Jump to content
Annons

Time and Pitch Machine


wonderboy

Recommended Posts

Sitter med Logic Studio 7 någonting. Ska nu transponera 8 takter elbas två tonsteg (E skall bli F#). Basen pumpar i stort sett på grundtonen hela tiden. Verkar okomplicerat eller hur? Icke för mig!

Jag skall alltså fortfarande ha ut 8 takter. Jag ställer in allt enligt instruktionerna i manualen. När jag sen trycker "Process and Paste" blir jag tillfrågad om jag vill göra en kopia eller ej. Jag har provat båda alternativen. Ingenting händer! Jag får fortfarande höra en bas som spelar i E när det borde vara F#. Jag har också gått in och letat i mappen "Audio Files". Inte heller där hittar jag någon fil annat än den jag redan processat utan att något har förändrats.

Till saken hör att det verkligen jobbas med min fil. När jag trycker "Process and Paste" så räknar datorn på en bra stund samtidigt som den visar hur många samples den har kvar att bearbeta och detta tar en stund. Dock hörs ingenting när processen är klar.

Vad är det jag missar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sitter med Logic Studio 7 någonting. Ska nu transponera 8 takter elbas två tonsteg (E skall bli F#). Basen pumpar i stort sett på grundtonen hela tiden. Verkar okomplicerat eller hur? Icke för mig!

Jag skall alltså fortfarande ha ut 8 takter. Jag ställer in allt enligt instruktionerna i manualen. När jag sen trycker "Process and Paste" blir jag tillfrågad om jag vill göra en kopia eller ej. Jag har provat båda alternativen. Ingenting händer! Jag får fortfarande höra en bas som spelar i E när det borde vara F#. Jag har också gått in och letat i mappen "Audio Files". Inte heller där hittar jag någon fil annat än den jag redan processat utan att något har förändrats.

Till saken hör att det verkligen jobbas med min fil. När jag trycker "Process and Paste" så räknar datorn på en bra stund samtidigt som den visar hur många samples den har kvar att bearbeta och detta tar en stund. Dock hörs ingenting när processen är klar.

Vad är det jag missar?

Det råkar inte va så att du bara pitchshiftar två cent istället för 200?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råkar inte va så att du bara pitchshiftar två cent istället för 200?

Kan man föreslå en belöning för extra hjälpsamt tips? Eftersom jag inte har några pengar själv föreslår jag att Studio bjuder Vacuum på en sprillans ny Mac!

Det var precis vad jag hade gjort! Nu funkar det ju! Tack Vacuum!

Kan Du den här då? Nu spelar basen i F#. Dock kommer den nu ur takt på ett par ställen. Kan Logic göra någonting för mig där eller får jag hoppa över till ProTools och Beat Detective?

Tack än en gång, Vacuum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ofta har sådana här problem är Melodyne helt klart att rekommendera. Där har du möjlighet att fixa till både pitch och timing. Kostar en slant, men den är ändå inte galet dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man föreslå en belöning för extra hjälpsamt tips? Eftersom jag inte har några pengar själv föreslår jag att Studio bjuder Vacuum på en sprillans ny Mac!

Det var precis vad jag hade gjort! Nu funkar det ju! Tack Vacuum!

Kan Du den här då? Nu spelar basen i F#. Dock kommer den nu ur takt på ett par ställen. Kan Logic göra någonting för mig där eller får jag hoppa över till ProTools och Beat Detective?

Tack än en gång, Vacuum!

Din glädje är mer än tillräcklig belöning 😐

Du kan ju alltid kvantisera audion, men mina erfarenheter är att det inte blir så skoj. Klipp och klistra dom tonerna som inte svänger istället. Går ganska smidigt när man fått in schvunget om det är inte är alldeles för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag hoppade faktiskt över till Protools och körde Beat Detective, funkade fin-fint! Nu har jag bara ett problem kvar. Vissa toner (samma varje gång) börjar att "darra" efter att jag höjt basgången från E till F#. Observera att de inte gör det innan jag höjt två steg. Jag har provat alla algoritmer som finns: Any Material, Monophoniq, Version 5 mm och det blir inte riktigt bra. I ursprungsbasgången gäller det tonen D som basisten spelar för att sen göra en hammer on på för att landa på E (med hammer on menar jag att han trycker ner E med vänsterhanden UTAN att slå an strängen med högerhanden). Det är alltså D-tonen som låter darrigt efter transponeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...