Jump to content
Annons

Reverb

Ekstasis

Recommended Posts

Jag är i stort behov av bra reverb i olika former. Vilka pluggar rekommenderas generellt ?

Eller är hårdvaru reverben fortfarande överlägsna ?

Jag gör många olika typer of musik, men främst Metal & Ambient.

Kan i teorin ganska lite om reverb, men har hört talas om "impuls reverb" skulle även vilja ha tips på sånna...

Gillar verkligen reverb med ett "oändligt rum" som i mp3an nedan.

EDIT: skulle nog posta det här under "effekter" på forumet, så admin kan gärna flytta den dit istället, tack.

Behinger's "Ultra Room" reverb i vamp II, är nog det bästa jag har hittils. http://www.mediafire.com/?xpvrbkxztge inspelad med min Ibanez RG2228

Men...sida vid sida vid är professionellt¨reberb låter det förmodligen inte speciellt imponerande.

Edited by Ekstasis

Annons

Så länge du håller dig i rimliga prislägen, så finns det faktiskt ingen anledning att överväga hårdvara.

Vill du ha det gratis, så titta på SIR1 - och vill du ha större möjligheter och är beredd att betala för det, så titta på SIR2. Bättre blir det inte till rimliga pengar. 🙂 Båda är impulsreverb och finns här: http://www.knufinke.de/ 😉

Så länge du håller dig i rimliga prislägen, så finns det faktiskt ingen anledning att överväga hårdvara.

Vill du ha det gratis, så titta på SIR1 - och vill du ha större möjligheter och är beredd att betala för det, så titta på SIR2. Bättre blir det inte till rimliga pengar. 🙂 Båda är impulsreverb och finns här: http://www.knufinke.de/ 😉

Tackar, SIR2 verkade lysande, iallafall utifrån ljudsamplingarna att dömma.

Men skulle ändå vara kul och höra vad det finns för fler alterntiv, så att man har nått att jämföra med.

När det gäller priset på pluggar, har det ingen större betydelse..huvudsaken är vad de presterar.

Men som sagt mer tips tack!

Edited by Ekstasis

Guest DieHard

Allt beror på vilken prisklass du har råd med. Om du har gott om stålar så är altiverb ett utmärkt val. Annars som sagt var SIR, Waves, REFLECTIONS LE, Pristine etc. Kika vidare på kvr efter impulsreverb. 😉

Det är skillnad på hårdvara och hårdvara också.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc så kan dom i dagens läge funka lika bra och t.om. bättre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb från början ( fast förpackade i en plåtburk).

Meen pratar vi riktig hårdvara typ en guldplåt eller ett fjärderreverb då blir det svårt att slå då det handlar om fysiks hårdvara.. En EMT 140 är helt enkelt oslagbart av mjukavara än så länge enl mig.

SIR1 älskar jag då man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls från nån som sköt med startpistolen i sin mun 😑 Men bäst av allt.. SIR1 låter bra och det är gratis 😉

Det är skillnad på hårdvara och hårdvara också.. Snackar vi digitala reverb typ Lexicon/yamaha etc så kan dom i dagens läge funka lika bra och t.om. bättre som en plugg ( VST, AU etc) helt enkelt för dom egentligen var mjukvarureverb från början ( fast förpackade i en plåtburk).

Meen pratar vi riktig hårdvara typ en guldplåt eller ett fjärderreverb då blir det svårt att slå då det handlar om fysiks hårdvara.. En EMT 140 är helt enkelt oslagbart av mjukavara än så länge enl mig.

SIR1 älskar jag då man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls från nån som sköt med startpistolen i sin mun 😑 Men bäst av allt.. SIR1 låter bra och det är gratis 😉

Jo Lexicon har jag hört talas om förut tror jag..tror jag läste att dom var dominerande på marknaden när dom kom med ett av deras första reverb???? ...och det är väl som du säger..att det går lika bra att använda plugg som ett digitalt hårdvaru-reverb.

Skulle vara intressant att höra den där EMT reverbet, du har ingen mp3 att länka till ?, det står nämligen att den användes på 60 och 70-talet, håller den verkligen dagens standard, eller är det ett vintage reverb vi snackar om ?

SIR1 älskar jag då man kan labba med olika aukustika miljöer.. Bara att köpa sig en startpistol och spela in impulser ju.. Din favoritkyrka etc.. Tror t.om att det fanns en impuls från nån som sköt med startpistolen i sin mun 🙂 Men bäst av allt.. SIR1 låter bra och det är gratis 🙂

Startpistol ? Aldrig hörtalas om förut, är det så man "mäter ut" rummet man vill simulera ?

