Jump to content
Annons

Reverbguide


FlyRider

Recommended Posts

Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Som EQ tycker jag allt beror på. Visst kan man få till bra ljud om man vet hur men konvolverande reverb ger ett bättre ljud än typiska reverbpluggar gör och jag ändrar mig inte i den uppfattningen. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika reverb låter olika och passar till olika saker. Det finns heller inga rumsstorlekar, predelays etc som funkar bättre än andra.

Däremot tycker jag att reverbpresets generellt är för brighta och har för lång decay.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Olika reverb låter olika och passar till olika saker. Det finns heller inga rumsstorlekar, predelays etc som funkar bättre än andra.

Däremot tycker jag att reverbpresets generellt är för brighta och har för lång decay.

Precis

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Som EQ tycker jag allt beror på. Visst kan man få till bra ljud om man vet hur men konvolverande reverb ger ett bättre ljud än typiska reverbpluggar gör och jag ändrar mig inte i den uppfattningen. 😳

Visst, konvolverande låter väldigt äkta och så, men det är ju kanske inte alltid det man är ute efter, utan ett reverb som låter bäst i mixen.

Självklart är det olika från fall till fall, men jag tänkte om någon hade lust att ge några exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Som EQ tycker jag allt beror på. Visst kan man få till bra ljud om man vet hur men konvolverande reverb ger ett bättre ljud än typiska reverbpluggar gör och jag ändrar mig inte i den uppfattningen. 🙁

Visst, konvolverande låter väldigt äkta och så, men det är ju kanske inte alltid det man är ute efter, utan ett reverb som låter bäst i mixen.

Självklart är det olika från fall till fall, men jag tänkte om någon hade lust att ge några exempel.

Alltså det är i såna fall bättre att du laddar ned massa olika reverb med olika presets då och utgår från dem och testar dig fram. Tycker den här sortens frågor är lika irreleventa som vilken inställning på kompressorn är bäst för virveln. Man får helt enkelt bara testa sig fram till vad som fungerar och vad som inte gör det. Övning ger som sagt var färdigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Lägg predelayet och decaytiden i takt. Det är coolt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt om en sån här tråd redan finns, men jag hittade ingen när jag sökte.

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa in ett bra reverbljud när jag mixar. Har läst många inlägg skrivna av folk som ratar vissa reverb och hävdar att de låter "skit", men jag tror att man kan få till ett bra sound med de flesta reverbpluggar, bara man vet hur man rattar.

Därför skulle det vara kul om folk kunde dela med sig av sina tips angående reverbinställningar på olika spår tex sång, trummor, gitarr, olika musikstilar, m.m.

Då menar jag tex rumsstorlek, predelay, decaytid och även hur ni eq:ar reverbet sedan.

Jag fick ett tips av ett proffs en gång. Kom att tänka på det nu när jag läste din insändare. För att undvika den "grötighet" som kan uppstå med mycket reverb kan man ställa reverb -delayet på en ganska lång tid. Ända upp till 0.6 sek faktiskt. I praktiken blir det mer av ett delay då men det skapar en "fluffigare" rymd.

PROVA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag känner som du, reverb är svårt att få till. Ett par reflexioner (obs. humor...) har jag dock.

Ett - till gitarrspår som låter gitarr passar det ofta med spring reverb simulationer. Vi har alla hört det på otaliga inspelningar och kopplar ihop det som en del av gitarrljudet. Och då kan man väl påpeka att fjäderreverb oftast har ett filter som tar bort basfrekvenserna på den signal som går in i reverbet.

Två - Prova att skippa predelay och sätt densiteten så du får ett smetigt reverb utan flutter. Det blir ett reverb som låter snällare och inte märks lika mycket.

Tre - filtrera effektsendsignaler innan reverb med hi- och lowpassfilter. Prova 300 - 600Hz i hipassfiltret och 2 - 6 kHz på lowpassfiltret.

Fyra - prova ett kort rumsreverb till trummor, mixa in svagt. Ett halvkort hallreverb till ackordsinstrumenten och ett lite längre hallreverb till sången. EQ:a och smeta ut efter smak.

Fem - skippa reverbet helt och jobba med delay på sången och kanske nåt gitarrspår.

Sex - ibland kan det räcka att bara ha reverb på ett eller två spår, t.ex. sång och virvel.

Sju - det är alltid lättare att justera reverbklang och volym om du lägger reverbet på en sub/effekt/grupp-kanal och sänder effekttappningarna från de olika spåren via just effekttappningar. Det spar dessutom datorkraft, då du inte längre har ett reverb per spår.

