Jump to content
Annons

Feta problem med min nya mick


supreme

Recommended Posts

Som sagt. problem..

Har försökt letat på google, i instruktionsboken samt här. Men inte kommit fram till någon lösning.

Köpte idag en kondensator mick via USB. Vill nu att den ska funka i mitt Cubase 4.

Jag har cubase 4. När jag sätter micken som standardmick i kotrollpanelen/ljud och ljudenheter/röst så blir "volym" och "avancerat" knapparna gråa. jag kan inte göra någonting.

När jag "testar" maskinvaran så funkar det inte.

Jag har installerat tillverkarens driver/mixer. och kan gå in i den. ibland ger den utslag när jag provar. ibland inte.

Om jag provar att spela in i ljudinspelaren kan jag höra mig själv väldigt lågt när jag lyssnar efter. väldigt lågt.

Device setup då:

ASIO driver "samson ASIO driver" (samson är tillverkaren)

I/O:

In None - 1 None - 1 X Active

In None - 2 None - 2 X Active

Out None - 1 None - 1 X Active

Out None - 2 None - 2 X Active

VST Connections:

Audio Device "samson ASIO driver"

Stereo in

left NONE - 1

right NONE - 2

Stereo Out

Audio Device "samson ASIO Driver"

left NONE - 1

right NONE - 2

Vet inte vad ni kan tänkas att behöva för mer information. hoppas ni kan lösa det. jag vet att ni kan =P

MVh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. det här suger!

Jag gick in i musikaffären och skulle ha en vanlig dynamisk mikrofon först. men killen i kassan höll inte med migl han ville att jag skulle prova den här USB micken. Jag sa att jag har en liiiten "hemmastudio" hemma och skulle använda den för just det. Och att jag hade Cubase 4.

Han tyckte ändå att den här micken var ett förträffligt alternativ.

Ska gå tillbaka till affären och kräva mina pengar tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men killen i kassan höll inte med migl han ville att jag skulle prova den här USB micken.

Jag sa att jag har en liiiten "hemmastudio" hemma och skulle använda den för just det. Och att jag hade Cubase 4.

Han tyckte ändå att den här micken var ett förträffligt alternativ...

Tog du tåget till Örebro och snackade med de fräscha, happening glajdarna med Dan Swanö i spetsen på musikbörsen tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog du tåget till Örebro och snackade med de fräscha, happening glajdarna med Dan Swanö i spetsen på musikbörsen tro?

hehe nej. det va en snubbe på MUG som skulle vara haj på mickar jag snackade med. rätt trevlig faktiskt. det va därför jag köpte den här.

Vad har du förresten för något ljudkort?

har inget riktigt "musikskapar" ljudkort. har bara det som sitter i datorn. men ska köpa ett hög kvalité ljudkort senare. Tänkte bara ha nåt för tillfället tills jag går på dom feta grejerna. Ville helst då undvika att köpa ett ljudkort. för att sedan köpa ett till bättre sen. så tyckte det passade bra med den här USB micken. Men tydligen inte.

Men ska kolla in det där andra sE USB2200. Hur mycket kostar det?

En annan fråga.

Jag tänkte köpa en vanlig dynamisk mick först. Jag har nämnligen en adapterlösning som kanske funkar. men kan höra med "proffsen" först.

Det är altså två adaptrar. Först...en som går ifrån en sån där vanlig mick-plugg. (ni vet...tre hål osv. vet inte vad det heter) som går till en teleplugg. Sen har jag en till adaptersladd som går ifrån en teleplugg till en liten vanlig plugg. Som man kan stoppa in i mickutgången(rosa) på ett vanligt datorljudkort.

Skulle det funka bra om jag köpte en dynamisk mick och körde den här grejen eller skulle det bli burisgt osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den 3-poliga heter XLR.

Den stora hade du kläm på - den heter Tele.

Den lilla heter minitele och används i princip bara i leksaker...

Med en dynamisk mic så fungerar det som du har tänkt dig - men micingången är den absolut sämsta biten i ett standardljudkort, så förvänta dig inga under av välljud... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var i dina skor skulle jag titta på ett billigt externt FW-ljudkort, t ex FireFly302 (1000:-) som har en riktig mickförstärkare som kan ge ström (till kondensatormickar) och en billig konding, t ex TSM MT87 eller SP B1 (700-1100:-). Garanterat roligare än Samsons leksak och billigare än SE USB2200 (ca 3000:-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Gick till MUG idag och fick byta min USB mick mot en AKG D5. Den verkar helt ok. Men jag får det fortfarande inte att funka.

Min farsa höll på med att spela in musik kanske för 10 år sedan. Han hade en dynamisk mick inkörd genom en adaptersladd rakt in till datorns interna ljudkort. Han gjorde många inspelningar som låter hyffsat. Nu har jag exakt samma sak som han hade

Men får det inte att låta så bra. Har provat olika inställningar, ibland funkar det. Ibland inte. Ser inget sammanband mellan inställningarna och då det funkar =S

Då det väl funkar så låter det väldigt svagt.

Har kollat runt lite på internet och förstått att man typ inte kan göra bra inspelningar utan en mic preamp. är det verkligen så? Hur bar sig min farsa åt, för 10 år sedan. utan preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var kanske bättre kvalisort på micingången på ljudkortet han använde på den tiden...?

Nu för tiden är just micingången på standardljudkort det absolut sämsta i ljudkortet, så du bör definitivt ha en riktig preamp till micen - och i stället koppla preampen till ljudkortets lineingång. Alternativt kan du överväga att skaffa ett riktigt musik-ljudkort som har inbyggd micpreamp, så kan det bli ännu trevligare. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Det är väl så det får bli då. Vilket j'vla ocker. Känns det som hehe.

Gratulerar - du har hittat världens roligaste och mest givande hobby, men också en hobby som kan bli ruggigt dyr... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Har löst problemet nu. Äntligen! Efter febrilt, halvt desperat sökande på internet i olika forum. Så hittade jag lösningen.

Det jag skulle göra, var att gå in i volymegenskaper på aktivitetsfältet. Trycka på "avancerade inställninggar" och välja "mikrofonförstärkning"

Sedan efter det skulle jag hitta en mjukvara för mikrofonkalibrering som tillhör mitt ljudkort. Så. Trycka F3. Sedan söka efter "micCal.exe" Och kalibrera mikrofonen där. Vrida upp styrkan på mikrofonen till 100%. Den stod på 5%.

Så. Hoppas att framtida användare med liknande problem kan hitta den här tråden med sökfunktionen och få deras problem lösta med. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...