Jump to content
Annons

Är det okej att utnyttja stereo till max?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Bara en liten fundering. Jag har mer och mer börjar gilla att skapa mer och mer plats i mina mixar och skapa ett i mina öron snyggt rum med mina panoreringar. Problemet är att dessa mixar fungerar inte alls i mono. De låter mycket snyggare i stereo än vad det gjorde innan än de mixar som funkade både och, och i en surrondanläggning låter också mycket snyggare. Min fråga till er är, hur mycket kan man utnyttja stereos möjligheter, och gör det något om mixarna inte fungerar i mono? Sänder radiostationer i stereo? Finns det någon som använder sig av mono fortfarande?

Ett sätt jag kan komma undan detta som jag funderat på är ju självklart att man skriver på skivan "only works with stereospeakers", för det känns lite som jag hittat hem och hittat en liten stil hos mig själv och ett sound som jag verkligen gillar, men är det något jag ska ge upp kanske och gå tillbaka till det gamla sättet?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle inte tro att det spelar så stor roll längre då det gäller radio. Däremot finn det ju många TVkanaler som inte sänder stereo fortfarande.

hm...man kanske skulle göra två mixar då? En för njutbar lyssning 😆 och en för tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag mixa så mycket stereo som det går innan det börjar låta "fel" i mono(har ju en såndär händig monoknapp 😆 )! Brukar även volymmixa i mono då man hittar nivårerna bättre då 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten fundering. Jag har mer och mer börjar gilla att skapa mer och mer plats i mina mixar och skapa ett i mina öron snyggt rum med mina panoreringar. Problemet är att dessa mixar fungerar inte alls i mono.

ta ut svängarna så det låter bra i stereo

så länge inget försvinner pga fasproblem när du slår över till mono så bry dig inte om att det låter sämre

det kommer det liksom alltid göra mer eller mindre

man kan inte täcka upp för alla eventualiteter - själv har jag mtv hemma i kabelnätet i mono

nån tv-kanal plockar bara med ena ljudkanalen, det går helt eneklt inte att täcka upp för allt som sagt

skulle behovet uppstå så får du väl göra en ommix i det format som krävs om stereomixen inte funkar

stereo är fortfarande standard för musiklyssning, utgå från det

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tidigare....jag tycker det bara är att tuta och köra, så länge man hör hela låten i mono (sämre och tråkigare kommer det ju alltid att låta). Men om ett ljud försvinner helt, kanske man får tänka om!

tex, hur coolt det än är i stereo, att fasvända ena kanalen i, tex en percussionloop, så att den hamnar i en egen dimension bakom allting annat, så är det kanske inte så lämpligt då ljudet släcks ut totalt när man lyssar i mono....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hm. problemet är att vissa saker släcks ut i princip i mono, det som finns är lite reflektioner av ljudet då jag simulerar rummet där, men samtidigt är det så j-vla snyggt i stereo. Vilka beslut man måste ta här. Så som jag mixat nu i stereo så är det verkligen som om man kan sitta och höra rumet och lite hur människorna förflyttar sig, kanske tar ett steg snett fram mot mitten när gitarristen tar sitt solo osv. Men jag kanske får hitta en bättre balans och återgå till mitt gamla sätt att mixa så att det inte försvinner i mono iaf :rolleyes:

MVH

Anders

EDIT: ska dubbelkolla fasen innan jag återgår dock 🙂 Kan ju vara den som spökar om jag missat något.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

nope det var inte något fasfel där inte. Både på gott och ont, blir ju alltid glad över att man inte missar sådana saker, men besviken då jag hade blivit överlycklig om jag hade gjort det denna gång 😏 Blir nog helt enkelt att göra två mixar av samma låt framöver för f-n vad mycket roligare ljudbild man får om man utnyttjar stereons kapacitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det alltså dem som fortfarande bara kör i mono??? Det var jag lyckligt ovetande över 😏

Sen kan det ju vara så att man ofta hör musik i mono när man lyssnar på radio i sin mediaspelare. Radiomottagningen är ju inte alltid den bästa..(om man inte bor mitt inne i storstan då)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte tro att det spelar så stor roll längre då det gäller radio. Däremot finn det ju många TVkanaler som inte sänder stereo fortfarande.

