Jump to content
Annons

Kompressor


PSG

Recommended Posts

Hej!

Under de år jag jobbat på att bli bättre på mixning så har jag märkt att inlärningen nästan handlar mer om att få bort en massa villfarelser än att lära sig avancerade processer..

så.. såhär tror jag att det är, kan det stämma?

--

När ljud kommer in i en kompressor analyseras signalnivån; om signalnivån är under tröskelvärdet (threshold) komprimeras det inte alls, är nivån högre än värdet så rullar maskineriet igång.

Efter ett tidsintervall som bestäms av attacktiden (attack) så komprimeras signalen enligt ett förinställt förhållande (ratio). (exempel: om ration är 2:1 så kommer en insignal på 2dB sänkas till 1dB, en signal på 4dB sänks till 2dB, osv)

När signalnivån (in) sjunkit under tröskelvärdet, så börjar kompressorn räkna på släpptiden (release), och när denna är utlöpt så slutar kompressorn jobba (dvs slutar komprimera).

Efter detta passerar signalen en gainkontroll (make up gain) som jobbar hela tiden, även om signalen inte komprimerats.

--

detta innebär t.ex att:

*om man har lång attacktid så får man skarpare transienter, kortare attacktid ger ett mer "dämpat" sound

*om man har kort releasetid får man längre utklingningstid på exempelvis en ton, då kompressorn sannolikt bara dämpar attacken och sedan släpper upp utklingningsljudet som även är förstärkt av "make up gain"-ratten. Om man har en lång releasetid klingar alltså en ton ut fortare. (lite motsägelsefullt, då release i t.ex en synt-envelope gör att tonen klingar längre ju högre värdet är..)

--

Jag är väldigt tacksam för alla korrigeringar och kommentarer, allt för att komma ett steg närmre upplysning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter ett tidsintervall som bestäms av attacktiden (attack) så komprimeras signalen enligt ett förinställt förhållande (ratio). (exempel: om ration är 2:1 så kommer en insignal på 2dB sänkas till 1dB, en signal på 4dB sänks till 2dB, osv)

i stort helt rätt

eller det är helt rätt om du har ditt tröskelvärde ställt på 0dB

hursomhelst

låt säga att vi ställer tröskelvärdet (threshold) vid -6dB istället, ratio på 2:1

det betyder att ljudet som passerar tröskelvärdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvärdet

alltså, om du kör in -4dB så kommer det tryckas ner till -5dB

kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4

kör du in 0dB trycks det ner till -3

kör du in -6dB eller lägre händer ingen skillnad

en insignal som i ditt exempel på +2dB kommer då inte landa på +1dB utan på -2dB

värdet på dB:na är alltså beroende på var du sätter tröskeln lika fullt som vilken ratio du använder

man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivå, när det egentligen är halverad ökning över ett visst värde

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett tillägg kan nämnas att kompressorn inte nödvändigtvis börjar jobba exakt vid tröskelvärdet. Med en kompressor som har ett mjukt knä så börjar den jobba redan tidigare men med lägre ratio. Detta ger en mjukare och mer transparent kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett tidsintervall som bestäms av attacktiden (attack) så komprimeras signalen enligt ett förinställt förhållande (ratio). (exempel: om ration är 2:1 så kommer en insignal på 2dB sänkas till 1dB, en signal på 4dB sänks till 2dB, osv)

i stort helt rätt

eller det är helt rätt om du har ditt tröskelvärde ställt på 0dB

hursomhelst

låt säga att vi ställer tröskelvärdet (threshold) vid -6dB istället, ratio på 2:1

det betyder att ljudet som passerar tröskelvärdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvärdet

alltså, om du kör in -4dB så kommer det tryckas ner till -5dB

kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4

kör du in 0dB trycks det ner till -3

kör du in -6dB eller lägre händer ingen skillnad

en insignal som i ditt exempel på +2dB kommer då inte landa på +1dB utan på -2dB

värdet på dB:na är alltså beroende på var du sätter tröskeln lika fullt som vilken ratio du använder

man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivå, när det egentligen är halverad ökning över ett visst värde

..precis, det vore väl dumt att ha threshold på 0db, då skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka på principen, förstår att det verkar lite skumt..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Under de år jag jobbat på att bli bättre på mixning så har jag märkt att inlärningen nästan handlar mer om att få bort en massa villfarelser än att lära sig avancerade processer..

