Jump to content
Annons

Focusrite Saffire LE sångproblem...


Powel

Recommended Posts

Hejsan alle mennske!

Idag är det röd dag så jag tänkte kolla med er innan jag ringer Jam imorn...men o andra sidan så tycker jag ni på forumet har mer koll på sånt här än dom...(vissa gånger när jag frågar i butiker så står dom som frågetecken.."öhh....jaaa....borde funka.....kanske....öööhh..." 😛)

Ok till sak...jag har otroligt nog fått mitt Focusrite Saffire LE att funka med en AMD processor MEN....

När jag spelar in från kond. micken så blir insignalen så jäääkla låg!...det visuella spåret ser ju ut som myror istället för höga topparna jag vill ha!! 😄 För att överhuvud taget höra så har jag regeln på max i software mixern(finns bara lyssningvolym) plus att jag blir tvungen att dra upp gainen på kanalen rätt så rejält...finns det nån software preamp till focusriten som jag har missat att se eller? (använder Saffire LE med Rode NT1-A i Cubase SX 3). Eftersom jag e lite ny på sånt här...gainen är bara till för lyssning/utsignal? Den kan inte kopplas om för att öka insignalen?

Annan sak är att när jag lägger på vissa tyngre effekter i realtid så ökar latencyn avsevärt mycket. Snackade med Jam (där jag köpte kortet) och dom sa att man måste ändra på "buffer size"n.

1:a problemet....vilken av dom? I inställningarna så har jag 2 alternativ där det står: "ASIO buffer size" och "FireWire buffer size(cannot be set while a host is open)"...

2:a problemet...jag kan inget om det här med buffersize alls så jag bytte lite upp o ner på båda för att testa mig fram o pang!!!...så blev allt megasegt och allt ljud från datorn lät som trasig/distande högtalare...t.o.m att datorn tappade signalen till ljudkortet så jag blev tvungen att ominstallera kortet för att kunna återgå igen. Beror det här på min AMD burk eller?

Tackar i förhand för era svar!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KarlA (oregistrerad)

hallå

jag kör NT2-A i focusrite saffire LE och Cubase SX3 för mig funkar det bra. Se bara till att skruva upp gainen på ljudkortet. jag har aldrig behövt pyssla med någon mjukvaru preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
hallå

jag kör NT2-A i focusrite saffire LE och Cubase SX3 för mig funkar det bra. Se bara till att skruva upp gainen på ljudkortet. jag har aldrig behövt pyssla med någon mjukvaru preamp.

men vart sitter gainen?? hittar ju ingen!! är det nån knapp jag letar efter som jag inte ser? 🙂 *letar* enda som man ser framför sig i mjukvaru mixern är ju lyssningen för monitorer och hörlurar ...finns gainen i plugin setet som man får med? Rattar man i Cubase? *spanar vidare tills jag hittar eller får svar* 🙂

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oooooooohhhhhhhh!!!!!! found it!!!! på hårdvaran!!!!! jag trodde att dom var till för line/inst. ingångarna endast...jaha där ser man...tackar för hjälpen iaf.!!! 🙂

men är det nån som har svar på min andra fråga...varför blev det så där??? är det pga AMD:n?

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken latency (påverkas av ASIO buffersize) som är användbar för dig beror dels på ljudkortet och drivrutinerna - men främst på hur kraftfull datorn är. Ju klenare dator och ju fler samtidiga spår, plugins och VSTi som körs, desto längre latency (fler ms och alltså större buffer) måste du ställa in för att det inte ska bli problem. Med en starkare dator kan du köra med kortare latency, helt enkelt.

Ställer du in för kort latency så att det blir för tungt för datorn, så visar det sig som klick och knaster i ljudet och att datorn kan börja kännas segare än vanligt.

Det andra problemet beror nog främst på ljudkortet och drivrutinerna - och säkert inte på att det är en AMD. Vissa ljudkort kan vara lite kinkiga med att ändra latency, samplingsfrekvens och annat medan DAW-programmet är igång, medan andra bara ändrar utan att knota.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett Saffire LE kort. Upplever det som ett rackarns krutpaket. Stabila drivers, stabila rattar & riktigt bra kvalle på pre-amp:sen. Läste på, om kortet, innan jag köpte det för 1 år sen och läser fortfarande artiklar om det. Ingen har sågat kortet. Alla sidor höjer det till skyarna. Visst är det lite plastigt pga konstruktionen, men helt klart tillhör det eliten runt 3000 spänn. Inte ens "proffsen" har något att invända runt ljud kvaliteten. Jag har fått för mej att den ende riktiga konkurenten i prisklassen är TC's Konnect. Ungefär samma pris. TC's konstruktion äger tyvärr ut Saffiren så idag skulle jag nog hellre välja TC. (Pga TC's konstruktion alltså.)

Spela in med 4/2 i latency (och inte en massa tunga fx på spår du inte behöver för stunden), men när du börjar mixa så ändra till 40/2 itstället. Du har en sjyst mick å ett sjysst kort, så bra inspelningar kommer du få såvida du inte konstrar till det.

Edit: Förtydligande

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok tack Karl, Claes, Freddie... ska pilla lite försiktigt nästa gång..do it ninja styleee!!! hehe 😎

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

sorry för att jag snor tråden en stund, tänkte att det var bättre än att starta en ny ..

jag var och köpte min första kondensator mic idag (jjlabs bmc2) och tycker också ljudnivån är

löjligt låg (kör saffire le) när man spelar in.

visst, drar jag upp gainen till max så funkar det ju, men det medför ju en viss brusnivå, jag har

som sagt ingen vidare koll på det här med mic'ar, men ska det verkligen vara så?

dessutom spelas det bara in i vänster kanal, antar att jag måste ha två mic'ar för att spela in i stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry för att jag snor tråden en stund, tänkte att det var bättre än att starta en ny ..

jag var och köpte min första kondensator mic idag (jjlabs bmc2) och tycker också ljudnivån är

löjligt låg (kör saffire le) när man spelar in.

visst, drar jag upp gainen till max så funkar det ju, men det medför ju en viss brusnivå, jag har

som sagt ingen vidare koll på det här med mic'ar, men ska det verkligen vara så?

dessutom spelas det bara in i vänster kanal, antar att jag måste ha två mic'ar för att spela in i stereo?

Har du bara en mick ska du spela in i mono. Om du spelar in i stereo med en mick blir det som du beskriver.

Stereo spelar du in i när du har två ljudkällor (t ex mickar).

Redigerat av Eknaton
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...