha lön, och du sätter inte "vem som helst" att jobba med den här typen av uppgifter på yrkesmässig nivå - och timmarna rullar snabbt när man skall rädda filer...

Och nu har vi ännu inte ens berört ansvarsfrågan - vem betalar om "räddandet" går åt skogen..?

Så jag måste nog ansluta mig till Claes igen - det enda rimliga är att det är vars och ens ansvar att se till att ta backuper...

Men hallå...Hur många backups ska man behöva göra...Detta VAR en backup disk...

Ska man göra backup på backupen får man hålla på i evighet. Det är ett HELT

orimligt tänk...Alltså, ser ni inte det orimliga i detta?!?

Sen att det skulle rulla timmar fattar man väl...Men det är inte för Den anstälda som timmarna

rullar utan för programvaran...Ska den anställda sitta och titta på när datorerna jobbar eller ska

han ha betalt för att dricka kaffe medans programvaran jobbar.?!?

Jag vet nog hur det funkar...

Har jobbat på Banverket själv...Ett jobb som max tar 1 timme vid full kapacitet beräknas av arbetsledaren

till 3 timmar. Bilverkstäder som tar betalt för 4 timmars arbete för ett jobb som normalt tar 1.5H...

Vi ska alla ha betalt för jobbet vi gör...Jag är Underskötare och tar hand om väldigt gamla, sjuka

människor...Vad får jag betalt för. Jo att städa, fylla på förråd, skriva journaler osv...Att verkligen

ta hand om den sjuka får max ta 1/3 av arbetstiden...

Det ÄR en sjuk värld vi lever i...

Du får ursäkta mig, men om det är en backupdisk så har jag ännu svårare att förstå problemet..? 🙂

I så fall har du väl originalet att göra en ny backup från? För inte har väl husdjuren vält alla datorerna i golvet?

Då är det ju bara att skicka in den kvaddade hårddisken för garantiutbyte - om det nu är så att de godkänner garantin när den faktiskt varit i golvet. Det är ju en annan del av det hela. Garantin gäller nog inte för den typen av äventyr - utan det är nog i så fall mera ett fall för hemförsäkringens "drulleförsäkring" om man skall vara helt ärlig...

Och liksom Claes m fl kan nog inte jag heller se det orimliga i att man måste ta ansvaret för sina filer, och eventuella backuper, själv. Speciellt inte eftersom det trots allt inte ens egentligen är ett fel på hårddisken som orsakat problemet utan hårddiskanvändarens husdjur, vilka hårddisktillverkaren knappast kan hållas ansvarig för... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

LOL....MMM

Med tre datorer i huset som ska underhållas blir det en del...

Den nyaste som är min då. De andra skrapdes rena för om

installeringar...Dessa data flyttades över till USB disken.

Därav namnet BACKUP...Kanske skulle kalla det för

slaskdisk eller storagedisk...I vilket fall som helst

fanns det en hel del där som inte går att få tag på igen...

OM jag inte löser detta...Och NEJ jag pratar inte om en

massa filmer eller musik som man olovligen hämtat hem.

Jag pratar musikprojekt...Filmprojekt...Bilder (MASSOR)...

Addonprojekt till spel osv osv...

PS: DubbelLOOOL...Ska man skaffa drulleföräkring på husdjuren nu med...

Det var faktiskt så det gick till..Tro det eller ej.

PS2: Desto bättre man tar hand om sina kunder, desto fler kunder får man...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - i så fall hade jag slängt in disken i en annan extern låda och testat ändå. Det finns ju inget att förlora - och om interfacet visar sig vara ok, så är det bara att komplettera upp så att du har diskar i båda, så har du en dedikerad backup-disk (som aldrig används till annat än backup) och en slask-disk för flytt av filer.

PS: Har du inte drulleförsäkrat husdjuren? 🙂 Det trodde jag att alla gjorde - och självklart att de också skickas regelbundet till djurpsykolog för att jama ut om sina problem... ☺️😄

PS2: Det finns ingen som bjuder på räddning av data på hårddiskar. Som Violiner var inne på, så skulle frågan ständigt uppstå, vem som är ansvarig för en misslyckad räddning i så fall - så det är något vi aldrig kommer att se. Tråkigt, men realistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde programmet winhex för att rädda min hårddisk när den konstra ur och datan inte hitta den,å det var värt väntetiden det tog,vet inte om detta funkar i ditt fall iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man öppnar kabinettet utan att ha sönder det??

Det är ett litet hål ca 4-5mm brett och 2-3mm högt...Under det finns

det en hänglåssymbol...Hålet är knappt 1cm djupt med metall/bleck plåt

innanför...

Vad för typ av verktyg behöver jag / kan jag använda??

Bortsett från HP´s universalverktyg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde programmet winhex för att rädda min hårddisk när den konstra ur och datan inte hitta den,å det var värt väntetiden det tog,vet inte om detta funkar i ditt fall iof.

Är det svårt att använda?

Förutom tiden det tar för operationen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde programmet winhex för att rädda min hårddisk när den konstra ur och datan inte hitta den,å det var värt väntetiden det tog,vet inte om detta funkar i ditt fall iof.

Är det svårt att använda?

Förutom tiden det tar för operationen...

Jag lyckades funta ut hur det funka efter ett tag utan att nånsin använt det så försök,tog ett par dagar tror jag att få tillbaks allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde programmet winhex för att rädda min hårddisk när den konstra ur och datan inte hitta den,å det var värt väntetiden det tog,vet inte om detta funkar i ditt fall iof.

Är det svårt att använda?

Förutom tiden det tar för operationen...

Jag lyckades funta ut hur det funka efter ett tag utan att nånsin använt det så försök,tog ett par dagar tror jag att få tillbaks allt.

Något som helt klart är värt för dig är att försöka bara tvinga datorn till att läsa hårdisken. Hade precis samma problem när jag switchat mellan mac och pc. Om du har tur har den bara blivit lite konstigt och vista skiten i hittar ( vilket vista aldrig gör iafl)

kan inte guida dig perfekt men någonstans i lägg till hårdvara så kan du få upp alla hårdvaror inkopplade. där under mass storage kommer du hitta din lagrings disk. den står typ som inaktiv. tryck på den och trykc installera drivrutn eller något liknande. du kan här klicka fram dig till alla installerade drivrutiner, och under mass storage ligger den gamla drivrutinen fast skit-visat fattar inte att dom hör ihop så helt enkelt tryck på den och hårdisken funkar. detta är en möjlighet att detta funkar iom att interfacet kanske blivit konstigt innan du tappade den i marken! lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

I går gick den i golvet pga katt/hund lek vid skrivbordet.

Duscha katten med citronjuice så fort den kommer i närheten av din arbetsplats. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...