Jump to content
Annons

2 frågor om drumeditor i Cubase SX3


tofumannen

Recommended Posts

Yo låt se om ni känner igen de här prylarna ang drumeditorn i cubase

Problem 1: När man som jag har en massa trummor å cymbaler i drumeditorn är det inte så lätt att snabbt se vilken rad man ska klicka i sitt trumslag på. Har ofta tänkt att det borde gå att färglägga varje rad eller nåt annat som gör att man snabbare hittar rätt rad. Nån som känner till nån smidig funktion för det?

Problem 2: När man t.ex. skriver fillins så är det tämligen drygt att klicka på resp trummas not eller rad för att få upp velocityn och ändra den och hela tiden byta trumma på det viset. Man skulle vilja ha en funktion där ALLA inskrivna slag oavsett trumma/cymbal kommer upp i velocityfönstret. Går det?

Hoppas nån löst den här skiten förut så jag kan dra nytta av det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Klicka på trummans namn i listan till vänster så färgläggs raden. Kan bli mycket enklare att få översikt om du drar upp alla trummor du använder överst på sidan. Det brukar bli ung samma grytor och lock för det mesta så du kan få en egen snits på det du använder så kommer du att hitta lätt sedan!

2. Minns inte hur det var i 3:an men i 4:an markerar man de man vill påverka, högerklickar och väljer "Functions" - "Velocity". vet inte om det var en nyhet i 4:an - men det märker du!

Lycka till!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, järnvägar också. Inget funkar.

Har klickat på varenda atom i hela kosmos, får inte fram någe färgtjosan. Du menar i drumeditorn? Testade även att färglägga själva trumkanalerna för resp trumma men det färgade inte av sig i drumeditorn.

Ang velocityn så kanske det är i 4an man kan markera slag på flera trummor och få upp dem i velocityfönstret för när jag gör det så blir det ändå bara 1 trummas slag som visas i velocityfönstret

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, man vänjer sig fort! Eller, vänjer av sig - hur man nu ser det! 😆 Har ett svagt minne om att det där var en nyhet i 4:an. Finns kanske någon annan editor man kan "plugga in"? Annars är ju ett tips att göra korta klipp - en 4 takter eller en vers eller så och sedan kopiera. Då blir det ju hanterbart att editera. Nåja, hoppas någon som kan hjälpa dig vaknar snart! 😲

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo låt se om ni känner igen de här prylarna ang drumeditorn i cubase

Problem 1: När man som jag har en massa trummor å cymbaler i drumeditorn är det inte så lätt att snabbt se vilken rad man ska klicka i sitt trumslag på. Har ofta tänkt att det borde gå att färglägga varje rad eller nåt annat som gör att man snabbare hittar rätt rad. Nån som känner till nån smidig funktion för det?

Problem 2: När man t.ex. skriver fillins så är det tämligen drygt att klicka på resp trummas not eller rad för att få upp velocityn och ändra den och hela tiden byta trumma på det viset. Man skulle vilja ha en funktion där ALLA inskrivna slag oavsett trumma/cymbal kommer upp i velocityfönstret. Går det?

Hoppas nån löst den här skiten förut så jag kan dra nytta av det 😛

Det är helt rätt som Jockmic säger..det är ett par nyheter i fyrans alla versioner. Där kan velocityn ändras samtidigt för olika slag/noter på det sätt du eftersöker. Du får också upp en rad i editorn (där du har muspekarn) med info om var du befinner dig. Dessutom kan man skriva direkt i "info line" ovanför om man känner för det.

Det du ändå kan göra är som sagt att markera de slag du vet att du vill ha upp/ned i styrka, högerklicka och kör velocity. Markerar du inget så blir det förstås hela paketet.

Problem1 är dock no problem.. Längst uppe till höger i editorn har du en färgglad ruta med dropdown som default färgar dina slag efter just velocity. Ändra till Pitch.. och vips ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo tackar för svaren.

Inte riktigt vad jag hoppades på dock.

Hittade funktionen med olika färg på noterna beroende på vilken trumma. Har dock +40 trummor/cymbaler som jag knappast använder i varje takt så det man hade velat ha skulle varit färgläggning av raderna de ligger på. Nåja, får se om det kan underlätta litegrann iaf

Tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt - flytta ner det du inte använder - eller för den delen - flytta upp det du använder så du slipper bläddra upp och ner hela tiden! Det går säkert att göra en layout på det där men det har jag aldrig lärt mig. Det har liksom inte upplevts som ett behov - jag vill ju lira! ☺️

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt - flytta ner det du inte använder - eller för den delen - flytta upp det du använder så du slipper bläddra upp och ner hela tiden! Det går säkert att göra en layout på det där men det har jag aldrig lärt mig. Det har liksom inte upplevts som ett behov - jag vill ju lira! 😎

/Jocke

Flytta upp..är det bara att dra och släppa?( har aldrig provat och sitter off Cubase nu)

Edit: När det gäller drummaps så borde det finnas färdiga till SX3 för de flesta trummvsti´s.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Yo tackar för svaren.

Inte riktigt vad jag hoppades på dock.

Hittade funktionen med olika färg på noterna beroende på vilken trumma. Har dock +40 trummor/cymbaler som jag knappast använder i varje takt så det man hade velat ha skulle varit färgläggning av raderna de ligger på. Nåja, får se om det kan underlätta litegrann iaf

Tack för hjälpen

Dina frågor fick mig förstås att sitta och pilla fram lite tydlighet för egen del också.. 😏

Gå in under Preferenses->Appearance->Active Drum Lane Intensity och du får rejäla kontraster på såväl själva raden som vilka slag som är på respektive mutade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Right, det blir rejäl kontrast. Synd att det är bara en rad. Ska tamejfan måla rader på skärmskrället 🙂

Höll just på att programmera massa fills så det blev aktuellt med de här frågorna. Ni kan kolla hur det låter här: http://www.soundclick.com/bands/page_songI...;songID=6556144

En hel del fipplande

Redigerat av tofumannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...