Du anar inte hur många som lyssnar på radio i monohögtalare, tänk också på alla PA-system i butiker, resuranger samt alla klubbar m.m. Det är nästan måste med en bra monokompatibel mix för en komersiell produktion. Men, det är ju inte ovanligt med en separat radiomix/clubmix/videomix o.s.v.

Du kan nå bra stereobredd och ändå vara monokompatibel, håll dig undan alla psykoakustiska stereobreddare och håll koll på faserna bara.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det att det fortfarande bara är tv-kanalerna 1, 2 och 4 som sänder i stereo?

Det är inte sant, men många kabel-TV bolag väljer av någon anledning att sända ut många kanaler i mono istället. MTV är t.ex. i mono hemma hos mig, men inte hos en kompis som bor på annat håll.

Sedan beror det säkert på vilken typ av distribution vi talar om, ADSL bredband, satelit, fiber/IP, koaxialt standarnät, marksänd digital-TV o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte tro att det spelar så stor roll längre då det gäller radio. Däremot finn det ju många TVkanaler som inte sänder stereo fortfarande.

Du anar inte hur många som lyssnar på radio i monohögtalare, tänk också på alla PA-system i butiker, resuranger samt alla klubbar m.m. Det är nästan måste med en bra monokompatibel mix för en komersiell produktion. Men, det är ju inte ovanligt med en separat radiomix/clubmix/videomix o.s.v.

Du kan nå bra stereobredd och ändå vara monokompatibel, håll dig undan alla psykoakustiska stereobreddare och håll koll på faserna bara.

//J

Okej, då blir slutsatsen att för komersiellt bruk så skall det vara monokompatibilitet fortfarande år 2008 🙂

I andra fall så kan jag få experimentera med rummet ännu mer.

Håller alla med om denna slutsats baserad på faktan som framkommit i tråden, eller någon som inte håller med och varför inte?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Tänkte dela med mig lite av mina tankar nu kring detta efter att ha suttit ett tag med on/off med min monoknapp. Den första mixen jag gjorde lät klart mest intressant i ljudbilden, men som tråden säger så fungerade ju inte denna alls i mono, vilket kan vara ett problem om man vill ha den på tv.

Alternativ två jag gjorde var att stänga av min stereobreddare helt och hållet och trycka ihop mixen så den lät okej i både mono och stereo. Visst funkar det, men ljudbilden blir skittrist.

Nu kommer vi fram till mitt tredje alternativ som jag gjorde och det som jag fann fungerade smidigast. Jag satte på min stereobreddare igen för att ha lite mer att spela med i mina panoreringar. Sedan tryckte jag in min monoknapp och lyssnade efter vad det var som saknades i mono. Dessa instrument skickade jag via presend till en AUX som jag placerade helt i mitten. Tryckte sedan in monoknappen igen och drog upp denna regel tills jag tyckte det lär okej i mono, satte sedan på min stereolyssning igen och drog ner de panorerade spåren tills jag fick den volym som jag ville ha på instrumenten.

Resultat= alternativ tre gav en ljudbild som kändes intressant i mina öron. Ljudet blev levande och sången fick en tydlig naturlig plats. Samtidigt som jag minimerade problemet i mono utan att för den skull rubba på min grundtanke kring ljudbilden.

Jaha, detta var mina tankar och lite tester kring det hela 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett absolut måste att produktioner som ska broadcastas är mono-kompatibelt. De flesta moderna bilstereos t ex slår antingen över till mono automatiskt vid dålig mottagning eller har en knapp för mono att användas när mottagningen är dålig, å mottagningen i ett objekt som rör sig varierar ju hela tiden. samma gäller för fickradios

Som nämnts så distribueras vissa tv-kanaler i mono.

