Jump to content
Annons

säkringen går varannan gång


alexfree

Recommended Posts

kan det vara sant alltså....

när jag sätter på mina aktiva studiomonitorer samtidigt går varannan gång säkringen för just det rummet....har försökt att bara ha datorn på och sen slå på dem, men ändå, varannan gång går säkringen....jag kan tänka mig att när man slå på högtalarna samtidigt att det kan bildas en brant spänning på en gång som gör att säkringen går, men är det fler som har det problemet??? varför går inte säkringen varje gång utan varannan gång!?! 🙂

säkringen för rummet är 10A!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är säkert inte bara det rummet som går på den säkringen - utan förmodligen är monitorerna det som får bägaren att rinna över.

Kolla förresten att det sitter tröga säkringar i säkringsskåpet och inte snabba...

Link to comment
Dela på andra sajter

10A...en sådan säkring klarar 2300W och mer än så kortare tider. En hel del med andra ord. Det ska mycket till för att ett par studiomonitors ska kunna knäcka en sådan, så till vida det inte är felkopplat någonstans. Starkström är inte min starka sida (dåligt skämt, jag vet), men jag inbillar mig att här är ett jordfel. Få känner till att nolla och jord egentligen är "samma" sak. Har du en jordad förlängningskabel till dina monitors så prova att byta ut den mot en ojordad. Händer ju faktiskt att kablarna i helkapslade grenuttag och förlängningskablar monteras fel, och har jord och fas förväxlats i ena ändan kan bizarra fenomen uppstå, om det överhuvudtaget fungerar. En jordfelsbrytare borde kunna ge dig svar (och så sparar du säkringar). 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

det är automatsäkringar jag har....alltså inte tröga och det gör det väl då att de slå om ibland då....det är inte felkopplat eller jordfel inte heller att de gär att det "rinner" över....har testat allt 🙂

kan man göra nåt åt det då, förutom att då byta säkringar i säkringsskåpet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Automatsäkringarna brukar nog vara lite snabbare på att lösa ut än vanlig tröga proppsäkringar - men som sagt, 10A är inte lite...

Effektmätare finns att köpa på Clas Ohlsson för runt 250:- har jag för mig. Du skulle kanske testa att koppla in en sådan och se vilken apparat som får strömuttaget att rusa i höjden...

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det inte så att om man slå på t.ex. i det här fallet monitorerna, så kan det uppstår en väldig brant puls i just det momentet som gör det att säkringen reagerar, även om det inte överstiger 10A!?!?

Claes, jag har testat med att i hela lägenheten bara ha datorn på...inget annat och sen när jag slå på högtalarna så går säkringen!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Om du bor i lägenhet har du således inga tunga laster i form av element eller varmvattenberedare. Om en monitor får en säkring på 10 A att lösa ut, så verkar det ju som om nånting är galet med monitorn. Gäller det båda oberoende av varandra, eller är det alltid den ena av dem?

Du skriver att du slår på dem samtidigt. Kan du inte slå på dem en i taget?

BTW - vad är det för monitorer?

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Ta med dem och prova hos någon bekant och se vad som händer alt kan man skaffa ett billigt överslags/spik-skydd eller en spänningsregulator på Elfa men det låter ju mer som det är nåt fel på dem...

Shwosch så var det med den groggen!

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså inte tröga

Där kan du ha felet... en snabb säkring klipper transienter direkt medan en trög säkring inte hinner med i svängarna och därmed klarar detta bättre...att byta automatsäkringen mot en trög variant kanske äventyrar eldragningen i huset... man vill kanske *inte* 🙂 ha elbrand i väggarna.. så kanske bästa att kolla upp standarden på eldragningen först..

2X200W är väl transformator drivna watt och vad den MAX klarar av.. så i sådana fall blir ju bara säkringen matt i pälsen om du driver steget / monitorerna på full patte när den startas 🙂 ...annars ska det ju inte hända något..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag trodde först att kanske högtalarna ta skada av det, alltså att man sätter på de direkt med en extra omkopplare, men jag har förstått att de har en säkerhetskrets inbyggd som gör att de inte skadas vid av och på slagning på det här sättet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det inte så att om man slå på t.ex. i det här fallet monitorerna, så kan det uppstår en väldig brant puls i just det momentet som gör det att säkringen reagerar, även om det inte överstiger 10A!?!?

Jo, det kan peaka och ta betydligt mer ström precis när du sätter på apparaten än vad det är sen när den arbetar.

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det inte så att om man slå på t.ex. i det här fallet monitorerna, så kan det uppstår en väldig brant puls i just det momentet som gör det att säkringen reagerar, även om det inte överstiger 10A!?!?

Jo, det kan peaka och ta betydligt mer ström precis när du sätter på apparaten än vad det är sen när den arbetar.

bara konstigt att ingen annan har gjort samma erfarenhet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

men är det inte så att om man slå på t.ex. i det här fallet monitorerna, så kan det uppstår en väldig brant puls i just det momentet som gör det att säkringen reagerar, även om det inte överstiger 10A!?!?

Jo, det kan peaka och ta betydligt mer ström precis när du sätter på apparaten än vad det är sen när den arbetar.

Visst, det stämmer, men inte så pass mycket så att säkringen klipper. En 10A klarar som sagt minst 2300W. Att det i det här fallet skulle uppstå en effektbelastning på 2000W extra är orimligt.

När uppstod problemet? Har det fungerat bekymmersfritt tidigare? Är någonting bytt eller reparerat i lägenheten (kyl, frys)? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det kan peaka och ta betydligt mer ström precis när du sätter på apparaten än vad det är sen när den arbetar.

bara konstigt att ingen annan har gjort samma erfarenhet!?

Har inte sett dom där monitorerna på vykort ens, men är det ringkärnetrafo så drar dom en väldig massa ström just i startögonblicket.

Det värsta du kan göra är att stänga av och slå på direkt, då kan man bränna 10A säkringar även med väldigt små ringkärnetrafos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte använder tröga säkringar så är det troligtvis startströmmen som gör att säkringen löser, att det är jordfel tror jag däremot inte på

kan man göra nåt åt det då?

Hmm ja och nej, jag tycker att det är konstig att startströmmen skulle få en 10 A säkring att lösa, Har funderat lite på det under dagen och jag är mer och mer inne på att det är ngt fel (smart Magnus), Nej ärligt talat en 10A säkring kan tom lastas med 19 A under kortare stunder utan att lösa, och att startströmmen skulle övestiga det tror jag verkligen inte. är det säkringen som går eller har du en jordfelsbrytare? och i så fall är det den som löser?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En gissning kan vara att den laddar kondensatorerna i monitorerna med ström när den slås på. Om det är tomt i kondensatorerna och volymen är på max är det ganska naturligt att det blir en elektrisk "rivstart" . Dra ner volymregeln på monitorerna innan du sätter på och stänger av de så kan man i bästa fall minska risken för transienter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...