Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag Àr i stort behov av bra reverb i olika former. Vilka pluggar rekommenderas generellt ?

Eller Àr hÄrdvaru reverben fortfarande överlÀgsna ?

Jag gör mÄnga olika typer of musik, men frÀmst Metal & Ambient.

Kan i teorin ganska lite om reverb, men har hört talas om "impuls reverb" skulle Àven vilja ha tips pÄ sÄnna...

Gillar verkligen reverb med ett "oÀndligt rum" som i mp3an nedan.

EDIT: skulle nog posta det hÀr under "effekter" pÄ forumet, sÄ admin kan gÀrna flytta den dit istÀllet, tack.

Behinger's "Ultra Room" reverb i vamp II, Àr nog det bÀsta jag har hittils. http://www.mediafire.com/?xpvrbkxztge inspelad med min Ibanez RG2228

Men...sida vid sida vid Àr professionelltšreberb lÄter det förmodligen inte speciellt imponerande.

Redigerat av Ekstasis
Annons
Postat

SÄ lÀnge du hÄller dig i rimliga prislÀgen, sÄ finns det faktiskt ingen anledning att övervÀga hÄrdvara.

Vill du ha det gratis, sĂ„ titta pĂ„ SIR1 - och vill du ha större möjligheter och Ă€r beredd att betala för det, sĂ„ titta pĂ„ SIR2. BĂ€ttre blir det inte till rimliga pengar. 🙂 BĂ„da Ă€r impulsreverb och finns hĂ€r: http://www.knufinke.de/ 😉

Postat (redigerat)
SÄ lÀnge du hÄller dig i rimliga prislÀgen, sÄ finns det faktiskt ingen anledning att övervÀga hÄrdvara.

Vill du ha det gratis, sĂ„ titta pĂ„ SIR1 - och vill du ha större möjligheter och Ă€r beredd att betala för det, sĂ„ titta pĂ„ SIR2. BĂ€ttre blir det inte till rimliga pengar. 🙂 BĂ„da Ă€r impulsreverb och finns hĂ€r: http://www.knufinke.de/ 😉

Tackar, SIR2 verkade lysande, iallafall utifrÄn ljudsamplingarna att dömma.

Men skulle ÀndÄ vara kul och höra vad det finns för fler alterntiv, sÄ att man har nÄtt att jÀmföra med.

NÀr det gÀller priset pÄ pluggar, har det ingen större betydelse..huvudsaken Àr vad de presterar.

Men som sagt mer tips tack!

Redigerat av Ekstasis
Postat

Jag blev tipsad om Altiverb, har dock inte tittat pĂ„ det Ă€n, men dĂ€r har du iaf en plugg till att kika pĂ„ Ă€ven om jag inte kan sĂ€ga nĂ„got om den 😉

DieHard (oregistrerad)
Postat

Allt beror pĂ„ vilken prisklass du har rĂ„d med. Om du har gott om stĂ„lar sĂ„ Ă€r altiverb ett utmĂ€rkt val. Annars som sagt var SIR, Waves, REFLECTIONS LE, Pristine etc. Kika vidare pĂ„ kvr efter impulsreverb. 😉

Postat (redigerat)

Tackar sÄ mycket, ska föröka kolla in dessa pluggar.

Att Waves gjorde bra reverb var nÄgonting nytt, anvÀnder deras L2 kompressor flitigt...

Redigerat av Ekstasis
Postat

Det Àr skillnad pÄ hÄrdvara och hÄrdvara ocksÄ.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc sÄ kan dom i dagens lÀge funka lika bra och t.om. bÀttre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb frÄn början ( fast förpackade i en plÄtburk).

Meen pratar vi riktig hÄrdvara typ en guldplÄt eller ett fjÀrderreverb dÄ blir det svÄrt att slÄ dÄ det handlar om fysiks hÄrdvara.. En EMT 140 Àr helt enkelt oslagbart av mjukavara Àn sÄ lÀnge enl mig.

SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun 😑 Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis 😉

Postat
Det Àr skillnad pÄ hÄrdvara och hÄrdvara ocksÄ.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc sÄ kan dom i dagens lÀge funka lika bra och t.om. bÀttre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb frÄn början ( fast förpackade i en plÄtburk).

Meen pratar vi riktig hÄrdvara typ en guldplÄt eller ett fjÀrderreverb dÄ blir det svÄrt att slÄ dÄ det handlar om fysiks hÄrdvara.. En EMT 140 Àr helt enkelt oslagbart av mjukavara Àn sÄ lÀnge enl mig.

SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun 😑 Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis 😉

Jo Lexicon har jag hört talas om förut tror jag..tror jag lÀste att dom var dominerande pÄ marknaden nÀr dom kom med ett av deras första reverb???? ...och det Àr vÀl som du sÀger..att det gÄr lika bra att anvÀnda plugg som ett digitalt hÄrdvaru-reverb.

Skulle vara intressant att höra den dÀr EMT reverbet, du har ingen mp3 att lÀnka till ?, det stÄr nÀmligen att den anvÀndes pÄ 60 och 70-talet, hÄller den verkligen dagens standard, eller Àr det ett vintage reverb vi snackar om ?

