Jump to content
Annons

Liveinspelning


the610

Recommended Posts

Hej och hå.

Jag har tagit åt mig att göra en liveinspelning nu i helgen, totalt fyra band ska spelas in, det enda dumma är att jag även kör utljudet.. avstressande tips välkomnas!

kommer att använda mig av ett Midas Venice till utljudet samt plocka signaler till inspelningen från direktutgångarna.

Jag spelar in på en hyffsat ny dell-dator med EMU 1820 och Focusrite Octopre med adat-kortet, totalt 16 kanaler, använder Cubase SX3.

tänkte mig att:

trummorna mickas upp med Audio technica MB-serien (övre budgetklasskit) bastrumma, virvel och två pukor ut i PA:t, direct out till Ljudkortet, kompletteras med ett stereopar Neuman KMi84 i A-B uppsättning som OH, som går direkt till focusriten.

Basen Line:as Via sansamp ut i PA:t, direktutgång till ljudkortet och högtalaren mikas med SM57, direkt till focusriten, alltså kommer den mikade basen inte att användas i PA:t.

Två gitarrförstärkare, SM57 till PA:t och direktutgång till ljudkortet

3st Beta58 till sången, en lead och två backup, leaden direkt ut till ljudkortet och körerna direkt till två lineingångar på focusriten

sist men inte minst ett X/Y-par Audio Technica MB-kondningar vid mixplats som rums- och publikmickar.

vad tror ni om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ljudtekniker (oregistrerad)
Hej och hå.

vad tror ni om detta?

Jag tycker att det låter som om du tänkt igenom projektet väl.

Egentligen så spelar det inte så stor roll vilka mikrofoner du använder. Du kommer ändå att ratta till ditt ljud för PA-ljudet och det kommer att påverka inspelningen mer än mikrofonvalet.

Direct out från MIDAS eller andra bord är inte detsamma som att y-splitta mikrofonerna nämligen.

Jag är mycket kräsen i valet av PA när jag spelar in. Det avgör soundet, time-ing, spelglädje, medhörningsupplevelse och annat som påverkar ljudet mer än valet av mikrofoner.

Jag tycker att du kan köra på den lösning som du valt och spendera resterande tankemöda på utljudet. Då kommer inspelningen automatiskt att bli bättre. Väl investerad tid.

PS om jag minns rätt så är också Direct out post regel på MIDAS. Bra att tänka på om det var så DS

/ljudteknikern

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...