Jump to content
Annons

Ändring av click i efterhand


FaniSkogen

Recommended Posts

Detta kan som vanligt ha diskuterats redan, behöver fråga ändå

Vi har spelat in lite grann, Trummorna spelades in på annan dator, importerades sedan i annat cubase, tempot var 162, Vi har sedan i det andra cubaset spelat in andra instrument på trummorna, nu när vi fyller i tempot hoppar alla jävla spår lite hit och dit förutom just trummorna som spelades in i 162, det andra var standard (120).

Hur kringår man detta?

Tacksam för all hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta kan som vanligt ha diskuterats redan, behöver fråga ändå

Vi har spelat in lite grann, Trummorna spelades in på annan dator, importerades sedan i annat cubase, tempot var 162, Vi har sedan i det andra cubaset spelat in andra instrument på trummorna, nu när vi fyller i tempot hoppar alla jävla spår lite hit och dit förutom just trummorna som spelades in i 162, det andra var standard (120).

Hur kringår man detta?

Tacksam för all hjälp

Okay. så nu eftersom vi inte fått några svar så vill vi förtydliga vad i helvette det är vi menar. Trumspår är lagda med tempo track 162. Sedan importerat som wawe i annat cubase projekt (nytt projekt) tempot är då inställt som standrard (120) Vi viste inte då vad tempot skulle vara för trumorna. Spelade då in andra intrument utan klick, i 120!!!!

Nu när vi fyller i rätt tempo (162) då det krävs för att spela in visa delar, hoppar allt som vi spelade in i 120 åt helvette. Hur frigör man dessa spår från tempo track inställningen så att vi kan ändra tempo utan att de flyttas?

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar fortfarande inte riktigt.... och ursäkta att jag säger detta:

man kan inte spela in ett spår i 162 och ett annat i 120 och sen få det att spela tillsammans utan större kvalitetsförsämring av ljudet.

i live kan man arbeta så men vad jag vet inte i cubase

men det var kanske inte det du menade

länge sedan jag jobbade i cubase men om man ändrar tempo i ett arr finns det en knapp om allt som ligger i arret ska följa tempot eller tiden.

i ditt fall måste den ju följa tiden för att stanna på samma plats när du ändrar tempot.

tyvärr kan jag inte säga mer men någon annan vet kanske...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

fattar fortfarande inte riktigt.... och ursäkta att jag säger detta:

man kan inte spela in ett spår i 162 och ett annat i 120 och sen få det att spela tillsammans utan större kvalitetsförsämring av ljudet.

i live kan man arbeta så men vad jag vet inte i cubase

men det var kanske inte det du menade

länge sedan jag jobbade i cubase men om man ändrar tempo i ett arr finns det en knapp om allt som ligger i arret ska följa tempot eller tiden.

i ditt fall måste den ju följa tiden för att stanna på samma plats när du ändrar tempot.

tyvärr kan jag inte säga mer men någon annan vet kanske...

Jag tror du uppfattat det fel. Vi vill inte på något vis ändra tempot på själva ljudet vi har spelat in eller liknande.

Det enda vi vill ändra på är clickljudet i cubase, alltså takten på det. Vi vet att det skall vara 162 för det är trummorna inspelade efter. Och sedan är resten inspelat efter trummorna utan click men då tempot var inställt på 120bpm.

Så nu vill vi spela in lite klurigare saker med click, och behöver då ändra från 120 till 162.

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar fortfarande inte riktigt.... och ursäkta att jag säger detta:

man kan inte spela in ett spår i 162 och ett annat i 120 och sen få det att spela tillsammans utan större kvalitetsförsämring av ljudet.

i live kan man arbeta så men vad jag vet inte i cubase

men det var kanske inte det du menade

länge sedan jag jobbade i cubase men om man ändrar tempo i ett arr finns det en knapp om allt som ligger i arret ska följa tempot eller tiden.

i ditt fall måste den ju följa tiden för att stanna på samma plats när du ändrar tempot.

tyvärr kan jag inte säga mer men någon annan vet kanske...

