Jump to content
Annons

Elliot Zamn - Slow Country Burn


Zamn

Studio-Forum tycker...  

7 röster

  1. 1. Studio-Forum tycker...

    • Hela albumet är bra!
      1
    • Vissa låtar är fantastiska, faktiskt.
      1
    • Deppigt=bra.
      1
    • Jag gillar din produktion!
      0
    • Jag vill ha mer pop :O
      1


Recommended Posts

ALBUMNAMN: Slow Country Burn

ARTIST/GRUPP: Elliot Zamn

GENRE: Country/Blues

KOMPOSITÖR: Elliot Zamn

PRODUCENT: Elliot Zamn

EV. MEDVERKANDE: Elliot Zamn

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3 - Mono

STORLEK: Totalt 29MB

STATUS: Färdig demo

ALBUMLÄNK: Klicka här för att komma till Låtarna!

-------------------------------------------------------------------------

Alla gamla låtar är nu lagda på hyllan. Det är så här de ska låta och jag kommer aldrig spela in dom mer eller putsa på dom mer nu. Det är mycket enkelt ljud på dom, men inte Lo-Fi heller.

Jag vill ha åsikter om albumet som helhet i första hand, låtarna i andra och sång/gitarr-mässigt i tredje.

Mina influenser är gammal blues, ny alternativ country och deppig, känslofylld musik i allmänhet. Tänk Bright Eyes, Townes Van Zandt eller Bonnie "Prince" Billy så förstår ni vad jag strävar efter. Lyssna inte i för stora doser med andra ord, det kan lätt bli tungt 😕 Det kan å andra sidan Radiohead eller Kent också bli...

Nu ska jag satsa framåt och börja göra dels gladare musik mer åt pop-hållet samt införa mer instrument, arr och produktion. Fast det får aldrig bli för vräkigt!

Tack för att ni lyssnar, vem skulle annars göra det?

//Elliot Zamn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Puh! nu har jag lyssnat igenom hela rasket. Det tog ju en stund om man säger...

Tja Zamn du måste ju få minst en tia för projektet som helhet. Snygg layout, + att det måste ligga en hel massa jobb bakom att göra ett helt album.

Det är lite Leonard Cohen sådär över det hela tycker jag. Men både sången och gitarren skvallrar om att du har en bit kvar innan du är "färdig". Man måste skriva en djäkla massa låtar innan man hittat sitt eget uttryck och du behöver nog öva ett tag till på sång och gitarr innan jag köper skivan. Annars var det både ambitiöst och roligt.

Jag ser fram emot att höra fler låtar med mer instrument av dig framöver. (fast inte lika många på en gång då) 🙂

Vet inte riktigt vad jag skall rösta eftersom det var svårt att hitta en passande kategori.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tack så mycket för att du lyssnade och gillade utformningen dessutom. Jag är väl bättre på att fotografera och göra design än att göra låtar. Men varför sluta med något av det när allt är så roligt 😮

Sången blir ju bättre för varje dag, så nån gång borde det släppa lite, och samma med gitarren. Tycker iaf jag har gett låtarna lite rättvisa nu, kommit över det första trappsteget iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det var ju rätt mastigt att slänga upp 11 demos på en gång. Men OK min första reflex blev att deta mäste vara Uffe. Min andra nää, det är det nog inte ändå.

Musiken då?????

Jag lyssnade på två låtar . En för mycket i rad för min del. Helt OK, inga utropstecken som för t.ex Loudon Wainwright the IIII.

Kompetent som fan, kan inte bedöma

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika svårt att bedöma som ditt inlägg med andra ord 😠

Uffe=Uffe vem? Lundell... näää?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett jättearbete.....

Bara gitarr och sång räcker långt, och jo jag tycker också det påminner om coen

Men sången försvinner till viskningar ibland...så jag får svårt att höra vad du sjunger

Sen tycker jag det blir så anonymt på engelska...försök gärna med svenska även om det låter töntigt i början till du hittar din form...

Tycker inte du skall gå från detta till tuggummipop...ta ett steg till typ aukustisk gitarr och munspel, eller aukustisk gitarr och piano (framplinkat på midikeyboard) eller akustisk gitarr och en elgitarr...

Många här som kan olika saker och kan ge tips men det är svårt att tipsa om en hel produktion 😳

ta det låtvis nästa gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det här arbetet med att ta fram de 11 låtarna har ju tagit ca 3år+ så jag tycker inte att den är så mycket ändå när allt kommer omkring. Det svåra har varit att få ner känslan på tape så att säga.

Ska absolut inte bli tuggumi, men lite mer lätt-lyssnat. Det kan vara vackert och skört och lite mer melodiskt bara, istället för mörkt, murrigt och sorgligt...

Ska framförallt försöka få in lite mer munspel och nån person som lägger nån stämma eller köt i bakgrunden. Testade för ett tag sen med min flickvän och resultatet blev bra. Det blir skönare att lyssna på. Plus att ett helt album kan vinna på mer variation såklart.

Skulle vara kul att få till något på svenska. Har en svensk variant på en av låtarna, och helt plötsligt blir låten an annan! Jag tyckte den hamnade någonstans i trakterna av Love Olsson på "När din dag kommer"-skivan, och det är verkligen någonting jag skulle vilja sträva mot.... den tonen som han har hittat där i gränslandet av Plura och Tomas Andersson Wij.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar väldigt mycket på bright eyes, bonnie och liknande artister och jag kan definitivt se likheter. Men vad jag tycker du på något sätt gått miste om på skivan är melodier. Melodier behöver inte innebära pop men om du lyssnar på en bright eyes låt och jämför med din så ser du att själva versen låter liknande, men där deras låtar bryter ut i en refräng eller en uppstegring av tempot så börjar dina låtar om på versen igen.

Sången tycker jag låter bra, men du borde nog se över uttalet lite (curveball) och kanske se över hur högt och lågt du kan gå. Känns som du går ner lite för lågt i vissa partier och då låter det ansträngt.

Men gittarren och plocken tyckte jag lät bra, och du sitter på en massa bra verser, nu är det bara att slänga in lite fler melodier så...

Allt som allt. Imponerande arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar. Undrar vad Bert Karlsson skulle säga om mina "hookar" ;D

Det är dock ett stort problem och det är främst melodier och refränger jag kommer jobba med i mina nya låtar. Kanske t.o.m. slänga in en o annan brygga eller stick!

Älskar hur tex Haligh, haligh, a lie, haligh exploderar ut i sin refräng. Fast det är ju egentligen pop i sin renaste form och nästan ett undantag i hans katalog. Jag vill gärna göra låtar som tex padric my prince också, lite lugnare lunk och stark text, men med ett häng i melodierna som gör att det inte låter enformigt fast det borde det.

Tack så mycket för omdömet, det värmde :rolleyes:

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mer som lyssnat på nån låt?

Jag måste svara på kommentarerna om att en del låter som Leonard Cohen. En av mina absoluta favoritlåtar, och typ den enda jag hört med Cohen faktiskt, är hans underbara, introverta, "Avalanche" från skivan "Songs of love and hate".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...