Och sedan matar in impuls-datan i reverbet ? Eller hur hur funkar det ?

Hur mycket får man ge för en sådan sak igentligen ?

Låter ju otroligt kul om man kunde simulera egna rum, vore ju perfekt.

Edited by Ekstasis

Vettifan om jag hänger med...missförstod nog den där "startpistolen" som ni snackade om...

Av nån anledning trodde jag det var nån form av laser-pistol, som man kunde mäta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. Så när ni börjar snacka om "ballonger" hänger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gärna, jag är här på forumet för att lära mig ny saker 😄

Edited by Ekstasis

Vettifan om jag hänger med...missförstod nog den där "startpistolen" som ni snackade om...

Av nån anledning trodde jag det var nån form av laser-pistol, som man kunde mäta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. Så när ni börjar snacka om "ballonger" hänger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gärna, jag är här på forumet för att lära mig ny saker 😄

"Impulsen" som man använder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, måste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte själva impulsljudet ska påverka inspelningen i någon hög grad - alltså används en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall...

Det man använder som reverb i ett impulsreverb, är alltså äkta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det är därför det kan bli så fint resultat med dem.

Edited by Claes

Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 🙂 Här en länk om den riktiga EMP plåten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det här är vad jag kallar riktig hårdvara 🙂

Skulle vara intressant att höra den där EMT reverbet, du har ingen mp3 att länka till ?,

Here you go

Mm precis.. Det roliga är att man kan "sampla" sin favorit-aukustik.. Jag har gjort impulser från mina favoritlokaler där jag bodde tidigare.. Kyrkan i Dorotea samt medborgarhuset. Jag sköt med 8 mm startpistiol och använde 2 st ORTF riggade mätmikrofoner från Behringer http://www.behringer.com/ECM8000/ (viktigt är att mickarna färgar minimalt och har rak respons på åtmintonne 20-20 Khz) Kul att kunna mixa in ett reverb som har känslan av ens egna favoritställe där man varit ljudtekniker.. Ett annat namn för dessa reverb är "convolution reverb" och här är guiden hur man spelar in en sådan simulering/impulse av ett verkligt rum. http://emusician.com/tutorials/emusic_acting_impulse/

Av nån anledning trodde jag det var nån form av laser-pistol, som man kunde mäta ut rummet för att sedan simulera rummet i reverbet... men inser nu att jag var helt fel ute.. Så när ni börjar snacka om "ballonger" hänger jag inte med ett skvatt faktiskt, utveckla gärna, jag är här på forumet för att lära mig ny saker 😆

"Impulsen" som man använder för att sedan spela in rummets naturliga efterklang, måste vara ett snabbt, kort och intensivt ljud för att inte själva impulsljudet ska påverka inspelningen i någon hög grad - alltså används en startpistol eller annat som kan generera en kraftig knall...

Det man använder som reverb i ett impulsreverb, är alltså äkta inspelade rumsljud och inget som har datorgenererats. Det är därför det kan bli så fint resultat med dem.

EDIT: glömde länken till mickarna..

Edited by hegobald

Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 😉 Här en länk om den riktiga EMP plåten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det här är vad jag kallar riktig hårdvara 😉
Skulle vara intressant att höra den där EMT reverbet, du har ingen mp3 att länka till ?,

Here you go

Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha här i min trånga 1a direkt 🙂

Undrar om det låter lika mycket plåtburk som den ser ut ?

Att ett reverb låter "metalliskt" är väl inget positivt direkt.

Nja.. Nu menade jag "the real thing" inte en plugg-simulering av det hela 😉 Här en länk om den riktiga EMP plåten http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fam...-reverb-090106/ Det här är vad jag kallar riktig hårdvara 😉

Here you go

Hehe jösses, fina grejjor, men inget man vill ha här i min trånga 1a direkt 🙂

Undrar om det låter lika mycket plåtburk som den ser ut ?

Att ett reverb låter "metalliskt" är väl inget positivt direkt.

det är skillnad på att låta metalliskt och låta plåtreverb!

den mesta artificiella efterklangen från "förr" är plåt eller fjäder..

fjäder är inget som har med fåglar o göra, utan helt enkelt en signal som skickas genom en fjäder (eng. - spring) och efterklangen från fjädern mixas därefter in i signalen