Ett av det här årets absolut bästa statements!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

..precis, det vore väl dumt att ha threshold på 0db, då skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka på principen, förstår att det verkar lite skumt..🙂

njae

analogt kan du mycket väl ha den på 0dB 🙂

jag antog du fattade rätt men uttryckte dig lite begränsat bara

Link to comment
Dela på andra sajter

..precis, det vore väl dumt att ha threshold på 0db, då skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka på principen, förstår att det verkar lite skumt..😛

njae

analogt kan du mycket väl ha den på 0dB 😆

jag antog du fattade rätt men uttryckte dig lite begränsat bara

hehe.. nu känner jag mig plötsligt insnöad på DAW's..

men ändå, om jag från min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, så lär det väl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poängen kanske är att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (är "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man säger ett fast värde?), även om det är önskvärt att signalen som lämnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😆)?

På tal om nollor och dB, är det någon som har ett bra sätt att sammanfatta hur man räknar dB, när man slutar räkna i negativa tal och börjar räkna i positiva storheter, osv? Eller är det så att man verkligen måste nörda in sig på det området om man vill förstå det?

Link to comment
Dela på andra sajter

men ändå, om jag från min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, så lär det väl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poängen kanske är att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (är "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man säger ett fast värde?), även om det är önskvärt att signalen som lämnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😉)?

På tal om nollor och dB, är det någon som har ett bra sätt att sammanfatta hur man räknar dB, när man slutar räkna i negativa tal och börjar räkna i positiva storheter, osv? Eller är det så att man verkligen måste nörda in sig på det området om man vill förstå det?

ja om du skickar ut en signal från din analoga kompressor in i ljudkortet som är över noll å systemet är kalibrerat så alla nivåer är rätt till varann så kommer det dista

men tröskelvärdet vi pratade om innan reagerar ju mot input i kompressorn å den klarar en hel del mer än 0

nörda lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Voltage

det där med olika skalor är inte det enklaste med tanke på att det finns flera inom branschen - dBv, dBu, dBFS, dBetc

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
men ändå, om jag från min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, så lär det väl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poängen kanske är att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (är "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man säger ett fast värde?), även om det är önskvärt att signalen som lämnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😉)?

På tal om nollor och dB, är det någon som har ett bra sätt att sammanfatta hur man räknar dB, när man slutar räkna i negativa tal och börjar räkna i positiva storheter, osv? Eller är det så att man verkligen måste nörda in sig på det området om man vill förstå det?

Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal från en analog enhet som visar 0dB på en VU eller peakmätare i enheten. Då kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga världen heller, så du kan skicka mer in i omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ändå, om jag från min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, så lär det väl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poängen kanske är att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (är "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man säger ett fast värde?), även om det är önskvärt att signalen som lämnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😉)?

På tal om nollor och dB, är det någon som har ett bra sätt att sammanfatta hur man räknar dB, när man slutar räkna i negativa tal och börjar räkna i positiva storheter, osv? Eller är det så att man verkligen måste nörda in sig på det området om man vill förstå det?

Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal från en analog enhet som visar 0dB på en VU eller peakmätare i enheten. Då kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga världen heller, så du kan skicka mer in i omvandlaren.

coolt.. ska kolla in demonproducentens länk nån gång när jag är pigg, känns som om jag vill lära mig det där men att det kanske krävs en del forskande..😉

det du nämner om att en signal som ligger på nollan i en analog enhet inte ska dista ingången i ett interface är inte helt sant vill jag påstå, då jag upplevt just det problemet.. när jag spelar en signal via min eureka-preamp, där VU'n visar att signalen ligger på behörigt avstånd från nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nämligen märkbart, även fast jag har jag har gainen på ljudkortet på minsta möjliga inställningen.. kan det vara så att jag borde köra utljudet från presonusen genom en av lineingångarna på baksidan istället? nån som har en aning..?

tack för alla bra svar förresten, känner mig redan liite mer upplyst!