Postat (redigerat)
SIR1 Ă€lskar jag dĂ„ man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls frĂ„n nĂ„n som sköt med startpistolen i sin mun 🙂 Men bĂ€st av allt.. SIR1 lĂ„ter bra och det Ă€r gratis 🙂

Startpistol ? Aldrig hörtalas om förut, Àr det sÄ man "mÀter ut" rummet man vill simulera ?

Och sedan matar in impuls-datan i reverbet ? Eller hur hur funkar det ?

Hur mycket fÄr man ge för en sÄdan sak igentligen ?

LÄter ju otroligt kul om man kunde simulera egna rum, vore ju perfekt.

Redigerat av Ekstasis
Postat

Nja nÄgon startpistol behöver man ju inte Àven om vi avfyrade en sÄdan i Seglora kyrka pÄ Skansen pÄ en akustikkurs som jag gick.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ballong kan nog funka ocksÄ.

Postat (redigerat)

LuftgevĂ€r utan skott i funkar ocksĂ„ 🙂

Eller om det finns tillgÄng till högtalare: sinussweep

Redigerat av TwistMe
Postat (redigerat)

Vettifan om jag hÀnger med...missförstod nog den dÀr "startpistolen" som ni snackade om...

Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker 😄

Redigerat av Ekstasis
Postat (redigerat)
Vettifan om jag hÀnger med...missförstod nog den dÀr "startpistolen" som ni snackade om...

Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker 😄

"Impulsen" som man anvÀnder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, mÄste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte sjÀlva impulsljudet ska pÄverka inspelningen i nÄgon hög grad - alltsÄ anvÀnds en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall...

Det man anvÀnder som reverb i ett impulsreverb, Àr alltsÄ Àkta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det Àr dÀrför det kan bli sÄ fint resultat med dem.

Redigerat av Claes
Postat

Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 🙂 HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara 🙂

Skulle vara intressant att höra den dÀr EMT reverbet, du har ingen mp3 att lÀnka till ?,

Here you go

Postat (redigerat)

Mm precis.. Det roliga Àr att man kan "sampla" sin favorit-aukustik.. Jag har gjort impulser frÄn mina favoritlokaler dÀr jag bodde tidigare.. Kyrkan i Dorotea samt medborgarhuset. Jag sköt med 8 mm startpistiol och anvÀnde 2 st ORTF riggade mÀtmikrofoner frÄn Behringer http://www.behringer.com/ECM8000/ (viktigt Àr att mickarna fÀrgar minimalt och har rak respons pÄ Ätmintonne 20-20 Khz) Kul att kunna mixa in ett reverb som har kÀnslan av ens egna favoritstÀlle dÀr man varit ljudtekniker.. Ett annat namn för dessa reverb Àr "convolution reverb" och hÀr Àr guiden hur man spelar in en sÄdan simulering/impulse av ett verkligt rum. http://emusician.com/tutorials/emusic_acting_impulse/

Av nĂ„n anledning trodde jag det var nĂ„n form av laser-pistol, som man kunde mĂ€ta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. SĂ„ nĂ€r ni börjar snacka om "ballonger" hĂ€nger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gĂ€rna, jag Ă€r hĂ€r pĂ„ forumet för att lĂ€ra mig ny saker 😆

"Impulsen" som man anvÀnder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, mÄste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte sjÀlva impulsljudet ska pÄverka inspelningen i nÄgon hög grad - alltsÄ anvÀnds en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall...

Det man anvÀnder som reverb i ett impulsreverb, Àr alltsÄ Àkta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det Àr dÀrför det kan bli sÄ fint resultat med dem.

EDIT: glömde lÀnken till mickarna..

Redigerat av hegobald
Postat
Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 😉 HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara 😉
Skulle vara intressant att höra den dÀr EMT reverbet, du har ingen mp3 att lÀnka till ?,

Here you go

Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha hĂ€r i min trĂ„nga 1a direkt 🙂

Undrar om det lÄter lika mycket plÄtburk som den ser ut ?

Att ett reverb lÄter "metalliskt" Àr vÀl inget positivt direkt.

Postat
Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 😉 HĂ€r en lĂ€nk om den riktiga EMP plĂ„ten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det hĂ€r Ă€r vad jag kallar riktig hĂ„rdvara 😉

Here you go

Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha hĂ€r i min trĂ„nga 1a direkt 🙂

Undrar om det lÄter lika mycket plÄtburk som den ser ut ?

Att ett reverb lÄter "metalliskt" Àr vÀl inget positivt direkt.

det Àr skillnad pÄ att lÄta metalliskt och lÄta plÄtreverb!

den mesta artificiella efterklangen frÄn "förr" Àr plÄt eller fjÀder..

fjÀder Àr inget som har med fÄglar o göra, utan helt enkelt en signal som skickas genom en fjÀder (eng. - spring) och efterklangen frÄn fjÀdern mixas dÀrefter in i signalen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.