Jump to content
Annons

Erfarenheter av Neuman KM85


Umemagnus

Recommended Posts

Annons

eeh, vad skall du den till? Förstår att du frågar för att det finns ett gäng billigt hos SVT-s surplus-försäljning. Det är samma stärkare som i kM84, en av de tidigaste med FET, här med transformator. Distar lite mer och brusar mer än moderna varianten. Superkardoid är bra lämpad för att ha som bom-mick vid filminspelning. Inte så ofta använda vid vanlig musikinspelning men har säkert sin användning.

Kolla hos SVT för priserna:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1260...lid=puff_271108

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

eeh, vad skall du den till? Förstår att du frågar för att det finns ett gäng billigt hos SVT-s surplus-försäljning. Det är samma stärkare som i kM84, en av de tidigaste med FET, här med transformator. Distar lite mer och brusar mer än moderna varianten. Superkardoid är bra lämpad för att ha som bom-mick vid filminspelning. Inte så ofta använda vid vanlig musikinspelning men har säkert sin användning.

Kolla hos SVT för priserna:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1260...lid=puff_271108

Gunnar

Tackar för svar.

Jo, det var just där jag såg dom, och googlade lite ochj såg att dom låg på ca 1/3 av priset.. såg att dom såldes för ca 995 dollar på nån site..

Link to comment
Dela på andra sajter

Neumann KM-83, 84, 85 (samma förstärkar-skaft) är genomtiderna en av våra bäst välljudande och musikaliska små kondingmickar vi haft på marknaden.

KM-85 som har en basavskuren kapsel, passar många gånger bättre i små studios där man ofta har problem med bumliga bas-resonaser, som ändå måste skäras bort om KM-84:an användes.

Den är också utmärkt med sin "naturliga basavskärning då den används som OH till trummor, percussion m.m.

JFET-förstärkaren är nästan samma som den stora U-87i, förutom att transformatorn är mindre i KM micken.

Absolut inga broblem med brus eller dist, däremot den nyare KM-184:an låter hård och "spretig i sitt sound tycker jag personligen.

Tillsammans med AKG CK1/C-451E eller EB (som inte får förväxlas med den nya C451-B som inte låter lika bra) så är Neumann KM-84/85 en av mina absoluta favoriter av "solid-state" miniatyr/penn-mickar genom tiderna

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bo. Jag erkänner min okunskap (som nu är något mindre) om att 85-an har en bas-skärning. Efter lite googlande ser jag att den kallas "speech cardiod".

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Gunnar,

Det finns ju så många sorter av gamla mickar ute på marknaden, det går inte att hålla reda på alla typer och vad dom kan och inte kan.

Ang. KM-85:an, så är det många som "ryggar tillbaks" när dom läser att den är bas-skuren, visst kan den låta något tunn vid jämförelse med mickar som är raka ner till 20 Hz, men många gånger så är KM-85:ans snygga "roll-off" i basen, en utmärkt rensning/städning av studio-rumble, låga rums-resonanser, puffar, bashöjning vid närmickning, m.m.

Givetvis så har den tunnare karaktär än KM-84:an, men om man ändå måste basavskära i vissa sammanhang, så låter ofta KM-85:ans naturliga roll-off bättre än basavskärningen på pre-ampen eller mixerbordet.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! jag är överstolt ägare till två st KM84 och det är synd att jag bara har två för de mickarna vill jag använda till allt, förbannat fina.

jag ska köpa ett gäng 85:or från svt om de fortfarande finns kvar när jag fått lön...

BLÄM! det finns bara 2 kvar!!! uääh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...