Link to comment
Dela på andra sajter

det du nämner om att en signal som ligger på nollan i en analog enhet inte ska dista ingången i ett interface är inte helt sant vill jag påstå

det vill jag också påstå

däremot kan man få den verkan om man har olika nivåer på olika apparater

+4 å -10 är två olika standarder - men också två olika skalor för att göra det ännu krångligare

många enheter kan man ställa om till det som passar bäst beroende på vad man kopplar in å ut

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Under de år jag jobbat på att bli bättre på mixning så har jag märkt att inlärningen nästan handlar mer om att få bort en massa villfarelser än att lära sig avancerade processer..

Ett av det här årets absolut bästa statements!!!

nja, ett ganska dåligt statement då det förutsätter att man har en massa villfarelser att ta hand om när man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för då ska man ju mixa.... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
men ändå, om jag från min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, så lär det väl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poängen kanske är att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (är "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man säger ett fast värde?), även om det är önskvärt att signalen som lämnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..🙂)?

På tal om nollor och dB, är det någon som har ett bra sätt att sammanfatta hur man räknar dB, när man slutar räkna i negativa tal och börjar räkna i positiva storheter, osv? Eller är det så att man verkligen måste nörda in sig på det området om man vill förstå det?

Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal från en analog enhet som visar 0dB på en VU eller peakmätare i enheten. Då kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga världen heller, så du kan skicka mer in i omvandlaren.

coolt.. ska kolla in demonproducentens länk nån gång när jag är pigg, känns som om jag vill lära mig det där men att det kanske krävs en del forskande..😄

det du nämner om att en signal som ligger på nollan i en analog enhet inte ska dista ingången i ett interface är inte helt sant vill jag påstå, då jag upplevt just det problemet.. när jag spelar en signal via min eureka-preamp, där VU'n visar att signalen ligger på behörigt avstånd från nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nämligen märkbart, även fast jag har jag har gainen på ljudkortet på minsta möjliga inställningen.. kan det vara så att jag borde köra utljudet från presonusen genom en av lineingångarna på baksidan istället? nån som har en aning..?

tack för alla bra svar förresten, känner mig redan liite mer upplyst!

Du kör alltså en preamp in i en preamp? (utan pad?) Det kan ju ha att göra med det 😄

Annars är kanske presonusens mätare felkalibrerad, eller så har de varit så smarta att de anpassat mätningen så att det ska klaffa med DAWinspelning.

Kan någon som har riktig koll på detta bekräfta?

Analoga nollan (0dBU?) brukar ligga runt -15 dbFS.

Om man skickar ut en signal ur en omvandlare som är precis vid nollan, in i en analog burk där man gainar så att det kommer upp precis till nollan (i burken) och skickar tillbaka igen. Då får man inte samma nivå tillbaka.

Det finns headroom över nollan i analoga världen, men inte i den digitala...

Finner detta intressant.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Den digitala världen brukar placera 0VU (+4 dBu) på -18 dBFS (finns även -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mätarna i en analog preamp på 0 VU bör du alltså få in -18 dB FS för att du inte ska slå i taket när signalen hoppar över 0 VU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Den digitala världen brukar placera 0VU (+4 dBu) på -18 dBFS (finns även -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mätarna i en analog preamp på 0 VU bör du alltså få in -18 dB FS för att du inte ska slå i taket när signalen hoppar över 0 VU.

Det var precis det här jag menade, fast hade fel värden. Tack för rättelsen.

Sedan är väl olika omvandlare kalibrerade olika, så man hamnar på olika värden för analoga nollan?

Vissa går även att kalibrera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns headroom över nollan i analoga världen, men inte i den digitala...

Finner detta intressant.

Beror på att i den digitala välrden så kan du aldrig få ett värde som överstiger ettor på alla bitar.

Lite mer tydligt: Om du skulle ha en fyrabitars bus så kan värdet på denna aldrig bli högre än "1111" (Tänk strömbrytare till lampor; de kan antingen vara tända eller släckta, men inte "extra tända")

För det digitala kan ni kolla ett gammalt inlägg jag gjorde här (långt ned).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Under de år jag jobbat på att bli bättre på mixning så har jag märkt att inlärningen nästan handlar mer om att få bort en massa villfarelser än att lära sig avancerade processer..

Ett av det här årets absolut bästa statements!!!

nja, ett ganska dåligt statement då det förutsätter att man har en massa villfarelser att ta hand om när man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för då ska man ju mixa.... 😑

förstår du ens vad psg menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...