Sen ska man ju alltid lyssna på sina favoritskivor och försöka lyssna in hur reverbet låter och försöka skruva fram ett reverb som liknar de man hör och gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den här sortens frågor är lika irreleventa som vilken inställning på kompressorn är bäst för virveln.

Visst, det finns antagligen ingen inställning som är "bäst" på virveln, men det finns säkerligen inställningar som är vanliga på t. ex. pop-produktioner och funkar bra i allmänhet.

Om man frågar om ett bra matlagningstips, så vill man ju inte ha svaret "Äh smaken är som baken, det finns ingen god eller äcklig mat". Vad är då vitsen med matlagningsböcker?

Jag fick ett tips av ett proffs en gång. Kom att tänka på det nu när jag läste din insändare. För att undvika den "grötighet" som kan uppstå med mycket reverb kan man ställa reverb -delayet på en ganska lång tid. Ända upp till 0.6 sek faktiskt. I praktiken blir det mer av ett delay då men det skapar en "fluffigare" rymd.

PROVA!

Hej

Jag känner som du, reverb är svårt att få till. Ett par reflexioner (obs. humor...) har jag dock.

Ett - till gitarrspår som låter gitarr passar det ofta med spring reverb simulationer. Vi har alla hört det på otaliga inspelningar och kopplar ihop det som en del av gitarrljudet. Och då kan man väl påpeka att fjäderreverb oftast har ett filter som tar bort basfrekvenserna på den signal som går in i reverbet.

Två - Prova att skippa predelay och sätt densiteten så du får ett smetigt reverb utan flutter. Det blir ett reverb som låter snällare och inte märks lika mycket.

Tre - filtrera effektsendsignaler innan reverb med hi- och lowpassfilter. Prova 300 - 600Hz i hipassfiltret och 2 - 6 kHz på lowpassfiltret.

Fyra - prova ett kort rumsreverb till trummor, mixa in svagt. Ett halvkort hallreverb till ackordsinstrumenten och ett lite längre hallreverb till sången. EQ:a och smeta ut efter smak.

Fem - skippa reverbet helt och jobba med delay på sången och kanske nåt gitarrspår.

Sex - ibland kan det räcka att bara ha reverb på ett eller två spår, t.ex. sång och virvel.

Sju - det är alltid lättare att justera reverbklang och volym om du lägger reverbet på en sub/effekt/grupp-kanal och sänder effekttappningarna från de olika spåren via just effekttappningar. Det spar dessutom datorkraft, då du inte längre har ett reverb per spår.

Sen ska man ju alltid lyssna på sina favoritskivor och försöka lyssna in hur reverbet låter och försöka skruva fram ett reverb som liknar de man hör och gillar.

Det är precis såna här tips som jag tycker är intressanta. Tackar! Fortsätt så!

Det verkar i övrigt som att folk missuppfattar den här tråden lite. Jag är inte ute efter en reverbinställning som passar allt i alla situationer, utan skulle mycket hellre se att folk berättar om hur just de gjorde vid ett visst tillfälle och vad det fick för resultat. Det är mer användbart än t.e.x. "Prova dig fram, det gör jag". Att prova sig fram och se vad som låter bäst är ju en stor del av hela inspelnings- och mixningsprocessen, men det är ju väldigt intressant och lärorikt att se hur andra gjort i vissa sammanhang.

Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Gejtat" reverb går att använda till mycket! Använder det ofta på syntar, gör ljudet lite mer "akustiskt" och man får en naturlig stereobredd, men man slipper den fula reverbsvansen efter varje ton. Kan göra tech-house-basar hur feta som helst. Också schysst på viss percussion, typ congas, för att få mer kabom i ljudet utan att gröta bort själva rytmiken.

Annars gillar jag korta, svaga reverb, eller så använder jag delay istället. Går att hålla en intimare ljudbild då.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Vad menas med gate:at reverb egentligen? Vad är skillnaden på att ha ett vanligt (dyrt) reverb på en virvel och ha ett "gate:at reverb"? Vad menas med gate:at? Att det är klippt?

Mina tips är:

Jämför med referenser, försök lyssna hur mycket reverb de har, och vilken sort. Är det mörkt/ljust? Långt/kort? Är det verkligen reverb och inte delay?

Att jämför med referenser är nyttigt. En referens är nåt som låter bra enligt dig.