Jag har gjort mycket musik till både spel och teve och då SKA det vara monokompatibelt, å visst blir ljudbilden trist när allt faller ihop, men hellre det än att halva musiken bara försvinner.....

Det går ju att använda pseudo-stereo som ren effekt, har en låt där det ligger jättemycket skum effekt på sången, när man trycker in mono så hamnar sången snustorr rakt i ansiktet, rätt ballt.

Din alternativ 3 variant verkar ju intressant, men borde det inte bli ett jätte fasfel när du kör ut samma sak på två ställen??

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det är ett absolut måste att produktioner som ska broadcastas är mono-kompatibelt. De flesta moderna bilstereos t ex slår antingen över till mono automatiskt vid dålig mottagning eller har en knapp för mono att användas när mottagningen är dålig, å mottagningen i ett objekt som rör sig varierar ju hela tiden. samma gäller för fickradios

Som nämnts så distribueras vissa tv-kanaler i mono.

Jag har gjort mycket musik till både spel och teve och då SKA det vara monokompatibelt, å visst blir ljudbilden trist när allt faller ihop, men hellre det än att halva musiken bara försvinner.....

Det går ju att använda pseudo-stereo som ren effekt, har en låt där det ligger jättemycket skum effekt på sången, när man trycker in mono så hamnar sången snustorr rakt i ansiktet, rätt ballt.

Din alternativ 3 variant verkar ju intressant, men borde det inte bli ett jätte fasfel när du kör ut samma sak på två ställen??

/X

Jag fasvända auxkanalen och kollade, Det som händer är att de spår som var panorerade släcks ut lite grann, inte helt, men detta tar ju AUX kanalen hand om då istället. Så i slutändan blir det som du ställt två nivåer för samma instrument, ett i stereo och ett i mono. Det var iaf hur jag upplevde det. Det lät bra mycket bättre i stereo än vid "traditionell" mixning, om man kan kalla det så och det lät okej vid mono. Visst lät det inte skitbra i mono, men det gör ingen musik jag hört. Vissa saker, som det med effekterna du nämnde händer ju vid monolyssningen, sången blir snustorr osv. Men det lät inte mycket sämre än när jag referenslyssnade en låt i mono. Jag kan tänka mig att man får passa sig lite för fasfel vid detta sätt, men man kan alltid fasvända för att kolla. På tal om det, finns det någon plugg som har ställbar fas? Kanske lär behövas om jag fortätter mixa på detta sätt 😐

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

min stereobreddare

Vilken stereobreddare kör du med? (Jag frågar eftersom jag aldrig använt en själv men skullle vilja testa).

Brainworx bx_solo. Finns gratis att ladda ner på deras hemsida 😎

http://www.brainworx-music.de/index.php?na...m=2&lang=en

Tackar och bugar!

Använder du den på mastern eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

min stereobreddare

Vilken stereobreddare kör du med? (Jag frågar eftersom jag aldrig använt en själv men skullle vilja testa).

Brainworx bx_solo. Finns gratis att ladda ner på deras hemsida 😎

http://www.brainworx-music.de/index.php?na...m=2&lang=en

Tackar och bugar!

Använder du den på mastern eller?

japp, det är där den hamnar. På senaste tiden har den hamnat där bland det allra första jag gjort då jag inte tycker panoreringarna räcker till utan den när man vill simulera ett "äkta rum. Man får lite mer spelutrymme helt enkelt. Börja med att ställa bredden på 2, det tycker jag ä en bra utgångspunkt, sedan om det skulle behövas så har du lite till att bredda. I pluggen har du att du kan växla mellan att höra det som endast är i mono och det som endast är i stereo. Använd dessa knappar väl när du simulerar rummet så att du hör att placeringen blir korrekt, så som du tänkt dig 😛

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...