Jag tror du uppfattat det fel. Vi vill inte på något vis ändra tempot på själva ljudet vi har spelat in eller liknande.

Det enda vi vill ändra på är clickljudet i cubase, alltså takten på det. Vi vet att det skall vara 162 för det är trummorna inspelade efter. Och sedan är resten inspelat efter trummorna utan click men då tempot var inställt på 120bpm.

Så nu vill vi spela in lite klurigare saker med click, och behöver då ändra från 120 till 162.

om alla filer ligger på rätt plats när tempot står på 120 då är det den knappen som jag talade om att när du sen ändrar tempo då stanna filerna kvar på tidslinjen. annars flyttar de sig efter takterna och hamnar på fel plats

jag borde ju inte svarat på detta då det är så länge sedan jag jobbade med cubase

men men

men du ska även kunna flytta varje taktsträck för sig för att passa in till en redan existerande ljudfil

http://www.soundonsound.com/sos/oct05/arti...h.htm?print=yes

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar fortfarande inte riktigt.... och ursäkta att jag säger detta:

man kan inte spela in ett spår i 162 och ett annat i 120 och sen få det att spela tillsammans utan större kvalitetsförsämring av ljudet.

i live kan man arbeta så men vad jag vet inte i cubase

men det var kanske inte det du menade

länge sedan jag jobbade i cubase men om man ändrar tempo i ett arr finns det en knapp om allt som ligger i arret ska följa tempot eller tiden.

i ditt fall måste den ju följa tiden för att stanna på samma plats när du ändrar tempot.

tyvärr kan jag inte säga mer men någon annan vet kanske...

Jag tror du uppfattat det fel. Vi vill inte på något vis ändra tempot på själva ljudet vi har spelat in eller liknande.

Det enda vi vill ändra på är clickljudet i cubase, alltså takten på det. Vi vet att det skall vara 162 för det är trummorna inspelade efter. Och sedan är resten inspelat efter trummorna utan click men då tempot var inställt på 120bpm.

Så nu vill vi spela in lite klurigare saker med click, och behöver då ändra från 120 till 162.

om alla filer ligger på rätt plats när tempot står på 120 då är det den knappen som jag talade om att när du sen ändrar tempo då stanna filerna kvar på tidslinjen. annars flyttar de sig efter takterna och hamnar på fel plats

jag borde ju inte svarat på detta då det är så länge sedan jag jobbade med cubase

men men

men du ska även kunna flytta varje taktsträck för sig för att passa in till en redan existerande ljudfil

http://www.soundonsound.com/sos/oct05/arti...h.htm?print=yes

åhå, sorry missade det i ditt föregående inlägg. :rolleyes:

Men då vet jag att det är en knapp som jag skall leta efter, kollar igenom länken som du skickade där! Tackar så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Switching between musical and linear time base

Tracks can be either musical (tempo) or linear (time) based.

• On a track using linear time base, the events will be po-

sitioned on specific time positions – changing the play-

back tempo will not affect the time position of events.

• On a track using musical time base, the positions of

events are represented as meter values (bars, beats, 1/16th

notes and ticks, with 120 ticks per 1/16th note). If you

change the playback tempo, the events will play back at an

earlier or later time.

Link to comment
Dela på andra sajter

Switching between musical and linear time base

Tracks can be either musical (tempo) or linear (time) based.

• On a track using linear time base, the events will be po-

sitioned on specific time positions – changing the play-

back tempo will not affect the time position of events.

• On a track using musical time base, the positions of

events are represented as meter values (bars, beats, 1/16th

notes and ticks, with 120 ticks per 1/16th note). If you

change the playback tempo, the events will play back at an

earlier or later time.

Tackar, då förstår jag skillnaden!

Men vart ändrar jag detta? Har letat en del utan resultat. antagligen jag som är helt blind

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...