När du mixat en jäkla massa timmar med samma projekt kanske du känner dig nöjd med reverbet, men passa dig - öronen vänjer sig med det dåliga ljudet och du tycker det inte alls är så dumt längre. Du tror att du fått till reverbet, att det är rätt reverb och bra rattat. Dagen efter tycker du det inte alls låter lika bra. För att undvika sånt här så tar du en paus på nån minut efter intensivt mixande, innan du fortsätter så lyssna på referenserna. DÄREFTER fortsätter du, då är dina öron "nya" och du hör saker som du inte hörde tidigare. Du kanske får en "ahh"-känsla, och inser att reverbrummet är på tok för stort (eller nåt).

Jag har testat många billiga reverb (såna som inte är konvolverande), testat säkert 15 st, och INGEN låter bra. Vissa kan låta okej, men de låter fortfarande onaturligt och fult.

Du kommer också inse detta om du har bra öron och jämför med referenser (hur bra deras reverb låter).

Så mitt tips är att direkt gå på nåt så bra reverb som möjligt. Skit in - skit ut. Annars sitter du och rattar och rattar och blir som mest halvnöjd.

På kompgitarrer har jag aldrig reverb, aldrig. Det är bara sologitarrer och melodigitarrer man kan ha lite på. Om det är nån slags rymdklang man vill ha på kompgitarrerna så ska det vara från en rumsmick man spelat in samtidigt med, tycker jag.

Basgitarr har jag alltid helt torr.´Basiga saker ska man generellt inte ha reverb på, då blir det grötigt.

Trummorna ska ha reverb, ett stort rum på hela setet sedan ett slags gatereverb (nä jag vet inte varför det heter gate men jag vet att det jag gör kallas för gate) på virveln. Virvelns reverb ska låta väldigt stort (ska dock vara lagom storlek på rummet), men det ska vara snabb attack och det ska vara ganska kort. Det är viktigt att det smälter in bra i mixen, låter naturligt osv. Just virvelreverbet är nog nåt som är mer än vad man egentligen tror, proffsen har mixat in det så bra så man tänker inte på det.

Sångreverb är viktigt, vad som funkar är väldigt olika beroende på sound/genre.

Jag brukar köra med ganska långa reverb som skapar djup i mixen, samtidigt som det då lyfter fram annat.

Nåt som är snyggt om du gillar att leka lite, är att du spelar reverb baklänges. Om du har det på gitarrer så kan du få ett syntliknade ljud, som ett fint sus i bakgrunden. Eller synt och synt, jag menar som stråkar.

Detta är endast vad jag tror och tycker, inget är rätt och fel i musikproduktion. Det beror helt på om man vill vara mainstream och efterhärma andra artister och band i sound (som de FLESTA tycker låter bra), men man kanske vill vara udda och ha ett specielllt sound. Det är ju som konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menas med gate:at reverb egentligen? Vad är skillnaden på att ha ett vanligt (dyrt) reverb på en virvel och ha ett "gate:at reverb"? Vad menas med gate:at? Att det är klippt?

Det innebär att man lägger en noise gate efter reverbet som klipper av reverbsvansen vid ett visst tröskelvärde.

Jag har testat många billiga reverb (såna som inte är konvolverande), testat säkert 15 st, och INGEN låter bra. Vissa kan låta okej, men de låter fortfarande onaturligt och fult.

Du kommer också inse detta om du har bra öron och jämför med referenser (hur bra deras reverb låter).

Så mitt tips är att direkt gå på nåt så bra reverb som möjligt. Skit in - skit ut. Annars sitter du och rattar och rattar och blir som mest halvnöjd.

Jag tycker inte man ska vara så snabb på att döma ut billiga reverb. Det beror helt på vad man vill åstadkomma. På arga distade synthar t.ex. kan det vara skitsnyggt (och passa mycket bättre) med ett billigt reverb med metallisk svans, än ett impulsreverb från en stor katedral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltid bra att lyssna på enskilda saker för noga och låta varje enskild del låta "perfekt", utan man bör i stället försöka koncentrera sig på helheten. Om ett reverb låter "dåligt" när man bara lyssnar på instrumentet och reverbet, så är det inte alls säkert att det låter kasst när man kör hela mixen, utan helheten kan bli kanonbra även om varje enskild detalj inte är helt perfekt.

Jag använder främst SIR2 (impulsreverb) - men även gratisreverbet Glaceverb har jag haft mycket nytta av. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...