Jump to content
Annons

Cubase 4 mappning av vst-instrument


JJMusik

Recommended Posts

Som rubriken beskriver, alltså när jag öppnar t ex Kontakt eller Sampletank så kommer dessa bara upp som varsin kanal i mixfönstret.

När jag tidigare körde cubase sx 2 så kunde jag öppna upp Kontakt och automatiskt dök det upp "kontakt 1/2" "kontakt 3/4" osv... i mixfönstret. Jag har de olika trummorna mappade till olika utgångar från kontakt så problemet nu är att jag bara hör kicken eftersom den ligger assignad till 1/2.

Hur får jag fram de andra utgångarna i mixfönstret?

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Som rubriken beskriver, alltså när jag öppnar t ex Kontakt eller Sampletank så kommer dessa bara upp som varsin kanal i mixfönstret.

När jag tidigare körde cubase sx 2 så kunde jag öppna upp Kontakt och automatiskt dök det upp "kontakt 1/2" "kontakt 3/4" osv... i mixfönstret. Jag har de olika trummorna mappade till olika utgångar från kontakt så problemet nu är att jag bara hör kicken eftersom den ligger assignad till 1/2.

Hur får jag fram de andra utgångarna i mixfönstret?

Mvh Johan

Nej funkar inte så längre i cubase. Du får skapa instrumenttrack istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste aktivera de övriga utgångarna manuellt. Tror föregående talare är inne på det. Finns en liten knapp precis bredvid laddade instrument i VST instruments (F11) som ser ut som en låda med en pil ur. Tryck där och väl "activate all outputs"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken beskriver, alltså när jag öppnar t ex Kontakt eller Sampletank så kommer dessa bara upp som varsin kanal i mixfönstret.

När jag tidigare körde cubase sx 2 så kunde jag öppna upp Kontakt och automatiskt dök det upp "kontakt 1/2" "kontakt 3/4" osv... i mixfönstret. Jag har de olika trummorna mappade till olika utgångar från kontakt så problemet nu är att jag bara hör kicken eftersom den ligger assignad till 1/2.

Hur får jag fram de andra utgångarna i mixfönstret?

Mvh Johan

Nej funkar inte så längre i cubase. Du får skapa instrumenttrack istället

Njaä, det funkar visst så i Cubase. Instrument tracks är en ny funktion, men om man vill köra med multiouts så kör man med Instrument-racket precis som tidigare. (Instrument tracks är alltid bara stereo.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste aktivera de övriga utgångarna manuellt. Tror föregående talare är inne på det. Finns en liten knapp precis bredvid laddade instrument i VST instruments (F11) som ser ut som en låda med en pil ur. Tryck där och väl "activate all outputs"

Låt dig inte luras av att jag, 12 timmar innan ditt inlägg, skrev precis det..

Link to comment
Dela på andra sajter

tack grabbar, lade inte märke till det där tecknet tidigare. Hade naturligtvis kunnat slå upp det i bibeln jag fick med.

Jag tycker dock det är lite märkligt att jag inte fick med manualen som en pdf också. Känns lite -98 att sitta och slå i en bok... nåja, det löste sig iaf! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste aktivera de övriga utgångarna manuellt. Tror föregående talare är inne på det. Finns en liten knapp precis bredvid laddade instrument i VST instruments (F11) som ser ut som en låda med en pil ur. Tryck där och väl "activate all outputs"

Låt dig inte luras av att jag, 12 timmar innan ditt inlägg, skrev precis det..

Mig lurar man inte så lätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

tack grabbar, lade inte märke till det där tecknet tidigare. Hade naturligtvis kunnat slå upp det i bibeln jag fick med.

Jag tycker dock det är lite märkligt att jag inte fick med manualen som en pdf också. Känns lite -98 att sitta och slå i en bok... nåja, det löste sig iaf! 😕

Visst finns manualen med som pdf. Kolla i help-menyn. Dock bör du ladda ner senaste manualversionen från Steinbergs hemsida. Den innehåller även de delar som inte fanns i Cubase innan version 4.1.

http://steinberg.net/1044_1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

tack grabbar, lade inte märke till det där tecknet tidigare. Hade naturligtvis kunnat slå upp det i bibeln jag fick med.

Jag tycker dock det är lite märkligt att jag inte fick med manualen som en pdf också. Känns lite -98 att sitta och slå i en bok... nåja, det löste sig iaf! 😕

Visst finns manualen med som pdf. Kolla i help-menyn. Dock bör du ladda ner senaste manualversionen från Steinbergs hemsida. Den innehåller även de delar som inte fanns i Cubase innan version 4.1.

http://steinberg.net/1044_1.html

aha där ser man, trodde den skulle ligga som en separat fil på skivan. Nu när vi ändå är inne på uppdateringar... Jag har inte uppdaterat mitt cubase 4, vad innehåller uppdateringarna? vinner jag något på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vinner du på att uppdatera. Kolla nedladdningssidan på länken ovan för pdf med lista över alla nyheter i uppdateringarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...